Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3013
Hei.
Jeg har vært sykmeldt siden august grunnet 2 operasjoner.


Hvordan er det med sykepenger og feriepenger? Har jeg rett på feriepenger?
Ja det har du, iirc så er det maks grense på 45 eller 50 dager per år dog fra NAV.
Gjest
Trådstarter
Dvs ingenting mer? Får vel ikke "resten" fra arbeidsgiver heller da? Snakk om 5,5mnd så snakk om en "god del" da....
Feriepenger blir opptjent året før du får de,
så du får det uansett fra arbeidsgiver i år.

Sykepenger/nav penger vil evt bli regnet til neste års feriepenger.
Husker ikke reglene for opptjening av feriepenger ved forskjellige nav ytelser men det vet sikkert google
Sitat av sadf Vis innlegg
Dvs ingenting mer? Får vel ikke "resten" fra arbeidsgiver heller da? Snakk om 5,5mnd så snakk om en "god del" da....
Vis hele sitatet...
Du kan jo sjekke med arbeidsgiver. Men nav har en altså en maksgrense og selv om du har vært sykemeldt lengre så blir feriepenger kun betalt ut opp til maksgrensen.
Du opptjener kun feriepenger de 48 første dagene med sykepenger.
Dette blir da utbetalt året etter.
Gjest
Trådstarter
Sitat av sadf Vis innlegg
Dvs ingenting mer? Får vel ikke "resten" fra arbeidsgiver heller da? Snakk om 5,5mnd så snakk om en "god del" da....
Vis hele sitatet...
Sykmeldt august 19-des19

Dvs kun feriepenger 48 dager og ikke noe mer??? Ikke fra arb.giver heller?
Du får selvsagt det du har opptjent hos arbeidsgiver også. 10,2% av årsinntekten.
Feriepenger er jo bare en måte etablissementet lurer folk til å akspetere tvangsspare selv da de fleste ikke har betalt ferie. Så du taper jo ikke noe på dette. Du kan like gjerne selv sette inn 10,2% av sykepengene på sparekonto det vil utgjøre det samme.
Han taper jo på det når sykepenger bare gir feriepengegrunnlag de første 48 dagene.
Gjest
Trådstarter
Jeg mister jo da 5mnd feriepenger fra arbgiver og får kun for 48 dager fra nav? Hvordan kan dere mene at jeg ikke taper på det?
Du kan ikke miste noe du ikke har. Og nå innser du sikkert hvorfor mange velger å ha sykeforsikring. Det er akkurat sånne ting det løser for deg.

Hvis du ser på lønnsslippen i august fra arbeidsgiver så vil den si hva feriepengegrunnlaget ditt er. Det er det du får utbetalt, pluss opp til 48 dager opptjening av feriepenger fra sykepenger. Siden du har vært sykemeldt siden august så høres det ut som at du får mer eller mindre full utbetaling derfra også. Husk, en ferieuke regnes som 5 dager, så 48 dager er i underkant av ti uker.