Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 17846
Er stor fan av de nevnte serier og har sett dem flere ganger. Man får smaken på denne sjangeren og vil selvsagt ha mer. Alle serier faller riktig nok ikke under mørk humør 100%, men håper den gir en god indikator. Happy! var ihvertfall en forfriskende serie

Year of the Rabbit
Dirk Gently's Holistic Detective Agency
Utopia
Happy!
Fringe

Noen som har tips om serier i lignende sjanger?
Anbefaler "Black Widows" en norsk /dansk/svensk krimserie. Anbefales på det sterkeste. Dette er god underholdning.
"Afterlife" av Ricky Gervais kan jo være en mulighet.
The end of the fucking world kanskje?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
The Boys
Korrupt versjon av superhelt sjangren. Kanskje mer mørk enn humor

Maniac
Sist endret av Bothrops; 31. juli 2019 kl. 23:26.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Dag. Min favoritt blant norske serier.

Link
Trådstarter
Dag er jo fantastisk.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
The Boys
Korrupt versjon av superhelt sjangren. Kanskje mer mørk enn humor

Maniac
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig i The Boys, bra greier, ikke så veldig mye humor, men bra er det.
Støtter Dag. Californication er også en god kynisk serie.
It's Always Sunny in Philadelphia kan vel til en viss grad kalles "mørk humor". Fraværende manus kombinert med fantastisk skuespill er en sikker vinner. Serien handler om en gjeng low-lifes med absurde og fullstendig skrudde holdninger, og sammen driver de en bar i Philadelphia. Anbefales på det sterkeste.

Trailer Park Boys bør vel være kjent for de fleste. Her møter vi Ricky, Julian og Bubbles som bor i en trailer-park i Kanadia. Parkens egne sheriff, Jim Lahey, er i mine øyne en av TV-historiens beste karakterer (i sterk konkurranse med Charlie Day fra førstnevnte serie).

Black Books er en erkebritisk og hysterisk morsom serie med bla. Dylan Moran og Bill Bailey. Sammen "jobber" og driver de en bokhandler i London. Deres aversjon mot andre mennesker er nesten like stor som kjærligheten for vin, og dét simple plottet danner grunnlaget for en helt fantastisk serie.

Disse tre seriene er alle helt ubeskrivelig gode serier. Innen humorsjangeren er de tre mine tre favoritter (i tillegg til The Office UK, men den går ikke under sjangeren "mørk" humor imo), men de er umulig å rangere opp mot hverandre. Slenger med enda en serie helt til sist. Den er også svært god, men kan nok ikke helt måle seg med overnevnte.

Shameless var opprinnelig en britisk serie om en fattig familie hvor husets mor forlater dem og etterlater dem med en fullstendig ubrukelig alkoholiker av en far. IMDB-linken er fra den amerikanske versjonen som er like god (bedre?) enn den britiske.
Sist endret av Sjølvaste; 1. august 2019 kl. 00:44.
six feet under!
Sitat av Lima Vis innlegg
Dag. Min favoritt blant norske serier.

Link
Vis hele sitatet...

Tenkte på Dag jeg også. Haha
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
Noen som vet hvor man kan få sett Shameless (den amerkanske versjonen)?

Netflix har fjernet den..
Sitat av Brukernavn1230 Vis innlegg
Noen som vet hvor man kan få sett Shameless (den amerkanske versjonen)?

Netflix har fjernet den..
Vis hele sitatet...
Ikke det at jeg noensinne ville rådet noen til å se den Amerikanske versjonen over den Britiske men om det hadde vært tilfellet hadde den kanskje vært på Amazon Prime..
Sist endret av zykonaut; 1. august 2019 kl. 01:13.
Sitat av zykonaut Vis innlegg
Ikke det at jeg noensinne ville rådet noen til å se den Amerikanske versjonen over den Britiske men om det hadde vært tilfellet hadde den kanskje vært på Amazon Prime..
Vis hele sitatet...
Ikke? I motsetning til The Office, hvor den amerikanske versjonen ikke når orginalen til tærene engang, så synes jeg faktisk amerikaniseringen av Shameless ble ganske bra! Hva er det du ikke liker?
De første tre-fire sesongene av Shameless UK var bra, men etter de byttet ut nesten alle skuespillerne så det ble en ganske lame såpeopera syntes jeg. Har ikke sett alt av US versjonen, halvannen sesong kanskje. Det ble litt stressende og irriterende å se alle karakterene spenne bein på seg selv episode etter episode.

Jeg digger Ricky Gervais, men har ikke klart å komme igang med britiske The Office. Blir det bedre etter de første episodene, eller er det en serie der du trenger en lengre tilvenningstid for å skjønne humoren? Blir man mer glad i hovedpersonen etterhvert eller vil han forbli en ekkel plage?

After Life er noe av det beste jeg har sett
Sist endret av Bothrops; 1. august 2019 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bothrops Vis innlegg

Jeg digger Ricky Gervais, men har ikke klart å komme igang med britiske The Office. Blir det bedre etter de første episodene, eller er det en serie der du trenger en lengre tilvenningstid for å skjønne humoren? Blir man mer glad i hovedpersonen etterhvert eller vil han forbli en ekkel plage?

After Life er noe av det beste jeg har sett
Vis hele sitatet...
Jeg syntes The Office var bra fra starten av, men det blir jo naturligvis bedre og bedre etterhvert som man blir bedre kjent med karakterene. Gareth, og ikke minst Keith er to karakterer man bare MÅ le av. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si når det kommer til David og om man begynner å like han eller ei. Han er uten tvil helt jævlig og ekkel gjennom hele serien. Jeg kan ikke komme på andre karakterer, eller serier for den del, som har gitt meg fysisk ubehag å se på slik The Office og David Brent har gjort. Men selv om David er et komplett fjols gjennom hele serien utvikler man en slags sympati for ham etterhvert.

Første episode fungerte også som pilot, så den er litt ute av kontekst sett i sammenheng med resten av serien. Jeg vil definitivt råde deg til å fortsette, spesielt hvis du "har anlegg" for å like Gervais. Jeg er helt enig med deg i at After Life er kjempebra! Det samme gjelder forøvrig Extras - framifrå serie!
HBO's Skandinaviske debut: Gösta. Fantastisk!
Trådstarter
Takker for alle gode tips. Mye lovende her.
In The Loop / Veep
Riget, hvis du ikke fikk med deg den. Og hvis du gjorde det, så går den fint an å se om igjen.
"What we do in the shadows", på HBO Nordic
Sitat av *pi Vis innlegg
Riget, hvis du ikke fikk med deg den. Og hvis du gjorde det, så går den fint an å se om igjen.
Vis hele sitatet...
Enig! Nå må jeg nesten se den igjen ass
Kanskje noe av det kuleste jeg har sett av skandinavisk tv. Har dog litt problemer med å finne den med norsk tekst. Er ikke god nok i dansk til å klare meg uten, men skjønner såpass mye at engelske tekster blir bare virrvarr.
Sist endret av Bothrops; 1. august 2019 kl. 17:09.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Enig! Nå må jeg nesten se den igjen ass
Kanskje noe av det kuleste jeg har sett av skandinavisk tv. Har dog litt problemer med å finne den med norsk tekst. Er ikke god nok i dansk til å klare meg uten, men skjønner såpass mye at engelske tekster blir bare virrvarr.
Vis hele sitatet...
Mener jeg så den med norsk tekst sist, det var sikkert på DVD. Kanskje jeg må se den på nytt også. Den er helt herlig.

Når jeg først er på retrokjøret her, så er det mye skrudd humor i Twin Peaks også, og mørkt nok er det i alle fall.
Sist endret av *pi; 1. august 2019 kl. 17:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rick and Morty har jo en del mørk humor selv om det er animert film.

Ser Dag er nevnt, kan legge til Etaten (også Atle Antonsen) som lefler med offentlig sektor og psykiske utfordringer.
Sitat av InnoPerp Vis innlegg
Rick and Morty har jo en del mørk humor selv om det er animert film.

Ser Dag er nevnt, kan legge til Etaten (også Atle Antonsen) som lefler med offentlig sektor og psykiske utfordringer.
Vis hele sitatet...
+1 for etaten.
Wilfred
To stonere, en er en hund og den andre er Elijah Wood med et eller annet seriøst galt i hodet. Litt filosofi og mye dick jokes
Hva med Columbo, Poirot og Sopranos? ^^
Daniel sloss sine standup shows på Netflix. Ikke serie, men vel verdt å se på.
BoJack Horseman, animert serie på Netflix.
Har dessverre ikke sett noen av seriene du nevner.
Men politisk ukorrekthet og mørk humor liker jeg!

Først og fremst vil jeg anbefale Fargo. Uten at det er forskjellige skuespillere i hver sesong, vil jeg ikke si mer om denne serien! Bare sjekk det ut! mørke svart humor, god action og mye mindfuck (i mangel på et bedre ord)

It's always sunny in Philadelphia er allerede nevnt, men jeg nevner serien igjen, for der er det mye god latter å hente. Selvom de fleste episodene er usammenhengende, ville jeg anbefalt å begynt fra start. Utviklingen av visse side karakterer er berserk. Verdt å nevne at absolutt alle hoved karakterene i denne serien, har sterke personlighets forstyrrelser.

Ellers vil jeg anbefale Eastbound and down.
Jeg er ingen psykolog, men jeg vil påstå at Kenny Powers er definisjonen på narsissisme. Det finnes ikke et større ego i verden enn hans.
Jeg synes første sesong av The Mick var ganske artig, sesong to ligger også ute nå, men har ikke sett den enda, synes også første sesong av You're the worst var bra, de er ikke så veldig mørke, men The end of the fxxxing world er jo ganske mørk. Alle finner du på Netflix.
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Hva med Columbo, Poirot og Sopranos? ^^
Vis hele sitatet...
Jeg vet at man ikke bør kritisere andres smak, men altså... Poirot? Agatha Christie-karakteren?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg vet at man ikke bør kritisere andres smak, men altså... Poirot? Agatha Christie-karakteren?
Vis hele sitatet...
Prøv å se den nest siste; The labours of Hercules. Den er fin.
Legion har den feteste stemningen noen sinne, det er en undervurdert serie ass.
Hvis du kan tåle anime, vil jeg anbefale Berserk. Den fra 1997-1998, ikke det dårlige moderne opplegget.

Du vil garantert ikke bli skuffet om det er mørke du ser etter.

▼ ... over en uke senere ... ▼
Har ingen nevnt Fawlty Towers?
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Har ingen nevnt Fawlty Towers?
Vis hele sitatet...
Don't mention the war

Jeg syntes "Lemony Snicket's a series of unfortunate events" var fengende. Finnes på Netflix og HBO tror jeg.
Fargo (sesong 1 er best)
Barry
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Yes, Minister
Yes, Prime Minister

Black Adder
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Støtter It's Always Sunny in Philadelphia og Trailer Park Boys! Kanskje Dexter også?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vil anbefale Barry! Utrolig bra og kul komedieserie hvor Bill Hader endelig får vist seg frem både som hovedperson og serieskaper. Ganske korte sesonger så trengs ikke så mye tid før man er up to date
Trailer park Boys er konge. Bubbles! <3

Ellers er Klovn helt sinnsykt kleint og vondt å se på og til tider litt mørk.