Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5455
Er i diskusjon med en venn, som mener ruset personlighet speiler den egentlige deg. Jeg er ikke enig, men har ikke den største erfaringen og kjenner egentlig ikke så mange som ruser seg andre enn han (og i såfall er han en falsk jevel edru, for rusa blir han fort en skikkelig a**hole).

Hva mener dere? Er det forskjell på hvilke rusmidler man tar? Er man et slemt menneske om man er slem rusa? Går man rundt og har lyst på sex hele tiden til vanlig om man blir kåt når man er ruset på feks amfetamin?

Spent på svar 🙈
Det er jo ikke deg som i at du ikke er født med den hjernekemien man har som nykter.
F.eks. alkohol endrer jo personligheten til noen, hvor mye er individuellt, men vi får jo dårligere motorikk og handler mer på instinkt.
Marijuana er også en skikkelig personlighetsendrer over tid(min mening).

Men i bunn og grunn er det samme rammeverk, men du blir nok bare en annen versjon av deg selv.

Edit: hvor mange kroppsdeler må du bytte før du ikke er deg selv?
Sist endret av Dictum Factum; 31. august 2016 kl. 18:22.
Er helt spørs på stoffet spør du meg.
Det jeg tror han mener er at visse rusmiddler har evnen til og midlertidig bryte ned noen psykiske barrierer som kan føre til at du åpner deg eller tørr å snakke det du mener som man ellers ikke ville turt. På godt og vondt

https://www.youtube.com/watch?v=AzfDtyDk9XE&app=desktop hehe
Prøv å ruse bikkja di på nok øl, da vil du se at den er en lat jævel som bare vil slappe av og sove. Eller gi en seriemorder av en sosiopat nok ecstasy, så vil han bare spre fred og kjærlighet. Selvsagt er den nyktre deg den ekte deg.
Nei ikke prøv og rus bikkja di på øl!
Og ang xtc så har jeg hatt episoder der jeg har blitt forbanna selv under peak.
Poenget er at vist det er en side ved en kamerat som jeg ikke liker, så får han høre det (på en ordentlig måte) under MDMA rus, som jeg ville sagt det vist jeg var 100% real.. Det ren sannhet. Er ikke så real med folk ellers når jeg er meg selv med mine barrierer.
Men det betyr jo ikke at jeg er meg selv på MDMA forde, er jo ikke født sånn liksom.
Sist endret av Alge; 1. september 2016 kl. 13:26.
Nei, det er tull. Den man er er det en gjør og hva man tenker, forandrer en hjernekjemien og tankene dine kjemisk er dette en annen deg.
Såklart er du ikke deg selv når du sier/gjør ting som man ellers ikke ville. Men du hoppa over poenget. Det kan være sannhet fodet. I mitt tillfelle så er jeg mer real med folk når jeg har fått i meg MDMA, gjør og sier de tinga som jeg ønsker jeg hadde turt ellers. Fjerner noen tullette barierer rett og slett. Men ja er jo ikke helt meg selv

Igjen, you have good drug and you have bad drugs
https://www.youtube.com/watch?v=AzfDtyDk9XE&app=desktop
Sist endret av Alge; 1. september 2016 kl. 13:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg mener at visse rusmidler fjerner de sosiale barrierene som ellers forteller et menneske noe om hvordan en skal te seg. Så på den måten kommer den "virkelige" personen frem. Alle de eventuelle negative og onde sidene ved deg som ellers er maskerte kommer frem. Men det gjør deg ikke til et dårlig menneske edru, for da har du jo på deg din "maske". Og personlig mener jeg det er bra at alle har en maske og et filter, ikke alt trenger å komme ut eller frem.

Hver gang jeg rørket marijuana var det alltid et spesifikt gjentagende tema som dukket opp. Før eller siden under rusen var det der, og jeg kunne ikke noe for det. Og nettopp denne følelsen overstyrte alt annet. Og det fenomenet har jeg alltid referert til som "den flytende hjerne". I underbevisstheten din er det alltid noe som påvirker deg mer enn annet. Og det er faktisk sant, det som kom frem i min rus er noe som delvis preget meg i en stor grad i det daglige livet. Men jeg er flink til å kontrollere det edru, da er det ikke et problem i det hele tatt.

Nå driver jeg ikke med rusmidler lenger da, og det føler jeg er til det beste. Lær deg heller å bli et så godt mulig menneske edru. Men for all del - utforsk med rusmidler. Men gi deg etter en viss stund, for jo lengere du holder på jo lengere blir du egentlig skyvet vekk fra sannheten. Rusmidler kan gi deg et dytt i riktig retning om din hjerne reagerer godt på det. Men resten bør du finne ut edru.

EDIT:

Er kompisen din et rasshøl i ruset tilstand, så dropp han. De menneskene skjuler veldig ofte store problemer og har det ikke godt med seg selv. Innerst inne er de kaos, men det kommer først frem da de ruser seg.
Sist endret av pmprsrgr; 1. september 2016 kl. 15:54.
Har ikke førstehåndserfaring med så mange ulike rusmidler, men jeg synes ofte rus forsterker stemningen i lokalet like mye som personligheten. Ruser man seg i en fredelig setting blir man avslappet og rolig, ruser man seg i en stressende situasjon er det større fare for noia eller aggresjon.

For øvrig vet jeg ikke om man har en bestemt definert personlighet, man har vel et slags potensiale som kan få ulike utslag alt etter situasjon. Det første som ryker ved rus er vel kanskje impulskontrollen / "superegoet", internaliserte normer for oppførsel. I den forstand kan man kanskje si at det er dine innerste impulser som kommer frem. Men jeg vil nå si at evnen til å overstyre impulser og innfall også er en del av personligheten din.
Sist endret av entropi; 1. september 2016 kl. 16:09.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takk dere �� , dere ga meg litt selvtillit her. Og kompisen må droppes. Jeg har sagt klart i fra at jeg ikke ønsker å ruse meg (vil si jeg har prøvd ut litt, men det finnes ikke noen rusmidler jeg liker- og jeg blir både dårlig og fæl). Så klarte han å lure noen piller i drinken min uten at jeg oppdaget det (jeg må ha ikke tilstedeværende smaksløker eller noe), og jeg oppdaget det jo ikke før det var for sent.. Gikk fint, men det skal ikke skje igjen!! Jeg har mest lyst å anmelde han, men dropper det da jeg ikke orker lage med fuzz enn nødvendig. Han hadde fått et helvete og mistet jobb og alt. Har egentlig konkludert med at han er psykopat og må ha kontroll over meg. Det er ikke mulig å detaljkontrollere meg (uten rus). Problemet er at jeg bor i samme hus som han, så nå leter jeg etter et nytt sted å bo- og helst skulle jeg flyttet forrige uke :-p

Jeg vet bare ikke om jeg tør nesten bo i samme gate som han ut oppsigelsestiden, men det frister lite å miste depositumet også :-( hvorfor er verden full av idioter ��
Sitat av Millymini Vis innlegg
Så klarte han å lure noen piller i drinken min uten at jeg oppdaget det (jeg må ha ikke tilstedeværende smaksløker eller noe), og jeg oppdaget det jo ikke før det var for sent.. Gikk fint, men det skal ikke skje igjen!! Jeg har mest lyst å anmelde han, men dropper det da jeg ikke orker lage med fuzz enn nødvendig. Han hadde fått et helvete og mistet jobb og alt. Har egentlig konkludert med at han er psykopat og må ha kontroll over meg. Det er ikke mulig å detaljkontrollere meg (uten rus). Problemet er at jeg bor i samme hus som han, så nå leter jeg etter et nytt sted å bo- og helst skulle jeg flyttet forrige uke :-p
Vis hele sitatet...
Tror du skal slutte å kalle han for kompis. Har du sagt klart til han at du ikke vil ruse deg på noen som helst måte så putter han noen piller i drinken din er han ingen du vil være rundt. Er ihvertfall vanskelig å kunne stole på han igjen. Det ser ut som om du selv ser at han er et problem så du må bare styre unna han.
Du klarer deg nok fint uten han, la han styre på med hva han vil så kan du gjøre ditt, bra at du leter etter et nytt sted å bo. Du kommer til å få det mye bedre. Lykke til MillyMini !
Sist endret av slappegodt; 16. september 2016 kl. 15:07.
Av ren nysgjerrighet, hva var det han putta i drinken din?
Vist du vet det da selvfølgelig.
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Tror du skal slutte å kalle han for kompis. Har du sagt klart til han at du ikke vil ruse deg på noen som helst måte så putter han noen piller i drinken din er han ingen du vil være rundt. Er ihvertfall vanskelig å kunne stole på han igjen. Det ser ut som om du selv ser at han er et problem så du må bare styre unna han.
Du klarer deg nok fint uten han, la han styre på med hva han vil så kan du gjøre ditt, bra at du leter etter et nytt sted å bo. Du kommer til å få det mye bedre. Lykke til MillyMini !
Vis hele sitatet...
Tusen takk for oppmuntrende ord!!

Kompis er nok mer bare ett ord, enn kompis i ordets rette forstand.. Dråpen rant over der, og jeg har brukt 2 dager på å bli i någenlunde OK form igjen. jeg er ferdig!! Jeg har så mange fantastiske venner i omgangskretsen min, jeg trenger ikke henge med de som bare drar meg ned. Selvtilliten dropper bit for bit, og da er det lett å starte å hate seg selv for det man har gjort, som har blitt fremprovosert av at han har lagt noe i glasset mitt (det er ikke første gangen det har skjedd, men helt klart siste!!). Jeg tuller ikke, jeg kan få i meg et støvkorn *velg et rusmiddel*, så blir jeg så svak at jeg kjører på samme hvor mye jeg ikke vil/skal. Nå er nok nok 💪🏻 får bare håpe ting går rolig for seg..

Jeg antar jeg bare har vært litt treg med å få ræva i gir. Jeg føler meg faktisk tråkket på nå, og da er grensen nådd !!

Jeg aner ikke hva, men han påstår det var ADHD-medisin (eller noe lignende).. Ble ikke veldig "på tur", men jeg merket jo det var noe og ble skeptisk.. Også har jeg brukt to dager med kaldsvetting, lite søvn og generell dårlig form å komme meg på. Jeg vet veldig godt hvem jeg ikke skal stole på ja. Om noen har god erfaring med psykopater (ikke å være det da, men hvordan de er osv) tar jeg gjerne en prat på pm eller lignende om det finnes.. Jeg har ikke møtt en psykopat før nå, virker det som..

Jeg har mange gode venner og sterke venninner som står klare til å pakke når jeg er klar 🙈💕
Sitat av Millymini Vis innlegg
Er i diskusjon med en venn, som mener ruset personlighet speiler den egentlige deg.
Vis hele sitatet...
Din såkalte "venn" er inne på noe, men jeg synes han formulerte seg på en elendig måte. Alkohol foreksempel har en tendens til å fjerne impulskontrollen vår, slik at det ikke blir noe filter når vi sier og skriver ting til andre. Men dette har mindre med eksponering av vårt "sanne jeg" å gjøre, og mer med de objektive effektene som alkohol har på hjernen vår.

Også når det gjelder psykideliske stoffer (LSD, Fleinsopp, DMT) så kan disse ha en tendens til å trekke frem gammel informasjon om seg selv fra underbevisstheten vår som vi gjerne hadde glemt eller fortrengt.

Men at rusmidler gjenspeiler den "egentlige" deg er å dra det for langt..

Sitat av Millymini Vis innlegg
Er det forskjell på hvilke rusmidler man tar?
Vis hele sitatet...
Definitivt.

Sitat av Millymini Vis innlegg
Er man et slemt menneske om man er slem rusa?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.

Sitat av Millymini Vis innlegg
Går man rundt og har lyst på sex hele tiden til vanlig om man blir kåt når man er ruset på feks amfetamin?
Vis hele sitatet...
Amfetaminen vil gi høyere sexlyst på lik linje med alt annet som utløser dopamin, men det vil også bli vanskeligere for gutter å opprettholde en ereksjon på grunn av vasokonstriksjon, som er en veldig vanlig bi-effekt av stimulanter.
Sist endret av Juicekongen; 16. september 2016 kl. 16:21.
Forstår ikke helt alt du skriver...har denne såkalte kompisen dopet deg ned flere ganger mot din vilje? Hva mener du med at du "blir så svak at du kjører på samme hvor mye du ikke vil/skal", og at du hater deg selv for ting du har gjort? Hvis det er slik at han har dopet deg ned for å få deg til å gjøre ting du ikke egentlig vil, så er det veldig alvorlig og bør anmeldes.

Hvis det er det du mener med om den rusede personligheten er den ekte, så er det altså ikke din skyld om det har skjedd noe mens du var dopet ned mot din vilje. Vet ikke om jeg tolker deg riktig, men fikk en litt ekkel følelse av en del av det du skriver.
Du er det du tenker og gjør. Endrer stoffe tanker og handlinger så har du endret deg. Den orgenklige deg er en edru deg..

Jeg ser på rus som forskjellige "radio-kanaler" av deg. Godt å tune inn i en annen kanal en edru i ny og ne
Sist endret av Knarkellerknips; 17. september 2016 kl. 01:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
så bra at du kom deg unna "psykopaten" som du kaller det, et veldig sterkt ord om jeg kan si det sånn. Vet du hva det innebærer? Sikert en kjip og irriterende kjæreste du hadde, men neppe en skalt psykopat. Er veldig enkelt og greit å slenge ut slike diagnoser, som ikke engang eksisterer. At han spika driken din er ikke kult, sånne folk skal man holde seg unna.

Hver gang jeg drikker kaldsvetter jeg og har det ille i minst 48-72 timer etter jeg sluttet å drikke, kan det hende at du bare var dritings som bare det, og at denne psykopaten faktisk ikke hadde spika drinken din?
Entropi; du tolker det riktig. Og Med en gang jeg har fått i meg noe blir jeg en helt annen person, veldig medgjørli på en måte.. . Det har skjedd mer enn en gang, men nå har det skjedd for siste gang. Jeg skal prøve å tenke at det ikke er min skyld, men jeg føler helt klart mye skyldfølelse for at jeg har latt det skje..

Ambryo: du har selvfølgelig helt rett. Han er nok ikke så ille, men det er mye annet som skjer som gjør at det er mange lys som blinker. Og heldgvis har jeg våknet og blitt ferdig med det. Han har innrømmet 3-4 ganger at han har gjort det, så det er nok ikke bare meg som har vært drita. Jeg kaldsvetter aldri når jeg har drukket alkohol det har også vært positive utslag på blodprøver som har bekreftet dette, så det er reelt. Om jeg skal ha en teori, er "problemet" at jeg i hannes øyne er litt kjedelig på kun alkohol siden jeg blir så "vill" med noe annet.. Tror det er amfetamin som er rusmiddelet.

Tusen takk for svar dere, det har vært veldig nyttig for meg å lese. Jeg er roligere nå, og enda mer bestemt på veien videre. Og det er ganske deilig å tenke på. Det ordner seg alltid til slutt, selv om det noen ganger tar litt tid..
Sitat av Millymini Vis innlegg
Entropi; du tolker det riktig. Og Med en gang jeg har fått i meg noe blir jeg en helt annen person, veldig medgjørli på en måte.. . Det har skjedd mer enn en gang, men nå har det skjedd for siste gang. Jeg skal prøve å tenke at det ikke er min skyld, men jeg føler helt klart mye skyldfølelse for at jeg har latt det skje..

Ambryo: du har selvfølgelig helt rett. Han er nok ikke så ille, men det er mye annet som skjer som gjør at det er mange lys som blinker. Og heldgvis har jeg våknet og blitt ferdig med det. Han har innrømmet 3-4 ganger at han har gjort det, så det er nok ikke bare meg som har vært drita. Jeg kaldsvetter aldri når jeg har drukket alkohol det har også vært positive utslag på blodprøver som har bekreftet dette, så det er reelt. Om jeg skal ha en teori, er "problemet" at jeg i hannes øyne er litt kjedelig på kun alkohol siden jeg blir så "vill" med noe annet.. Tror det er amfetamin som er rusmiddelet.

Tusen takk for svar dere, det har vært veldig nyttig for meg å lese. Jeg er roligere nå, og enda mer bestemt på veien videre. Og det er ganske deilig å tenke på. Det ordner seg alltid til slutt, selv om det noen ganger tar litt tid..
Vis hele sitatet...
Det er helt klart ikke din skyld, og det er i høyeste grad straffbart. Og jo, han er akkurat "så ille", og om du ikke orker å anmelde så må du i alle fall komme deg unna ham og ikke ha noe mer med ham gjøre. Lykke til!
Sitat av entropi Vis innlegg
Forstår ikke helt alt du skriver...har denne såkalte kompisen dopet deg ned flere ganger mot din vilje? Hva mener du med at du "blir så svak at du kjører på samme hvor mye du ikke vil/skal", og at du hater deg selv for ting du har gjort? Hvis det er slik at han har dopet deg ned for å få deg til å gjøre ting du ikke egentlig vil, så er det veldig alvorlig og bør anmeldes.

Hvis det er det du mener med om den rusede personligheten er den ekte, så er det altså ikke din skyld om det har skjedd noe mens du var dopet ned mot din vilje. Vet ikke om jeg tolker deg riktig, men fikk en litt ekkel følelse av en del av det du skriver.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ambryo Vis innlegg
så bra at du kom deg unna "psykopaten" som du kaller det, et veldig sterkt ord om jeg kan si det sånn. Vet du hva det innebærer? Sikert en kjip og irriterende kjæreste du hadde, men neppe en skalt psykopat. Er veldig enkelt og greit å slenge ut slike diagnoser, som ikke engang eksisterer. At han spika driken din er ikke kult, sånne folk skal man holde seg unna.

Hver gang jeg drikker kaldsvetter jeg og har det ille i minst 48-72 timer etter jeg sluttet å drikke, kan det hende at du bare var dritings som bare det, og at denne psykopaten faktisk ikke hadde spika drinken din?
Vis hele sitatet...
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er helt klart ikke din skyld, og det er i høyeste grad straffbart. Og jo, han er akkurat "så ille", og om du ikke orker å anmelde så må du i alle fall komme deg unna ham og ikke ha noe mer med ham gjøre. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk, jeg orker garantert ikke anmelde det. Men det hjelper st noen, sel på et anonymt forum, sier det ikke er bare min skyld. Om vi har sittet å drukket litt, har han enhet hatt litt i drinken min uten at jeg har oppdaget det, eller (når jeg blir full) "tilfeldigvis" hatt noe liggende.

Akkurat nå føler jeg at om jeg hadde anmeldt det, anmelder jeg i samme slengen meg selv.. Og jeg føler ikke for å være en tyster som ødelegger livene til andre- jeg har våknet tidsnok til at mitt liv ikke blir i grus , og det får holde :-) har mest sannsynlig funnet meg ny leilighet- får vite detaljer i morgen. Og jeg har fått et annet sted jeg kan bo frem til det om jeg trenger det/vil det. Og jeg er så heldig at om jeg vil flytte nå, klarer keg å "redde" depositumet jeg taper ved å bo veldig billig en periode. (Det er ingenting shady med det her altså!! Har bare noen veldig gode venner). Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre enda..

Ops, gikk litt galt med siteringer - unnskyld ! :-o
Sist endret av Millymini; 17. september 2016 kl. 09:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.