Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3561
<?=getUserTitle()?>
Heisann håpsann.
På forhånd, må beklage for skriveleifer, har bodd 4 år i utlandet så norsk bokmål er ikke på topp!
Må også bare beklage om dette havner i feil topic

Her er greia, jeg gikk på privat britisk college i Spania, 4 år. To av dem var "ungdomsskole" og to av dem var "videregående". To første årene gikk greit, fikk tatt eksamener osv osv.
Men så kom de 2 sist årene, det var bytte i lærerene, jeg hadde noen uenigheter med mine lærere osv osv. Så skole direktøren valgte å ikke la meg ta mine eksamener (jeg kan alt det faglige, studerte på egen hånd, noe lærerne ikke likte). Så da er 4x 80.000 NOK i skole utgifter kastet bort, pluss 4 års opphold i Spania.

Greia er da, at jeg har skaffet meg disse vitnemålene via nett, og gitt meg selv karakterer, ikk topp karaktere for det kan virke lugubert.

Så da, når jeg skal søke på norsk universitet, og legger frem disse vitnemålene, er det noen som vet om universitetet eller hvem som styrer dette, kommer til å kontakte skole/Edexcel for å validere disse vitnemålene?
Vitnmålene jeg har skaffet meg er printet på samme papir, og helt identiske med originale.
Ville aldri tatt sjangsen. Det er en utrolig dum ide. Om du kan alt det faglige ville jeg tatt det som privatist. Det du gjør nå er dokumentforfalskning og slikt straffes hardt i Norge.
Bare å oppbevare dette kan straffes med fengsel inntil 3 år.

§ 370. Forberedelse av dokumentfalsk
Den, som til forberedelse av dokumentfalsk tilvirker, erverver, innfører, utfører, overdrar, besitter eller oppbevarer falsk segl, stempel eller merke eller andre gjenstander, som tilkjennegir seg som bestemte til å benyttes til ettergjørelse eller forfalskning, eller i slik hensikt tilvender seg et ekte segl, stempel eller merke, straffes med bot eller med fengsel inntil 3 år.
Vis hele sitatet...
Sist endret av seroto9n; 1. november 2016 kl. 20:43.
<?=getUserTitle()?>
Trådstarter
Hmm, ja kanskje det ikke er så lurt. Får bare gjemme papirene på en mørk plass.
Ser jeg kanskje bare trenger å ta Norsk, Samfunnsfag og Historie. Kan sikkert ta det som privatist regner jeg med?
Kanskje også i løpet av ett år? Noen som har ærfaring med dette?
Sitat av Vikingor Vis innlegg
Hmm, ja kanskje det ikke er så lurt. Får bare gjemme papirene på en mørk plass.
Ser jeg kanskje bare trenger å ta Norsk, Samfunnsfag og Historie. Kan sikkert ta det som privatist regner jeg med?
Kanskje også i løpet av ett år? Noen som har ærfaring med dette?
Vis hele sitatet...
Hei, ja det er bare til å ta fagene som privatist. Koster rundt en 4000 kr pr eksamen da, men det er nok bedre å betale de penga for så å slippe å kanskje bli tatt for dokumentforfalskning. Lykke til!
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Hei, ja det er bare til å ta fagene som privatist. Koster rundt en 4000 kr pr eksamen da, men det er nok bedre å betale de penga for så å slippe å kanskje bli tatt for dokumentforfalskning. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det koster faktisk 2000 kr, så det burde vel ikke være en bekymring.

Til TS: Jeg vil tippe at de har en eller annen måte de kontrollerer slikt på, om det hadde vært så forbanna lett å skaffe seg et utenlandsk vitnemål så hadde "alle" gjort det.
Sist endret av Mirage; 2. november 2016 kl. 01:57.
Mener på at 10 % av vitnemål blir kontrollert i løpet av året. Du må da legge fram ekstra dokumentasjon. Mulig jeg tar feil.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Det koster faktisk 2000 kr, så det burde vel ikke være en bekymring.

.
Vis hele sitatet...
Ahh, så det var 2000kr og ikke 4000 ahah. Da er det ikke så gale for TS å ta 3 eksamener nei. Selv tror jeg skoler og universiteter har blitt mye flinkere i å sjekke opp i vitnemålene til elever. Spesielt de som har tatt en del av utdanningen sin i utlandet. Er ikke uvanlig at norske studenter tar utdanningen sin i andre land for så å prøve å tukle med vitnemålet/karakterene. Leste en plass at de sjekket mye mindre før, men nå har det blitt tatt noen nærmere hvert år så da må de gå gjennom mange fler bare for å være på den sikre siden.
<?=getUserTitle()?>
Trådstarter
Når jeg tar f.eks Norsk som privatist, så står det på Samordna Opptak at det trengs 393 timer (http://www.samordnaopptak.no/info/ut...pptakskravene/)
Da som privatist, hvordan er det med timene, eller er det slik jeg trenger bare å møte opp på eksamen?

Leste nettopp på http://www.samordnaopptak.no/info/ut...ing/index.html
Så står det "Du dekker også kravet i norsk hvis du har gått alle årene i norskspråklig 9-årig eller 10-årig grunnskole.", og jeg har gått 10 år norsk grunnskole. Så da er kanskje Norsk godkjent allerde, og trenger kanskje bare to eksamener..?

Har sendt e-post til Samordna Opptak for å spørre
Sist endret av Vikingor; 2. november 2016 kl. 14:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Vikingor Vis innlegg
Når jeg tar f.eks Norsk som privatist, så står det på Samordna Opptak at det trengs 393 timer (http://www.samordnaopptak.no/info/ut...pptakskravene/)
Da som privatist, hvordan er det med timene, eller er det slik jeg trenger bare å møte opp på eksamen?

Leste nettopp på http://www.samordnaopptak.no/info/ut...ing/index.html
Så står det "Du dekker også kravet i norsk hvis du har gått alle årene i norskspråklig 9-årig eller 10-årig grunnskole.", og jeg har gått 10 år norsk grunnskole. Så da er kanskje Norsk godkjent allerde, og trenger kanskje bare to eksamener..?

Har sendt e-post til Samordna Opptak for å spørre
Vis hele sitatet...
Å ta et fag som privatist, innebærer kun at man tar eksamen (og fullfører labøvelser, i de fagene det er relevant).
(Edit: Det er selvfølgelig flere steder man kan betale for undervisning, men dette inngår ikke i det formelle kravet.)

Hva gjelder språkkravet, er dette rettet mot de med utenlandsk utdanning, og kravet kommer i tillegg til kravene for generell studiekompetanse (som altså da forutsettes at man har fra utlandet). Har man ikke generell studiekompetanse på bakgrunn av utenlandsk utdanning, må man ha generell studiekompetanse på bakgrunn av norsk utdanning (og da inngår blant annet norskfaget).
Sist endret av Pengui; 2. november 2016 kl. 15:07.