Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1928
Hei! Søsteren min la ut en "ønskes kjøpt"-annonse Finn, og ble svindlet. Hun har overført i underkant av 1000kr til personen, og har kun mobilnummer (uregistrert/skjult), kontonummer og fylket personen bor i.

Ettersom jeg har sommerferie og hun ikke, tok jeg på meg oppgaven å prøve å få tilbake pengene/få varen. Jeg har allerede lest trådene om lignende situasjoner, men siden de siste er et par år gamle lurte jeg på om noen hadde nye tips.
Sitat av Gigapuddi Vis innlegg
Hei! Søsteren min la ut en "ønskes kjøpt"-annonse Finn, og ble svindlet. Hun har overført i underkant av 1000kr til personen, og har kun mobilnummer (uregistrert/skjult), kontonummer og fylket personen bor i.

Ettersom jeg har sommerferie og hun ikke, tok jeg på meg oppgaven å prøve å få tilbake pengene/få varen. Jeg har allerede lest trådene om lignende situasjoner, men siden de siste er et par år gamle lurte jeg på om noen hadde nye tips.
Vis hele sitatet...

Dette høres ut som en litt dårlig plan.

Ta en tur på stasjonen og anmeld forholdet.

Det er generelt lite du selv kan gjøre for å finne ut av dette. Ved hjelp av social engineering så kan du benytte kontonummer til å finne ut av kontohaver. Men da skal du være flink og skal komme forbi gatekeepern i banken. Og om du nå skulle klare å lure ut navnet på kontohaver - hva tenker du å gjøre da? Krysse Norge på langs og bruke vold for å få tilbake penga? Ringe fyren og tigge om å betale tilbake? Ehh du har jo alt nummeret.

Snuten derimot får all informasjon de trenger i fra de 11 sifrene i kontonummer. Dette er en jobb for fagfolk.
Sist endret av frtoretang; 21. juli 2015 kl. 15:19.
Gigapuddi's Avatar
Trådstarter
Jeg spør ettersom flere andre brukere på tidligere poster har nevnt at det er lite sannsynlig å få noe ut av å anmelde, og at det er stor sjanse for at saken blir henlagt. Dog har jeg sendt personen en melding og forklart at jeg anmelder om h*n ikke gir lyd fra seg innen i morgen.
Ja det er store sjanser for at saken henlegges. Men denne type svindel har blitt prioritert tidligere. Er flere som er tatt for svindel på finn.

Men om den blir henlagt så vær realistisk. Ikke bruk masse tid og krefter på en så liten sum. Ta det på konto for lærdom og husk å bruke alternative betalings-metoder fremover. Finn garanti, paypal etc. Overføring fra en konto til en annen er aldri lurt.

Meld saken til finn også, det kan være at de setter press på snuten. Det kan hjelpe.
Sist endret av frtoretang; 21. juli 2015 kl. 15:46.
Gigapuddi's Avatar
Trådstarter
Tusen takk, det skal jeg gjøre.
Ridder av 1. klasse
Kjenner du noen som jobber i en eller annen bank, er det ikke noe problem å få ut navnet på personen som eier kontonummeret. Kontonummer er da ingen stor hemmelighet
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Kjenner du noen som jobber i en eller annen bank, er det ikke noe problem å få ut navnet på personen som eier kontonummeret. Kontonummer er da ingen stor hemmelighet
Vis hele sitatet...

jo det er egentlig ikke mulig å finne en person bak kontonummer lenger. Bankene har strammet inn på reglene og de skal ikke oppgi slikt lengre. SE kan likevel løse det. Men hva hjelper det ts og hans søster?

Nå er svindleren NN eller john doe om du vil. Umulig å få tilbake penga. Om ts finner ut at svindleren er jan olsen hva hjelper det? Ikke en dritt. Om svindleren ikke har penger å betale med eller vil gjøre opp for seg. Skal ts krysse hele landet for hundrelapper?

Anmeld saken - mest sannsynlig så er penga sporløst borte uansett.
Sist endret av frtoretang; 21. juli 2015 kl. 17:07.
Gigapuddi's Avatar
Trådstarter
Jeg har ingen planer om å krysse landet for å banke opp noen, tror uansett ikke at en jente på 160cm er noe særlig skremmende. Jeg hadde lyst til å undersøke, og eventuelt få så mange personopplysninger som mulig. Det er sikkert far fetched, men hvorfor ikke.
NetCom-registrert kontantnummer. Fullt navn og adresse med leilighetsnummer og hele pakka er sendt per PM, TS.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
NetCom-registrert kontantnummer. Fullt navn og adresse med leilighetsnummer og hele pakka er sendt per PM, TS.
Vis hele sitatet...
Ja der har du et navn og en adresse. Det er slett ikke sikkert navnet og adressen er til den skyldige. Bare en tanke om at skal en drive svindel så bruker en ikke sitt eget mobilnummer...

Derfor jeg mener det beste er å anmelde forholdet. Om en er hobbydetektiv så kan en fort ende opp med å lage faenskap for feil person. Eller om man treffer rett person så er det ikke usannsynlig at en en møter veggen likevel.

Selv ville jeg valg tå anse pengene som tapte. Om politiet skulle klare å skaffe de tilbake mot all formodning så ville jeg sett på det som en ren bonus.
Sist endret av frtoretang; 21. juli 2015 kl. 23:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.