Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 13031
Heisann, er snart ferdig i lære og lurte på om noen vet sånn ca hva lønn jeg kan regne med å få i ny fulltidsjobb når jeg er ferdig? Tror jeg blir trukket % av "grunnlønn" på 280 000 om jeg ikke husker feil, er det ca det jeg kan regne med da jeg er ferdig?
Har selv gått IKT servicefag og er for øyeblikket IKT lærling, selv om jeg skal droppe ut og gå skole videre.
Men de aller fleste plassene jeg har hørt noe ifra, så skal startlønnen som IKT-servicemedarbeider starte på ca. 300 000 i året
Trådstarter
26 1
Nice Og takk for reply Ønsker å få meg leilighet når jeg får meg fulltidsjobb så må vite sånn ca om jeg kan få meg lån eller ei ;P
Sitat av worraps Vis innlegg
Har selv gått IKT servicefag og er for øyeblikket IKT lærling, selv om jeg skal droppe ut og gå skole videre.
Men de aller fleste plassene jeg har hørt noe ifra, så skal startlønnen som IKT-servicemedarbeider starte på ca. 300 000 i året
Vis hele sitatet...
Oj, 300k i året hørtes veldig drøyt ut for min del..
Sitat av Zirto Vis innlegg
Oj, 300k i året hørtes veldig drøyt ut for min del..
Vis hele sitatet...
Synes du at det er mye???
300 drøyt? Er jo ikke det store det.
Snakket om dette på skolen idag(går ikt selv), med læreren, og han sa at etter lærlingstiden vil man tjene minstelønn som er på 270-280k. Dette kommer da også ann på hva slags virksomhet du jobber i og hvor i norge.
minste lønnen nå er 280k i offentlige selskaper. Og var det jeg hadde som ble fordelt ut over de 2 årene jeg vær lærling for 2-3år siden. De jeg kjenner som jobber i private nå ligger fra 350 og oppover mens offentlige ligger nesten på det samme de også etter hva jeg har hørt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du starter trolig helt på bunnen iallefall, minstelønn i offentlig når jeg jobbet var 250.000, hvis den er 280.000 nå er det trolig det du får.

Ikke mye å skryte av mao, og i offentlig sektor tar det god tid å få ansenitet, en god grunn til at jeg forlot kommunal sektor med 250k og gikk over til privat med 900k.
AtXBYea: hva jobber du med i det private?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Xeon Vis innlegg
AtXBYea: hva jobber du med i det private?
Vis hele sitatet...
IT logisk nok, med alt mellom himmel og jord fra OS til hardware til ITIL til rutiner og til managing.
Hadde 280k i det offentlige etter endt fagbrev, hvis jeg ikke husker feil.
Og har ca 400k nå i det private. I det offentlige blir du gjerne stuck med lønna du kom inn med og følger konsumprisindeksen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Xeon Vis innlegg
Hadde 280k i det offentlige etter endt fagbrev, hvis jeg ikke husker feil.
Og har ca 400k nå i det private. I det offentlige blir du gjerne stuck med lønna du kom inn med og følger konsumprisindeksen.
Vis hele sitatet...
Jeg kom inn på 370k uten noen relevant utdannelse iforhold til stillingen, og har gått opp 10% to år siden og 17% forrige år, ser for meg oppgang i år også pluss at jeg skal opp neste år ettersom jeg blir seniorkonsulent det året.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg kom inn på 370k uten noen relevant utdannelse iforhold til stillingen, og har gått opp 10% to år siden og 17% forrige år, ser for meg oppgang i år også pluss at jeg skal opp neste år ettersom jeg blir seniorkonsulent det året.
Vis hele sitatet...
Ikke dårlig. Hvilket selskap jobber du for?
Evt. sende det på PM? Prøver å bli senior selv til sommeren.
Trådstarter
26 1
Så utifra det dere skriver her bør jeg komme meg inn i ett privat selskap alså? Kanskje bedre lønn der eller i hvertfall raskere stigning?
Sitat av Nessy Vis innlegg
Så utifra det dere skriver her bør jeg komme meg inn i ett privat selskap alså? Kanskje bedre lønn der eller i hvertfall raskere stigning?
Vis hele sitatet...
Det er mye bedre å begynne i privat sektor enn statlig i følge en som har vært sjef for et stor IT selskap som jeg kjenner.. Flere muligheter, ser bedre ut på CVn og bedre lønn.. Akkurat som sykepleier hos privatlege tjener forøvrig mer enn de i feks Helse-Vest.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du starter trolig helt på bunnen iallefall, minstelønn i offentlig når jeg jobbet var 250.000, hvis den er 280.000 nå er det trolig det du får.

Ikke mye å skryte av mao, og i offentlig sektor tar det god tid å få ansenitet, en god grunn til at jeg forlot kommunal sektor med 250k og gikk over til privat med 900k.
Vis hele sitatet...
haha mye overtid og/eller god kunnskap ?
Som lærling får man minstelønn av hva en fagarbeider får i løpet av 2 år. Minstelønna er på kroner 279 200.-.


Edit; Med mindre man ikke har andre avtaler med private selskap etc. Jeg jobber i alle fall i offentlig sektor.
Sist endret av br4inz; 11. januar 2012 kl. 14:55.
282 tusen mener jeg det er i Nordland fylke, som er det lærlingelønna mi er basert på.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av kentastic Vis innlegg

haha mye overtid og/eller god kunnskap ?
Vis hele sitatet...
Tja, bare 490 timer overtid i fjor, men fritt så mye hjemmekontor som passer og mye avspassering på dagtid, så tar ikke det så tungt.

700+ timer året før.
Du kommer nok ikke til å tjene en formue til å begynne med. Kommer veldig ann på hvem du jobber for da..
Som jeg har nevnt over i tråden, er jeg selv IKT-lærling(selv om jeg skal droppe ut til fordel av videre skole).
Jeg jobber i privat sektor og skal i løpet av disse to årene som lærling tjene ca. 400 000,-
Dette er også ett av de høyeste beløpene jeg har hørt ifra den klassen jeg gikk i.
Men som sagt, alt ifra 280 000 i kommunalt/statlig til 400 000 og kanskje mer i privat.
Virker veldig varier ifra plass til plass.