Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 8853
Hei, for bare noen dager siden så hadde jeg en tentamen på skolen, og som alltid så fristet det med litt musikk for å roe nervene og fordi musikk rett og slett er "awesome". men uansett, jeg spurte da sensor om jeg kunne høre på litt musikk på headsettet, men fikk som vanlig ett nei. Logisk nok så gadd jeg ikke diskutere det der og da med sensoren som satt der, men hvorfor er det sånn at man ikke får lov til å høre på musikk under en tentamen?
Når jeg spurte norsk læreren min om dette så sa hun bare at det sikkert var fordi hun aldri kunne klart å konsentrere seg med musikk på øret, men dette varierer jo veldig fra person til person så dette er er veldig dårlig argument. En annen ting hun sa, og det er det eneste jeg kan være bitte litt enig i, er at det kan være irriterende for de rundt som da muligens kan høre denne musikken. Men dette er heller ikke egentlig ett godt argument fordi det er da bare for personen som hører på musikk å sette det såpass lavt at ingen rundt hører det, noe som ikke trenger å være så altfor lavt heller pga så bra headset du får tak i om dagen.

Dette her er bare så utrolig irriterende, så jeg måtte bare legge inn en tråd her om det for å få andres synsvinkel og argumenter på dette for jeg kommer ikke på en eneste god grunn til at vi ikke kan høre på musikk under en tentamen.
Mulighet for juks, så enkelt.
Er ingen menneskerett å kunne høre på musikk på skolen...!

Grunnen til at headset med musikk på tentamen/eksamen kan også brukes til å kommunisere med andre. Så for å unngå mistanke om juks så er det vel ikke tillatt.. Det jeg har fått intrykk av hvertfall
Grunnen er enkel som resten sier her, mulighet for juks. Men grunnen til at du får et "Nei, det kan være vanskelig å konsentrere seg" svar er fordi de fleste lærere (av den eldre generasjonen) har ikke den kunnskapen om dine tekno-dingzer som skal til for å kunne vite at det ikke er noe juks i bildet.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
I og med at alle hjelpemidler er tillat så er ikke dette med juks ett problem, det eneste er dette med kommunikasjon, som ikke er lov. De skrur av internettet og vi er nødt til å slå av og levere telefonen, så vi har dermed ingen mulighet til å kommunisere. Så dette er heller ingen god grunn.

Bare sier det igjen.. alle hjelpemidler tillat.
Forstyrrende elementer.
Har ingen problemer med å tro at noen kan konse bedre med musikk, holde volumet nede osv.
Men det er ikke alle som kan det, skal du ha musikk vil resten og det, da er det garantert noen som skal dra på med volum så hele klassen hører det.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Skjønner hva du mener der, alltid noen som ødlegger, men da kan de da i hvertfall bare gi alle en sjanse, også ta headsettet fra dem som ikke gidder å holder volumet nede og dermed ødlegger for andre.
Vel, du ble offer for en irrasjonell tankegang. Med alle hjelpemidler tillatt gjenstår kun at det kan plage andre, noe som kan gjøres opp for med lavere volum, som nevn tidligere. Vil tippe tankegangen var at vanligvis får dere ikke lov til å høre på musikk under prøver, så da er det slik nå også. Lite gjennomtenkt, men fint lite å gjøre med det i ettertid (å være irritert vil nok ikke hjelpe ).
Sitat av bmr92 Vis innlegg
I og med at alle hjelpemidler er tillat så er ikke dette med juks ett problem, det eneste er dette med kommunikasjon, som ikke er lov. De skrur av internettet og vi er nødt til å slå av og levere telefonen, så vi har dermed ingen mulighet til å kommunisere. Så dette er heller ingen god grunn.

Bare sier det igjen.. alle hjelpemidler tillat.
Vis hele sitatet...
Så lenge man får ha propper i ørene er det alltid en mulighet for at det kan foregå kommunikasjon, bedre å være på den sikre siden og da ikke tillate det.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Det er jo ett godt poeng. men er fortsatt irritert over det fordi det er jo ingen god grunn for det i det hele tatt, bortsett fra dette med volumet.

joa, men vi har ingen intetnett og ingen telefon, hvordan kommunisere da?
Sitat av bmr92 Vis innlegg
Det er jo ett godt poeng. men er fortsatt irritert over det fordi det er jo ingen god grunn for det i det hele tatt, bortsett fra dette med volumet.

joa, men vi har ingen intetnett og ingen telefon, hvordan kommunisere da?
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruke masse tid på å løpe rundt i salen og være volumpoliti?
Nekter de alle å høre på musikk er problemet allerede løst.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Skjønner den, men er fortsatt ikke en god grunn egentlig synes jeg.
Åssen skal man kommunisere med en MP3 spiller? Jeg er også veldig irritert over at vi ikke får høre på musikk når vi har tentamen. Men lærerne våre er sånne gammeldagse folk .__.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Er flere som er enige med meg her ja. tror ikke vi er de eneste heller.
Husker de sa til oss at vi måtte "øve" oss til eksamen, for da var det ikke lov med musikk på øret.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
ja, jo. Men det burde vell først og fremst være vårt valg. Det er VI som er på skolen, ikke lærerne.
Læreren sin jobb er jo og forberede deg til eksamen, og kan da fint ta det valget for deg.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Det står et sted (ikke sikker på nøyaktig hvor) at vi er ansvarlig for egen læring og at lærerne er der for å HJELPE oss, det er ikke vi som er der for dem, men motsatt. Så jeg synes allikevel at vi selv skulle få bestemme det selv, selvom jeg skjønner hva du mener der.
Ansvar for egen læring ja, men er fortsatt lærerne eller skolen som setter reglene for læringa. Er uansett enig med deg, og skulle ønske at jeg fikk høre på musikk under tentamen selv.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
sant, sant. Dette må vell være eneste grunnen til at det ikke er lov med musikk, selvom jeg skulle ønske de kunne bøyd den reglen litt.

Men det som er litt komisk, er jo at du er den absolutt aller første jeg har spurt som faktisk har hatt ett godt argument for dette. Og en faktisk grunn til at det ikke er lov. Ingen andre lærere eller sensorer som klarer å svare.. Litt trist egentlig
In the kitchen
muRit's Avatar
Man kan jo enkelt spille inn at man leser opp svarene dagen før, legge det inn på mp3'en/iPoden, for så å høre gjennom alt prøvestoffet under prøven. Kanskje det kan være noe lærerne har tenkt på? Er selv elev i tiende klasse, og synes musikk-forbud er idiotisk jeg også, men - just sayin'.
Men alle midler utenom kommunikasjon er lov, så de "svarene" kan du jo bare ha med deg?
In the kitchen
muRit's Avatar
*facepalm* tenkte visst mer på vanlige prøver jeg nå, ehe
Selv om lærerene kanskje ikke vet hvordan du kommuniserer med en MP3 spiller, betyr ikke det at det ikke er mulig. Folk er kreative og folk klarer å forvirre lærerene til å tro at alt er helt uskyldig.

Vet iallefall at det er kjempe lett å kommunisere med en iPod touch. Er enig med deg forde, men det blir nok ikke endret med det første.

Edit: Ah! Kom på en super idé. Noen burde lage sånne billige MP3 spillere med et stempel "Tillat ved eksamen" på! Sånn som på ordbøkene.
Sist endret av Daybreak; 8. april 2011 kl. 15:01.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
høres bra ut skateward, god ide XD
men uansett så blir du bedt om å levere inn alt av telefoner osv, så hvis du skal høre på musikk så må det bli musikken du har på pc'n.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Åssen skal man kommunisere med en MP3 spiller? Jeg er også veldig irritert over at vi ikke får høre på musikk når vi har tentamen. Men lærerne våre er sånne gammeldagse folk .__.
Vis hele sitatet...
Fordi lærere ikke ser forskjell på iPod touch og iPhone.

Og om en får høre på sin eldgamle mp3-spiller uten skjerm, hvorfor skal ikke da en iPod bruker få lov å høre på musikk han også, bare fordi han har skjerm?
bmr92: Mulig sånn det hadde vært nå. Men hvis det hadde blitt mer akseptert, samt vanlig så kunne det fungert. Men tror noen i "staten" måtte satt det "stempelet".

Edit: 400 wooho!
Sist endret av Daybreak; 8. april 2011 kl. 15:08.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
muRit, du sier jo noe, men som sagt så er altså, som Leth også påpekte, alle hjelpemidler tillat. vanlige prøver skjønner jeg godt at det ikke er lov med musikk, men er litt annerledes når reglene er så klare som dette.

Det vi kom frem til Leth, er jo sant, men hvorfor står det ingen steder at det ikke er lov? Når vi har tentamen så får vi ett ark med info om hvor lang tid vi har og hva som er lov etc. Der står det absolutt ingen verdens ting om at det ikke er lov med musikk. Siden lærere osv absolutt skal ha det til å være ulovlig så burde det hvertfall stå der, står det ikke der så er det i teorien lovlig med musikk.

Sitat av skateward Vis innlegg
bmr92: Mulig sånn det hadde vært nå. Men hvis det hadde blitt mer akseptert, samt vanlig så kunne det fungert. Men tror noen i "staten" måtte satt det "stempelet".

Edit: 400 wooho!
Vis hele sitatet...
Hvis det er staten som har laget denne dumme reglen, så er dette her veldig dårlig gjennomtenkt, det må jeg bare få si. så da kan staten bare gå å legge seg XD
Etter et år jeg gikk på vgs, irriterte jeg meg over dårlige lærere. Dette gjorde til at jeg ble mindre engasjert og ga litt mere blaffen i skolearbeidet. Men hva sitter du igjen med etter skoleåret? Ett år er gått og hva fikk jeg ut av det? Vitnemålet er satt og et utgangspunkt for å komme inn på ønskede linjer er dårligere. Poenget mitt er; Det hjelper ikke å irritere seg over lærere, regler og all den dritten der - sånn er ting og det beste du kan gjøre er å følge spillereglene og gjøre det beste ut av det.

Selv om dere har levert telefonen deres betyr det ikke at de kan være helt sikker på at dere ikke har flere på dere. Kanskje du har to, og leverte inn den ene? Skulle de ransaket alle elevene før tentamen og sjekket at det kun var en mp3-spiller/iPod dere hadde på kropp? Det krever også at læreren kjenner til denne avspillingsenheten, og likevel da er det noe man kan mixe/trikse med spilleren så man får kommunisert. Det er hundrevis av måter å jukse og kommunisere på med ørepropper i ørene, vi er 2012, ting utvikler seg til de grader! - ved å enkelt og greit forby bruk av dette slipper de å gjøre enda flere sikkerhetssjekker og være nazi.
Tar jeg ikke feil kan man på slutten av året gå til rektor og klage på karakterer og få de endret (som vurderes, og du kan få viljen din eller det motsatte). Hvis din begrunnelse for det er at du ikke fikk høre på musikk på tentamen, får du søren meg lære deg å jobbe uten musikk.
hvordan skal din 60 år gamle lærer vite forskjell på en iphone og en ipod touch da? hvis en får lov så må alle få lov. ender da opp med at læreren må løpe rundt å be noen skru ned fordi andre blir forstyrret som nevnt tiligere.
Jeg går på ungdomsskolen og fikk lov å høre på musikk på norsk og engelsk tentamen fordi de mente faren for juks var minimal, i tillegg lot jeg læreren ta en rask sjekk igjennom musikkbiblitoket mitt. Idiotisk nok fikk jeg lov å bruke egen pc, og det var derfor fritt frem for min del å utnytte nyno på nynorsktentamen. Sikkert strengere på vgs da.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Det er hundrevis av måter å jukse og kommunisere på med ørepropper i ørene, vi er 2012, ting utvikler seg til de grader! - ved å enkelt og greit forby bruk av dette slipper de å gjøre enda flere sikkerhetssjekker og være nazi.
Vis hele sitatet...
Eller 2011?

Uansett, tror jeg ikke det er staten som har satt et generelt forbud mot musikk på tentamener. Tenker mer på at hvis noen med mye autoritet iallefall hadde satt i gang noe sånt som egne MP3-spillere så er det større sjanse for at diverse skoler kunne godtatt dette.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Skjønner hva dere mener her, men er fortsatt ingen som har noen spesielt gode argumenter for forbudet om musikk. annet enn dette som boblesaft sier. Du har noen gode poeng, men når alt kommer til alt så er du selv ansvarlig for dine egne handlinger, så det burde derfor være ditt eget valg om du ville høre på musikk eller ikke.
Sitat av skateward Vis innlegg
Eller 2011?

Uansett, tror jeg ikke det er staten som har satt et generelt forbud mot musikk på tentamener. Tenker mer på at hvis noen med mye autoritet iallefall hadde satt i gang noe sånt som egne MP3-spillere så er det større sjanse for at diverse skoler kunne godtatt dette.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig. 2011.

Sitat av bmr92 Vis innlegg
Skjønner hva dere mener her, men er fortsatt ingen som har noen spesielt gode argumenter for forbudet om musikk. annet enn dette som boblesaft sier. Du har noen gode poeng, men når alt kommer til alt så er du selv ansvarlig for dine egne handlinger, så det burde derfor være ditt eget valg om du ville høre på musikk eller ikke.
Vis hele sitatet...
Altså, det er ikke musikken som er grunnlaget for forbudet - det er sannsynligheten for juksing. En ting som hadde vært litt mer "jukse-sikkert" hadde vært om det var en slags radio/spotify-løsning med mulighet for å koble til headset/ørepropper på pulten så lærerne har kontroll på at det fakitsk er musikk på øret. Uansett tviler jeg på at dette er gjennomførbart å få innført på skoler, så det er nok bare å vende seg til å jobbe uten musikk, ta politisk utdanning og prøve å få en høy stilling i et parti hvor du kommer med et lignende forslag. Lykke til!
orket ikke lese gjennom alt jeg men, grunnen til att det ikke tillates er vel hovedsakelig fordi det er veldig lett å spille inn stoffet man har om på en lydfil og legge inn.......
Grunnen vi har fått høre er at man kan ha lest inn svar på mp3/iPoden.
Greit, skjønner at det ikke er lov på matta viss man har lest inn regler osv, men på Norsken burde det vell vært lov siden det er langsvar og du får ikke oppgavene før på dagen.


Edit: Vangsfreaken var før meg:P
Sist endret av MartinTi; 8. april 2011 kl. 16:08.
vangsfreaken og MartinTi, dere burde lest gjennom. Dette er snakk om på tentamener med alle hjelpemidler tillat.
Sitat av skateward Vis innlegg
vangsfreaken og MartinTi, dere burde lest gjennom. Dette er snakk om på tentamener med alle hjelpemidler tillat.
Vis hele sitatet...
Så vell egentlig ikke at det var flere sider

Men på tentamen er det jo heller ikke lov med hjelpemidler du kan kommunisere med, som da en Mobil/iPod/iPhone.
Det som er at du kan laste over lydspor i fra skoleboka osv på mp3/mobiln som du kan spille av mens du har tentamen. Kan kansje være det de er redde for.
Sitat av skateward Vis innlegg
vangsfreaken og MartinTi, dere burde lest gjennom. Dette er snakk om på tentamener med alle hjelpemidler tillat.
Vis hele sitatet...
greit nok med hjelpemidler men dette er vel sånt som ordbok og tidligere arbeid i faget, mens opptak med svarene er nærmere juks

uansett, orka ikke lese alt tidligere, hadde hodepine
Sitat av xaine Vis innlegg
Det som er at du kan laste over lydspor i fra skoleboka osv på mp3/mobiln som du kan spille av mens du har tentamen. Kan kansje være det de er redde for.
Vis hele sitatet...
Fælt da folk har problemer med å lese. ALLE HJELPEMIDLER TILLAT.

Lærerne ser ikke forskjell på en iPod touch og iPhone, men hva med oss med iPod Shuffle?

Vi har ofte fått beskjed om å levere fra oss telefoner, men jeg bruker Shuffle'en min til å høre på musikk. Jeg konsentrerer meg mye bedre og det gjør prøven nesten litt morsom. Nå vet jeg ikke om jeg får lov, men læreren har nok sett at jeg har musikk, men han gjør ingenting. Dette er VGS forresten.

Til prøver som ikke har alle hjelpemidler tillatt, hva er vitsen å kaste bort mye tid på å lese igjennom og sette det opp som lydspor? Du leser igjennom det du skal ha til prøven, altså du øver, og istedet for å redigere lydfilene kan du heller lese igjen.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Merker det er flere som tar opp dette med feks iPod og alle mulige varianter av dette. Det er ikke det som er greia her, du må skru av og legge alt av mobiler osv frem til læreren. Det jeg da ikke skjønner er hvorfor man ikke kan høre på musikk på pc'n som du sitter å skriver på. Dette med å spille inn svar osv er jo helt tillat, du kan ha med deg hva du vil av hjelpemidler, så om du spiller det inn eller skriver det ned og tar det med deg er like lov, så det er garantert ikke grunnen til at det er lov.
Sorry... men det har ingenting med dette her og gjer men kossen legger eg Saker her?
: )
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
wow, ganske avsporing ja.. du går inn på forumet, finner mappen du vil lage en tråd i og trykker på ny tråd oppe til høyre
Lærerne våre pleier å si at vi kan ha spilt inn ting (juks) om prøven. Men vi får jo lov til å ha med notater så hvorfor skulle vi gidde å spille inn noe vi kan notere og ta med...?
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Ja akkurat.
Visst du konsentrerer deg bedre med musikk på øret, gjør du som regel også lekser med musikk ikke sant? Det stimulerer hjernen og får deg til å yte bedre?
Men så lenge det faktisk er forbudt med musikk under tentamen/eksamen anbefaler jeg deg til å begynne å gjøre skolearbeid uten musikk/radio. Slik at hjernen tilvenner seg stillhet og yter derfor bedre når det faktisk teller.
Sitat av merulz Vis innlegg
Visst du konsentrerer deg bedre med musikk på øret, gjør du som regel også lekser med musikk ikke sant? Det stimulerer hjernen og får deg til å yte bedre?
Men så lenge det faktisk er forbudt med musikk under tentamen/eksamen anbefaler jeg deg til å begynne å gjøre skolearbeid uten musikk/radio. Slik at hjernen tilvenner seg stillhet og yter derfor bedre når det faktisk teller.
Vis hele sitatet...
Bah, akkurat sånn er det med meg. Har prøvd å avvenne meg det, men det er ikke lett når man har konstant piping i øra (Husker ikke hva det het)

Har prøvd å forklare dette til lærerne, men de bare går når jeg sier det..
Sist endret av onClipEvent; 8. april 2011 kl. 20:52.
Hvis det er lov med pc er det vel bare å skaffe seg Spotify Premium! De stenger jo nettet så, det utgjør ingen forskjell.
Det er pga. juks vell, mistanke om kommunikasjon. Men jeg har også lest at forskere har funnet ut at de som hører på musikk mens de gjør skolearbeid, gjør det dårligere enn de som ikke har musikk på. Kan ikke gi kilder på dette fordi jeg husker ikke HVOR jeg leste dette.