Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  154 63681
hva i all verden skal man gjøre på en pc om man ikke har tilgang til verken spill, internett, film eller musikk?

sitte å skrive i word og regne i excel?
Dersom du får innvilget søknad om å få pc på cella så er det ofte i sammenheng med skolegang i fengselet.
Sitat av moan1244 Vis innlegg
hva i all verden skal man gjøre på en pc om man ikke har tilgang til verken spill, internett, film eller musikk?

sitte å skrive i word og regne i excel?
Vis hele sitatet...
En data, med software, er et komplekst system. Det er utrolig hvor mye man faktisk kan gjøre med komplekse systemer.
Sist endret av Prognisse; 26. november 2010 kl. 01:24.
Dette minner meg skrekkende mye om tjenesten min i forsvaret nå om tiden faktisk. Du slipper mange ting som er dritt når du er i fengsel da, som alarmer, usikkerhet, felt og bli slengt dritt til fra befal. Høres faktisk slettes ikke gale ut for å være en "straff", i og med at et år i forsvaret er noe som man allmennt anser som en "kvalitet", eller et kvalitetsstempel om du vil. Forskjellen ligger vel i at når man soner i fengsel fortjener man straffen, mens i forsvaret må man ta "straffen" i et år uten å ha gjort noe som helst.

Men men, nå er det uansett bare 20 dager til jeg "slipper ut" fra forsvaret uansett
Sist endret av MannY; 26. november 2010 kl. 20:03.
jeg fikk nesten litt lyst til og spørre om jeg kan få 2 ukers opphold i bjørgvin uten lønn eller noe bare for og få litt tid for meg selv
Sist endret av Fluttershy; 26. november 2010 kl. 20:18.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg kom til å tenke på et litt pussig spørsmål: Jeg trener og elsker Tae Kwon Do. Sett at jeg ble satt inn, ville jeg kunne trent Tae Kwon Do på fritiden, eller regnes det som voldelig/provoserende/*insert reason without any reason*?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg kom til å tenke på et litt pussig spørsmål: Jeg trener og elsker Tae Kwon Do. Sett at jeg ble satt inn, ville jeg kunne trent Tae Kwon Do på fritiden, eller regnes det som voldelig/provoserende/*insert reason without any reason*?
Vis hele sitatet...
Taekwondo er jo en selforsvarsgren/konkurranseidrett, så ville blitt overrasket om du ikke skulle få lov til å trene. Men ble nyskjerrig på hvordan slike treningsmuligheter er i fengsel jeg også.

Angående trening, er det noen regler for bruk av kosttilskudd?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei igjen;

Hvordan fungerer det med permisjon om helgen etcetc? Skal sone 90 dager (i utgangspunktet).

Takk for svar^^
Why so serious?
Sitat av lsrr Vis innlegg
Ang. nett så har jeg hørt det går ann å søke om mobilt bredbånd? (Correct me if I'm wrong)

En bekjent av en bekjent hadde hvertfall gjort det, men fikk avslag, så han bare tok med seg bredbåndet inn og sa det var minnepenn ellerno. - Så vidt jeg vet sitter han inne på cella fortsatt med god kommunikasjon til resten av verden.
Vis hele sitatet...
Mobiltbredbånd + ps3 = Multipayer gaming? xD
Det norske fengsel systemet er jo ganske morsommt.
Når du skal sone må du dra dit selv, og for guds skyld ikke glem papirene, kan være at du må reise hjem igjen og hente de. Søk deg permisjon hvis du ønsker, det kan jo faktisk være meget mulig du får den.

Nei de norske fengsler kan vi bare legge ned med engang, de fleste som soner sammenligner de norske fengsel med ett hotel eller motel av lavere standard.
Bortkasta penger for samfundet, bortkasta tid for de som soner. Og ingenting godt kommer ut av det.
Kansje du tilogmed får en haug med nye kriminelle kontakter til du kommer ut.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Bortkasta penger for samfundet, bortkasta tid for de som soner. Og ingenting godt kommer ut av det.
Vis hele sitatet...
Ta USA som et eksempel da, der soner du på en celle i uten tv, og du sover som regel på celle med andre. i USA er fengselene styrt av gjenger og kriminelle. Er du ikke med i en gjeng er du et lett offer.

Er det ikke bra vi tar godt vare på de kriminelle? vi kan ikke behandle dem som dyr heller, da blir dem dyr.

En ting den Norske stat har vært flinke med er fengsler i Norge. ( såklart, mye og ta tak i her, men i forhold til andre land er Norge perfekt )
Fordi at USA har ett ekstremt ille fengsel system unnskylder ikke det det Norske systemet.
Jeg vet godt hvordan det fungerer i USA, hvor og tråkke på feil tær ender med at du blir stikki ned i dusjen med en tannbørste.
Og sammenligne våres fengsel med værre fengsel gjør ikke saken noe bedre. Det er fortsatt ett fengsel hvor du sperrer en person inne og utøver frihetsberøvelse over personen.

Det og putte kriminelle i ett fengsel er ikke å ta vare på de.
Okay jeg skal være helt enig vi har en helt syyyykt høy standard på Norske fengsler forhånd til andre land. Men det unnskylder INGENTING.
Fengsel rehabiliterer ikke, men stort sett øker kriminaliteten.
Sigurd4u: Hva er det du mener må endres da? Jeg misforstår kanskje når jeg tolker det slik at du er i mot fengsel som straff?
Straffeloven? Hvorfor skal vi straffe alle som gjør noe.
Okay jeg skal være åpen for at vi ikke kan fjerne soning 100% da vi har en del mennesker i samfundet med en ekstremt forvrid mentalitet og kan utgjøre store skader.

Men CMON, alle straffbare handlinger som IKKE gjaldt fysisk kontakt eller noen form for person angrep bør da abseloutt ikke sone, den personen er da ikke noe skade for samfundet?
Jeg tenker rusbrukere, narkotika smugler/selgere, bøter, svindel, osv.

Hvorfor skal du sette en person som ikke er i fare for mennesker innenfor ett gjære og en betong vegg?


Behandligns metoder. De fleste som søker kriminell aktivitet har en bakgrun til det.
Med konsultasjon, rådføring og veiledning kan man ha mye bedre ressultater enn og sette personen i fengsel. Og med kriminelle av alle typer har du en stor sjangse for og åpne nettvært innen for mange grener på treet.
Og bli rekrutert til ett narkotika nettværtk er ikke nødvendigvis god rehabilitering

Jeg tror utgangs punktet blir og fjerne soning for alle som ikke soner for noe grovt, starte opp med behandling. Der etter og starte ett godt samfunds rehabiliterings senter me god oppfølging. Seffølgelig må vi jobbe oss fram til hva som virker best, men målet blir og få rivet de fleste fengsler og gjøre de største til museumer hvor vi prater om hva vi gjorde med mennesker som stjal brød før i tia... Altså aldri utføre frihetsberøvelse på ett annet menneske igjen.

Det er vell ganske så bevist at fengsel skaper kriminalitet?
Kan noen fortelle meg 1 måte fengsel forbedrer samfundet på med ett konkret svar? (Bortsett fra "vi satt inn en drapsmann på livstid")
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Men CMON, alle straffbare handlinger som IKKE gjaldt fysisk kontakt eller noen form for person angrep bør da abseloutt ikke sone, den personen er da ikke noe skade for samfundet?
Jeg tenker rusbrukere, narkotika smugler/selgere, bøter, svindel, osv.

Hvorfor skal du sette en person som ikke er i fare for mennesker innenfor ett gjære og en betong vegg?
Vis hele sitatet...
Mener du helt seriøst at narkotika smuglere/selgere og svindlere ikke forårsaker skader på samfunnet? At de ikke skal bli straffet??
Du har rett de kan skape ett problem for samfunnet. Men hvem sin skyld er det? Jo lederne av dagens samfunn for at de oppretter en politikk hvor yrkes kriminelle kan forhandel sånn. De oppretter en politikk hvor det er lønnsomt. De oppretter en politikk hvor det lønner seg og skille samfunnet i grupper, det lønner seg rettoglsett og drive med "kriminell" aktivitet. For og føre dagens politikk må vi også ha kriminelle ellers har man ikke ett standpunkt og gå utifra når vi skal overtale folket. En "Bad guy" er alltid ett godt kort på handa.

(Det vi ser på som kriminell aktivitet idag ser vi i kassa på rema 1000 innen 10 år. Sverger jeg begge lillefingrene mine på)

Hadde vi legalisert og hatt stoffene på apoteket kunne mye vært forandret. (ikke at dette er en legaliserings debatt men for og svare ditt spørsmål) Da hadde tilogmed narkotika yrket ikke vært attraktivt. Tenk for en stor kriminell gruppe du hadde luket ut? Og med kontroll og loggføring kunne man hadd informasjon om alles forbruk eller missbruk.

jeg foretrekker ordet "rehabilitering" eller "hjelp tilbake til samfunnet" ovenfor straff. Ingen bør straffes for noe de gjør mot seg selv.
Også er ordet straff nedverdigende, du er ikke akseptert av dine medmennesker og skal skilles ut for det, det kan være veldig sårende for en person og føre til enda mere isolasjon og forværret oppførstel, istede for støtte og veiledning.

Jeg mener med mindre du utgjør en direkte trussel for menneskeheten iform av frihetsberøvelse eller "terror" (les lovgivningen, terror deffinerer sikker 40 paragrafer (hvor halvparter er frihetsberøvelse)) så har du abseloutt ingenting i ett fengsel og gjøre. Soning bør være for drastiske tilfeller og kun det.
Da velger jeg å stille et spørsmål som jeg ser ingen andre har stilt enda.
Visst du må nappe laksen , foregår dette på rommet? det blir ikke sånt at nabo per kommer inn og hilser på deg når du sitter med den mellom hendene? og er det kamera på rommene , så hadde jeg ikke følt meg veldig komfortabel om å gjøre det på cam akkuratt.
Why so serious?
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Straffeloven? Hvorfor skal vi straffe alle som gjør noe.
Okay jeg skal være åpen for at vi ikke kan fjerne soning 100% da vi har en del mennesker i samfundet med en ekstremt forvrid mentalitet og kan utgjøre store skader.

Men CMON, alle straffbare handlinger som IKKE gjaldt fysisk kontakt eller noen form for person angrep bør da abseloutt ikke sone, den personen er da ikke noe skade for samfundet?
Jeg tenker rusbrukere, narkotika smugler/selgere, bøter, svindel, osv.

Hvorfor skal du sette en person som ikke er i fare for mennesker innenfor ett gjære og en betong vegg?


Behandligns metoder. De fleste som søker kriminell aktivitet har en bakgrun til det.
Med konsultasjon, rådføring og veiledning kan man ha mye bedre ressultater enn og sette personen i fengsel. Og med kriminelle av alle typer har du en stor sjangse for og åpne nettvært innen for mange grener på treet.
Og bli rekrutert til ett narkotika nettværtk er ikke nødvendigvis god rehabilitering

Jeg tror utgangs punktet blir og fjerne soning for alle som ikke soner for noe grovt, starte opp med behandling. Der etter og starte ett godt samfunds rehabiliterings senter me god oppfølging. Seffølgelig må vi jobbe oss fram til hva som virker best, men målet blir og få rivet de fleste fengsler og gjøre de største til museumer hvor vi prater om hva vi gjorde med mennesker som stjal brød før i tia... Altså aldri utføre frihetsberøvelse på ett annet menneske igjen.

Det er vell ganske så bevist at fengsel skaper kriminalitet?
Kan noen fortelle meg 1 måte fengsel forbedrer samfundet på med ett konkret svar? (Bortsett fra "vi satt inn en drapsmann på livstid")
Vis hele sitatet...
Så du mener en som er pedofil ikke skal straffes? Han har kanskje ødelagt 2-3 liv, og du mener han ikke bør straffes?
TROLLER ITTE
TurboOlsen's Avatar
Trådstarter
Bare oppdaterer litt og sier i fra nå om at PS3 ikke er lovlig lenger, og at pc er langt vanskeligere å få inn enn før.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitat av CookieY Vis innlegg
og er det kamera på rommene , så hadde jeg ikke følt meg veldig komfortabel om å gjøre det på cam akkuratt.
Vis hele sitatet...
I begynnelsen er det litt ukomfortabelt, men etterhvert blir du vant til det, blir akkurat som å sitte på chatroulette, bare kos!

Neida, er ikke kamera på rommene, og alle har egen nøkkel til rommet sitt.
Dog kan du havne på et dobbeltrom. Da kan du være så heldig at du våkner opp til noen slafselyder midt på natten.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Så du mener en som er pedofil ikke skal straffes? Han har kanskje ødelagt 2-3 liv, og du mener han ikke bør straffes?
Vis hele sitatet...

En pedofil har da for faen ikke ødelagt _noen_ liv. En overgriper på den annen side, h*n har gjort det. Pedofil er ikke ensbetydende med overgriper.
Jeg lurer på om det var mange personer / flertall av personer med utenlandsk opprinnelse der inne? Jeg vil understreke å si at jeg er på ingen måte rasist, men jeg lurer siden det ofte er snakk om at norske fengsler flyter over av utenlandske. Håper ingen føler seg tråkket på
TROLLER ITTE
TurboOlsen's Avatar
Trådstarter
KarlsenK: Det er korrekt. Utrolig mange mørkhudede der og polakker/rumenere/østblokkfolk.
Skal sone 90 dager selv, ble sett på som et lett "bytte" av politibetjenten som intervjuet meg for tilståelse etc. Fikk et ganske langt opphold pga noe jeg og andre kan anse som en vanlig slåsskamp på by'n. Rasisme finnes og er sterkt i politisystemet, glem det du tror du vet... at flertallet er mørkhudet betyr ikke at "vi" er en flokk med villdyr. Jeg mener... mesteparten har vel drukket seg dritings og slåss på byn, evt kjørt for fort uten å bli tatt.

Politiet trenger egentlig bare personer i fengsel, så de skal ha noe å rapportere :-)
Sist endret av kortz; 16. juni 2011 kl. 13:00.
Sitat av kortz Vis innlegg
mesteparten har vel drukket seg dritings og slåss på byn, evt kjørt for fort uten å bli tatt.

Politiet trenger egentlig bare personer i fengsel, så de skal ha noe å rapportere :-)
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn jeg oppfatter det. Det er stort sett kun drittsekker som slåss på byen, utlending eller ikke. Syns det er like greit at de havner i fengsel.

Og politiet vil nok ha minst mulig jobb.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
KarlsenK: Det er korrekt. Utrolig mange mørkhudede der og polakker/rumenere/østblokkfolk.
Vis hele sitatet...
?
Hvor har du vært? Bjørgvin?
Hvor så du disse utrolige mengdene med polakker, rumenere, østblokkfolk og mørkhudede?
Nede i det tomme bygget på andre siden av plassen? Gymsalen? Asylmottaket borti gaten?
Det må ha vært din egen skygge du har sett, for på Bjørgvin fengsel så er det utrolig FÅ utlendinger i forhold til andre fengsler i Norge.
Hva skjer hvis man mister såpa i dusjen?

Anyway, et bra innlegg.
Skal nok aldri i fengsel, selv.
.. Men her har vi svart på hvitt at Norge faktisk HAR verdens beste fengselsystem!
Hvilke grupper er utsatt i fengselet? Hvordan er det for homofile i fengselet, blir de banket opp eller tolerert?
TROLLER ITTE
TurboOlsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av måttebare Vis innlegg
?
Hvor har du vært? Bjørgvin?
Hvor så du disse utrolige mengdene med polakker, rumenere, østblokkfolk og mørkhudede?
Nede i det tomme bygget på andre siden av plassen? Gymsalen? Asylmottaket borti gaten?
Det må ha vært din egen skygge du har sett, for på Bjørgvin fengsel så er det utrolig FÅ utlendinger i forhold til andre fengsler i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, Bjørgvin, både avd K og L.
Får du noen gang opp kjæften på de som går rundt og ikke snakker, så skjer det plutselig noe. Man tenker "damn, trudde han var norsk jeg, men det var en polakk tydeligvis". At det er utrolig FÅ er greit nok, men det er fortsatt en del av de.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg må si at jeg blir litt kvalm når jeg ser slike "soningsskadde" mennesker skrive om d fææle oppholdet deres i fengsel!

Bjørgvin høres ut som et feriefengsel, som Sandeid! Et fengsel hvor de som soner for mord søker seg for å ta sommerferie!

Om man blir STRAFFET, så blir man slengt på Åna, ILA, Tingtoppen osv, ikke kolonier hvor man har gud vet av utstyr å rutte med, som pc osv!

Og ja, får du pc, så har du NULL spill og NULL kommunikasjonsmuligheter. Du har Word, Excel og den gryta der.. Kanskje AutoCad om du STUDERER for d..

Havner du i et skikkelig fengsel, så blir du strippa, ransaket og sendt opp til ei lita celle med ei seng, en pult, ei hylle og en tv.. Noen har skap, tv'n har 4kanaler, kanskje.. Noen har litt fler. Her sitter du dag ut og dag inn, 23t i døgnet, i dine egne tanker.. 20min i uka på tlf til omverdenen, 1t i uka til å kanskje se familie om de får tillatelse. Av og til gjennom et vindu..

Jeg fikk 4år.. Satt på totalisolasjon i 1,5år.. Etter 3år kom jeg til en "koloni" som Bjørgvin, hvor man hørte skrekkhistorier om folk som fikk fryktinngytende lange dommer på hele 5mnd osv! De har ikke peiling på hva de snakker om!

PS3 osv var en fantasi man bare kunne drømme om!

Folk kan si akkurat hva de vil om fengsel i Norge, d er IKKE noe hotell!

Og til alle de som mener straffene bør skjerpes, keep it up! Plutselig sitter du i dritten! Jeg ble dømt i en sak hvor jeg kanskje hadde gjort 10%! En annen bekjent var akkurat slik, mente at innsatte skulle virkelig straffes, låses inne og kaste nøkkelen.. Ikke lenge etter drepte han bestekompisen sin i ei bilulykke og sitter nå alene på ei celle med tankene.. Dere ANER ikke hvor fort livet kan bli snudd rett opp ned! Pr. i dag skylder jeg 6.000.000kr!!! For noe jeg faen ikke gjorde en gang!! Jeg hadde plettfri vandel før jeg ble kasta inn i systemet som har gjort meg til den jeg er i dag.. En som hater staten og har kontakter ut av ørene!

Så ikke begynn å snakk om fengsel før dere har opplevd hva ekte soning faktisk er.. D er et helvette! Og ang denne myten om dusjing i fengsel, du dusjer av og til med 4-5 andre, men d er aldri snakk om gangrape eller lignende. Så vet dere d!

Ødelagt innsatt.
Kan du fortelle mer om det Seppola?
Mtp. at du mener du er ganske så uskyldig så hadde det vært greit å få høre din historie
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Høres mye bedre ut enn Ilseng i hvertfall, der var det jo ikke en gang TV på rommene før slutten av sommeren i fjor. Å det er null mulighet for å få inn mer penger der når du har gått tom, det kan bli litt kjipt når man har lov til og ha med seg en førstegangs sum, en kartong med røyk, og skal sone i 6 mnd...
Er det like kriterier for nesten alle fengsler i norge?

Det TS sa.
Sist endret av Bundy; 2. oktober 2011 kl. 23:34.
Sitat av DontYouKnow Vis innlegg
Skal muligens oppholde meg rundt 30 dager på Bjørgvin i nær framtid så passet jo bra med denne tråden, hehe.
Du har allerede listet opp det jeg ville vite, så har egentlig ikke så mange spørsmål.

Skal forøvrig inn for promillekjøring, vet du om det er der jeg vil havne da? Jeg vet ingenting om Bergen fengsel, men Bjørgvin høres jo ut som en litt streng leirskole så håper jeg havner der.

Fin tråd, skal spørre i vei om jeg kommer på noe mer!
Vis hele sitatet...
Kan jeg spør hva som skjedde? Synes det virket litt strengt med 30 dager ubetinget for promillekjøring. Hadde du noen dom fra før?

Selv kræsja jeg bilen til en kompis, uten sertifikat, og stakk av fra stedet. 5 timer senere vekte politiet meg og tok meg med på sykehuset for blodprøve. Jeg sa jeg ikke husket noe om tidspunktet til ulykken og ble straffet for å ha 1 i promille uten sertifikat. Gjeldende promille jeg ble straffet for var 5-6 timer etter kræsjet, jeg hadde fått i meg en del vann, gått 7km til fots og fått et par timer søvn. Jeg fikk 21 dager betinget og 5k i bot. Hvorfor fikk du så mye strengere straff enn meg?
er andre fengsel i norge det samme som dette?
Sitat av desobeissane Vis innlegg
er andre fengsel i norge det samme som dette?
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere i tråden så finnes det høysikra fengsler det verstingene blir satt, da har du Ringerike, Oslo, Gjøvik og Ila.

På Gjøvik satte jeg i isolat 2 uker med bare en seng og 4 vegger men etter de 2 ukene så hadde vi ganske like rutiner som man nevner over her bortsett fra at man ikke under noen omstendigheter kommer seg utenfor murene å det blir ofte gjemt ulovlige artikler i felles arealet å om du da åpner kjeften kan du regne med at du ønsker deg på isolat celle for resten av oppholdet.

Brevik for eksempel er på høysikra isolat celle på Ila å du kan jo lese dagsrutinen hans på vg.
Litt drøyt at innsatte i de fleste fengsler i Norge lever bedre enn de fleste studenter i Norge..
Sitat av Bundy Vis innlegg
Er det like kriterier for nesten alle fengsler i norge?

Det TS sa.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke når det gjelder åpen soning heller....
Sist endret av selvmord; 3. oktober 2011 kl. 00:52.
Får man lov til å gå til frisøren (eks. 1 gang i månden)?
Sitat av caperno Vis innlegg
Sigurd4u: Hva er det du mener må endres da? Jeg misforstår kanskje når jeg tolker det slik at du er i mot fengsel som straff?
Vis hele sitatet...
USA og Norge har like høy tilbakefallsprosent på de som havner inn igjen etter de har blitt sluppet ut
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Litt drøyt at innsatte i de fleste fengsler i Norge lever bedre enn de fleste studenter i Norge..
Vis hele sitatet...
Det er ikke kriminalomsorgen sin feil, heller måten studenter blir behandlet på..
Sitat av khalifa Vis innlegg
USA og Norge har like høy tilbakefallsprosent på de som havner inn igjen etter de har blitt sluppet ut
Vis hele sitatet...
Men i USA slipper jo 60% aldri ut igjen heller å de har nok insatte til å fylle lille Norge opptil flere ganger.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av khalifa Vis innlegg
USA og Norge har like høy tilbakefallsprosent på de som havner inn igjen etter de har blitt sluppet ut
Vis hele sitatet...
Jeg har lett etter tilbakefallsprosenten til USA, men jeg fant ikke noe troverdig kilde. Kan du dele din med meg?
Sitat av VikingTheKing Vis innlegg
Får man lov til å gå til frisøren (eks. 1 gang i månden)?
Vis hele sitatet...
På ilseng var det hvertfall frisør, som kom annenhver uke eller noe, hvis ikke er det nok av folk der som har med seg utstyr til å klippe seg, somregel hvertfall
Sitat av Marken Vis innlegg
Moralen er: Dersom du bryter loven har det alvorlige konsekvenser. Du får sitte med bærbar PC/Playstation 3 på enerom og spille dataspill til klokken 00:00 om kvelden. Hver dag. Samtidig som du får gratis mat og drikke. Jeg sier som Northug: BARNESKIRENN!
Vis hele sitatet...
Og du har vært i fengsel ?
Det har jeg, og det er ikke gitt at det er "barneskirenn". Kan fortelle deg at det er mange andre forhold som ikke er tatt høyde for, som feks:
- De andre du soner med, kan være utrivelige folk!
- Hvordan er vaktene (Mange av de jeg har møtt elsker å gjøre livet ditt kjipt)
- Har du noen hjemme som du må bruke opp alle pengene dine på, for å ringe dem ?
- Er det noe særlig å sitte i en tv stue, med masse folk du ikke kjenner å prøve å overbevise dem om at det du har lysst å se på tv er det vi burde se på.
- Hvor lenge man soner, å sitte i en uke er greit, for da bruker du den uka på å komme inn i rutinene. Etter 2 uker er det fortsatt "okei", men mot slutten blir du lei av rutinene. Etter 3 uker er du dritlei av alle du jobber med, du vil bare hjem, telefonsamtalene med de hjemme virker kortere, og du blir frustrert av å høre den gråtkvalte kjæresten din som savner deg. Etter 4 uker holder du på å bli gal av rutinene. Etter hele neste måned har du bare ikke lysst å stå opp om morgenen, fordi det er ingen motivasjon i å stå opp, du skal gjøre det samme som du gjorde igår, og det er fortsatt LENGE til du slipper ut =/

Sitat av Saape Vis innlegg
Lurer også på om du kunne fylle harddisken med nedlastede filmer osv til laptopen?

Og angående maten, sett at du var vegetarianer, ville du fått veggismat da, eller må du ha holdt deg til potetene?
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at ja du får tilpasset mat. Er du muslim får du også servert noe alternativt isteden for svinekjøtt

Sitat av desobeissane Vis innlegg
er andre fengsel i norge det samme som dette?
Vis hele sitatet...
Kriminalomsorgen på verdal er veldig likt, men der sover man 3-4 stykker på samme rom. (Det finns enkelt rom, men de er forbeholdt de som trenger det, for eksempel de som skal jobbe på kjøkkenet og må stå opp tidligere. De får eget rom for ikke å vekke di andre)

Sitat av selvmord Vis innlegg
På ilseng var det hvertfall frisør, som kom annenhver uke eller noe, hvis ikke er det nok av folk der som har med seg utstyr til å klippe seg, somregel hvertfall
Vis hele sitatet...
Verdal også. Det var lærliger som kom å klippte oss. Også en gang i uken kom det noen som skulle gjøre oss frelst. Disse hadde alltid med sjokoladekake
Tusen takk for tråden, Turboolsen! Skal snart sone 4mnd i Bjørgvin så fint å lese litt her om rutiner osv osv.
Sitat av khalifa Vis innlegg
USA og Norge har like høy tilbakefallsprosent på de som havner inn igjen etter de har blitt sluppet ut
Vis hele sitatet...
Det er direkte feil!

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det er ikke kriminalomsorgen sin feil, heller måten studenter blir behandlet på..
Vis hele sitatet...
Det er sånn det skal være. Straffen er frihetsberøvelse, ikke fengsel med straff. Straffen er i være i fengsel.

Og i Norge skal så godt som alle ut igjen, skal vi da mishandle de(ala. USA) eller behandle de humant? For de av dere som ikke vet hvordan det er å virkelig bli frarøvet frihet og kommunikasjon vet ikke hvordan det er. Og er jeg sjeleglad for at dere ikke får styre landet eller kriminalomsorgen.
Kjempeflott tråd. Har aldri vert i fengsel selv, men ofte lurt på hvordan det er. Har et par kompiser som har sittet inne for promille og mindre beslag og alltid lurt på hvor mye av det dem sier som er sant. De har for ofte vane å "legge på litt" for dramaet i historien sin del når de forteller. Mye som ble besvart her, men en ting jeg fremdeles lurer på.

Er det lov å ta med f.eks en kassegitar inn under soning? Om ikke, finnes det gitar der inne fra før til låns? Jeg tror det hadde klikket for meg uten gitaren min eller en kjip erstatning.
Og en ting til jeg ser en annen har spurt om, men ikke fått svar på: hvordan er det med treningsutstyr i Bjørgvin? Eget treningsrom? God standard på apparatene?
I Norge hvor vi har relativt korte straffer sammenlignet med andre land ser jeg det som en fordel for samfunnet at de kriminelle blir behandlet best mulig mens de er i fengsel. Jeg vil helst at de ikke skal hate verden når de kommer ut.

At de som blir rammet av kriminelle handlinger kanskje blir provosert av dette er noe vi bare må tåle. Det eksisterer ingen løsninger uten negative sider.
Når det kommer folk som har drept/voldtatt/skadet barn , blir de godt likt i gjengen , er det sånn får man skanjsen så banker man han ? :O