Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 8851
Ser ikke hvordan musikk på en norsk tentamen kan hjelpe deg akkurat, uansett hva du har lagt inn på mp3n din. For slik som jeg husker det, så skrev vi som oftest stiler på norsk/engelsk tentamen, og da er det kun ditt hode som kan gjøre det, ikke noen dum stemme du kan ha spilt inn. ofc kan du spille en noen timers fortelling da, men ikke jeg som gidder det da! så for meg er det bare latterlig vist du ikke får det.
En av grunnene til at propper på øret ikke er lov: http://www.hegnar.no/it/article286742.ece
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Sitat av merulz Vis innlegg
Visst du konsentrerer deg bedre med musikk på øret, gjør du som regel også lekser med musikk ikke sant? Det stimulerer hjernen og får deg til å yte bedre?
Men så lenge det faktisk er forbudt med musikk under tentamen/eksamen anbefaler jeg deg til å begynne å gjøre skolearbeid uten musikk/radio. Slik at hjernen tilvenner seg stillhet og yter derfor bedre når det faktisk teller.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener her, og er vell egentlig helt enig, men det er fortsatt selve forbudet mot det som irriterer meg.

Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Hvis det er lov med pc er det vel bare å skaffe seg Spotify Premium! De stenger jo nettet så, det utgjør ingen forskjell.
Vis hele sitatet...
Har skaffa meg gratis spotify premium, men dette løser fortsatt ikke problemet med at det ikke er lov å høre på musikk. hadde det vært lov så er det spotify premium som hadde vært tingen, ja.
Som det allerede er nevnt;
alle hjelpemidler er tillatt på tentamener, men ikke hjelpemidler man kan kommunisere med. Dersom en lærer skal gjøre seg kjent med alle mulige dingser og om de kan kommunisere på noen måte tar det uhorvelig mye tid.
Dersom man så skal tillate musikk på pc vil jo det føles urettferdig for de med MP3-spiller.
Vet forøvrig at flere ungdomspartier jobber for at man skal få lov til å høre på musikk under tentamener/prøver og eksamener.
Vel, vi får ikke høre på musikk i arbeidstimer engang. Læreren (av den eldre sorten) hadde visstnok lest at musikk på øret førte til dårligere konsentrasjon og effektivitet (noe i den gata.)

Den teksten skulle jeg jaggu meg likt å lest.
spille inn svar før prøven muligvis! Det er konklusjonen jeg har kommet frem til ;D
Husker da jeg gikk på ungdomskolen, da vi hadde tentamen. I norsk og engelsk tentamen fikk vi høre på musikk, mener jeg og huske, dette hjalp veldig på kreativiteten, tro det eller ei. Det fikk meg spesielt i norsken til og få opp flere ideer om hva historien/stilen skulle handle om, og fikk derfor ofte 3-4 i karakter Uten musikken ville det nok vært STRYYYYYYYK!
I matten fikk vi ikke ha musikk på øret (husker ikke hvorfor), mener jeg og huske.
Så kom det til 10.klasse da vi skullle ha eksamen. Vi kom opp i Naturfag skriftlig. Dagen eksamen var så fikk vi IKKE høre på musikk, og vi var ca. 20 personer som hadde eksamen, og fordi jeg har Sosial Fobi så fikk denne eksamen STRYYYYK. Karakteren 2 med andre ord. Dette fordi jeg var mer opptatt av og heve etter pusten og passe på at folk ikke hørte meg puste, enn og gjøre eksamen. Hadde jeg hatt musikk ville det nok blitt en 3-4 i karakter
Så når det kom til muntlig eksamen så kom vi også opp i naturfag. Der gikk det selvsagt også til STRYYYYK!
Så selv mener jeg at denne "ingen musikk-regelen" er helt idiotisk
Det sies at det kan gi dårligere karakter fordi "du klarer ikke og konsentrere deg". Men etter min erfaring så gir musikk bedre karakter og konsentrasjon, og uten musikk gir det dårligere konsentrasjon og karakter.
"Du kan ha spilt inn svarene inn på mp3'n" er også en JÆVLIG dårlig unnskyldning fra lærerne også. Det er mange flere som har jukset med jukselapper enn som ha jukset på denne "legge svarene inn på mp3/ipod'n metoden". Da burde også papir også ikke være lov under prøver, tentamen og eksamen
Sist endret av knutmoore; 9. april 2011 kl. 00:39.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Lærere ser som oftest ikke forskjell på en Iphone og en Ipod,(For alt de vet er det en dings) så om du skal "switsje" sang, så kan du likesågodt sende en mld til en kammerat
Det er ikke så mange år siden at alle tentamener/eksamener ble gjort skriftelig uten pc. Hjelpemidler var fint lite lov, det var det ene notat arket du evt fikk ta med. De har nok bare tatt med seg "lovverket" videre istedet for å krangle rundt hver eneste episode som da ville oppstå.

Jeg blir mer kreativ med musikk, men jeg kan ikke høre på musikk til enhver tid jeg skal levere noe. Aksepter det.
Som flere sier her så er det for å forhindre juks.
Hadde en i klassen når jeg gikk på ungdomskolen som hadde tatt opp lydopptak med alt av svar på ting, han ble tatt å ble disket ifra tentamen.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Sitat av UniQQe Vis innlegg
Som flere sier her så er det for å forhindre juks.
Hadde en i klassen når jeg gikk på ungdomskolen som hadde tatt opp lydopptak med alt av svar på ting, han ble tatt å ble disket ifra tentamen.
Vis hele sitatet...
Som flere her har sagt 100 ganger nå, så er alle hjelpemidler tillat! Så å spille inn ting osv er ikke ett argument i det hele tatt.

Sitat av knutmoore Vis innlegg
Husker da jeg gikk på ungdomskolen, da vi hadde tentamen. I norsk og engelsk tentamen fikk vi høre på musikk, mener jeg og huske, dette hjalp veldig på kreativiteten, tro det eller ei. Det fikk meg spesielt i norsken til og få opp flere ideer om hva historien/stilen skulle handle om, og fikk derfor ofte 3-4 i karakter Uten musikken ville det nok vært STRYYYYYYYK!
I matten fikk vi ikke ha musikk på øret (husker ikke hvorfor), mener jeg og huske.
Så kom det til 10.klasse da vi skullle ha eksamen. Vi kom opp i Naturfag skriftlig. Dagen eksamen var så fikk vi IKKE høre på musikk, og vi var ca. 20 personer som hadde eksamen, og fordi jeg har Sosial Fobi så fikk denne eksamen STRYYYYK. Karakteren 2 med andre ord. Dette fordi jeg var mer opptatt av og heve etter pusten og passe på at folk ikke hørte meg puste, enn og gjøre eksamen. Hadde jeg hatt musikk ville det nok blitt en 3-4 i karakter
Så når det kom til muntlig eksamen så kom vi også opp i naturfag. Der gikk det selvsagt også til STRYYYYK!
Så selv mener jeg at denne "ingen musikk-regelen" er helt idiotisk
Det sies at det kan gi dårligere karakter fordi "du klarer ikke og konsentrere deg". Men etter min erfaring så gir musikk bedre karakter og konsentrasjon, og uten musikk gir det dårligere konsentrasjon og karakter.
"Du kan ha spilt inn svarene inn på mp3'n" er også en JÆVLIG dårlig unnskyldning fra lærerne også. Det er mange flere som har jukset med jukselapper enn som ha jukset på denne "legge svarene inn på mp3/ipod'n metoden". Da burde også papir også ikke være lov under prøver, tentamen og eksamen
Vis hele sitatet...
Ja akkurat, det er det jeg mener også. Det at mange sier at det ødelegger konsentrasjonen å høre på musikk er noe de sier fordi det er det DE synes, men dette kan jo selvfølgelig variere fra person til person.
hvis du ikke forstår det at det ville blitt et uro moment i klassa fordi om en får lov, så må alle få lov. For en håpløs diskusjon, det her kommer aldri noen vei..
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Dette er ett problem som is så tilfelle hadde tatt maks 5 min å fikse, og jeg tror ikke alle er så drittseker under en såpass seriøs tentamen.
Hadde tentamen i dag og vi fikk lov til å høre på musikk.

Føler ikke at det hjelper meg så mye, men det er avslappende når man er stresset.
når jeg hadde tentamen i 9 og 10ende klasse så hørte jeg på musikk på pc høytalerne, da klikka lærern også begynte alle og høre på musikk:P

endte med at sensorn løp ut gråtende :P
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
når jeg hadde tentamen i 9 og 10ende klasse så hørte jeg på musikk på pc høytalerne, da klikka lærern også begynte alle og høre på musikk:P

endte med at sensorn løp ut gråtende :P
Vis hele sitatet...
Forstår ikkje kvifor du gidd å skrive sånt. Alle veit at det er løgn og tull uansett. Tvilar på at du er gammal nok til å ha hatt ein tentamen. Forresten, ein har meg bekjent ikkje sensorar på tentamen. Det der med å spele inn lydar har vel berre vorte nemnt 40 gonger i løpet av denne tråden, og følar eg leste dei same innlegga om og om att når eg leste igjennom. Kan vi seie oss ferdige no? Trist å sjå at elevane på vidaregåande i dag er meir oppteke av å høyre på trance under tentamen enn å berre gjere arbeidt bra og bli til noko...
Under en tentamen vi hadde i 10, så satt lærern på julemusikk på en boomblaster.

(Alle ville høre på musikk så.)
Sitat av bmr92 Vis innlegg
I og med at alle hjelpemidler er tillat så er ikke dette med juks ett problem, det eneste er dette med kommunikasjon, som ikke er lov. De skrur av internettet og vi er nødt til å slå av og levere telefonen, så vi har dermed ingen mulighet til å kommunisere. Så dette er heller ingen god grunn.

Bare sier det igjen.. alle hjelpemidler tillat.
Vis hele sitatet...
Hahahaha!

Ok. Så alle hjelpemidler er tilatt, men de skrur av internett og tar fra dere telefonen?

Da er jo IKKE alle hjelpemidler tilatt. Selv leste jeg inn de vanskelige delene av boka på mp3 spor med ca 1min musikk først. Dermed kunne lærere dobbeltsjekke når de ville, å de ville bare høre musikk (Trykk på next).
du kunne muligens ha spilt inn svar, eller kommunisert med andre i det... StRyK!
Det og lese hele tråden før du hadde svart hadde vært greit.
hørt om walkie talkie?.. Jeg veit ikke dette, men vil tippe at det finnes noe form for walkie talkie mulighet med headsett

De gjør det kun for å slippe å tenke på mulighetene som kan brukes med dette.
Sitat av MagicalTrevor Vis innlegg
Hahahaha!

Ok. Så alle hjelpemidler er tilatt, men de skrur av internett og tar fra dere telefonen?

Da er jo IKKE alle hjelpemidler tilatt. Selv leste jeg inn de vanskelige delene av boka på mp3 spor med ca 1min musikk først. Dermed kunne lærere dobbeltsjekke når de ville, å de ville bare høre musikk (Trykk på next).
Vis hele sitatet...
All ikke-kommuniserbare hjelpemidler er tillat. Vesentlig forskjell.
Sist endret av Huztle; 12. april 2011 kl. 08:06.
Hovedgrunnen til at man blir nektet mp3 spiller på tentamen, er vel hovedsakelig fordi man ikke skal (som sagt) kunne spille inn svar på mp3-filer. Og med nådagens teknologi, er det nesten ubegrenset med muligheter for å jukse med en simpel mp3-spiller.

Men, jeg hadde ikke sett problemet med en disc-spiller, der man har en original CD?
Om det så mer 24 stk som hører på musikk og det er 1 som ikke får konsentrert seg grunnet støy, så ville alle måtte lagt fra seg musikken. Common sense og bare forby det.
Som en framtidig lærer så vil jeg tillate mp3 spillere på tentamen under visse forhold:

- Musikkspilleren ikke kan brukes til kommunikasjon
- Det er en tentamen man ikke får spørsmål som eleven kan ha spilt inn svarene sine på. F.eks oppgaver som: "skriv ett
essay"
- Lyden reduseres slik at andre ikke kan høre den

Reglene vil jeg selvfølgelig avpasse i forhold til hva slags hjelpemidler som er tillatt under tentamen osv.

Husker selv at jeg var avhengig av å kunne høre på litt rolig jazz under tentamene mine. Det hjalp meg pent lite at lærene tok fra meg musikken. Måtte vente til det var vaktskifte før jeg raskt kunne løpe opp og ta tilbake mp3-en fra kateteret :P
La meg så spørre deg, hvordan skal du forebygge dette med at spilleren ikke kan brukes til kommunikasjon?
På ungdomskolen gikk jeg alltid med ei lue og en stor hette genser så det var ikke noe problem å skjule en ørepropp

Jeg mener forbudet er unødvendig. Jeg klarer meg bedre når jeg har musikk til å slappe av med, uansett situasjon.
Musikk er uansett ikke tillatt ved eksamen, så hvorfor ikke venne seg til å arbeide uten musikk?
Sist endret av Moorater; 12. april 2011 kl. 12:55.
Sitter med Sidemålstentamen atm, og vi får ikke bruke musikk. Men som dere ser er jeg online da de åpnet nette for fult 2 timer og 15 min før tentamen slutter....

Skjønner meg ikke helt på det norske skolereglene.
Sitat av hitsfromthebong Vis innlegg
Sitter med Sidemålstentamen atm, og vi får ikke bruke musikk. Men som dere ser er jeg online da de åpnet nette for fult 2 timer og 15 min før tentamen slutter....

Skjønner meg ikke helt på det norske skolereglene.
Vis hele sitatet...
Hva er det du tenker på da? De norske skolereglene er for slappe etter min mening.

Tentamen skal være likestillt som en eksamen, slik at man stiller bedre forberedt ved eksamen.

Ei venninne av meg var i England å gikk skole der for ett år siden. Der fikk de ikke ha med seg drikkeflasker med etikett på, og penalene måtte være gjennomsiktige for at de skulle få lov til å ha de med inn.

Jeg sier det igjen. Systemet skulle vært strengere enn hva det er i dag, selv om det kun er tentamen.
Sist endret av Moorater; 12. april 2011 kl. 13:09.
Sitat av Moorater Vis innlegg
Hva er det du tenker på da?.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på at det er litt underlig at musikk ikke skal være tillat, når vi sitter her med full internett tilgang, og full mulighet for å jukse.
Sist endret av hitsfromthebong; 12. april 2011 kl. 13:23.
Sitat av prick Vis innlegg
La meg så spørre deg, hvordan skal du forebygge dette med at spilleren ikke kan brukes til kommunikasjon?
Vis hele sitatet...
Dette blir jo noe jeg må ta en større vurdering av når jeg er ferdig utdannet.
Det kan være tungt arbeid å finne ut av hvilke mp3 spillere som kan kommunisere og ikke. Enten så får jeg ta en kjønnsmessig vurdering på hver enkelt mp3 for å se om de kan benyttes til kommunikasjon. En mp3 spiller som ikke har en skjerm er tryggere enn en ipod 3 (eller andre "smart"spillere som vi sikkert kommer til å se flere av). Kan gå så langt at elevene får sende inn søknad om å bruke mp3 og må oppgi hva slags mp3 de har, så får jeg sjekke ut selv hvilke av disse som kan kommunisere eller ikke.

Enten det, eller mer overvåking, og store konsekvenser for de som blir tatt for å chatte med hverandre. Om man blir kastet ut av tentamen ved å chatte så tviler jeg på at mange oppegående personer vil finne på det. Det er uansett begrenset hvor mye man kan jukse med en kort chattemelding på en artikkel/novelle oppgave (typer oppgaver der jeg faktisk gir tillatelse til å bruke mp3 spillere).

Det blir vanskelig for meg å si hvor vidt jeg faktisk kan tillate dette senere. Jeg må ta hensyn til teknologisk utvikling, nye regler i skoleverket osv. Det er uansett mitt ønske at MUSIKK skal kunne benyttes for de som trenger det. Vet av egen erfaring at det er mange som lett kan miste konsentrasjonen av stoler som blir dyttet fram og tilbake, folk som spiser gulrøtter (knas knas) osv.
Står det virkelig "alle hjelpemidler tillat"?

Sikker på at det ikke står "alle skriftlige hjelpemidler tillat"?

Uansett, det er gode muligheter for juks hvis det skulle vært lov å brukt en mp3 spiller. Da de fleste mp3 spillere per dags dato har mulighet for å legge inn program som gir deg mulighet til å kommunisere med andre.
dette er svært forsjellig fra lærer til lærer!

eg får sjå på film og alt eg så lenge eg ikkjer er kobla til nette xD

så enten er eg heldig eller så har eg rett dette spørst kva lærer du har

Sitat av Amundo Vis innlegg
hørt om walkie talkie?.. Jeg veit ikke dette, men vil tippe at det finnes noe form for walkie talkie mulighet med headsett

De gjør det kun for å slippe å tenke på mulighetene som kan brukes med dette.
Vis hele sitatet...
for og bruke Walkie talkie må dette hesdsette ha mikrofon og dette legger læren merke til -.-
Sitat av Marzzh Vis innlegg
for og bruke Walkie talkie må dette hesdsette ha mikrofon og dette legger læren merke til -.-
Vis hele sitatet...
Man hører jo fort om det er noen som sitter å hvisker også. Det blir som å prate til sidemannen eller sende lapper rundt. Fremdeles forbudt, men ikke gjennomførbart om man ønsker å jukse på en trygg måte.
Grunnen er juks, men du kan gjøre som meg og mange andre på skolen!
last ned f.eks. spotify e.l. eller last opp fra mp3filene dine inn på maskinen! Åpne sånn språklesningsprogram som leser opp det du skriver, du har rett til å bruke dette programmet og da må du ha headsett med deg... gjerne forklar sensor det like før tentamen, lærere vil støtte deg der

Sitat av Torepia Vis innlegg
Står det virkelig "alle hjelpemidler tillat"?

Sikker på at det ikke står "alle skriftlige hjelpemidler tillat"?

Uansett, det er gode muligheter for juks hvis det skulle vært lov å brukt en mp3 spiller. Da de fleste mp3 spillere per dags dato har mulighet for å legge inn program som gir deg mulighet til å kommunisere med andre.
Vis hele sitatet...
Alle hjelpemidler er tillat, så lenge du ikke kan kommunisere med en levende person!

En kan ikke bruke
- Egen privat pc
- Koble opp egen USB (med mindre gitt og sjekket av lærer)
- Mobil eller noe som helst annet
Sitat av Ivar Vis innlegg
Grunnen er juks, men du kan gjøre som meg og mange andre på skolen!
last ned f.eks. spotify e.l. eller last opp fra mp3filene dine inn på maskinen! Åpne sånn språklesningsprogram som leser opp det du skriver, du har rett til å bruke dette programmet og da må du ha headsett med deg... gjerne forklar sensor det like før tentamen, lærere vil støtte deg der
Vis hele sitatet...
Slettes ikkje domt xD du kan laste ned lindys og der, eg kan bruke det til og få teksten lest opp

Sitat av Tuhulu Vis innlegg
Man hører jo fort om det er noen som sitter å hvisker også. Det blir som å prate til sidemannen eller sende lapper rundt. Fremdeles forbudt, men ikke gjennomførbart om man ønsker å jukse på en trygg måte.
Vis hele sitatet...
dette spørst hvor mange elever det er i klassen, i min klasse er det ca 60 elever og så og sei alle kviskre og lærene legger ikkje marke til det
Sitat av hitsfromthebong Vis innlegg
Jeg tenker på at det er litt underlig at musikk ikke skal være tillat, når vi sitter her med full internett tilgang, og full mulighet for å jukse.
Vis hele sitatet...
Fordi om nettet ikke er slått av, betyr det at dere burde gå på internett? Jeg regner med at datatrafikken blir logget, så det burde ikke være noe problem for skolen å se hvem som er på internett eller ikke.

Det samme skjedde på en skole her i området også. Nettet var ikke slått av, og samtlige av elevene var på internett. De endte opp med å måtte ta opp igjen den tentamenen.
Hvis musikk og mp3 spiller blir tillat åpner det for juks.
Det er jo bare å bruke en iphone f,eks, knipse et bilde av en oppgave, sende den til en kompis , og høre med ørepropper mens han løser den. Det er få 70 åringer ser forskjell på mp3 spillere og mobil. Og man kan ikke be de lære seg alt det finnes av mobiler.
Så for meg høres det ut som et dårlig forslag.

Og vil bli svært irriterende hvis alle skal høre på musikk
Nå gadd ikke jeg og lese gjennom hele tråden men jeg vill tro en av grunnene til at musikk ikke er lov under prøver osv er mulighet for juks. På ungdomskolen engang hadde jeg en sammfunsfagprøve og vi fikk lov til og høre på mussik, Det vi gjorde da var og spille inn alt det vi trengte for og så legge det til Mp3 spilleren og høre på dette under prøven. Læreren undra sykt når alle fikk 6er gitt ^^

Men ja, vill tro dette er noe av grunnen samt kanskje forstyrrende for andre medelever som sitter og hører på musikken din og ta dette som en fortstyrellse?
Sitat av Lhem Vis innlegg
Nå gadd ikke jeg og lese gjennom hele tråden men jeg vill tro en av grunnene til at musikk ikke er lov under prøver osv er mulighet for juks. På ungdomskolen engang hadde jeg en sammfunsfagprøve og vi fikk lov til og høre på mussik, Det vi gjorde da var og spille inn alt det vi trengte for og så legge det til Mp3 spilleren og høre på dette under prøven. Læreren undra sykt når alle fikk 6er gitt ^^

Men ja, vill tro dette er noe av grunnen samt kanskje forstyrrende for andre medelever som sitter og hører på musikken din og ta dette som en fortstyrellse?
Vis hele sitatet...
Du skulle iallefall lest litt. Alle ikke-kommuniserebare hjelpemidler er tillatt!
Sitat av Moorater Vis innlegg
Fordi om nettet ikke er slått av, betyr det at dere burde gå på internett? Jeg regner med at datatrafikken blir logget, så det burde ikke være noe problem for skolen å se hvem som er på internett eller ikke.

Det samme skjedde på en skole her i området også. Nettet var ikke slått av, og samtlige av elevene var på internett. De endte opp med å måtte ta opp igjen den tentamenen.
Vis hele sitatet...
Ingen som sier at vi burde bruke internett, jeg har i alle fall ikke sakt det. Sier bare at det er en mulighet.
Å nei, her på skolen blir datatrafikk ikke loggført, da jeg selv har brukt facebook osv undre tentamen før, uten å få noe for det. Å da satt hele klassen på facebook. Sier ikke at jeg er for juks ved tentamener, men sier at muligheten er der, og det er veldig lett, hvertfall ved vår skole.
Sitat av Tuhulu Vis innlegg
Dette blir jo noe jeg må ta en større vurdering av når jeg er ferdig utdannet.
Det kan være tungt arbeid å finne ut av hvilke mp3 spillere som kan kommunisere og ikke. Enten så får jeg ta en kjønnsmessig vurdering på hver enkelt mp3 for å se om de kan benyttes til kommunikasjon. En mp3 spiller som ikke har en skjerm er tryggere enn en ipod 3 (eller andre "smart"spillere som vi sikkert kommer til å se flere av). Kan gå så langt at elevene får sende inn søknad om å bruke mp3 og må oppgi hva slags mp3 de har, så får jeg sjekke ut selv hvilke av disse som kan kommunisere eller ikke.

Jeg må ta hensyn til teknologisk utvikling, nye regler i skoleverket osv. Det er uansett mitt ønske at MUSIKK skal kunne benyttes for de som trenger det.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Som jeg skrev på side 3: mp3-spillere er i utgangspunktet et ikke-kommuniserende hjelpemiddel, men det er en for stor jobb å sjekke at ingen bruker en spiller som man kan kommunisere med, spesielt på større skoler hvor f.eks. alle elevene som skal ta tentamen/eksamen sitter i en sal. En lærer må gå gjennom alle spillere, man må forsikre seg om at eleven ikke har andre dingser på seg som øretelefonene kan kobles til osv.
Hvis det ikke står i noen lov eller reglemang? vil det si at det er lov elle r?

http://www.udir.no/Artikler/_Eksamen...nnskapsloftet/

står jo ingenting om musikk noen steder. hvis man da har musikk på datamaskinen som er skolen sin. burde det jo være lov ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
Her er det VELDIG mange kreative svar om hvorfor det ikke er lov, og jeg er helt sikker på at de som lagde disse reglene om ikke noe musikk ikke tenkte så langt som det mange gjør her!

skjønner greia med de nyere mp3 spillerene hvor man kan sende ting osv. Men hvorfor ikke da bare lage en regel om at det ikke er lov med mp3 spillere, men du har lov til å høre på musikk på datamaskinen. Her er da internett skrudd av (med mindre det har skjedd en feil, og det da er åpent) og det er ingen mulighet for til å sende noen ting eller noe.

Til alle dere som sier det er fordi du kan spille inn svar, så sier jeg bare: les tråden før du skriver. Som det har blitt sagt veldig mange ganger her nå, så er det lov med ALLE hjelpemidler så lenge du ikke kommuniserer med noen!
Sitat av bmr92 Vis innlegg
skjønner greia med de nyere mp3 spillerene hvor man kan sende ting osv. Men hvorfor ikke da bare lage en regel om at det ikke er lov med mp3 spillere, men du har lov til å høre på musikk på datamaskinen. Her er da internett skrudd av (med mindre det har skjedd en feil, og det da er åpent) og det er ingen mulighet for til å sende noen ting eller noe.
Vis hele sitatet...
Sett opp et ad-hoc-nettverk med en maskin, alle andre kobler seg på og dere kan sende og chatte så mye dere vil.
bmr92's Avatar
Trådstarter
31 4
chatte ja, men dette har ikke noe med musikk å gjøre. Du kan jo ikke sitte å snakke, så da vil det bli skriving, noe du kan gjøre uansett så dette har ikke noen sammenheng med musikk forbudet.
Sitat av bmr92 Vis innlegg
chatte ja, men dette har ikke noe med musikk å gjøre. Du kan jo ikke sitte å snakke, så da vil det bli skriving, noe du kan gjøre uansett så dette har ikke noen sammenheng med musikk forbudet.
Vis hele sitatet...
ALle sammen kan lese inn en hel tekst også få den over til en MP3 / Telefon / Spotify..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Frenor Vis innlegg
Sett opp et ad-hoc-nettverk med en maskin, alle andre kobler seg på og dere kan sende og chatte så mye dere vil.
Vis hele sitatet...
De skriver på PC, så PC'ene må være oppe uansett.
Poenget er ikke hvordan jukse, men hvorfor ikke høre på musikk.


Sitat av Settoz Vis innlegg
ALle sammen kan lese inn en hel tekst også få den over til en MP3 / Telefon / Spotify..
Vis hele sitatet...
Alle kan ta med boka og alle andre hjelpemidler, så hvorfor gidde å gjøre det?
1 Forstyrrende.
2 Problemet med mulighet for kommunikasjon.
(Les tråden for utdypelse)

Punkt 2 kan la seg løse på samme måte som de løste utfordringen med kalkulatorer da jeg studerte, det er kun én gitt modell og type mp3-spiller som er tillatt.

Hovedproblemet vil være punkt 1, men dette kan også løses ved å sette en begrensning på typen øretelefoner som kan brukes og en regel om at du får en advarsel hvis noen blir forstyrret, og deretter må du levere inn spilleren.