Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3899
Anonym bruker
"Blå Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Lever per idag et heilt greit liv, egen leilighet og fulltids jobb. Klarer meg altså helt bra.

Det jeg lurer på er:

Si hvis man ble tatt for å oppbevare mer enn det man kan påstå er til eget bruk, og evt. growkit for sopp og man skulle vær sååå uheldig å få rassia, hva vil det si for min fremtid mtp. jobb?

Blir jobben informert på noe måte? (Dette er ikke noe sikkerhetsklarert jobb av noen form, si f.eks butikkansatt) Må jeg umiddelbart i fengsel, eller får jeg lovt til å vente ut oppsigelsestid, evt. husarrest ut oppsigelsestid?

Min værste frykt er at alt av referanser og tidligere arbeidsplass etc blir helt ubrukelig, og at skulle jeg en dag bli slengt i fengsel at jeg står på bare bein når jeg kommer ut igjen.


Som dere sikkert skjønner lever jeg et A4,5 liv. Trygt økonomisk, egen leil og 100% jobb, men har liksom den lille risikofaktoren.



Er dette også et evt argument jeg kunne brukt om jeg blir tatt, hvordan jeg ellers har plettfri vandel og normalt stabilt liv?
Fra dagen du blir tatt til du har fått dom og så innkalling til soning vil det gå minst måneder og potensielt flere år. Tror ikke du skal bekymre deg altfor så mye om det, såfremt du ikke driver med så alvorlig krim at du havner rett i varetekt etter at du blir catcha.
Anonym bruker
"Blå Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Fra dagen du blir tatt til du har fått dom og så innkalling til soning vil det gå minst måneder og potensielt flere år. Tror ikke du skal bekymre deg altfor så mye om det, såfremt du ikke driver med så alvorlig krim at du havner rett i varetekt etter at du blir catcha.
Vis hele sitatet...
Hvor stor skala må man operere i for å bli varetektsfengsla vill du tippe for soppdyrking?

Har nemlig aldri hatt kontakt med politiet, og er derfor kanskje i overkant redd?
New generation
colakork's Avatar
Ja du er ukjent helt til en kompis blir stoppa og får mobilen beslaglagt eller en razzia med samme utfall.

Eller at noen med heat blir følgt med på når du møter dem.

Ser de en melding som vekker interesse dokumenterer de med å ta bilder av samtalen og kanskje avhøre kompisen din i bytte mot at snille gutter har det best.

Hold deg til anonyme chatte-tjenester evuentelt få 2sc kontoer og fb kontoer, en til privat og en til, kompiser..

Og ikke stol på at alle klarer å passe på seg selv eller holde infoen de har trygt. Er menneskelig å feile.
Sist endret av colakork; 18. oktober 2020 kl. 22:15.
Anonym bruker
"Særegen Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vanskelig å svare på uten å vite mengde og skala. Selger du?
Kan bli bot og betinget også. Du kan ryke på prøver, og få inndratt førerkort ved utslag på rusprøver.

Har selv blitt tatt og dømt for noe som jeg holdt hemmelig for arbeidsgiver, deg er stress. Du må ta fri for avhør, rettssaker osv. Plutselig ringer telefonen mens du er på jobb og det er fra politiet som skal spørre om et eller annet. Plutselig er det brev i postkassa med politi-konvolutt. Men nei, de informerer ikke arbeidsgiver sånn uten videre, bare i spesielle tilfeller, f.eks ved svindel når du jobber i bank, sedelighet når du jobber i barnehage etc.

Som flere skriver, ting tar tid. For meg tok det ca 6 mnd å få rettssak med en enkel tilståelsessak, rettssaken var over på 20 min og var ferdig etterforsket ett par uker etter jeg ble tatt.

Har du jobb og hus og får ubetinget får du trolig sone med fotlenke når det er første forbrytelse. Det er dritt mtp på arbeidsgiver, for med fotlenke MÅ du informere arbeidsgiver da de skal ha en kontaktperson der.

Må du sone har du flere alternativer, men det klart letteste er å informere arbeidsgiver. Du trenger ikke si hva du skal sone for, si at du dreit på draget og trenger å bruke ferien og avspaseringen på soningen. Eller, si opp jobben og si du skal studere, reise eller noe, og så jobber du der på tilkalling en stund, og spør om å få tilbake jobben når støvet har lagt seg igjen.

Tips: bygg det opp en haug med sparepenger som «fuck you-money» slik at du har penger nok til å beholde boligen og leve på havregryn og pasta noen mnd . Det er uvurderlig når du spiller det spillet du faktisk gjør. Det redda skinnet mitt!
Arbeidsgiver får vite det. Selv om politiet ikke sier det. Ryktene går fort.
Har du barn? Niese / nevø? De får vite på skolen fra de andre barna hva onkel har drevet med. Det er en hel masse konsekvenser de fleste ikke tenker over før etterpå.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor stor skala må man operere i for å bli varetektsfengsla vill du tippe for soppdyrking?

Har nemlig aldri hatt kontakt med politiet, og er derfor kanskje i overkant redd?
Vis hele sitatet...
Varetekt brukes hovedsakelig for unngå forspillelse av bevis, så om du operere aleine og legger korta på bordet når du blir tatt så er nok ikke varetekt noe å bekymre seg over. Mistenker de deg derimot for å være en del av et organisert nettverk som de ønsker å etterforske så bli du nok sittende i varetekt i alt fra noen dager til uker/måneder.
Fengselet i Norge er ikke så gale, det er livet når du kommer ut igjen som er verst, det er slik de "tar" deg
Regjeringen er ganske sleip på den måten, for da kan ingen "ta" dem på at fengselet er dårlig f. eks.
Sist endret av Bulldozer; 19. oktober 2020 kl. 16:24.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Arbeidsgiver får vite det. Selv om politiet ikke sier det. Ryktene går fort.
Har du barn? Niese / nevø? De får vite på skolen fra de andre barna hva onkel har drevet med. Det er en hel masse konsekvenser de fleste ikke tenker over før etterpå.
Vis hele sitatet...
Vil si at det kommer an på hvor man bor. Bor du i en liten bygd, så er det klart at ryktet går og alle får vite om det. Men bor du i Oslo, så er det ikke sånn at hele byen får vite at du har blitt tatt for å ha et sopp-kit i kjelleren og 10gram weed i skapet.

Om du kun gror litt sopp til deg selv, så ser jeg ikke for meg at det skjer så veldig mye mer enn at de tar soppen og gir deg en bot.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan da umulig være snakk om fengselsstraff for litt groing av sopp, 50gram rev til egenrøyk.


Skal være litt mengder det er prat på før du ryker inn for det.
Straffen kommer Ann på hvor mye du har liggende og blir tatt med det. Sopp har jeg aldri hørt om lange straffer for men det er kanskje ikke så vanlig at folk har titalls kg sopp liggende heller.

Om jobben blir informert kommer Ann på hva du jobber med men et rulleblad med grovt narkotika lovbrudd vil kunne hindre deg til enkelte fremtidige arbeidsplasser og innreise i enkelte andre land. Ikke minst vil et fengselsopphold kunne gi deg hull i CV'en som er ubehagelig å forklare til fremtidige arbeidsgivere og fengselstraff kan føre til at du mister jobben du har.
Anonym bruker
"Blå Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Varetekt brukes hovedsakelig for unngå forspillelse av bevis, så om du operere aleine og legger korta på bordet når du blir tatt så er nok ikke varetekt noe å bekymre seg over. Mistenker de deg derimot for å være en del av et organisert nettverk som de ønsker å etterforske så bli du nok sittende i varetekt i alt fra noen dager til uker/måneder.
Vis hele sitatet...
Har vel ikke så mye å tape på tilstå hvis jeg blir busta i egen leil med growkit? Såklart ikke snitche kontaktene men ellers :P
Det korte svaret er nei, dette vil ikke påvirke noe i livet ditt.

Det lange og dessverre mer riktige svar ville redegjort for alle de tilfeldighetene som kan lede til alvorlige konsekvenser - eksempelvis at politiet dukker opp på arbeidsplassen din for å snakke med deg og alt skjer på verst tenkelige måte.

Saken er den at det i praksis er samfunnet som sanksjonerer mot narkomane, ikke myndighetene. Om du får betinget dom eller 5000 i bot spiller liten praktisk rolle, men det å bli stemplet som narkoman kan ha en latterlig høy pris. (Og nei, selvfølgelig er ikke folk som dyrker sopp narkomane i realiteten. Men ingen bryr seg om den så lenge de ser politifolka slå inn døren din).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har vel ikke så mye å tape på tilstå hvis jeg blir busta i egen leil med growkit? Såklart ikke snitche kontaktene men ellers :P
Vis hele sitatet...
Har vel ikke så mye å tjene heller?

Du har alltid noe å tape på å tilstå.

Det er politiet sin jobb å finne ut hvem som har rigget groutstyr.

Folk har sluppet unna ganske så åpenbare saker så lenge det finnes tvil.

Men for all del, bare å innrømme hvis du vil, men hvorfor gjøre det i et land hvor vi har rett til å tie og ikke inkriminere oss selv?

Se for deg at du f.eks buster 2 stk som graver inni en sprengt safe, du kan dømme en for medvirkning og en for innbrudd. Men du må nesten ha en pekepinn på hvem som skal tiltales for hva?

Du kan ikke skrive "post 1: person A eller person B brøyt opp døra og sprengte safen, aktor må nesten ha noe mere konkret å gå på under en rettssak om dommeren skal ta det seriøst.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har vel ikke så mye å tjene heller?

Du har alltid noe å tape på å tilstå.

Det er politiet sin jobb å finne ut hvem som har rigget groutstyr.

Folk har sluppet unna ganske så åpenbare saker så lenge det finnes tvil.


Vis hele sitatet...
Både ja og nei.

I dette tilfelle vis trådstarter kun driver med groing av sopp og har «mellomstore» mengder med sopp vil jeg tro det beste er å tilstå, da det er funnet i hans leilighet, hans navn bla bla.
Politiet hadde aldri henlagt en så lett sak.

Derimot vis han ikke står som «leier/eier» av leiligheten der beslaget var så ja zip it.


Kort svar til deg trådstarter.
Ja du mister nok jobben da du blir putta i varetekt noen dager etter «razzia», samt må sone i ettertid.

Så opp til din arbeidsgiver hvordan h*n ser på det nok..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har vel ikke så mye å tape på tilstå hvis jeg blir busta i egen leil med growkit? Såklart ikke snitche kontaktene men ellers :P
Vis hele sitatet...
Man får strafferabatt for å tilstå, så ja du har noe å tjene på det kontra å nekte å forklare deg og så la saken gå til retten og så likevel bli dømt. Men som nevnt over kan man innimellom slippe unna det utroligste ved å nekte å forklare seg for politiet, så det er et tveegget sverd det der. Her vil nok advokaten din kunne gi deg bedre svar den dagen du faktisk sitter i saksa.
Anonym bruker
"Blå Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Lyver man eller er man ærlig med advokat i slike saker?
New generation
colakork's Avatar
Betaler du han godt nok?

Hah. Fornuftigste å gjøre er å få en advokat fra en kompis du stoler på eller fortelle akkurat nok, og ta det defra
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Beklager for å stjele tråden litt, men; tollen har stoppen growkiten jeg bestilte. Står på posten "Sendingen er under importbehandling.
" antar at dette betyr de har åpnet pakken og sendt saken videre til politi. Har aldri hatt noe med politi å gjøre med før og bor i storby. Kan jeg forvente razzia? Innkallelse til avhør?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Beklager for å stjele tråden litt, men; tollen har stoppen growkiten jeg bestilte. Står på posten "Sendingen er under importbehandling.
" antar at dette betyr de har åpnet pakken og sendt saken videre til politi. Har aldri hatt noe med politi å gjøre med før og bor i storby. Kan jeg forvente razzia? Innkallelse til avhør?
Vis hele sitatet...
Posten vil bare vite hva du har betalt for det og ta riktig i mva
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Posten vil bare vite hva du har betalt for det og ta riktig i mva
Vis hele sitatet...
Håper du har rett. Du lettet litt på bekymringen min, takk!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lyver man eller er man ærlig med advokat i slike saker?
Vis hele sitatet...
Skader ikke å være ærlig med advokat, i dette tilfelle en forsvarer og dens stillingstittel sier alt du trenger å vite.



Hva slags kvanta prater vi her? I norge skal det en del mengder til før det blir snakk om fengselsdom og selv hadde jeg ikke fotlenke under ubetinget.

Har blitt stoppet og tatt men fremdeles sniki meg unna mye som jeg var skyldig i ved å nekte
Anonym bruker
"Blå Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Skader ikke å være ærlig med advokat, i dette tilfelle en forsvarer og dens stillingstittel sier alt du trenger å vite.



Hva slags kvanta prater vi her? I norge skal det en del mengder til før det blir snakk om fengselsdom og selv hadde jeg ikke fotlenke under ubetinget.

Har blitt stoppet og tatt men fremdeles sniki meg unna mye som jeg var skyldig i ved å nekte
Vis hele sitatet...

Har enda ikke noe stuff, men kartlegger litt for livet fremover.


Volummessig lurer jeg på estimatene for 50 gram tørket sopp og mindre enn (men rundt) 20 gram mdma oppbevart trygt og langt borte, og 3 gram som jeg realistisk sett kan bli siktet for.
Anonym bruker
"Reflektert Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
20 gram mdma vil isolert sett bli regnet som 20g amfetamin eller kokain. Har lest fra tidligere at det normalt gis 2-3 dager fengsel pr g, så 2g kan bli gitt 60 dager betinget fengsel. Siden skillet mellom narkotikalovbrudd og grovt narkotikalovbrudd ligger på 50gram vil en mengde på 20 som regel ikke gi fengsel. Har selv blitt tatt for noen og tyv gram av mdma og ymse andre droger (ark med lsd bl.a) og fikk 250 timer samfunnsstraff første gangen jeg var i en rettsak.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har blitt tatt med både større mengder og mindre mengder. Standard er at de spør om kode på telefon, noe de selvsagt ikke får ettersom jeg ikke har fingeravtrykk eller face id. Så blir det en hyggelig tur til glattcella som i mitt tilfelle er 1 time unna.

Blir der i 24 timer vanligvis. Blir et avhør og razzia hjemme hos deg. Får igjen tlf etter alt fra 2 dager til flere måneder.

Jeg har ikke en jobb der det kreves politiattest, er tidligere dømt og narkoman på papiret. Ingen som viste noe før det kom snut på jobb å la meg i jern forran alle ansatte under lunchen. Hadde et forklaringsproblem når jeg kom på jobb 3 dager senere.
Anonym bruker
"Blå Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har blitt tatt med både større mengder og mindre mengder. Standard er at de spør om kode på telefon, noe de selvsagt ikke får ettersom jeg ikke har fingeravtrykk eller face id. Så blir det en hyggelig tur til glattcella som i mitt tilfelle er 1 time unna.

Blir der i 24 timer vanligvis. Blir et avhør og razzia hjemme hos deg. Får igjen tlf etter alt fra 2 dager til flere måneder.

Jeg har ikke en jobb der det kreves politiattest, er tidligere dømt og narkoman på papiret. Ingen som viste noe før det kom snut på jobb å la meg i jern forran alle ansatte under lunchen. Hadde et forklaringsproblem når jeg kom på jobb 3 dager senere.
Vis hele sitatet...
I hvilken sammenheng da? Hadde de tatt rassia i leiligheten din eller hadde du annen grunn til at de måtte storme inn å ta håndlenker på deg?
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hovedsaklig hold kjeft og ikke drit deg ut i avhør