Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3290
Hei Freaks.

Lenge leser av forumet her men første posten min.

Så min situasjon er at jeg for noen år siden gikk på en smell med diverse forbrukslån som jeg ikke klarte å betjene grunnet nedsatt inntekt. Har fått en del betalingsanmerkninger som jeg ikke har klart å riste av meg enda, men har en del oppsparte midler på konto. Har ca 500 000tusen i gjeld.

Jeg har lyst til å skyte inn 30tusen og opprette ett A/S selskap, importere biler fra Tyskland og selge i Norge med profitt.
Jeg vil da stå oppført som eier og daglig leder i selskapet, men for å få dette til er jeg avhengig av å kunne belåne bilene jeg skal importere da jeg ikke har nok kapital til å gjøre slike store investeringer på egenhånd.

I første omgang tenker jeg å importere og selge en bil av gangen, jeg har sett for meg i størrelsesorden rundt 300 000,-
Jeg har en kompis som driver en bruktbil butikk i området her hvor jeg bor som skal ta seg av selve salget av kjøretøyet. Han skal ikke være involvert i min bedrift annet enn selge på kommisjon. Jeg skal ta meg av innførsel og stå som eier av kjøretøyet. (Bedriften min altså).

Hvis jeg som bedrift har 30 000 i egenkapital (kan eventuelt spytte inn noe mer kapital dersom det er behov men vil helst holde beløpet så lavt som mulig for å minimere personlig risk), er det sannsynlig at jeg ville få med noen banker til å belåne meg de resterende midlene jeg trenger tross min dårlige personlige økonomi og betalingsanmerkninger?
Sist endret av Adhesive_Poison; 4. oktober 2020 kl. 12:48.
Hvis du stryker deg selv fra den likningen og går i banken med et oppstartet AS og spør etter lån, hva tror du?

Hvis banken skal gå med på noe sånt må du nok komme opp med en grundig plan på etablering av næringsvirksomhet.
Antar at du har spesielt god kunnskap om kjøp av biler og importere dem fra Tyskland. Da kan du kanskje selge denne tjenesten via selskapet ditt uten å kjøpe bilene selv ?
Som nevnt tidligere her må du nok ha en god plan å fremvise til banken for innfrielse.
Vanskelig, nei, da AS ikke går på deg «personlig»


Hvordan skal du f.eks kunne betale først avdragene på lån samt forsikringer?
Skal kompisen din stå for garanti/angrerett ved salg av bilene siden de blir solgt fra han sin forhandler f.eks? Da taper han igjen.

Kan jeg spørre om du har i det hele tatt gjort en grov utregning av ALLE kostnader dvs frakt osv i forhold til hva du sitter igjen med?

Jeg vil anta at biler i 300k klassen ikke lønner seg for import helt til Norge.
Med mindre du kjøper 8 biler å fyller opp en lastebil
Tja det enkle svaret blir nok det du får når du går til banken. Nei ingen lån til deg. Det går ikke kun på at du personlig har klart å rote til økonomien men det teller selvsagt negativt. Men i det du starter opp et AS og ber om 300 000 i lån til å importere en bil for salg så er det banken som tar all risiko. Om du ikke får solgt bilen så får du heller ikke betalt lånet. Ingen banker orker noe slikt.

Det er veier rundt, og den veien er å redusere bankens risiko. I praksis må du gå til mor og far og be de co-signere på lånet, gjerne sette egen bolig som sikkerhet. Problemet blir jo at det er det mor og far som tar all risiko, om du ikke får solgt bilen så risikerer de å miste bolig eller å måtte betale på den gjelden selskapet ditt evt. ikke klarer å betjene.

Måten å gjøre dette på er todelt.
1: Gjør opp forfalt gjeld.
2: Spar penger slik at du kan importere de første bilene uten å ta opp lån.

Ja det tar mye lengre tid, men da tar du risikoen selv og oppfører deg som en voksen mann.

At du har penger på bok og fortsatt har gjeld som er forfalt og til inkasso viser kanskje også at du har økonomistyring per idag som ikke tilsier at du bør drive egen virksomhet akkurat nå. For det kan føre til at du havner i en ennå større gjeldsskvis. Ta dette som en mann og skaff deg fast jobb, samt en eller to ekstrajobber som du kan ha ved siden av fast jobb. Så går det ett år eller tre også har penger til å starte med import om det fortsatt er drømmen din.
Det er et fåtall av banker som gir lån til nyoppstartede AS firmaer nettopp fordi om firmaene går konkurs så er pengene tapt. Lettere å få lån til et ENK, men pga. anmerkninger så sliter du vel der og.

Finnes vel forbrukslån til bedrifter til en skyhøy rente som muligens kan gi deg lån, men er jo veldig risikabelt med tanke på angrerett ol ved bruktbilsalg