Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 977
Jobber i en ganske stor og kjent bedrift. Har nå hatt to tilfeller der kollegaer inkludert leder har kommet på jobb med hoste og sår hals osv.

Bortforklarer med at det er høst og at folk blir forkjøla. Men man utsetter jo resten av arbeidskollegaer for potensiell smitte av korona.

Ingen kan vite om man er forkjølet eller har korona.

Hva er regler og lover rundt dette? Irriterer meg skikkelig over at det ikke blir tatt seriøst. Hva om mange nok blir smittet i bedriften så ender vi opp med å stenge. Eller om man blir smittet og drar med seg dette hjem til famile. Bedriften og ledelsen burde jo ha et visst samsunnsansvar og ivareta? Er det ikke bedre at folk holder seg hjemme om de er syke?
Usikker på reglene angående dette. Opplever det selv stadig vekk i bedriften hvor jeg jobber.
Jeg hadde tatt kontakt med nærmeste leder og spurt angående dette. Jeg synes også folk med symptomer burde holde seg hjemme. Eventuelt ta hjemmekontor. Jeg vil ikke pådra meg korona pga andres uansvarlighet.
Dersom bedriften din er over en viss størrelse skal dere ha verneombud du kan ta dette opp med.
Om forholdende er tilstrekkelig kritikkverdige kan du vurdere å varsle arbeidstilsynet.
Så vidt meg bekjent er det ingen lov om å holde seg hjemme, men det er en ytterst klar beskjed fra FHI om å holde seg hjemme hvis man har symptomer på Covid-19. Dette gjelder formentlig også om man har fått påvist negativ covid-19-test.

Helt enig med deg!
Sist endret av bendiks; 1. oktober 2020 kl. 14:46.
NHI er i hvert fall klokkeklare på hvordan en skal forholde seg til dette med å gå på jobb med symptomer:

Hvis du er syk med symptomer fra øvre luftveier (sår hals, snørr, hoste), skal du holde deg hjemme. Dette er uavhengig av om det er mistanke om coronasmitte, influensa eller vanlig forkjølelse.
Vis hele sitatet...
https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/s...r-coronavirus/