Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1216
Hei.

Min mor har bodd i en og samme kommunale bolig i over 20 år og betalt leie hver måned noe som etter mange år, tilsvarer veldig mye mer enn det denne boligen er verdt. Naboen som bor i en identisk bolig (komunal) fikk tilbud om å kjøpe den opp.

Nå har min more bodd her noen år lengre enn han og han har jo ikke økonomi til annet en alkohol og hundemat.

Hvorfor i alle dager får ikke min mor det samme tilbudet?

Det er også to andre tilfeller i min bygd hvor de også bodde i kommunal bolig og fikk tilbud om å kjøpe. Vet an hen ene gjorde det.

De stiller ca likt økonomisk da jeg kjener alle de involverte.

kan noen svare meg på hvorfor min mor blir så forskjellsbehandlet?

Edit; Jeg kan og ønsker og bidra til å hjelpe min mor med dette, men komunen vil ikke det? De vil bare forskjellsbehandle.

Vi trenger hjelp. Skal jeg kontakte advokat omgående?

Vær så snill, kan noen gi meg noe som helt svar? Alle svar er mer eller mindre like godt da jeg har ingen peiling på dette. Og dette knuser både meg og min, følelsesmessig og økonomisk.
Sist endret av wutsup; 5. juni 2021 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, ingen kan gi fornuftig svar fordi vi ikkje kjenner saka. For å ha grunnlag for å kunne sei noko om saka må ein kjenne den. Det vil som minimum sei kjennskap til dialogen mellom partane.

Eit godt utgangspunkt for deg vil vere innsynskrav i salet av dei andre kommunale bustadane, for å sjå om det finst ting der som gjer at situasjonen er totalt anna enn den ser ut som. I tillegg bør du jo spørje kommunen rett ut om å få kjøpe.
Kan være at kommunen har en "kvote" for antall leiligheter til leie i den boligen.
Muligens det er et lite antall som tillates, eller uansett blir, solgt hvert år ?

Ta uansett kontakt med kommunen på stedet snarest, da de er myndighet og
"serviceansvarlig" for beboerne. Såvidt jeg forstår bor din mor fremdeles trygt
i sin bolig, og spørmålet ditt angår mulig fremtidig for kjøp/salg av eiendommen ?
Hvis kommunen har døve ører, prøv Sivilombudsmannen.
Lykke til
Sist endret av radion; 5. juni 2021 kl. 20:17.
Tror nok det vanlige her er at kommunen vurderer og vedtar salg av leilighet uavhengig av beboere/kjøpere.
Dvs de avgjør å først selge, kjøper (leietager) får deretter mulighet til å kjøpe er neste steg. Moren din må nok vente til leiligheten kommer skal selges. At noen har betalt masse leie er ganske syltynt argument for å få kjøpe med mindre det er en avta med opsjon på kjøp.