Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4764
Hei, jeg har tenkt å bynne å plante 1 stk cannabis, og lurer på om jeg kan bare bruke frøene som hører med weeden?
Siden jeg ikke vil ha noe problemer med toll osv.
Jeg vil bare bruke jord, kan jeg bare kjøpe fra plantasjen sikkert?
Og ang lukt, så har jeg bestilt air purifyer ionizer carbon greier som går på stikkontakt, kjøpte på ebay, veldig liten. Har også lyst på carbon filter men jeg vet ikke akkuratt om slangen skal gå sånn at luften går ut av huset eller bare ut av grow-boksen? Har et skjult rom inni veggen, tror du at lukten spres igjennom veggen? Takk på forhånd
Du vil ikke vite om frøet er fra hun eller han, eller om det er fra en plante som er feminisert. Da vil du først finne ut dette når du gror planten, og det krever litt ekspertise for å se det tidlig.

Jeg husker ikke eksakt hvordan det er, rundt dette med hvilke planter som produserer hvilke frø. Men jeg mener det er slik at hanplanter produserer kun pollen, som kan brukes til å pollinere grener med frø (eller hele, men da får du overflod av frø) av hunplanter. Hunplanter produserer ikke frø før de er pollinert, og hanplanter produserer ikke frø, men bare pollen, mener jeg. Hermafroditer produserer både frø og pollen, men plantene disse frøene produserer er generelt oppfattet å være mer sensitive for stress (lys, varme, vanning, luft), dog det motsatte er også bevist. Les om stress i lenken under.

Selv om det blir en han, så kan du få litt rus ut av materialet (mest blader), dog er den beskjeden. Du må gjerne sette den i vinduskarmen og la sola gjøre jobben, bare husk at naboer kan se hva det er og ringe purken .. dog jeg tror den muligheten er liten ved én plante, men det er alltid en risiko.

Med tanke på lukt, så er jeg også usikker på det du spør om, men jeg tror det skal gå fint å bruke vifte med kullfilter ut fra kun skapet, dog jeg har aldri gjort det selv. Bare husk at det er masse jobb, masse styr, og har du en gang de riktige lyspærene, oppheng, ledninger og strømomformer (husker ikke eksakt navn, men de er dyre som fy)? Dette bruker mye strøm, og det koster penger. Og ikke minst, det produserer mye VARME!! Omtrent pærens effekt, fra 200 opp mot flere tusen watts varmeovn på fullt, den tiden det står på. Dette var noe jeg undervurderte grovt, og gråteipen løsnet inne i skapet fordi limet smeltet, fordi avtrekksviften hadde for lav effekt. Selv -den- sluttet å virke av og til, fordi jeg mistenker at det ble for varmt for den. Plantene skal heller ikke ha det for varmt, temperaturen bør være stabil. Så avtrekksviften må ha sterk effekt.

En slik luftrenser (purifier) har jeg lest flere steder at overhodet ikke holder mål. Luften i dyrkearealet må skiftes ut ofte, og kun en avtrekksvifte med karbonfilter kan fikse dette.

Så om man skal dyrke inne, så kan det jo være en god idé å gjøre dette om vinteren, da du slipper å bruke varmeovner ellers i den delen av huset du skal dyrke. Det vises ikke så godt på strømregninga heller, som jeg har lest at politiet kan se på ved større produksjon, et stort "hopp" i strømforbruk.

Politi bruker også infrarøde kameraer fra helikopter for å avdekke store varmeområder, for å avdekke cannabisplantasjer. Dog tror jeg sjansen er liten for at de bryr seg om eller enser én eneste lampe i et skap, i en bolig midt i et boligfelt. Men jeg vet ikke 100% sikkert heller.

Jord kjøpte jeg også på plantasjen. Det er en viss mix av jord, torv og sand som er optimalt for cannabis, les i vedlagt link. Husk å ha lecastein i. Det sørger for bedre "lufting" av jorden, slik at den ikke blir for "fast". Har hørt at lecastein kan ha skarpe kanter, og ved mye behandling av jorda, kan det skrape opp røttene. Jeg følte dog jeg ikke hadde noe problem med dette. Det finnes andre ting å blande i jorda, men det koster skjorta. Jorda må testes for ph-balanse med et ph-meter, som koster penger, som kan reguleres ved tilsetting av et visst stoff som igjen koster penger og må bestilles.

Her står svært mye og god info, men det er mye å sette seg inn i ^^

https://norcan.org/filbibliotek/litt...ehandboken.pdf

Generelt vil jeg si at det er masse å sette seg inn i hvis du skal få til suksess, men for all del bare prøv som et lite eksperiment Jeg gav opp fordi det krevde for mye jobb, trodde det skulle være lett, men det var det ikke. Gjorde alt rett, både med næring, lys og alt mulig, men fikk til 2 av 3 planter, tynne som stilker, og (tror det var) 5 gram tørket og røykbart materiale. Ved tørking forsvinner (tror det er) 40% av vekten (vann). Må kjøpe inn en haug med utstyr, kostet meg ca 3500 bare i oppstart. Dette utstyret har jeg liggende i skapet enda ^^

ENDRET: Du vil ikke vite om frøet er fra sativa eller indica-stamme (strain) heller, så du får ikke lagt til rette dyrkeprosessen skikkelig.
Sist endret av Taurean; 27. desember 2016 kl. 01:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan bruke frøet ja. Om weeden er auto-strain kommer frøet fra såkalt hermafrodite, som vil si en auto cannabisplante som er stresset til å bli bli både hun å han plante så den produserer både buds og frø. Vanligvis er det kun hun planten som produserer buds, og han planten er kun en som befrukter(altså om du får en han plante er han nytteløs med mindre du vil befrukte en hunplante å få frø på hun planten). Auto cannabis er lett å dyrke fordi den går i blomstring av seg selv og skal alltid ha 18t lys eller mer, vanlig cannabis skal ha 18t lys under vekst og 12 t lys når du vil den skal starte blomstringsfase.

Du kan bruke blomsterjord med leca fra plantasjen, bland gjerne i litt perlitt for det sørger for god drenering. Husk at jorda synker mye i potta når du vanner, så du må ha mere jord i potta enn du tror.

Du må sannsynligvis ha kullfilter, men det tar 2-4 uker før det lukter. Du er nødt til å ha en kanalvifte for å presse luften igjennom kullfilteret for det er veeeldig tungt for vifta, du må nokk ha dobbelt så stor kapasitet som størrelsen på skapet/grow boksen. Det trengee bare gå ut av growboksen, men om du ikke får fjernet lukten og viften står å blåser luft i rommet/huset er jo ikke det så ideeelt da. Da kan du føre luften ut om det er trygt(om ingen lukter der/er der osv).

Ang at lukten sprer seg så er du nødt for å sørge for at den grow boksen din er helt tett, innredd den med plastikk eller noe annet så det er helt tett.

Så viss frøet ditt kommer fra en vanlig plante så er du nødt til å sørge for at growboksen din er helt tett for lys lekkasjer utenifra når planten er i blomst syklus(12t lys/12tmørke) for å holde den i blomstringsyklusen. En fin side å lese på er growweedeasy
Sist endret av mollypolly; 27. desember 2016 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
- ved å bruke frø fra weeden kan du risikere
høyere frekvens av hybridplanter, som er tvekjønnede.
Det vil si de ser ut som hunnplanter og lager "buds" men
også sporsekker dannes i deling mellom kvist og skudd/grein.
Hvis du følger med og rensker vekk sporsekkene så kan det bli bra.

Har du en god hunnplante og en sporgivende hannplante, så la de skje.
Har du en god hunnplante er også stiklinger et aktuelt tema.

- Uansett lykke til !

På noen av feltet av "loven" kreves alternativer, og i
ytterste konsekvens sivil ulydighet .
Sist endret av radion; 28. desember 2016 kl. 00:01.
Du kan få helt grei og god weed ja, men som flere nevner må du følge ekstra nøye med på plantenes kjønn. Det kan være anbefalt å f.eks dyrke opp 6-8 stk for å se hvem av dem som blir females, og så kverke resten av dem. Det er ihvertfall lite vits i å bare dyrke 1, fordi det er liten sjangse for at det blir en female. Så derfor er det vanlig å kjøre opp 6-8 stk samtidig i starten, for å øke sjangsen for females. Så bare fjerner man males om man ikke vil ha dem (du vil ikke ha males, med mindre du har tenkt til å produsere frø for neste grow - men dette gjør buds mindre i størrelse og potens)

Det er som nevnt tidligere i tråden, større sjangse for tvekjønnede planter (hermies) når det er bagseeds. Helst vil man bare ha females, men hermies kan funke om du er desperat. Da bør du som nevnt over meg, gå over plantene og røske av sporsekker (som er den mannlige delen, hvis du får hermie planter).
Du kan selvfølgelig være heldig og få vanlige females også, men det er ikke vanlig med vanlige gate-seeds.

Alt av dyrkeoppsett, guider etc ligger på youtube. Søk "dyrkehåndboka" så finner du en norsk dyrkehåndbok også, som er veldig fin å lese.
Sist endret av Alzo88; 28. desember 2016 kl. 16:59.
Trådstarter
4 0
Takk for svar Her er inne i mitt sjulte rom, alt som du ser her fulgte med i hybelen. Jeg bor i 3 etasje som er på toppen btw. Hybelvert har sagt at han skal fixe noe med ventilasjon for ett år siden men han har ikke gjort noe. Men jeg lurer på hva er alt dette? vifta vet jeg er en vifte men hvor skal den og hvordan skal den virke? Det kommer frisk luft fra det røret som kommer fra taket (som jeg putter handa i) men hvor går slangen, går den nedover til naboen som bor i 2 etasje ? jeg tror ene går ned til naboen og den enden som går mot skråtaket går ut ? Hva er det jeg må gjøre her for at weedlukta skal gå ut av huset? Jeg vil helst ikke at lukta skal komme ned til naboen, hehe. Se linken for video https://drive.google.com/open?id=0B5...VFpd3FqWDdjVjg