Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3611
Hei,

Har to betalingsanmerkninger på rundt 100k totalt. Har fått brev fra namsmannen osv. Og vet ikke helt om jeg har lønnstrekk, men går egentlig ut for at jeg har det. Men har noen spm ang dette ettersom jeg akkurat har fått meg sommerjobb.

Har lest at lønnstrekk blir regnet ut fra inntekt tidligere år, men hadde ingen inntekt i 2020 etter som jeg er student..

Hadde bare vært kjedelig om de hadde tatt hele lønningen mtp at jeg ikke får utbetalt stipend Juli mnd, men må ha betalt husleien.

Noen som har noe erfaringer med lønnstrekk hvis du ikke har tidligere inntekt eller lignende?

Eller hvor jeg omså kan sjekke lønnstrekket mitt?
Lønnstrekket er det som blir igjen etter at du har dokumentert bo og livsopphold til kemneren.

Lykke til dette fikser du.
Lønnstrekk settes utifra dine nåværende inntekter minus utgifter. Før trekket fastsettes skal namsmann påse at du har penger minst tilsvarende livsoppholdssats igjen etter trekket. Husleie og strøm skal dekkes. Inntekt tidligere år spiller ikke inn. Det er inntekten du har idag som blir avgjørende når lønnstrekk fastsettes. Regnestykket blir lønn minus husleie og strøm. Da skal du har igjen 8989 kr hver måned til mat, transport, husholdning, lege, medisiner osv. Alt over denne summen er det da lov å trekke inn for å dekke gjelden din.

Om du ikke har hatt jobb tidligere, du nevnte at du ikke jobbet i fjor så står det neppe fastsatt noe lønnstrekk på deg nå. For du har jo ikke hatt noen arbeidsgiver, og uten inntekt så har du jo ikke mottatt noe fra NAV heller. Det har mao ikke vært mulig å foreta noe lønnstrekk.

Btw. Om du akkurat har startet i sommerjobben eller skal til å starte så kan du i teorien være heldig å komme gjennom sommerjobben uten at de rekker å fastsette lønnstrekk. For det skal jo meldes inn fra arbeidsgiver at du har begynt i jobb i AA registeret. Når du er meldt inn vil det dukke opp på skjermen hos namsmann/politiet. Normalt vil de sende deg et skriv der skal redegjøre for inntekter og utgifter. Det skrivet vil da bli grunnlaget for å vurdere igangsettelse av lønnstrekk eller ei. Du har normalt et par ukes svarfrist på skjemaet fra namsmann. I praksis er det jo sommerferieavvikling også hos namsmannen, og de har sikkert litt begrenset kapasitet akkurat nå. Dermed er det ikke sikkert de får igangsatt noe trekk på deg før sommeren er over. Skjer det får du se på det som en bonus. Da kan du enten sløse vekk pengene på brennevin og damer eller du kan kontakte de du skylder penger og avtale direkte med dem at du gjør en delbetaling på gjelden.