Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4827
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For dere som har opplevd psykose, har det hvert noen signaler før det skjedde?

Etter å ha lest alt jeg har kommet over om sopp, lsd, mdma så er jeg småbekymret for psykose. Er det noe man bare plutselig er i? Eller merker man at man mister det?
Jeg kjente på slutten av en lsd trip i sommer at jeg var sliten og små småredd for og bare tippe over. Var langt over over peak og var ikke redd for intensiteten. Men var ekkelt med den følelsen at psyken var "frynsete".


Har trippet mange ganger før og etter den opplevelsen uten og føle det samme.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kjente på slutten av en lsd trip i sommer at jeg var sliten og små småredd for og bare tippe over.
Vis hele sitatet...
En vanlig følelse på psykedelika egentlig; snart klikker det helt for meg Kan være litt nyttig for å forstå føelsesenes rolle i mentalsykdom, angst for å få angst osv. Tror bare du har kjent på ekle følelser på turen , husk at det ikke kan bevises at slike stoffer gir sinnsykdom i seg selv, det er nok heller de som er disponert for slikt som kan få det utløst.

Det man kaller latent psykose er noe du ikke er klar over før du står midt oppe i det, men psykose generellt handler om at man har mistet kontakten med vireligheten, dog bør det påvirke funksjonalitet i ens hverdag, bisarre ideer om verden er ikke nok her.

Et kjennetengn ved psykose er også manglende sykdomsinnsikt og forståelse,du forstår ikke selv at det er noe galt med deg, og de som skal hjelpe deg av helsepersonell og andre kan av den psykotiske oppfattes som deltakere ien konspirasjon (tankemøster som inngår i paranoia).

Det kan diskuteres om en person som tripper automatisk er i en psykose, juridisk sett er man muligens det. Men de fleste forstår situasjonen de befinner seg i på lave og moderate doser.
Tja, faretegn er vel om du har noen symptomer på det eller har det i familien. Psykedelika er best for de minst nevrotiske.
Har aldri opplevd full blown psykose, men har merket at jeg har stått på kanten etter lange perioder med mye amf og diverse piller toppet med veldig lite søvn og masse hasj.

Merker det i form av paranoide tanker, begynner å kaste blikket litt hit og dit fordi det ser ut som noe beveger seg i sidesynet.

En gang så jeg en person utenfor blokka jeg bodde i, og da jeg kom nærme vedkomne hadde ikke personen ansikt. Kun hud der øyne, nese og munn skal være.
Ble så jævlig satt ut at jeg kasta i meg det jeg hadde igjen av benzo og la meg til å sove.

LSD var også helt jævlig etter noen trekk med grønt.
Spilte UNO og mistet på en måte grepet om hva tallene og fargene betydde. Glemte rett og slett hvordan spillet funker.
Da freaka jeg ut og tror jeg endte med å legge meg i sofaen for å være for meg selv.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen faresignaler. Var plutselig i det og trodde jeg hadde en åpenbaring av noe slag. Satt å skrev ned masse usammenhengende ord og tall på post-it lapper og trodde omtrent jeg var Einstein. Det ga sykt mening der og da og var så intenst så jeg kan ikke sammenligne intensiteten med noe. Alt rare jeg fikk for meg i hodet var for meg den ultimate sannhet og virkelighet.
Jeg overlevde den psykosen uten det jeg vil si jeg registrerte som varige etterfølger, men det tok noen uker etter psykosen før jeg landa helt. Og egentlig flere år, og flere psykoser senere at jeg skjønte det var en psykose.

Andre psykosen min kom 5-6 år senere, også uten forvarsel og da gikk det på en intens fornemmelse og overbevisning om at noen skulle drepe meg, det var, i motsetning til første psykose som ikke var skummel, helt sinnsykt skummelt. Etter den psykosen fikk jeg oftere psykose, helt til jeg innså jeg måtte holde meg vekk fra narkotika for godt. Hver gang jeg f eks røyka hasj kom det nå forvarsler på psykose/milde psykoser , i form av skygger og stemmer som hviska seg i mellom at de plotta om å ta meg, stemmer så tydelig som om det hadde vært ekte personer i samme rom. Jeg trodde de hadde gjemt seg bak gardin, satt inn speaker i kåken min osv fordi jeg hørte de så tydelig. Da puffa jeg ikke mer og gikk å la meg fordi jeg hadde erfart at det var psykose. Noen av gangene eskalerte ikke psykosen videre enn det, andre ganger sov jeg ikke på to døgn selvom jeg lå i senga å prøvde å koble ut hodet. Måtte stå opp hvert femte minutt å sjekke om døra var låst, lage feller, følge med ut av vinduet bak gardina.
Etter rundt 7 psykoser så starta jeg i behandling. Psykose har man null kontroll over selv og man skal seriøst passe på huet sitt.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Merker det i form av paranoide tanker, begynner å kaste blikket litt hit og dit fordi det ser ut som noe beveger seg i sidesynet.

En gang så jeg en person utenfor blokka jeg bodde i, og da jeg kom nærme vedkomne hadde ikke personen ansikt. Kun hud der øyne, nese og munn skal være.
Ble så jævlig satt ut at jeg kasta i meg det jeg hadde igjen av benzo og la meg til å sove.
Vis hele sitatet...
Dette er faresignal.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
LSD var også helt jævlig etter noen trekk med grønt.
Spilte UNO og mistet på en måte grepet om hva tallene og fargene betydde. Glemte rett og slett hvordan spillet funker.
Da freaka jeg ut og tror jeg endte med å legge meg i sofaen for å være for meg selv.
Vis hele sitatet...
Dette er normalt.
Noe av problemet med psykose er jo at du tror på idiotien selv.
Hadde du skjønt der og da at det er helt urimelig at ninjaer henger utenfor vinduet ditt når du prøver å sove eller at FBI har installert lytteapparat i naboens katt så hadde det bare vært noen snodige forbipasserende ideer og ikke et konstant mentalt torturkammer.
Vil ikke si det er et faresignal, men mangel på søvn er en vanlig ingrediens.
Sist endret av Bothrops; 1. desember 2019 kl. 00:19.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Dette er faresignal.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg la meg til å sove.
Søvnmangel har alltid vært fellesnevneren for disse episodene med begynnende psykose, og da er jeg allerede så sliten at jeg like gjerne kan legge meg.

Skjønner ikke helt hvordan folk orker/gidder/klarer å holde på i 3-4 dager++ uten NOE søvn. Føles jo ut som om kroppen og hodet skal kortslutte etter et par døgn selv om man justerer og justerer.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Tja, faretegn er vel om du har noen symptomer på det eller har det i familien. Psykedelika er best for de minst nevrotiske.
Vis hele sitatet...
Hei
Jeg er ganske nevrotisk, men så lenge jeg holder meg til en litt lavere dose, typ 100mcg føler jeg det går veldig fint.

Dosering er viktigst av alt til dere som skal prøve noe psykedelika.
Anonym bruker
"Nummen Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du synes du hører musikk eller folk som snakker i bakgrunnen, men innser raskt det bare var en vifte, lyd av biler, kjøleskapet eller annen støy.

Om normale sove-, spise- eller hygiene-vaner ikke interesserer deg. Om du feks vet det er mange timer siden du spist, men ikke klarer å føle deg sulten, eller du veldig opptatt av å spise på riktig måte el og bruker evigheter.

Om du har vært våken i et døgn pluss men føler deg bare våknere og våknere.



Å ta det veldig rolig, søvn og mat hjelper.
Økt mistenksomhet, forfølgelsestanker, konspirasjonsteorier, skyggemennesker, hører stemmer, paranoid, og alt dette gjerne kombinert med dårlig søvn er vel typiske symptomer på psykose.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare en sidenote: manglende søvn har aldri vært tilfelle før mine psykoser. Vært utløst av en eller flere brukerdoser rus (joint i mitt tilfelle når jeg har ant fred og ingen fare mens jeg har spist grandis og sett serie i hyggestunden på kvelden en helt vanlig dag), ikke rus og blandingsrus i mange dager.
Det er selve psykosen som har gjort at jeg ikke fikk sove.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kjente på slutten av en lsd trip i sommer at jeg var sliten og små småredd for og bare tippe over.
Vis hele sitatet...
Det føler jeg nesten hver gang i større eller mindre grad. Husker jeg ble overbevist over at jeg var "gud" for en stund siden og at alt som fantes var kun noe min bevissthet skapte der og da, venner, musikken, sansene rundt meg osv.

Nå er jeg fucked for alltid tenkte jeg. For når man først har "sett lyset" kan man ikke glemme det. Det satt en real støkk i meg noen uker helt til det begynte å dabbe av gradvis, og alle "svarene" jeg fikk husket jeg lite av i ettertid. Har også kamerater som har følt det samme, at de var gud og alt på en gang.

Noen liker å havne i den modusen, men selv nyter jeg trippen når jeg skjønner hva som er opp og ned for å si det sånn. Jeg var nok ikke i full psykose fordi jeg tenkte stadig at nå surrer jeg noe jævlig, men det var også tider der jeg var svært bekymret for denne depersonaliseringen.

Men da lærte jeg at lavere doser fungerer bedre for meg. Jeg husker ikke akkurat hvor mye jeg tok den kvelden, men det var en nokså høy dose da jeg trippet med noen veldig erfarne folk. Heldigvis fikk de roet meg ned og påminnet meg om at jeg kom til å lande igjen.
Mulig at det er noe individuelt og ikke en fast oppskrift på hva man opplever av diverse hendelser. Men sånn som jeg har lagt merke til det oppgjennom årene, så er det mye av de samme symptomene man får ved søvnunderskudd som er indikator på psykose. Blinkende blå og grønne lys, spesielt i mørke rom, (flashing) såkalte artifacts, mye "floatere" og skyggemenn i sidesynet etc, abnormale tanker og forestillinger. Lettere synsforstyrrelser og hallisunasjoner, som gradvis blir verre om man ikke får sårt etterlengtet søvn.
Innenfor psykiatrien benytter man en oversikt med symptomer man burde se etter i den prodromale fasen av episoder med psykose hos pasienter som enten har schizofreni eller andre lidelser som disponerer for psykotiske episoder. Disse prodromale symptomene innebefatter blant annet raskere og mer usammenhengende tale, mer interesse for temaer slik som religion og politikk, samt generelle tankeforstyrrelser. Dette tilsier at de prodromale tegnene på psykose ofte er umulige å skille fra faktisk psykose da grensen mellom den prodromale fasen og faktisk psykose ofte er ganske vag. Det er ofte vanskelig for personen selv som opplever disse prodromale tegnene å innse at han/hun er på vei inn i en psykose da MSN i likhet med under en faktisk psykose ikke evner å skille virkelighet fra fantasi.
Jeg fikk for en stund siden telefon fra politi, går ikke inn på detaljene, men det hadde ingenting med meg eller noen jeg kjenner å kjøre. Deretter ringte det fra et svindelnummer som begynte med samme nummer som politiets nummer , deretter tulleringte (mest sannsynlig) noen barn på ringeklokken.

Jeg var høy på sopp mens alt dette skjedde, og jeg kjente det som fort kan utvikle seg til paranoia snike seg på. Selfølgelig, du er hyperassosiativ på sopp, og du prøver å finne en sammenheng i disse hendelsene for å finne ut om politiet virkelig er etter deg, det er overlevelsesmekanismen som kicker inn. Og du gjør jo noe ulovlig når du spiser sopp.

Det er langt større sannsynlighet for å bikke over i galskap hvis det stoffet du tar er ulovlig i det landet du bor i. Og det kan være tilfeldigheter som gjør det. For meg skjedde det ikke noe spesielt da jeg bruker stoffet introspektivt, og det var det interessant å se hvordan hjernen reagerte. Jeg fikk innsyn i en mulig måte en slik tilstand kan bikke over i paranoia på grunn av den ytre verden og all dens idioti.

Samfunnet er redd for psykedelika, og selv om du ikke er redd for psykedelika, kan samfunnets redsel fort ødelegge deg hvis du ikke bruker dette introspektiv og lærer hvordan hjernen fungerer på psykedelika.


Derfor er det alltids en god ide å isolere seg når en tar psykedelika, hold samfunn, politi, alle dets dogmatiske sosiale normer unna. Alt dette er under din verdighet hvis du bruker psykedelika rett og kommer i mystiske tilstander.
Sist endret av Hans Høyhet; 1. desember 2019 kl. 16:14.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har muligens vært psykotisk noen få ganger. Disse episodene har da stort sett kommet uten forvarsel. Men jeg har hatt en periode med sterk angst føre noen av episodene.

Den mest typiske episoden var i høsten 1999. Jeg jobbet på et sted, og sjefen der var mørk i håret, mørke klær og ellers var han generelt blek. Der jobbet jeg via NAV (datidens Aetat), og jeg fikk noen oppgaver jeg ikke var helt klar for. Dette var også om høsten, så det var veldig mye tåke der, og det var mye mørkt. Noe som ikke akkurat hjalp på i min situasjon.

Det begynte med, at jeg drømte at sjefen og andre i samme bransje var vampyrer. En liten stund etter jeg våknet morgenen etter, så var dette helt opplagt at det stemte. Den ideen kom på samme måten, som når en finner løsningen på en mattenøtt eller noe annet. En på en måte "viste dette med hele kroppen". Litt slik som at jorda er rund. Men allikevel var den en liten svak "stemme" i bakhodet, som sa at det ikke stemte. At jeg fikk ta meg isammen, og på en måte sa "jasså det er slik psykose er".
I denne perioden så var jeg i møte med sjefen noen få ganger. Da var jeg så på alerten, at jeg var klar for å rømme når som helst. Egentlig ganske ubehagelig. Denne tilstanden varte i 1-2 uker, og ga seg etterhvert.

Våren etterpå så hadde jeg noen episoder med virkelighetsbrister. Altså det var hendelser, som jeg ikke var sikker på om virkelig hadde skjedd eller var min fantasi.

Ellers så har jeg hatt en rekke episoder, der jeg ikke klarer å sile ut bakgrunnsstøy og andre samtaler. Slik som at du hører hva alle i en butikk snakker om, og du klarer ikke å sile vekk de andre samtalene. Dette er mye creeps, når det pågikk.

Ellers så i 2006 så så jeg noe som må kunne kalles en "fallen engel fra helvete". Den hadde en hodeskalle av hest med råttent skinn på og med øyne i. Kroppen er vanskelig å beskrive, men den hadde flaggermusvinger. Hele figuren var ganske råtten, og jeg så beinvev litt farget av jord der det var hull i skinnet. Denne fløy etter noen sekunder avgårde, der jeg hørte vingeslagene tydelig. Har aldri sett den noe mere.
Av erfaring og sett tilbake så ville mitt faresignal vært at jeg ruste meg daglig på cannabis og tok x og y andre stoffer ca hver helg i flere år
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ellers så i 2006 så så jeg noe som må kunne kalles en "fallen engel fra helvete". Den hadde en hodeskalle av hest med råttent skinn på og med øyne i. Kroppen er vanskelig å beskrive, men den hadde flaggermusvinger. Hele figuren var ganske råtten, og jeg så beinvev litt farget av jord der det var hull i skinnet. Denne fløy etter noen sekunder avgårde, der jeg hørte vingeslagene tydelig. Har aldri sett den noe mere.
Vis hele sitatet...
Noe av det mest metal jeg har hørt ass.
Disse opplevelsene du ikke vet om skjedde eller ikke, har du funnet ut av det i ettertid? Om de skjedde eller ikke
Sist endret av Bothrops; 1. desember 2019 kl. 18:07.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Noe av det mest metal jeg har hørt ass.
Disse opplevelsene du ikke vet om skjedde eller ikke, har du funnet ut av det i ettertid? Om de skjedde eller ikke
Vis hele sitatet...
Dem var ekte, men situasjonen var så ubehagelige at hjernen så og si sa time out!
Jeg er uenig i at å se f.eks. "skyggemennesker" er noe teng på psykose, jeg har en tendens til å se mennesker i sidesynet mitt når jeg er høy nok på hasj, det er litt som å se på tv, jeg har også en greie med å se masse blinkende lys i utkanten av brillerammen min.

Er jeg høy nok så finner jeg ut at jeg kan kontrollere disse synene, og jeg kan f.eks. forvandle rommet mitt til noe som ser helt "alien" ut. Dette er lettere når jeg har masse led lys rundt meg og på veggene, og derfor bruker jeg å henge opp ledd lys i ulike farger overalt når jeg røyker.

Hva som skjer er så enkelt som at en får tilgang til deler av hjernen, i dette tilfellet persepsjonen, som en normalt sett ikke har tilgang til, og en kan selv styre hvordan denne fungerer. Dette er ikke bare for morroheter, det kan også være svært nyttig til å forandre virkelighetsoppfatningen fra det normale til det ekstraordinære, som aldri snakkes om.

Dette bildet under viser hva jeg opfatter som den perfekte psykedelikabrukeren, han er i mørket, og i mørket har hjernen en tendens til å se interessante mønstre i det som er uklart, og han har julelys og nødbluss på seg for å forsterke effekten av dette, under peaken avfyrer han nødblussen.

Sist endret av Hans Høyhet; 1. desember 2019 kl. 18:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Snakker du om psykose eller badtrip?

Badtrip har jeg ikke opplevd på mange år, men kvasipsykoser har det vært flust av. Tror du mikser begrepene dog, dessuten er det uansett en av mine minst foretrukne emner. Jævla dritthjerne som ikke klarer å holde seg noenlunde i vater bare fordi man er en halv uke inn i mandagen.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har muligens vært psykotisk noen få ganger. Disse episodene har da stort sett kommet uten forvarsel. Men jeg har hatt en periode med sterk angst føre noen av episodene.

Den mest typiske episoden var i høsten 1999. Jeg jobbet på et sted, og sjefen der var mørk i håret, mørke klær og ellers var han generelt blek. Der jobbet jeg via NAV (datidens Aetat), og jeg fikk noen oppgaver jeg ikke var helt klar for. Dette var også om høsten, så det var veldig mye tåke der, og det var mye mørkt. Noe som ikke akkurat hjalp på i min situasjon.

Det begynte med, at jeg drømte at sjefen og andre i samme bransje var vampyrer. En liten stund etter jeg våknet morgenen etter, så var dette helt opplagt at det stemte. Den ideen kom på samme måten, som når en finner løsningen på en mattenøtt eller noe annet. En på en måte "viste dette med hele kroppen". Litt slik som at jorda er rund. Men allikevel var den en liten svak "stemme" i bakhodet, som sa at det ikke stemte. At jeg fikk ta meg isammen, og på en måte sa "jasså det er slik psykose er".
I denne perioden så var jeg i møte med sjefen noen få ganger. Da var jeg så på alerten, at jeg var klar for å rømme når som helst. Egentlig ganske ubehagelig. Denne tilstanden varte i 1-2 uker, og ga seg etterhvert.

Våren etterpå så hadde jeg noen episoder med virkelighetsbrister. Altså det var hendelser, som jeg ikke var sikker på om virkelig hadde skjedd eller var min fantasi.

Ellers så har jeg hatt en rekke episoder, der jeg ikke klarer å sile ut bakgrunnsstøy og andre samtaler. Slik som at du hører hva alle i en butikk snakker om, og du klarer ikke å sile vekk de andre samtalene. Dette er mye creeps, når det pågikk.
Vis hele sitatet...
Dette har vært vrangforestilling og angst, ikke psykose.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg er uenig i at å se f.eks. "skyggemennesker" er noe teng på psykose, jeg har en tendens til å se mennesker i sidesynet mitt når jeg er høy nok på hasj, det er litt som å se på tv, jeg har også en greie med å se masse blinkende lys i utkanten av brillerammen min.
Vis hele sitatet...
Og her er eksempel på varseltegn til psykose. Du burde stoppe med å røyke hasj før du en dag får full on psykose og permanent schizofreni
Sitat av shining96 Vis innlegg
Innenfor psykiatrien benytter man en oversikt med symptomer man burde se etter i den prodromale fasen av episoder med psykose hos pasienter som enten har schizofreni eller andre lidelser som disponerer for psykotiske episoder. Disse prodromale symptomene innebefatter blant annet raskere og mer usammenhengende tale, mer interesse for temaer slik som religion og politikk, samt generelle tankeforstyrrelser. Dette tilsier at de prodromale tegnene på psykose ofte er umulige å skille fra faktisk psykose da grensen mellom den prodromale fasen og faktisk psykose ofte er ganske vag. Det er ofte vanskelig for personen selv som opplever disse prodromale tegnene å innse at han/hun er på vei inn i en psykose da MSN i likhet med under en faktisk psykose ikke evner å skille virkelighet fra fantasi.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og her er eksempel på varseltegn til psykose. Du burde stoppe med å røyke hasj før du en dag får full on psykose og permanent schizofreni
Vis hele sitatet...
Jeg kommer i så fall til å ha det veldig morsomt, og vil ikke si noe til legen slik at denne ødelegger morroa mi.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg kommer i så fall til å ha det veldig morsomt, og vil ikke si noe til legen slik at denne ødelegger morroa mi.
Vis hele sitatet...
Det er verdt å minne om dine andre tråder:
https://freak.no/forum/showthread.php?t=310483
https://freak.no/forum/showthread.php?t=310862
https://freak.no/forum/showthread.php?t=311804
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ellers så har jeg hatt en rekke episoder, der jeg ikke klarer å sile ut bakgrunnsstøy og andre samtaler. Slik som at du hører hva alle i en butikk snakker om, og du klarer ikke å sile vekk de andre samtalene. Dette er mye creeps, når det pågikk.
Vis hele sitatet...
Disossiative episoder kan også oppleves litt slik. Det trenger altså ikke være et psykosetegn. Men vampyren og hesteengelen din er jo godt inne i psykoseland, så i ditt tilfelle er det sikkert er faresignaler når du mister kontroll på fokuset sånn.

Generelt er det nok enklere for de rundt deg enn for deg selv å se faresignaler på psykose, så sånn sett er kanskje det beste faresignaler om venner og venner påpeker at du oppfører deg rart. Jeg ville for eksempel blitt bekymret om en jeg kjente fikk et veldig endret energinivå i den ene eller andre retningen, reagerte merkelig emosjonelt eller virker forvirret og redd i vanlige situasjoner.
Man er ikke klar over det selv på samme måte man fks er klar over at man har på seg en genser, eller et par støvler.
Faretegnene er vanskelige å tolke, men faktorene som eksponerer deg for økt sjanse for disse lidelsene,
de er mye enklere å forstå.

Det er ikke trygt å bruke cannabis eller LSD hvis man er arvelig disponert.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg kommer i så fall til å ha det veldig morsomt, og vil ikke si noe til legen slik at denne ødelegger morroa mi.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver høres ikke ut som psykose i det hele tatt, men schizofreni (noe dine tidligere tråder også fremstår som). Mange med schizofreni syntes vrangforestillingene og de rare tankebanene man får kan være underholdende. Psykose er ikke morro på noe som helst plan.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Man er ikke klar over det selv på samme måte man fks er klar over at man har på seg en genser, eller et par støvler.
Faretegnene er vanskelige å tolke, men faktorene som eksponerer deg for økt sjanse for disse lidelsene,
de er mye enklere å forstå.

Det er ikke trygt å bruke cannabis eller LSD hvis man er arvelig disponert.
Vis hele sitatet...
Arvelig disponering er en faktor, men ikke avgjørende i det hele tatt så jeg vil si det egentlig er skadelig å gi folk inntrykk av at det hovedsakelig er de som er arvelig disponerte som ligger i risikosonen. Dessuten kan det være umulig å vite om man er arvelig disponert, det kan være en farmor som var litt rar og paranoid slik gamle damer ofte er, og som var udiagnostisert. Det kan være en far som var arvelig disponert fra sin tippoldefar, men som aldri fikk symptomer osv. Og jeg syns det er viktig å samtidig understreke at psykose kan ramme hvem som helst, og det å bruke rusmidler setter en i risikosonen i seg selv.
Det går fint med mange, men også til helvete med mange, og det kan gå fint mange ganger med en person, og plutselig til helvete en annen gang med samme person. Psykose er ikke akkurat noe man forteller folk om, en del av langvarig psykose er jo også at man isolerer seg fordi man tror alle vil forgifte en eller noe, så venner vil ikke alltid ha mulighet til å vite kompis er i psykose, og mange som det går fort over på oppsøker heller ikke hjelp eller forteller folk om hvor langt ute man var kvelden før å trodde tven snakka til en og andre flaue ting, så det er mange fler enn hva man kjenner til som faktisk rammes av psykose.
Jeg ser den. Men det blir feil å laste meg for at folk ikke vet at de er arvelig disponert.
At psykose kan "ramme hvem som helst" går jeg ikke med på.
Nettopp gjennom å snakke om arvelig disponering som en viktig faktor, så er det
den gruppen man verner og fokuserer på. Og disse må virkelig frafrådes
fra å bruke, av venner, av familie, av "kompiser".
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det du beskriver høres ikke ut som psykose i det hele tatt, men schizofreni (noe dine tidligere tråder også fremstår som). Mange med schizofreni syntes vrangforestillingene og de rare tankebanene man får kan være underholdende. Psykose er ikke morro på noe som helst plan.
Vis hele sitatet...
jaja, hvis det jeg får penger fra NAV på grunn av dette kan jeg gå med på dette.

Men jeg orker ikke snakke med psykolog, er selv halvveis utdannet psykolog. Syntes hele oppleget rundt moderne psykologi er latterlig.

Jeg ville fått mye mer ut av å snakke med en sirkusklovn.
Sist endret av Hans Høyhet; 2. desember 2019 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det du beskriver høres ikke ut som psykose i det hele tatt, men schizofreni (noe dine tidligere tråder også fremstår som).
Vis hele sitatet...
Schizofreni er vel en psykoselidelse.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg

Men jeg orker ikke snakke med psykolog, er selv halvveis utdannet psykolog. Syntes hele oppleget rundt moderne psykologi er latterlig.

Jeg ville fått mye mer ut av å snakke med en sirkusklovn.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at du er "halveis utdannet psykolog"? Nå kjenner ikke jeg veldig godt til fagfeltet, men jeg synes det virker rart at en som har gått tre år med profesjonsstudie skulle uttale seg slik.

Hva mener du med "moderne psykologi"? Var psykologi som vitenskap bedre før? Lengter du tilbake til tiden da mental sykdom var et tegn åndelig besettelse?
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke lest hele tråden og bare skumlest litt, men hvordan kan man vite om man er arvelig disponert for psykose? Om man i det hele tatt kan vite det.
Sitat av Mirage Vis innlegg
Hva mener du med at du er "halveis utdannet psykolog"? Nå kjenner ikke jeg veldig godt til fagfeltet, men jeg synes det virker rart at en som har gått tre år med profesjonsstudie skulle uttale seg slik.

Hva mener du med "moderne psykologi"? Var psykologi som vitenskap bedre før? Lengter du tilbake til tiden da mental sykdom var et tegn åndelig besettelse?
Vis hele sitatet...
De fleste som utdanner seg som psykolog idag er 19 årige snørrunger som er like aktive på Facebook som alle andre, ser tåpelig serier på tv osv.

Jeg kan uttale meg mer proffesjonelt hvis jeg vil. Bruke et akademisk språk, men jeg ser gjennom hele spillet, og synes det er artigere å uttale meg som en sur klovn som irriterer folk.

Jeg kan f.eks. skrive fint om kognitiv psykologi, læringspsykololgi, gestaltpsykolgi, skrive om Pavlovs stimuli-respons teori, eller om Freuds reduksjonistiske psykoanalytiske teorier som reduserer alt til kjønnsdriften, eller om Kahnemans system-1 og system-2. Men alt dette er, er forbigående trender. Det er som moteverdenen.

De fleste akademikere er en gjeng med surrehoder som alle andre, som driver med "name dropping", og de tror at på grunn av at de har memorert en masse teorier at de vet mer enn andre om mennesket, det gjør de ikke. De har også en fetisj for å referanser, jeg gjenkjenner alltid en mindre begavet akademiker på hans grad av fetisj for referanse og kilehåndtering.

Sokrates "Kjenn deg selv" er alt en trenger å forstå.


Eldre psykologi var verre, spesielt når man tenker på lobotomering o.l. De viste virkelig ikke hva de drev med. Psykoanalysen ala Jung hadde et vist potensiale, da den vektla introspeksjon. Men også psykoanalysen viste seg å være en form for vold. Spesielt Freuds psykoanalyse som reduserer mennesket til kuk og fitte.

Problement med moderne psykologi er at det skal være en vitenskap, samtidig som det ikke er klar over vitenskapens begrensinger.

Den virkelige psykolgen i dagens samfunn er faktisk forfatteren. Den type forfatter som har god psykologisk forståelse, ikke akademisk og teoretisk, men praktisk og som er i stand til å uttryke dette med et godt språk.

Når jeg ser på hvordan dagens nyutdannende psykologer skriver, får jeg trang til å kaste opp. Her er det som regel dårlig språkforståelse. Og psykologi er jo i stor grad et kommunikativt fag, de skal kommunisere.

Les en god bok av en god forfatter med innsikt i mennesket og seg selv, det kan imponere, men dagens 19-åringer som utdanner seg til psykologer: blæh!

Men selfølgelig, hvis du er helt ute og tror at verden går under fordi du ikke finner lekebilen din, så kan de hjelpe. Men det kan også alle andre med en viss logisk sans og kommunikative evner.

Og jeg kan også si at selv om jeg er høyt utdannet, så er det jeg har lært mest av hasj og sopp.

Men det er nyttig med høy utdannelse, slik at jeg kan tenke på interessante ting når jeg røyker: slik som skyggemennesker, blinkende lys o.l.
Sist endret av Hans Høyhet; 2. desember 2019 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De fleste som utdanner seg som psykolog idag er 19 årige snørrunger som er like aktive på Facebook som alle andre, ser tåpelig serier på tv osv.
Vis hele sitatet...
Skjønner, de jævla snørrungene som liker game of thrones og bruker sosiale medier, sheeps hele gjengen. Om de bare hadde lest et par introduksjonsbøker I filosofi, og røyka seg passe fjerne hver helg kunne de kanskje skjønt hvordan verden egentlig henger sammen.

Jeg kan uttale meg mer proffesjonelt hvis jeg vil. Bruke et akademisk språk, men jeg ser gjennom hele spillet, og synes det er artigere å uttale meg som en sur klovn som irriterer folk.
Vis hele sitatet...
Ja, trolling er absolutt gøy, men nytteverdien kan jo diskuteres.

Jeg kan f.eks. skrive fint om kognitiv psykologi, læringspsykololgi, gestaltpsykolgi, skrive om Pavlovs stimuli-respons teori, eller om Freuds reduksjonistiske psykoanalytiske teorier som reduserer alt til kjønnsdriften, eller om Kahnemans system-1 og system-2. Men alt dette er, er forbigående trender. Det er som moteverdenen.
Vis hele sitatet...
Skulle nesten trodd det var du som drev med «name dropping».

De fleste akademikere er en gjeng med surrehoder som alle andre, som driver med "name dropping", og de tror at på grunn av at de har memorert en masse teorier at de vet mer enn andre om mennesket, det gjør de ikke. De har også en fetisj for å referanser, jeg gjenkjenner alltid en mindre begavet akademiker på hans grad av fetisj for referanse og kilehåndtering.
Vis hele sitatet...
Huff, om alle verdens akademikere hadde hatt like mye dybdeforståelse som deg hadde mye vært gjort.

Sokrates "Kjenn deg selv" er alt en trenger å forstå.
Vis hele sitatet...
Virker ikke som du ikke helt kjenner dine egne intellektuelle begrensninger, kanskje det er godt sted å begynne.
Sitat av Mirage Vis innlegg
Virker ikke som du ikke helt kjenner dine egne intellektuelle begrensninger, kanskje det er godt sted å begynne.
Vis hele sitatet...
Ser jeg kunne brukt mange andre argumenter, men det er flere som sliter med anres intellektuelle begrensninger. Ofte kan det være umulig å se hvor lite mening ens egne forklaringer egentlig gir for en som for første gang introduseres for problemstillingen overhodet.

Jeg blir ikke overrasket om Hans Høyet er smartere enn de fleste på sitt fagfelt og har mer enn nok fartstid innen sin fagdisiplin tll å være veldig klar over veldig store elefanter i rommet. Sånn er det de fleste steder.

Hvis Hans Høyhet er en erfaren fagmann som er mye smartere med fag enn med mennesker så er det stor sjanse for at han er uønsket i fellpesskapet han kritiserer - en kastrert fagmann som ingen trenger å ta seriøst. Det er alle enig om. Særlig folk som aldri har tatt en høyere utdannelse og dermed ikke er vandt til måten han formulerer seg på.

For meg er skaden begrenset til en ubetydelig avdeling på et ubetydelig sted, og skaden vil heldigvis la seg rettes om det skulle bli behov (vil koste litt, men utover det bare snakk om å gidde). Men dette er fordi jeg har vernet meg hele veien og loggført, dokumentert, regnskapsført, rapportert alle hendelser - og lagret alle kommunikasjoner. Men selv med så mye ammo så er det enda en sak som sannsynligvis ville få meg ingensteds på veldig lang tid, rent juridisk. For alle praktiske dimensjoner av saken er den vunnet så fort saken har blitt presentert i en landsdekkende avis. Men jeg gidder ikke, for hva får jeg ut av det? Om jeg gjør det vil folk tenke to ganger følr de våger å sammarbeide med meg, ingen vil jobbe med folk som er i konflikter. Hvem som har rett eller ikke spiller ingen rolle. Uenigheter skal løses før det angår andre, i stedet så løses de ikke i det hele tatt og angår heller ingen. Om det er rett tilnærming vites ikke av meg, jeg vet ikke sånt, men det er uansett en viktig erfaring som fort kommer dyrkjøpt. Værsågod

Eller så er Hans Høyhet en pretensiøs idiot som du så rett gjennom mens jeg går rett på., Jeg er bare i godt humør.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg kan uttale meg mer proffesjonelt hvis jeg vil. Bruke et akademisk språk, (...)
Jeg kan f.eks. skrive fint om kognitiv psykologi, læringspsykololgi, gestaltpsykolgi, skrive om Pavlovs stimuli-respons teori, eller om Freuds reduksjonistiske psykoanalytiske teorier som reduserer alt til kjønnsdriften, eller om Kahnemans system-1 og system-2.
Vis hele sitatet...
Det hadde jaggu vært interessant å sett deg prøve på det. Hvis du klarer å skrive et lite innlegg om et av disse temaene med overbevisende, solid fagkunnskap, et akademisk språk og gode kommunikative evner, så skal jeg heretter presentere meg som "19-årig snørrunge, akademisk surrehue, sirkusklovn og språkape".
Sist endret av *pi; 2. desember 2019 kl. 20:58.
Hva slags rovdyr man er, og hvilken plass man har i hierarkiet -
kan beskrives gjennom hva slags offer og byttedyr man velger seg ut.
Kraftige, dominante dyr velger seg ut andre kraftige og dominante dyr.

Poster som ripper på Hans Høyhet hadde nok plaget andre mennesker med psykisk sykdom eller radikal annerledeshet også.

Tenk på alle som lar være å gjøre dette, i all stillhet.
Sist endret av meaculpaUIO; 3. desember 2019 kl. 12:13.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg


De har også en fetisj for å referanser, jeg gjenkjenner alltid en mindre begavet akademiker på hans grad av fetisj for referanse og kilehåndtering.
Vis hele sitatet...
Kan jo ha noe med at man vil vise at man ikke tar ting ut av løse lufta, som om det skulle ha vært på et diskusjonsforum
Sitat av Schizotyp Vis innlegg
Kan jo ha noe med at man vil vise at man ikke tar ting ut av løse lufta, som om det skulle ha vært på et diskusjonsforum
Vis hele sitatet...
åja, det hadde jeg ikke tenkt på.

Det er interessant å se i hvor stor grad folk undervurderer andre for å beskytte seg selv.
Sist endret av Hans Høyhet; 3. desember 2019 kl. 17:18.
Er noe som heter nær psykose. Og det er stadiet før man går inn i en full blåst psykose. Jeg har ofte havna i psykoser under mye forbruk av amf. Jeg får en følse at nå er jeg i en nær psykose og hvis jeg ikke endrer tankene mine eller får på noe beroligende nå så vill jeg gå inn i en full blåst psykose.
Jeg synes det er noen spesielle opplevelser du beskriver, men jeg tror ikke at du skal se helt bort ifra
angst. Det kan være temmelig intense saker.
Min erfaring at de som faktisk rammes av slike symptomer, klarer ikke oppfatte faresignalene selv. En av grunnene til at det kan gå så langt - og gå så galt - er fordi alle har et visst grep om sin opplevde virkelighet. Vi har noen ankerpunkter som vi ikke vil ha rokket, og vi har noen selvforståelser som er fryktelig farlig for oss å undersøke om stemmer eller ikke.

Man kan vagt forestille seg hvor vanskelig det skulle være å bli overbevist om at det er noe mentalt galt med dem,
når man føler at andre ikke forstår eller hører, og at man selv er frisk.

De går rett og slett ikke med på, at det ikke er den katolske kirken som er ute etter dem. Og så blir de sinte når man sier det er irrasjonelt
Sist endret av meaculpaUIO; 5. desember 2019 kl. 17:31.