Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2823
Hei.
Har litt vondt, i nedre rygg, på siden.

Blir det verre, hvis jeg ligger på sofaen, hele dagen?
Kort svar yup
Det værste du kan gjøre for ryggsmerter, er å ikke være fysisk aktiv.
Du spør egentlig to forskjellige spørsmål, i begge tilfeller kommer det veldig an på hva problemet er.

I overskriften spør du: Er det å ligge på sofaen, like skadelig for ryggen, som å sitte?

Ingen av delene er i utgangspunktet skadelig, men hvis du har en skade i ryggen som gjør så vondt at du får smerter når du sitter, men ikke når du ligger - så er det bedre å ligge. I alle fall når man snakker om vanlige, akutte skader så som muskelstrekk, prolaps, betennelse i muskler, sener eller ledd.

I posten spør du: Har litt vondt, i nedre rygg, på siden. Blir det verre, hvis jeg ligger på sofaen, hele dagen?

Kanskje/sannsynligvis. Generelt, ved tilstander som nevnt over, er bevegelse innenfor smertegrensen absolutt å anbefale. Det korter betraktelig ned rekonvalesenstiden, og forebygger skader i fremtiden. Bevegelse, feks ved rolig gange, øker blodgjennomstrømmingen (og ergo tilheling) og holder muskler ved like (viktig for å forbygge nye skader etter skadeperioden er over). Ved sengeleie atrofierer muskler raskt, leddbånd svekkes og tilhelning får tregere.

Hvis du er så dårlig at du ikke kan bevege deg, blir situasjonen litt annerledes - da kan det være fornuftig å bytte på å ligge og sitte litt i forskjellige stillinger.

Merk at smerter i nedre del av ryggen, på siden KAN skyldes andre ting enn muskler, ledd eller sener, feks nyrer - da blir diskusjonen en helt annen.

-Fysioterapeut
Sist endret av lidran; 25. mars 2018 kl. 23:34.
Hei lidran.
Kan jeg gjøre markløft, og knebøy? Hvis jeg varmer opp bra + bruker lette vekter?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er det ikke 10x lurere å faktisk gå til en lege, eller kvalifisert personell for en sjekk av ryggen din før du ødelegger den mer?

Jeg ville iallfall ikke satset ryggen min på råd fra internettet.

Edit: Spesielt mtp du har hatt lignende problemer før
Sist endret av Fleff; 26. mars 2018 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hei lidran.
Kan jeg gjøre markløft, og knebøy? Hvis jeg varmer opp bra + bruker lette vekter?
Vis hele sitatet...
Du spør et spørsmål jeg umulig kan svare på. Alt kommer an på nøyaktig hva som er galt, hvordan du fikk skaden, hvor dårlig du er med mye mer. Et generelt svar om «vondt i ryggen» som over kan jeg driste meg til å gi (riktignok der også med de forbehold jeg har nevnt), men jeg kan ikke gi så spesifikke råd som du etterspør her uten å ha undersøkt deg.

Ta deg en tur til legen om du er i tvil!
Takk for innspill
Ligge på hardt flatt underlag er bra for ryggen, f eks en trebenk. Da er kraftresultanten på ryggvirvelen null i motsetning til når du ligger på en madrass da tyngdekraften drar deg langsomt ned og ryggmusklene vil jobbe imot.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Ligge på hardt flatt underlag er bra for ryggen, f eks en trebenk. Da er kraftresultanten på ryggvirvelen null i motsetning til når du ligger på en madrass da tyngdekraften drar deg langsomt ned og ryggmusklene vil jobbe imot.
Vis hele sitatet...
Nja ... for det første kommer det jo veldig an på hva problemet med ryggen er, forutsatt at det skal løse noen problemer å ligge på en slik benk. I dette tilfellet, med smerter i flanken så er det ikke det første jeg tenker på - men prøv det gjerne. Føles det godt kan det ha noe for seg.

Dernest så er jo ryggsøylens nullstilling S-formet, sett fra siden. Det er i den stillingen ligamenter, muskler og ledd er utsatt for minst mulig stress. Når man ligger på en trebenk vil kroppens tyngde bidra til å rette ut denne S-formen i større eller mindre grad, noe som gir passiv belasting på ledd og ligamenter. Etterhvert vil nok dette føre til ubehag som fører til at ryggmuskler vil jobbe for å dra ryggsøylen tilbake til nullstilling. En madrass er så mye forskjellig, men en perfekt tilpasset madrass vil gi større mulighet for total, ubelastende avslapping over tid.

Men ja, for en kortere periode er det en bra øvelse å legge seg på feks gulvet. Du kan få alle musklene til å slappe av, og grunnet den sensoriske feedbacken man får fra det harde gulvet, så er det lettere å kjenne at man slapper av. Siden stramme lårmusker kan føre til at bekkenet roterer framover (og dermed øke lordosen - eller svaien - i korsryggen) når man ligger med helt strake ben, så må mange legge en pute eller noe under knærne for å ha effekt av øvelsen. Hvis ikke vil ikke korsryggen hvile mot underlaget, men være spent opp og lage en slags tunnel.
Om det ikke foreligger fokalnevrologiske ledsagesymptomer som kraft- eller sensibilitetstap er det dessverre bare å stille seg i kø for MR-maskinen sammen med resten av det ganske land.
Hadde ryggsmerter i en periode der jeg var veldig fysisk aktiv, de har gått bort nå som jeg tilbringer mye mer tid på sofaen.

Neida, men joda, fakta, men mer seriøst. Du burde kanskje gjøre noen tøyninger for å løse opp musklene.