Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 6447
Hei! Har funnet en bil jeg kunne tenkt å kjøpe, men som kan bli litt dyr å forsikre på meg. Har da tenkt å forsikre den på pappa, men problemet er at pappa er i Polen og ikke kommer hjem før om en uke, og er redd den blir solgt før da. Regner med at jeg ikke kan kjøpe den i hans navn, men noen som vet om det på et vis er mulig å få ordnet dette slik at jeg kan få hentet denne nå, og satt den i hans navn når han kommer hjem?
På forhånd takk!

Lagde en tråd på Bilforumet også, men det virka ikke som om det var så mye aktivitet der. Legger derfor ut her også i håp om å få kjapt svar
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Hei! Har funnet en bil jeg kunne tenkt å kjøpe, men som kan bli litt dyr å forsikre på meg. Har da tenkt å forsikre den på pappa, men problemet er at pappa er i Polen og ikke kommer hjem før om en uke, og er redd den blir solgt før da. Regner med at jeg ikke kan kjøpe den i hans navn, men noen som vet om det på et vis er mulig å få ordnet dette slik at jeg kan få hentet denne nå, og satt den i hans navn når han kommer hjem?
På forhånd takk!

Lagde en tråd på Bilforumet også, men det virka ikke som om det var så mye aktivitet der. Legger derfor ut her også i håp om å få kjapt svar
Vis hele sitatet...
Er vel bare å kjøpe den, men vente med å omregistrere til han kommer hjem?
Sitat av hotline Vis innlegg
Er vel bare å kjøpe den, men vente med å omregistrere til han kommer hjem?
Vis hele sitatet...
Joda, men hvordan skal jeg gjøre det med salgspapirer og slikt da?
Du må fikse ansvarsforsikringen før du henter bilen, hvordan du kan få dette til når faren din ikke er i landet vet jeg ikke, men mulig han kan tegne forsikringen elektronisk med Min ID eller noe slikt før han kommer hjem. Ta en telefon til faren din, be han sjekke med sitt forsikringselskap å se om dere kan komme til en ordning før du reiser for å hente bilen.

Uansett, så kan du jo ta en telefon til han som selger bilen å si at du skal kjøpe den, men nevne problemet du har med at du ikke får fikset forsikring før om en uke, å be han holde den av.

Med noen få unntak er alle bileiere pliktige til å tegne ansvarsforsikring på biler som er i bruk, slik det står i bilansvarsloven paragraf 15. Ansvarsforsikringen er ment å dekke enhver skade som bilen gjør på sine omgivelser. Dette kan være skade på andre biler i en kollisjon, bygninger, mennesker og dyr. Skadene kan bli meget store, for personskader snakker vi fort om mange millioner kroner.

Du må derfor sørge for å tegne forsikring på den bilen du har kjøpt før du henter den, hvis ikke vil du kunne bli ansvarlig for skader som oppstår. Tenk om noe skulle skje på veien hjem etter at du har kjøpt bilen!
Vis hele sitatet...
Med det sagt, så kan du jo eventuelt reise til selger å sjekke bilen, hvis du fortsatt vil ha den, kjøp den å få til en avtale at du ikke henter bilen før om en uke, så leier du en billig hytte eller noe i nerheten på en camping plass til forsikringen er tegnet.
Sist endret av Hutch; 19. september 2014 kl. 18:41.
Takker for svar
Vet noen om jeg har lov å skrive under for pappa med hans tillatelse, eller er det ulovlig uansett? For dette er en bil til 25k, og tviler da på at han er interessert i å holde den av såpass lenge.
Da jeg skulle kjøpe bil, tok jeg med meg min onkel (siden han har peiling), og han skreiv under på papirer som om han skulle vært min far. De du kjøper av spør jo ikke akkurat om legitimasjon av den som kjøper.
Så lenge du har lov til å bruke hans navn når du skriver under ser jeg ikke helt problemet. Evt kan du gi personen et par tusen for å holde den av, typ 5 av 25 så gir du resten når bilen blir hentet.
Hvorfor ikke bare bruke ditt navn? Den kan fortsatt bli forsikret igjennom din far, å du vil stå som deleier.
Er det en veldig dyr bil du skal kjøpe? Dersom det ikke er det bør du sette forsikringen på deg selv.

Det er lurt å spare seg opp bonus så fort som mulig. Kjøper du helt ny bil med full kasko forstår jeg at det er mye penger, men så fremt det er mulig økonomisk lønner det seg nok i lengden å sette forsikringen på seg selv. Spesielt om det er en rimeligere bil.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Er det en veldig dyr bil du skal kjøpe? Dersom det ikke er det bør du sette forsikringen på deg selv.

Det er lurt å spare seg opp bonus så fort som mulig. Kjøper du helt ny bil med full kasko forstår jeg at det er mye penger, men så fremt det er mulig økonomisk lønner det seg nok i lengden å sette forsikringen på seg selv. Spesielt om det er en rimeligere bil.
Vis hele sitatet...
Vil si det er lurere å vente til du blir 23, da går forsikringen MYE ned.
Dersom du er myndig kjøper du bilen i ditt navn og får bilen kjørt hjem på selgers forsikring.
Det tar vanligvis noen dager før papirene blir registrert likevel. Eventuelt kan du jo vente med å hente den til din far kommer hjem igjen.
Så skriver du salgsmelding mellom deg og faren din. Dette er den lovlige og riktige måten å gjøre det på, da forfalskning av signatur ikke er noe som ses på med blide øyne.
Så sender du inn salgsmeldingen(e) og Biltilsynet ordner eierskifte først fra selger til deg og så fra deg til far din. Det koster ikke noe mer, da man har fritt eierbytte innenfor en periode på 2 måneder.

Under INGEN omstendighet kjør bilen så mye som en meter uten gyldig forsikring, det kan gi deg et liv som gjeldsslave dersom det skjer en ulykke.
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Vil si det er lurere å vente til du blir 23, da går forsikringen MYE ned.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men i min tid fikk man igjen ungdomstillegget om man kjørte skadefritt. Dessuten har han 70ish prosent rabatt som fem år så fremt han kjører skadefritt så hvorvidt det lønner seg å vente handler egentlig bare om hvor dyr bilen han kjøper nå er vs bilen han skal forsikre når han er 23
Tror ikke det er mulig å få igjen ungdomstillegget selv om man kjører skadefritt. Sønnen min kjøpte en ordinær stasjonsvogn med liten motor (lavrisikobiltype i fors.selskapenes registre).
Den kostet det ca 13,500,- å forsikre hos billigste selskap med delkasko for sønnen min på 21 år.
Vi sendte derfor eierskiftemelding og reg. den i mitt navn med en av mine poliser med 75% bonus og belalte ekstra for at en ung fører skulle kunne bruke bilen. Da kostet det 3.300,- hos samme selskap for samme dekning. Uten bonus hadde samme forsikring kostet cirka 5.900,-.
Så det er litt å spare for en ungdom. Jeg spurte for øvrig om det var greit for selskapet at jeg gjorde det slik, og fyren hos selskapet sa det var helt i orden.
De fleste selskap krever imidlertid at bilen skal registreres på den som er "hovedbruker" men dersom man ikke gjør noe stort nummer av dette, er det vel vanskelig å avgjøre hvem som er hovedbruker, om ikke bilen bærer tydelig preg av det med styling og lakk og lignende.
Jeg at Gjensidige har endret på praksisen og begrenset seg til å betale tilbake 6000 og dersom påslaget er så stort som du sier så er ikke det så mye. Jeg har dog vondt for å tro at påslaget for ungsomstillegg er på over 100%, men det varierer nok også litt fra biltype til biltype.

Det er uansett et poeng å vurdere for TS (og andre 18-åringer som skal ha første bil). Det er bare å bruke kalkulatorer eller ringe rundt så får man oppgitt prisen og kan regne på det.
Få han til å levere inn skilter, lei prøveskilt(ansvarsforsikring ligger i prisen) , kjør den hjem, fyll ut og lever omreg fra forrige eier-> deg - > far din / deg, da han kommer hjem og dra på biltilsynet, omreg må betales uansett, 2 måneder fri omreg etter at omreg er betalt så koster ikke noe mer å omregistrere den 2 ganger. Eneste er at du må vente med å bruke bilen til han kommer hjem for å få ut skilter, men 1 uke klarer du vel hvis bilen er verdt det
Takker for svar alle har lest igjennom og funnet ut at jeg venter til pappa kommer hjem og evnt kjøper da om den fortsatt er til salgs. Bilen har fri omregistrering nå som vil si at kjøper har kjøpt bilen nylig, og da ville jeg måtte betalt for å "selge" den til pappa igjen når han kommer hjem.
Det å sette den i mitt navn er uaktuelt da bilen er en 94 bmw 525tds, som koster bakoversveis for meg å forsikre selv. Får bare håpe den fortsatt står til salgs om en uke!
Kan man ikke overta bonus? Husker jeg fikk full bonus etter at jeg tok over bilen til bestemoren min. Men dette begynner å bli mange år siden så det er vel mulig reglene er endret.
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Takker for svar alle har lest igjennom og funnet ut at jeg venter til pappa kommer hjem og evnt kjøper da om den fortsatt er til salgs. Bilen har fri omregistrering nå som vil si at kjøper har kjøpt bilen nylig, og da ville jeg måtte betalt for å "selge" den til pappa igjen når han kommer hjem.
Det å sette den i mitt navn er uaktuelt da bilen er en 94 bmw 525tds, som koster bakoversveis for meg å forsikre selv. Får bare håpe den fortsatt står til salgs om en uke!
Vis hele sitatet...
Husk, spør grundig hvorfor han selger den så kjapt igjen, og for guds skyld prøvekjør bilen i alle hastigheter, brems litt osv. Hvis du akkurat har fått lappen eller noe sånt ikke stress med å finne bil med en gang og kjøp den første du ser. Hvis du vil kan du sende meg en link til annonsen på PM så kan jeg se om det kan være noen mulige fallgruver på bilen om 5000 kilometer liksom.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Du må fikse ansvarsforsikringen før du henter bilen, hvordan du kan få dette til når faren din ikke er i landet vet jeg ikke, men mulig han kan tegne forsikringen elektronisk med Min ID eller noe slikt før han kommer hjem. Ta en telefon til faren din, be han sjekke med sitt forsikringselskap å se om dere kan komme til en ordning før du reiser for å hente bilen.

Uansett, så kan du jo ta en telefon til han som selger bilen å si at du skal kjøpe den, men nevne problemet du har med at du ikke får fikset forsikring før om en uke, å be han holde den av.



Med det sagt, så kan du jo eventuelt reise til selger å sjekke bilen, hvis du fortsatt vil ha den, kjøp den å få til en avtale at du ikke henter bilen før om en uke, så leier du en billig hytte eller noe i nerheten på en camping plass til forsikringen er tegnet.
Vis hele sitatet...

Han kan hente bilen uten forsikring, kjøre på gamle eiers forsikring i 14 dager tror jeg det er. Så er det vel også slik at innen 30? dager så kan man foreta nytt eierskifte kostnadsfritt mener jeg å ha lest. Det siste er jeg litt usikker på. Det første er helt korrekt.
Hadde mor sin bil forsikret på mitt navn, så d betyr lite hvem som er eiger av vilen, det viktige er at bilen er forsikra.
Sitat av ialvik Vis innlegg
Kan man ikke overta bonus? Husker jeg fikk full bonus etter at jeg tok over bilen til bestemoren min. Men dette begynner å bli mange år siden så det er vel mulig reglene er endret.
Vis hele sitatet...
Nei, det går ikke. Man må bygge bonus selv.

Sitat av FpsDog Vis innlegg
Hadde mor sin bil forsikret på mitt navn, så d betyr lite hvem som er eiger av vilen, det viktige er at bilen er forsikra.
Vis hele sitatet...
Eier av bil og forsikringstaker må være samme person. Unntaket er ektefeller og folkeregistrerte samboere.
Sist endret av Prblmvksn; 20. september 2014 kl. 09:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Husk, spør grundig hvorfor han selger den så kjapt igjen, og for guds skyld prøvekjør bilen i alle hastigheter, brems litt osv. Hvis du akkurat har fått lappen eller noe sånt ikke stress med å finne bil med en gang og kjøp den første du ser. Hvis du vil kan du sende meg en link til annonsen på PM så kan jeg se om det kan være noen mulige fallgruver på bilen om 5000 kilometer liksom.
Vis hele sitatet...
Spør såklart om det. Er ikke første bilen så er ikke veldig hastverk. Og denne bilen ble akkurat EU godkjent, og så egentlig veldig bra ut. Er ikke den som kan mest om biler, men vet hva jeg bør se etter om jeg reiser opp hvertfall :P
Her var det mye rart..

For og ta forsikring først; det lønner seg ikke og slite med syke forsikrings summer for og samle bonus.. Med en gang du fyller 23 år synker prisen i bunn og har ikke det problemet lenger..

For det andre så er det gratis og omregistrere en bil som nylig er betalt omreg på.

Det vil si at du kan ringe og forsikre bilen du vil kjøpe, reise og hente den i ditt eget navn og kjøre hjem og vente på at far kommer hjem og skrive ny salgs melding.. Det kommer ikke noen omreg avgift til faren din.
Sitat av Chicag0 Vis innlegg
Her var det mye rart..

For og ta forsikring først; det lønner seg ikke og slite med syke forsikrings summer for og samle bonus.. Med en gang du fyller 23 år synker prisen i bunn og har ikke det problemet lenger..

For det andre så er det gratis og omregistrere en bil som nylig er betalt omreg på.

Det vil si at du kan ringe og forsikre bilen du vil kjøpe, reise og hente den i ditt eget navn og kjøre hjem og vente på at far kommer hjem og skrive ny salgs melding.. Det kommer ikke noen omreg avgift til faren din.
Vis hele sitatet...
Men ifølge pappa er det bare gratis omregistrering en gang. Og siden det er gratis omreg nå, blir det ikke det om jeg hadde "solgt" den til pappa når han kommer hjem.
Nå vet jeg ikke hvor langt bilen du skal kjøpe har kjørt men jeg har eid 5 bmwer og 1 mercedes I løpet av 5 år. ( liker og skifte biler ) Og jeg vil gjerne at du sjekker et par ting når du skal kjøpe bilen som er noe kritisk. Rundt 200.000 begynner bilene og bli bra klare for utskifting av deler, og du kan spare mye om du er litt obs på feil.

- Prøvekjør bilen, få en gennerel feeling. Dra den opp til 90kmh og kjenn på vibrasjonene, rister den mye kan den ha slitte drivlinjer, der har du prute muligheter vettu.

- Rust: rust må du regne med og finne. vær ekstra obs på bagasjeluken, metall rundt bakvindu samt hjulbuer er ganske typisk for den bilen du har lyst på .

- Bremser: Du skal kjøpe deg en relativt tung bil, bremsene og spessielt skivene på eldre biler burde du sjekke. Ta fingrene innover på skiven og dra fingeren over platen utover. Føler du ujavnheter eller en betydelig kant på slutten burde du bytte.

-Servo: Sjekk servoen på bilen, hør om den " hummer " eller " hyler " når du vrir på rattet, gjør dette mens bilen triller sakte og helst ikke når den står stille. Du kan også stå stille og dra rattet helt til venstre eller høgre for og kjenne om du har god rotasjon I rattet uten at den plutselig blir tung, men er vel en uting og gjøre etter min mening.


-Gennerelt: Er en eldre bil til 25k så man kan ikke forvente mye. Bilen du skal kjøpe deg har en god og slitesterk motor
( om jeg husker rett typ motor som står i denne ) så den vil sikkert leve til 400.000 + om du behandler den godt. Skift olje og filter etter du har fått den, da vet du at det er gjort. Ikke kjør på billig olje, vent med og gasse på/spinne/burne what ever til bilen er god og varm. Helt ikke spinn men siden du er 18 år tror jeg nok at du kommer til og eksprimentere litt, vinteren kommer jo nå så en god lukket plass er fint for og lære seg hvordan bilen funker på glatt føre. Kjenn også på om bilen girer fint siden du har autolat kan jo det være at den trenger ny olje, eller at kassen er slitt.


Lykke til med kjøpet om du får den, om ikke så er der nok mange andre bmwer til samme pris. Om du lurer på noe gjerne PM meg. er ikke verdensmester på bmw men har eid mange og fikset mange så jeg kan nok guide deg litt
Sist endret av Tombøtte; 20. september 2014 kl. 13:08.
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor langt bilen du skal kjøpe har kjørt men jeg har eid 5 bmwer og 1 mercedes I løpet av 5 år. ( liker og skifte biler ) Og jeg vil gjerne at du sjekker et par ting når du skal kjøpe bilen som er noe kritisk. Rundt 200.000 begynner bilene og bli bra klare for utskifting av deler, og du kan spare mye om du er litt obs på feil.

- Prøvekjør bilen, få en gennerel feeling. Dra den opp til 90kmh og kjenn på vibrasjonene, rister den mye kan den ha slitte drivlinjer, der har du prute muligheter vettu.

- Rust: rust må du regne med og finne. vær ekstra obs på bagasjeluken, metall rundt bakvindu samt hjulbuer er ganske typisk for den bilen du har lyst på .

- Bremser: Du skal kjøpe deg en relativt tung bil, bremsene og spessielt skivene på eldre biler burde du sjekke. Ta fingrene innover på skiven og dra fingeren over platen utover. Føler du ujavnheter eller en betydelig kant på slutten burde du bytte.

-Servo: Sjekk servoen på bilen, hør om den " hummer " eller " hyler " når du vrir på rattet, gjør dette mens bilen triller sakte og helst ikke når den står stille. Du kan også stå stille og dra rattet helt til venstre eller høgre for og kjenne om du har god rotasjon I rattet uten at den plutselig blir tung, men er vel en uting og gjøre etter min mening.


-Gennerelt: Er en eldre bil til 25k så man kan ikke forvente mye. Bilen du skal kjøpe deg har en god og slitesterk motor
( om jeg husker rett typ motor som står i denne ) så den vil sikkert leve til 400.000 + om du behandler den godt. Skift olje og filter etter du har fått den, da vet du at det er gjort. Ikke kjør på billig olje, vent med og gasse på/spinne/burne what ever til bilen er god og varm. Helt ikke spinn men siden du er 18 år tror jeg nok at du kommer til og eksprimentere litt, vinteren kommer jo nå så en god lukket plass er fint for og lære seg hvordan bilen funker på glatt føre. Kjenn også på om bilen girer fint siden du har autolat kan jo det være at den trenger ny olje, eller at kassen er slitt.


Lykke til med kjøpet om du får den, om ikke så er der nok mange andre bmwer til samme pris. Om du lurer på noe gjerne PM meg. er ikke verdensmester på bmw men har eid mange og fikset mange så jeg kan nok guide deg litt
Vis hele sitatet...
Flott svar! Mye av det visste jeg da jeg allerede har en 98 mod 3 serie, men det å sjekke bremsene og servoen hadde jeg aldri tenkt på. Bilen ble som sagt EU godkjent nylig, og hvis jeg ikke husker feil har han også skifta olje og slikt. Bilen er manuell og ikke automat, som er mye av grunnen til at jeg vil ha den, og da er det vel lettere å merke om kassa fungerer fint.

Ser nå at den er solgt, så blir ikke noe av den. Får heller se om noe anna gøy kommer inn snart. Drømmebilen er en E30, så er jeg heldig kommer det muligens en ut om ikke så lenge
Sist endret av Whisplash; 20. september 2014 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Flott svar! Mye av det visste jeg da jeg allerede har en 98 mod 3 serie, men det å sjekke bremsene og servoen hadde jeg aldri tenkt på. Bilen ble som sagt EU godkjent nylig, og hvis jeg ikke husker feil har han også skifta olje og slikt. Bilen er manuell og ikke automat, som er mye av grunnen til at jeg vil ha den, og da er det vel lettere å merke om kassa fungerer fint.

Ser nå at den er solgt, så blir ikke noe av den. Får heller se om noe anna gøy kommer inn snart. Drømmebilen er en E30, så er jeg heldig kommer det muligens en ut om ikke så lenge
Vis hele sitatet...
er du medlemm på bimmers.no ? mange biler der som blir lagt ut som ikke er på finn. Har selv hatt en E30 325IX coupe med vipperuter bak, fantastisk bil så lenge jeg hadde den. Kjører selv nå en E90 318 o8 mod. ble akuratt eu gokjent men bremseskivene mine fremme er helt på trynet, burde ikke være gokjent. EU kan man få på mange biler som virkelig ikke burde bli det lygge til med søket
Han trenger ikke signere på noe. Han må ringe sitt forsikringsselskap og oppgi reg nr og alt slikt så blir den forsikret på han. Thats it
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
er du medlemm på bimmers.no ? mange biler der som blir lagt ut som ikke er på finn. Har selv hatt en E30 325IX coupe med vipperuter bak, fantastisk bil så lenge jeg hadde den. Kjører selv nå en E90 318 o8 mod. ble akuratt eu gokjent men bremseskivene mine fremme er helt på trynet, burde ikke være gokjent. EU kan man få på mange biler som virkelig ikke burde bli det lygge til med søket
Vis hele sitatet...
Ikke medlem, men vært litt inne å sett tidligere. Kanskje bli litt mer aktiv der ja!
Takker for det