Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6695
Hva er din mening om når man har blitt misbruker?
Skal man ha brukt legemidler for rus flere ganger i uken over tid, hver dag, trippel mengde osv eller hva mener du?

Og etter hvordan type misbruk (lengde/hyppighet/mengde) havner man i abstinensfaresonen og hva kan man rissikere å slite med i ettertid? (fysiske og psykiske ettervirkninger)
Sist endret av vacant; 17. mai 2014 kl. 15:43.
Klarer du helt uten problemer å si til deg selv: Idag skal jeg ikke rører x stoff på 1 måned, og det går fint er du ikke avhengig. Dersom du ikke klarer det har du muligens et problem. Dette er selvsagt en latterlig overforenkling av et utrolig komplekst tema. Men fortsatt, det er en god pekepinn om du klarer å slutte eller ikke i en lengre periode.

Ellers er jo ting som at man går ruset på jobb/skole typiske varselllamper.
Man må forholde seg til enkeltstoffer. Ja, man kan ha et rusproblem om man skyter heroin 3-4 ganger i uka, men ikke om man røyker grønt 3-4 ganger i uka, også motsatt (faktisk). Mange har også ikke noe rusproblem, selv om de ruser seg daglig, og ofte hele tiden. Det kan være et fritt valg, og de klarer å slutte da de ønsker det.
For det første må en spesifisere hvilken stoff(gruppe) det er snakk om, avhengighetsforløpet til heroin er eksempelvis forskjellig fra hasj.

Videre så er selve volumet og frekvensen på bruken kun definerende for det fysiske aspektet av avhengigheten. En person kan bruke dobbel så mye som en annen og fortsatt være langt mindre avhengig.

I tillegg er det kanskje enda viktigere å definere avhengig. Uten å enes om det er det umulig å diskutere..
Sist endret av Tøffetom; 17. mai 2014 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man er avhengig når man føler behovet for at man MÅ ruse seg.
På samme måte som at du MÅ ha en kopp kaffe om morgen for å få dagen til å gå rundt, eller at du MÅ ta en sigg etter mat.
Har tatt 2mg xanor, morgen og kveld, (4mg) dagelig i 16 mnd. Har brukt nesten ett halvt år på å komme meg av de og går fremdeles på 0,5mg dagelig. Har hatt alt fra feber til anfall til kramper osv på vei ned. Det verste var fra 2mg til 0,5.. 4 til 2 gikk ganske greit. Jeg har brukt det slik lege/psykiater har sagt. Men før jeg startet på xanor. Røykte jeg hasj dagelig i 7 år. Og tok speed og E i helgene. Har jobbet og fungert som ett vanelig menneske hele tiden. Helt til jeg skulle av xanor. Nå har jeg vært sykemeldt så lenge at jeg sikkert mister jobben snart. Pga benzo..
Vist du må spør deg selv om du er avhengig, så vil jeg si du er i faresonen.. Ta deg en pause så merker du nå om det blir et lite helvette.
Vi mangler et ord i Norsk språk da vi skal diskutere det her. Det er forskjell på Addicted, og dependent. Addiction, og dependence. Ganske grundig forklart her.
Du er misbruker når du bevisst bruker legemiddelet til noe annet enn det det er laget for. Altså hvis du bruker legemidler for å ruse deg, er du misbruker. Ingen tvil om det.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Du er misbruker når du bevisst bruker legemiddelet til noe annet enn det det er laget for. Altså hvis du bruker legemidler for å ruse deg, er du misbruker. Ingen tvil om det.
Vis hele sitatet...
Å drikke seg full er også da misbruk?
Quote fra en oppgave jeg har skrevet:

Det finnes mange typer avhengighet, men i denne oppgaven kan avhengighet omtales som en tilstand som følge av et rusmiddel, og forholdet mellom brukeren og rusmiddelet. Det karakteristiske her er da at brukeren har en sterk trang til å regelmessig innta rusmiddelet for å kunne oppnå en psykisk eller fysisk virkning, eller for å kunne dempe et ubehag som oppstår om ikke stoffet blir inntatt.
Når det kommer til rusmiddel kan man altså dele de opp i to hovedgrupper som fysisk og psykiskavhengighet. Den fysiske avhengigheten oppnåes når rusmiddelet skaper så store forandringer i kroppens organismer at vi ikke kan uten videre slutte å innta middelet, og den psykiske avhengigheten er en psykologisk betinget tendens til å mestre et eller flere utfordringer ved kjemisk hjelp


Det er individuelt hvordan avhengighet oppstår, oppfattes og ikke minst hvor vanskelig det er å vinne tilbake kontroll.
Men som noen er inne på så handler mye av det om den enkelte sin evne til å reflektere over egen bruk, og om man er i tvil er man definitivt i faresonen, det samme gjelder om noen andre enn deg påpeker ditt forbruk.

Jeg har selv måtte konfrontere meg selv i forhold til cannabisbruk, og følt på at jeg vier for mye tid til å tenke på rus og å ruse meg, men heldigvis har jeg ikke underliggende problemer som fører til rusmiddelbruken, så for meg er det bare å la være når det blir for mye, men for andre er det ikke alltid så enkelt
Du er misbruker når du bevisst bruker legemiddelet til noe annet enn det det er laget for. Altså hvis du bruker legemidler for å ruse deg, er du misbruker. Ingen tvil om det.
Vis hele sitatet...
Vet du i det heletatt definisjonen av ordet legemiddel? Og hva mener du egentlig med ruset? Til og med Wikipedia beskriver ordet "Rus" med seg selv.

"Rus er en betegnelse på de mentale og fysiske tilstandene som oppstår når en person er ruset, enten på kjemiske rusmidler eller av naturlige årsaker som aktiverer de samme deler av hjernen."

Du skriver en forenklet påstand ved hjelp av ymse ord for å simplifisere et omfattende tema. Også skriver du med at det ikke er noen tvil om at påstanden din er korrekt.

Sorry bro, jeg ser ikke på misbruk for å være så enkelt eller så svart og hvit.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Du er avhengig når du trenger stoffet for å prestere i hverdagen.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Å drikke seg full er også da misbruk?
Vis hele sitatet...
Husk at dette er "Rus på legemidler"-forumet. Hvis du f. eks. drikker deg full på alkoholvarer fra dagligvarebutikken eller polet, så anser jeg ikke det som et legemiddel.

For å ta et eksempel som ikke har med rus å gjøre: Hvis du bruker en stekepanne til å slå ihjel en person, så misbruker du stekepannen.
Avhengighet har jo en konkret definisjon ifølge ICD-10, som er katalogen leger bruker når de stiller diagnoser.

Diagnosen avhengighet

Å sette diagnosen ”avhengighet” kan bare gjøres hvis tre eller flere av følgende kriterier har inntruffet samtidig i løpet av det foregående året:

Brukeren har

* sterk lyst eller følelse av tvang til å innta substansen

* problemer med å kontrollere substansinntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde

* fysiologisk abstinenstilstand når substansbruken har opphørt eller er redusert, som viser seg ved det karakteristiske abstinenssyndromet for stoffet, eller bruk av samme (eller et nært beslektet) stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer

* utviklet toleranse, slik at økte substansdoser er nødvendig for å oppnå den samme effekten som lavere doser tidligere ga (for eksempel alkohol- eller opioidavhengige personer som daglig kan innta doser som er store nok til å slå ut eller ta livet av brukere uten toleranseutvikling)

* føler økende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser, som følge av bruk av ett eller flere psykoaktive stoffer, og mer og mer tid brukes på å skaffe eller innta stoffer eller komme seg etter bruken

* opprettholder substansbruken til tross for åpenbare tegn på skadelige konsekvenser, som leverskade etter betydelig alkoholkonsum, depressive perioder rett etter perioder med høyt inntak av psykoaktive stoffer, eller substansrelatert reduksjon av kognitivt funksjonsnivå, og man kan fastslå at brukeren var, eller kunne forventes å være, klar over skadens natur og omfang.
Vis hele sitatet...
http://www.helsebiblioteket.no/retni...ighet-i-icd-10
Altså misforstår du folk ofte?

Et legemiddel er ethvert stoff, droge eller preparat som:

1. Utgis for å være egnet til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, eller påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr; eller:
2. Kan anvendes eller gis til mennesker eller dyr for å gjenopprette, endre, eller påvirke fysiologiske funksjoner gjennom en farmakologisk, immunologisk eller metabolsk virkning, eller for å påvise sykdom.

Legemidler omfatter generelt produkter til mennesker eller dyr som kan brukes til å forebygge eller behandle sykdom, eller som påstås i virke på denne måten. Dette innebærer at et produkt som ikke har noen fysiologisk effekt kan klassifiseres som legemiddel dersom det har medisinske påstander.
Vis hele sitatet...
Det du anser eller ikke anser som legemiddel er helt uvesentlig.

For å ta et eksempel som ikke har med rus å gjøre: Hvis du bruker en stekepanne til å slå ihjel en person, så misbruker du stekepannen.
Vis hele sitatet...
Om en person bruker en lighter til å åpne en ølflaske, mener du da at denne personen er en lighter misbruker? Eller at han misbruker lighteren? Er det bare trolling eller er du seriøs her?

Feilbruk er feilbruk, misbruk er misbruk
Sitat av vacant Vis innlegg
Hva er din mening om når man har blitt misbruker?
Vis hele sitatet...
Tja, synes definisjonene jeg vanligvis bruker henger litt på greip:

Man er narkotikabruker når bruken totalt sett gjøre livet bedre, misbruker når bruken totalt sett gjør livet verre.

Man er narkotikaavhengig om man ikke klarer å stoppe.


Mao, jeg kjenner personer som er narkotikamisbrukere, men definitivt ikke er avhengige (ønsker ikke å slutte pga manglende selvinnstikt om hva bruken deres fører til); og jeg kjenner personer som ikke er misbrukere, men definitivt er avhengige (takler livet bra, har det kult og har kjæreste/jobb/godt forhold til familien).
Sist endret av DumDiDum; 19. mai 2014 kl. 22:04.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Husk at dette er "Rus på legemidler"-forumet. Hvis du f. eks. drikker deg full på alkoholvarer fra dagligvarebutikken eller polet, så anser jeg ikke det som et legemiddel.

For å ta et eksempel som ikke har med rus å gjøre: Hvis du bruker en stekepanne til å slå ihjel en person, så misbruker du stekepannen.
Vis hele sitatet...
Det der var syltynt.

Selvfølgelig definerer ikke forumets tittel definisjonen på avhengighet. Hele poenget til Spirituell er at definisjonen din er tåpelig. Og det er den.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tja, synes definisjonene jeg vanligvis bruker henger litt på greip:

Man er narkotikabruker når bruken totalt sett gjøre livet bedre, misbruker når bruken totalt sett gjør livet verre.

Man er narkotikaavhengig om man ikke klarer å stoppe.


Mao, jeg kjenner personer som er narkotikamisbrukere, men definitivt ikke er avhengige (ønsker ikke å slutte pga manglende selvinnstikt om hva bruken deres fører til); og jeg kjenner personer som ikke er misbrukere, men definitivt er avhengige (takler livet bra, har det kult og har kjæreste/jobb/godt forhold til familien).
Vis hele sitatet...
Ta under konsidurasjon at mange ikke vet at de er avhengig. Det finnes også noe som kalles psykisk avhengighet. Mange kan slutte -men vil ikke. Dette er en form for psykisk avhengighet av stoffet. Kanskje personen ikke er fysisk avhengig, men vil ikke slutte på f.eks amfetamin, siden det gjør han bedre opplagt, og han klarer å sosialisere seg mer. Da er han avhengig av amfetaminen for og sosialisere seg, og for og føle seg mer opplagt, og selv om han sier at ''han kan slutte, men vil ikke'', så kan han faktisk ikke slutte, siden han ikke vil.

See what i meen?
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Altså misforstår du folk ofte?
Om en person bruker en lighter til å åpne en ølflaske, mener du da at denne personen er en lighter misbruker? Eller at han misbruker lighteren? Er det bare trolling eller er du seriøs her?

Feilbruk er feilbruk, misbruk er misbruk
Vis hele sitatet...
Jeg var seriøs, men jeg ser helt klart poenget ditt og er overbevist om at ditt argument virker mer logisk enn mitt. Jeg var nok for påståelig på en påstand som ikke var godt nok gjennomtenkt.
Det er missbruk hvis du bruker legemidler som du ikke har en aktverdig grunn til å ta selv, og/eller bruke doser som er langt over anbefalt/maksdose.

Du er avhengig når du trenger X for å fungere i hverdagen.

Jeg ser ikke nødvendigvis på avhengighet som et problem da det er en grunn til at du går på medikamente(r).
En person med psykiske lidelser kan være avhengig av et medikament, men det er bedre enn at den personen skader seg selv eller tar livet sitt.
På lik linje er en kreftpasient avhengig av cellegift/behandling for å overleve.

Ang. abstinensfaren så er dette noe man kjenner på selv, alle vi har hatt en form for abstinenser om det er sukker, koffein eller gaming.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Det er missbruk hvis du bruker legemidler som du ikke har en aktverdig grunn til å ta selv, og/eller bruke doser som er langt over anbefalt/maksdose.
Vis hele sitatet...
Sitat av Deftones Vis innlegg
Du er avhengig når du trenger X for å fungere i hverdagen.
Vis hele sitatet...

Sitat av Deftones Vis innlegg
Jeg ser ikke nødvendigvis på avhengighet som et problem da det er en grunn til at du går på medikamente(r).
Vis hele sitatet...
Blir ikke dette en bråte selvmotsigelser?

Først sier du at om en har en grunn så er det ikke avhengighet, så sier du at du er avhengig uansett om du trenger det i hverdagen, og til slutt så sier du at avhengighet kan være bra fordi det ofte har en grunn?


Sitat av Deftones Vis innlegg
Ang. abstinensfaren så er dette noe man kjenner på selv, alle vi har hatt en form for abstinenser om det er sukker, koffein eller gaming.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke forstått hva som ligger i abstinenser.

Å være syk og "crave" en substans er abstinenser. Å ha lyst til å game er ikke.
Sist endret av Tøffetom; 21. mai 2014 kl. 18:48.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Blir ikke dette en bråte selvmotsigelser?

1. Først sier du at om en har en grunn så er det ikke avhengighet
2. Så sier du at du er avhengig uansett om du trenger det i hverdagen, og til slutt så sier du at avhengighet kan være bra fordi det ofte har en grunn?

3. Du har tydeligvis ikke forstått hva som ligger i abstinenser.
Å være syk og "crave" en substans er abstinenser. Å ha lyst til å game er ikke.
Vis hele sitatet...
1. Hvor sa jeg det? Jeg påsto at det er bedre å være avhengig av en medisin enn å dø av å ikke få medisiner mot sin sykdom.

2. Les nr. 1, bedre medisinert/avhengig mot sin sykdom enn død.

3. For noe kverulant svada på deg, begge er eksempler på abstinenser, men i hvilken grad hvor kraftige/komplekse de er, er en annen faktor. Du blir støggdårlig fysisk og psykisk av abstinenser på opiater, og du får ikke fred i sinn hvis du ikke får gambla eller drukket den koppen med kaffen om morgenen.

Hvorfor tror du folk er sykelig overvektige, de fleste hadde vel aldri nådd det stadiet om de ikke hadde abstinenser eller "cravings" for sukker? Selv om dette er et rusforum, ikke vær så jævla omtåka på alt annet enn dop.
Sist endret av Deftones; 22. mai 2014 kl. 04:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
*"knuffer seg inn i samtalen"* Jeg hadde en blanding av tvangstanker og abstinenser som førte til at jeg strangulerte katten mens jeg spilte tetris.
Er det i det hele tatt mulig å bli fysisk avhengig av amfetamin/metamfetamin?
Og hvorfor sier sier man at hasj kun er psykisk avhengighetsskapende, når jeg svetter å fryser flere netter på rad?

Burde det ikke vært omvendt?
Sist endret av steinarr; 22. mai 2014 kl. 11:56.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Og hvorfor sier sier man at hasj kun er psykisk avhengighetsskapende, når jeg svetter å fryser flere netter på rad?
Burde det ikke vært omvendt?
Vis hele sitatet...
Svetting og frysing er helt klart fysiske abstinenser, det er faktisk den verste delen heroinabstinens har å by på også syns jeg. Selvom jeg antar disse symptomene er en del sterkere på hero enn hasj
Sist endret av bloodshotEyes; 22. mai 2014 kl. 12:17.
Merkelig hvor stor forskjell det fra person til person når det kommer til abstinenser grunnet cannabis stopp.

Jeg lå på 10-15g/uken i 5 år, eneste jeg merket når jeg sluttet var søvnproblemer første 2 ukene og et mentalt lengten etter mer. Har lest mange skrive om disse svette/fryse toktene og det høres mindre behagelig ut! Er glad jeg slapp det der

Jeg sluttet pga. det var dyrt og alt for mye av det gode. Etter en pause på 7 måneder så la jeg meg på et bedre mengde nivå som passet meg bedre, jeg ligger fortsatt på dette nå i dag 4 år senere.
3-4g i mnd med 1-2 ukers pause nå og da, det er helt perfekt for meg =)

Har aldri prøvd noe sterkere rus utenom alkohol.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Er det i det hele tatt mulig å bli fysisk avhengig av amfetamin/metamfetamin?
Og hvorfor sier sier man at hasj kun er psykisk avhengighetsskapende, når jeg svetter å fryser flere netter på rad?

Burde det ikke vært omvendt?
Vis hele sitatet...
Nei, du blir ikke fysisk avhengig av amf/meth på samme måte som benzoer eller alkohol.

Men du ender gjerne opp med noe som minner om utmattelsessyndrom de første dagene/ukene, det kan vel forsåvidt kalles en fysisk avhengighet?

At du er forvirret rundt disse definisjonene er helt "riktig" av deg. Det er nemlig ikke noe som skiller psykisk og fysisk avhengighet om en skal være helt presis.

Går en ned på detaljnivå og drøfter mekanismene som induserer avhengighet vil du fort se at selvmotsigelser og uoverensstemmelser tårner seg opp.

Skillet "psykisk vs fysisk" er hensiktsmessig i de aller fleste diskusjoner om avhengighet, men det er simplifiserte generaliseringer - ikke harde fakta.

Sitat av Deftones Vis innlegg
1. Hvor sa jeg det? Jeg påsto at det er bedre å være avhengig av en medisin enn å dø av å ikke få medisiner mot sin sykdom.

2. Les nr. 1, bedre medisinert/avhengig mot sin sykdom enn død.

3. For noe kverulant svada på deg, begge er eksempler på abstinenser, men i hvilken grad hvor kraftige/komplekse de er, er en annen faktor. Du blir støggdårlig fysisk og psykisk av abstinenser på opiater, og du får ikke fred i sinn hvis du ikke får gambla eller drukket den koppen med kaffen om morgenen.

Hvorfor tror du folk er sykelig overvektige, de fleste hadde vel aldri nådd det stadiet om de ikke hadde abstinenser eller "cravings" for sukker? Selv om dette er et rusforum, ikke vær så jævla omtåka på alt annet enn dop.
Vis hele sitatet...
Ja jeg leste faktisk feil, beklager.

Men jeg er fortsatt ikke enig i hvor du legger listen for hva det å ha abstinenser impliserer. Dette er uansett ikke et klart skille, en kan om en vil definere det å være tørst som å ha abstinenser. Hvor hensiktsmessig det er på et rusforum derimot, det vet jeg ikke.
Sist endret av Tøffetom; 24. mai 2014 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skilder fysisk og psykisk avhengighet. Når det kommer til feks hasj, vil jeg påstå at du i 8/10 tilfeller er psykisk avhengig. Altså at grunnen til at du ikke klarer å slutte er fordi psyken din overtaler deg til å røyke.
At den fysiske avhengigheten kommer, har jeg bare hørt om når det kommer til hasj, men vil tro det forekommer når du har røyket lenge nok.

Fysisk avhengighet er jeg av den oppfatning at vi ofte snakker om helt andre stoffer, vi snakker skikkelige abstinenser! Angst, kaldsvette, depresjon, og generelt skikkelig uvel. Etter hva jeg har forstått er det stoffer som heroin, amfetamin, meth, kokain, og benzo'er som er værstingene jeg kommer på i farta, det er helt sikkert fler!

Når det kommer til missbruk jeg si at det å ruse seg en gang i blant for å kose seg, er rusbruk.
Men som med alt annet, så koser man seg ikke "hveeer" dag. Da går det over i missbruk etter min mening.
Sist endret av wickedfreak; 24. mai 2014 kl. 17:49. Grunn: Ble litt rotat��
Jeg vil si at du ikke er misbruker så lenge du kan si til deg selv at "nå skal jeg ikke bruke stoff X frem til dato Y" og faktisk klarer å gjennomføre.
Det blir alltid mye frem og tilbake i disse trådene, så jeg skrev litt om avhengighet på forumet en gang: http://freak.no/forum/showthread.php?t=208126