Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 17316
Har et lite sosialt dilemma jeg gjerne ønsker input på.

En venn fra England inviterer meg over på besøk en uke, og jeg takker ja.
Jeg bestiller flybilletter og betaler disse for ca. 2000kr, og han jeg skal besøke har en 15 mil lang kjøretur t/r til flyplassen for å hente meg.
Han spør derfor om jeg kan gi han £50/500kr til bensinutgifter som etter min beregning dekker hele turen.

Jeg sitter da igjen med en litt kjip følelse...
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å betale flybillettene av egen lomme, og la han betale bensinen t/r uten å tenke mer på saken, det falt meg naturlig inn i et kompisforhold.

Men når han som sitter med de minste utgiftene krever å få dekt de, da ringer en moralsk bjelle i skallen min.
Er det grådig gjort av han, eller er det rimelig at jeg betaler alt? Burde jeg si det rett ut hva jeg mener til han?

Penger er ikke et problem for noen av oss, men det er tanken som teller, man føler seg ikke så velkommen for å si det sånn.
Er dere kompiser er det jo bare å si det rett ut
Jeg mener at du ikke skal betale.. Men om kompisen din er lav på penger, og ikke har bensin til å hente deg opp, og valget står mellom taxi, buss, eller at han henter deg. Så må du jo nesten se hva du vil

Penger er ikke et problem for noen av oss? Jeg har ingen oversikt i kompisene mine sine økonomi, så jeg vet ikke om han Stein eller Homas har 300 kroner eller 300.000 mnd
Sist endret av justastonedhuman; 23. april 2014 kl. 01:45.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av fatfro Vis innlegg
Er dere kompiser er det jo bare å si det rett ut
Vis hele sitatet...
Har kjent hverandre i rundt 6 år, men har kun møttes èn gang før.
Jeg anser oss som gode venner, men har ikke så veldig lyst å risikere noe sutring for 500kr, men det er mer tanken som teller det går på hos meg, føler meg ikke særlig velkommen.

Vet ikke om jeg sitter å sutrer over ingenting, men det har liksom gått inn på hjernebarken i hele kveld, så trenger å få litt input. Har ikke lyst å være en tøffel heller.

Sitat av KaiN Vis innlegg
Jeg mener at du ikke skal betale.. Men om kompisen din er lav på penger, og ikke har bensin til å hente deg opp, og valget står mellom taxi, buss, eller at han henter deg. Så må du jo nesten se hva du vil

Penger er ikke et problem for noen av oss? Jeg har ingen oversikt i kompisene mine sine økonomi, så jeg vet ikke om han Stein eller Homas har 300 kroner eller 300.000 mnd
Vis hele sitatet...
Vi er veldig åpen om økonomi osv. Han har egen leilighet med samboer, begge jobber og han kjøper gadgets osv i ny og ned, så er ikke i tvil om at han har penger til bensin for å si det sånn.

Jeg skal også i bryllup til han i sommer, så blir både fly, hotell og gave i utgifter da, men vet ikke helt om jeg vil ta meg råd til det hvis det er slik at jeg ikke er verdt litt bensinpenger for å være litt soft.
Sist endret av Deftones; 23. april 2014 kl. 01:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Merkelig problemstilling.

*Når det er snakk om så mye som 15 mil, så ville jeg nok regnet det som en del av reisen, og forhørt meg om hvordan jeg kom meg videre på egen hånd det siste stykket, f.eks. med buss eller tog.
*Dersom han så tilbyr seg å dra helt til flyplassen for å hente deg likevel, så ville jeg sagt at det var veldig hyggelig gjort av ham, og takket ja til tilbudet, med planer om å stikke i ham en liten seddel, eller evt spandere et måltid som takk.
*Hvis han deretter vil ta seg betalt for det, så ville jeg nok en gang takket for tilbudet, men sagt at hvis det blir så dyrt, så ser vi heller på billigere løsninger, som kollektivtransport. Vi er jo voksne mennesker, og tåler å ikke bli møtt på perrongen, selv om det selvsagt er hyggelig. Vi sees jo igjen om en times tid allikevel.

Og ja, det er selvsagt mer en prinsippsak enn en økonomisak, selv om det egentlig er begge deler. Når en kostnad er såpass stor og såpass unødvendig, så blir det dumt uansett hvem som tar den.
Jeg skjønner ikke hvordan du, og andre, kan mene han skal betale for at du skal komme deg frem. Selv betaler jeg alle mine transportkostnader, og jeg ser på det som en selvfølge å betale noen for å hente meg og kjøre meg så langt som 15 mil, og iallefall når det finnes andre og rimeligere måter å komme seg frem på. Det er ærlig talt ikke verdt å lage sur stemning for dette...
Sist endret av caperno; 23. april 2014 kl. 01:59.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Merkelig problemstilling.

*Når det er snakk om så mye som 15 mil, så ville jeg nok regnet det som en del av reisen, og forhørt meg om hvordan jeg kom meg videre på egen hånd det siste stykket, f.eks. med buss eller tog.
*Dersom han så tilbyr seg å dra helt til flyplassen for å hente deg likevel, så ville jeg sagt at det var veldig hyggelig gjort av ham, og takket ja til tilbudet, med planer om å stikke i ham en liten seddel, eller evt spandere et måltid som takk.
*Hvis han deretter vil ta seg betalt for det, så ville jeg nok en gang takket for tilbudet, men sagt at hvis det blir så dyrt, så ser vi heller på billigere løsninger, som kollektivtransport. Vi er jo voksne mennesker, og tåler å ikke bli møtt på perrongen, selv om det selvsagt er hyggelig. Vi sees jo igjen om en times tid allikevel.

Og ja, det er selvsagt mer en prinsippsak enn en økonomisak, selv om det egentlig er begge deler. Når en kostnad er såpass stor og såpass unødvendig, så blir det dumt uansett hvem som tar den.
Vis hele sitatet...
Forrige gang så ga jeg han £20 eller £30 som jeg mente var min del av bensinen, men da insisterte han på at jeg ikke skulle betale noe, og jeg måtte nesten skyve seddelen ned strupen på han.

Jeg betaler ofte bensinpenger o.l når jeg blir hentet av kompiser uten å bli spurt om det selvsagt, men i denne sammenhengen når det er flybilletter inn i bildet, så syns jeg at han kan være såpass grei å ikke kreve meg for bensinpenger.
Hadde jeg visst han var blakk, så hadde jeg forstått det, men det er han ikke.
Og jeg hadde det i tanken om å gjøre slik som sist, å betale 20-30£ for bensinen, men syns det ble litt kjipt å bli krevd for det.

Jeg leser om venner og kjærester som har langdistanse-forhold, som betaler èn billett hver vei, noe jeg føler er rett. Men tanken var aldri inne om å kreve halve flybilletten fra han da jeg har nok penger, så jeg forventet det samme fra han også.

Å ta kollektivtransport er jo selvsagt et valg jeg har, men det lager veldig klein stemning hvis jeg nå sier at jeg tar heller buss/tog for å komme frem til huset hans. Den tror jeg alle ser er for sein nå.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan du, og andre, kan mene han skal betale for at du skal komme deg frem. Selv betaler jeg alle mine transportkostnader, og jeg ser på det som en selvfølge å betale noen for å hente meg og kjøre meg så langt som 15 mil, og iallefall når det finnes andre og rimeligere måter å komme seg frem på. Det er ærlig talt ikke verdt å lage sur stemning for dette...
Vis hele sitatet...
Hvis han er så grei at han kjører så langt som 15 mil og 500kr for å hente meg, er ikke jeg som tar buss/fly for 2000kr og timer for å komme meg til England "grei" også? Er noe som heter å møtes på halvveien.
Sist endret av Deftones; 23. april 2014 kl. 02:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han inviterer deg til å komme på besøk, bo hos han og spise mat hos han.. Hvordan kan du tenke at han har minst utgifter?
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Han inviterer deg til å komme på besøk, bo hos han og spise mat hos han.. Hvordan kan du tenke at han har minst utgifter?
Vis hele sitatet...
Sist jeg var hos han så kjøpte jeg inn all maten av cola, pizza, brød og pålegg.
Han jobber 08:00-16:00, så vi har kun et måltid sammen om dagen.
Han vil dog ha utgifter i form av strøm og varmtvann i 5-6 dager, men dette er noe som går begge veier hvis han vil besøke meg, jeg tar ikke betalt hvis noen låner soffan og badet mitt noen dager på besøk, det er heller en glede hvis de har kommet langveis ifra.
Sist endret av Deftones; 23. april 2014 kl. 02:21.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Sist jeg var hos han så kjøpte jeg inn all maten av cola, pizza, brød og pålegg.
Han jobber 08:00-16:00, så vi har kun et måltid sammen om dagen.
Han vil dog ha utgifter i form av strøm og varmtvann i 5-6 dager, men dette er noe som går begge veier hvis han vil besøke meg, jeg tar ikke betalt hvis noen låner soffan og badet mitt noen dager på besøk, det er heller en glede hvis de har kommet langveis ifra.
Vis hele sitatet...
Dersom du kjøper inn alt maten kan vel han betale bensinen. Legg det fram slikt da.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Hvis han er så grei at han kjører så langt som 15 mil og 500kr for å hente meg, er ikke jeg som tar buss/fly for 2000kr og timer for å komme meg til England "grei" også? Er noe som heter å møtes på halvveien.
Vis hele sitatet...
Føler du deg grei når du besøker noen? Har han så få venner at du ser på det som veldedighet og en plikt å besøke han, eller besøker du vennen din for vennskapet og selskapets skyld? Jeg hadde blitt svært overrasket, og mildt irritert, om noen hadde bedt meg om å betale noe som helst av sine transportkostnader for at de skulle kunne komme og besøke meg.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Føler du deg grei når du besøker noen? Har han så få venner at du ser på det som veldedighet og en plikt å besøke han, eller besøker du vennen din for vennskapet og selskapets skyld? Jeg hadde blitt svært overrasket, og mildt irritert, om noen hadde bedt meg om å betale noe som helst av sine transportkostnader for at de skulle kunne komme og besøke meg.
Vis hele sitatet...
Nå missforstår du veldig, ellers så har du en veldig kverulant tolkning.
Hvis han er så grei som kjører 15 mil for å hente meg, er ikke jeg også grei som flyr helt til England for å møte han? Var det så vanskelig å forstå den?

Handler ikke noe om sympativennskap, tosk.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Nå missforstår du veldig, ellers så har du en veldig kverulant tolkning.
Hvis han er så grei som kjører 15 mil for å hente meg, er ikke jeg også grei som flyr helt til England for å møte han? Var det så vanskelig å forstå den?

Handler ikke noe om sympativennskap, tosk.
Vis hele sitatet...
Hva han prøver å si, er at dersom du drar på "ferie" for å besøke en kompis så er det mye å spørre om å få dekket transport utgifter.

Må forsåvidt spørre, hvorfor lage en tråd i et diskusjonsforum om dette? Det virker absolutt ikke som du bil høre andres meninger eller synspunkt.
Sist endret av Rambofant; 23. april 2014 kl. 02:33.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Hva han prøver å si, er at dersom du drar på "ferie" for å besøke en kompis så er det mye å spørre om å få dekket transport utgifter.

Må forsåvidt spørre, hvorfor lage en tråd i et diskusjonsforum om dette? Det virker absolutt ikke som du bil høre andres meninger eller synspunkt.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg ser andres synspunkt, men når han begynner å snakke om at jeg besøker han kun pga. sympati, da har han missforstått litt.
Jeg tok førsteposten hans inn med gode ord, men kveruleringa kunne han vært foruten.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Nå missforstår du veldig, ellers så har du en veldig kverulant tolkning.
Hvis han er så grei som kjører 15 mil for å hente meg, er ikke jeg også grei som flyr helt til England for å møte han? Var det så vanskelig å forstå den?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes i utgangspunktet ikke at man er grei bare ved å besøke andre, selv ikke når man bor i utlandet, og selv ikke når personen man skal besøke tilbyr seg å kjøre 15 mil for å hente deg. Jeg syntes imidlertid at vennen din er grei som inviterer deg hjem til seg, men det er imo ikke greit å spørre om vertskapet kan betale for at du skal komme deg dit.
Sist endret av caperno; 23. april 2014 kl. 02:36.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Føler du deg grei når du besøker noen? Har han så få venner at du ser på det som veldedighet og en plikt å besøke han, eller besøker du vennen din for vennskapet og selskapets skyld? Jeg hadde blitt svært overrasket, og mildt irritert, om noen hadde bedt meg om å betale noe som helst av sine transportkostnader for at de skulle kunne komme og besøke meg.
Vis hele sitatet...
Så hvis noen inviterer deg over, og tilbyr å hente deg mot betaling, føler du deg velkommen da? Er det naturlig i vennekretsen din?
Sitat av Deftones Vis innlegg
Jo, jeg ser andres synspunkt, men når han begynner å snakke om at jeg besøker han kun pga. sympati, da har han missforstått litt.
Jeg tok førsteposten hans inn med gode ord, men kveruleringa kunne han vært foruten.
Vis hele sitatet...
Han mente som jeg sa, dersom man besøker noen forventer man ikke at personen man skal besøke betaler for det. Ganske enkelt å forstå dersom man ser på det rasjonelt.

Sitat av Deftones Vis innlegg
Så hvis noen inviterer deg over, og tilbyr å hente deg mot betaling, føler du deg velkommen da? Er det naturlig i vennekretsen din?
Vis hele sitatet...
Dersom det er 15 mil for å hente meg. Ja.
Sist endret av Rambofant; 23. april 2014 kl. 02:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Så hvis noen inviterer deg over, og tilbyr å hente deg mot betaling, føler du deg velkommen da? Er det naturlig i vennekretsen din?
Vis hele sitatet...
Hvis de kjører 15 mil for å hente meg, slik at jeg skal slippe en lang og ubehagelig buss- eller togreise, så hadde jeg sett på det som en selvfølgelighet at de skulle få dekket inn sine utgifter. Dette fordi at jeg, som tidligere nevnt, ikke mener at vertskapet skal betale for gjesten sin reise. Samtidig så mener jeg også at vertskapet skal stå for mat og drikke, så fremt det ikke er snakk om ett lengre opphold og store mengder mat.
Sist endret av caperno; 23. april 2014 kl. 02:41.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg syntes i utgangspunktet ikke at man er grei bare ved å besøke andre, selv ikke når man bor i utlandet, og selv ikke når personen man skal besøke tilbyr seg å kjøre 15 mil for å hente deg. Jeg syntes imidlertid at vennen din er grei som inviterer deg hjem til seg, men det er imo ikke greit å spørre om vertskapet kan betale for at du skal komme deg dit.
Vis hele sitatet...
Nå var det han inviterte meg til England, og som tilbød å hente meg uten et krav om betaling, det kravet kom 4 dager før avreise.
Det som skurrer sosialt til meg er at han hentet meg gratis forrige gang, og ga han bensinpenger frivillig, men denne gangen så er det en selvfølge. Det er DET som får meg til å tenke litt.

Min mening er at når man reiser langveis ifra for å møtes, så deler man gjerne reisen, men dette er slikt jeg betaler av egen lomme, men det hadde ikke føltes unaturlig ut for meg om han hadde bedt meg om å betale halve flybiletten om jeg inviterte han til Norge.
Jeg står fortsatt på prinsippet om å møtes på halvveien, men det trenger ikke å være nøyaktig 50-50 fordelt, men heller ikke 100-0 heller.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Nå var det han inviterte meg til England, og som tilbød å hente meg uten et krav om betaling, det kravet kom 4 dager før avreise.
Det som skurrer sosialt til meg er at han hentet meg gratis forrige gang, og ga han bensinpenger frivillig, men denne gangen så er det en selvfølge. Det er DET som får meg til å tenke litt.

Min mening er at når man reiser langveis ifra for å møtes, så deler man gjerne reisen, men dette er slikt jeg betaler av egen lomme, men det hadde ikke føltes unaturlig ut for meg om han hadde bedt meg om å betale halve flybiletten om jeg inviterte han til Norge.
Jeg står fortsatt på prinsippet om å møtes på halvveien, men det trenger ikke å være nøyaktig 50-50 fordelt, men heller ikke 100-0 heller.
Vis hele sitatet...

Igjen må jeg si, du er sta. Du har jo forsåvidt sagt akkurat hva du mener gjennom hele tråden, og viser ingen form for vilje å forstå hva som forklares til deg. Fortell din venn at du vil at han skal betale for å hente deg, så får du se hvor godt det "skurrer" i vennskapet.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis de kjører 15 mil for å hente meg, slik at jeg skal slippe en lang og ubehagelig buss- eller togreise, så hadde jeg sett på det som en selvfølgelighet at de skulle få dekket inn sine utgifter. Dette fordi at jeg, som tidligere nevnt, ikke mener at vertskapet skal betale for gjesten sin reise. Samtidig så mener jeg også at vertskapet skal stå for mat og drikke, så fremt det ikke er snakk om ett lengre opphold og store mengder mat.
Vis hele sitatet...
Slike synspunkt liker jeg.
Jeg mener derimot at verten ikke skal stå for maten, bortsett fra simple ting som kaffe/cola o.l
Og det er gjerne litt stas å gå og handle sammen også, for da kan man bestemme sammen hva man vil spise.

Når jeg spiser middag med bestekompisen min, f.eks taco, så tar den ene kjøttdeigen i korga si, og den andre lefser o.l, altså det trenger ikke å være nøyaktig 50-50, men heller ikke 100-0. Jeg syns åpent prat om penger er litt kjipt å prate om, og syns vi alle burde være litt mer fleksible mot hverandre.

Sitat av Rambofant Vis innlegg
Igjen må jeg si, du er sta. Du har jo forsåvidt sagt akkurat hva du mener gjennom hele tråden, og viser ingen form for vilje å forstå hva som forklares til deg. Fortell din venn at du vil at han skal betale for å hente deg, så får du se hvor godt det "skurrer" i vennskapet.
Vis hele sitatet...
Jeg har åpent sinn jeg, det jeg tok opp med han var at han trodde at jeg kun besøkte han for å være grei/sympatisør.
Igjen så kverulerer du og påstår at jeg ikke viser noen vilje til å forstå når jeg kun rettsetter en feilaktig tolkning.
Sist endret av Deftones; 23. april 2014 kl. 02:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Hvis han er så grei at han kjører så langt som 15 mil og 500kr for å hente meg, er ikke jeg som tar buss/fly for 2000kr og timer for å komme meg til England "grei" også? Er noe som heter å møtes på halvveien.
Vis hele sitatet...
Reiser du til England for å være grei med ham? Man skulle jo tro at du hadde litt lyst selv også..? Jeg betaler flere tusen kroner for å dra til England uansett. Hadde jeg hatt en venn der i tillegg hadde det jo bare vært enda gøyere. Jeg drar jo for min egen skyld, fordi jeg har lyst til å dra til England.

Jeg har selv venner spredt over hele Norge, og det blir en del reising. Man reiser imidlertid kun fordi man selv vil, ikke for å være grei med hverandre. Når reiser på besøk til noen på andre siden av landet, så er det for min egen del, fordi jeg tror det blir jækla kjekt for meg. Så får jeg heller stille som en flink vert og prøve å gjøre det like kjekt for kompisen når han kommer på besøk til meg. Vi fører da ikke regnskap over reisene. "Nå besøkte jeg deg, neste gang er det din tur til å besøke meg". Nei. Og i alle fall ikke (gud forby) "Nå er jeg grei og besøker deg, gidder du å betale halve flybilletten da?"

Jeg har kompiser som har besøkt meg oftere enn jeg har besøkt dem. Det er gjerne fordi de trives her jeg bor, mens de selv kanskje bor på mindre underholdende steder. Det er likevel de som legger ut på en slik tur, og må ta reisekostnadene selv. På den andre siden har jeg mange kompiser som jeg har besøkt flere ganger enn motsatt. Det er fordi de trives best hjemme, og jeg synes det er jækla kjekt å tilbringe tid der de bor. Og da er det jeg som må betale.

Kort sagt: din reise, dine utgifter.

Når det er sagt, så ville jeg også hatt litt tungt for å betale en kompis som krever penger for en slik tjeneste. Jeg hadde med glede betalt frivillig, men når ultimatumet er "Betal, ellers henter jeg deg ikke", så hadde jeg sagt "takk for tilbudet, men jeg fikser meg selv".

Når det kommer til mat og sånn, så er det vel veldig individuelt. Jeg vet at de godt voksne jeg kjenner, er vant til at verten står for alt. Altså at verten disker opp ferdigservert middag til gjestene, og rett og slett behandler gjesten som en prins. Jeg og mine venner, og - etter mitt inntrykk - den yngre garde generelt, liker å dele litt mer på det. Når jeg besøker - eller får besøk av - kompiser, så pleier vi å dele maten likt. Første vi gjør sammen, er gjerne å ta en tur på butikken og handle inn mat, så deler vi regningen, og samarbeider om å lage måltidene. En hakker, kutter og skjærer, den andre steiker og koker - for eksempel. Der får dere ha hvilken ordning dere vil. Men når det kommer til reisen, så er jeg meget klar på at det er ditt eget ansvar.

Selv om det var han som inviterte deg, så var det du som hadde lyst til å legge ut på reisen, og dermed du som må ta kostnadene for deg selv. Jeg ville selv fulgt listen jeg lagde over her. 1: planlegg med kollektivtransport hele veien. 2: dersom hentetilbud; aksepter og forbered godtgjørelse. 3: dersom betaling kreves; dropp driten og reis kollektivt likevel. Dersom du mener det nå er for seint, så får du heller huske på det til neste gang. Jeg regner med du har invitert ham til Norge?

Jeg mener altså at dere begge har feil innstilling her. Jeg henter med glede kompiser på flyplassen når de besøker meg, selv om det er en lang tur. Vederlagsfritt, selvfølgelig. Og jeg stikker gjerne en seddel i lomma på dem når de henter meg på flyplassen hos dem. At han krever penger, og du vil gni på kronestykkene, høres bare feil ut fra begge parter. Nå har jeg jo sagt at jeg heller ikke ville betalt en kompis som krevde penger, men måten det virker som om du ser på reisen din som veldedighet, gjør at jeg reagerer likevel.

Håper i alle fall dere blir enige, og at du får en fin tur til England åkke som!

Edit: Det tok såpass lang tid å skrive dette innlegget at jeg ikke fikk med meg de siste 10 innleggene som kom her... Ser det ble litt gjentakelse her da, men det får gå.
Sist endret av Realist1; 23. april 2014 kl. 02:54.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vi fører da ikke regnskap over reisene.
Vis hele sitatet...
Nei, det er netopp slik jeg tenker også mtp. å kreve bensinpenger.
Selvsagt så gleder jeg meg, men det blir veldig dyrt for den ene personen i lengden når det er i dette tilfellet snakk om 3 reiser iløpet av 6 måneder, og flere kommer utover det.

Men jeg ser flertallet ser ut til å mene at jeg skal betale alt, så jeg kommer først evt. til å sjekke priser på buss/tog, så får han ta hintet selv, så får vi se om han tilbyr å hente meg gratis, og om han gjør det, så vil jeg uansett betale det jeg mener er min del av bensinen slik som sist, jeg syns bare det blir litt for drøyt å kreve at alle utgifter skal betales av reisende når det er verten som inviterer og reisende har hatt en stor utgift for å besøke deg.

Mitt synspunkt dog, og takker for andre sine også.
Sist endret av Deftones; 23. april 2014 kl. 03:06.
Du høres ut som en kjip kompis! Det første jeg hadde gjort om noen tilbydde seg å hente meg er å betale bensin penger.
What goes around comes around
elevatormusician
sorrY's Avatar
Enig med EyesWideShut! Altså, han står for maten, du betaler for å komme deg dit. Det føler jeg er naturlig. Du betaler for mat o.l på hotell. Ikke hos kompisen din.
15 mil eller 15 miles? Dersom det er 15 mil = 150 Km; I USA er ikke 1,5-2 timer i bil langt, det er "a regular commute," mens i europa er 1,5-2 timer i bil langt. I europa ser vi ikke på bilens rekkevidde som en del av stua. Vi tenker også litt mer på miljøet, og er ikke sååå fascinert av det okkulte ritualet ved det å holde i et ratt.

Dersom det er snakk om 15 mil, blir det fort snakk om 3-4 timer i bil begge veier til flyplassen for å hente deg? Eller var den lengden begge veier inkludert?
Sist endret av nudo; 23. april 2014 kl. 04:00.
Sitat av nudo Vis innlegg
15 mil eller 15 miles? Dersom det er 15 mil = 150 Km; I USA er ikke 1,5-2 timer i bil langt, det er "a regular commute," mens i europa er 1,5-2 timer i bil langt. I europa ser vi ikke på bilens rekkevidde som en del av stua. Vi tenker også litt mer på miljøet, og er ikke sååå fascinert av det okkulte ritualet ved det å holde i et ratt.

Dersom det er snakk om 15 mil, blir det fort snakk om 3-4 timer i bil begge veier til flyplassen for å hente deg? Eller var den lengden begge veier inkludert?
Vis hele sitatet...
"15 mil lang kjøretur t/r til flyplassen" tolker jeg som 75 km hver vei. På fine, britiske motorveier burde ikke dette ta stort mer enn tre kvarter hver vei, sett bort fra eventuell kjøring i tettbygd strøk på veien. Uansett er 500 kroner en stiv pris å betale, uansett om det er 15 miles eller 15 mil.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Nå var det han inviterte meg til England, og som tilbød å hente meg uten et krav om betaling, det kravet kom 4 dager før avreise.
Det som skurrer sosialt til meg er at han hentet meg gratis forrige gang, og ga han bensinpenger frivillig, men denne gangen så er det en selvfølge. Det er DET som får meg til å tenke litt.

Min mening er at når man reiser langveis ifra for å møtes, så deler man gjerne reisen, men dette er slikt jeg betaler av egen lomme, men det hadde ikke føltes unaturlig ut for meg om han hadde bedt meg om å betale halve flybiletten om jeg inviterte han til Norge.
Jeg står fortsatt på prinsippet om å møtes på halvveien, men det trenger ikke å være nøyaktig 50-50 fordelt, men heller ikke 100-0 heller.
Vis hele sitatet...
Er dere kjærester? Skal du ha sex med han?

Hvorfor i all verden mener du at han ska betale halve reisen når dere møtes? Det er da du som skal på ferie og slik du skriver skal du også bo gratis.

Det NORMALE er at du betaler for dine reiseutgifter.

Glad jeg slipper å invitere deg på besøk. Blir jo veldig dyrt hvis jeg også må betale halve reisen din... Ser du virkelig ikke at det er noe tull?
Sjekk ut http://www.blablacar.com/, kanskje du finner billigere reise.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Å ta kollektivtransport er jo selvsagt et valg jeg har, men det lager veldig klein stemning hvis jeg nå sier at jeg tar heller buss/tog for å komme frem til huset hans. Den tror jeg alle ser er for sein nå.
Vis hele sitatet...
Den ser jeg ikke helt. Si du helst vil spare penger og har funnet et alternativ. Siden blablacar.com er veldig bra.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hvis han har ett bryllup i sommer, ser jeg det ikke som altfor usannsynlig at han ikke kan ta seg råd til å hente deg. Jeg vil anbefale å betale, så får du se det litt an etter det (om mye av de generelle kostnadene legges på deg osv).
NFFs husbedreviter
Jeg skjønner godt frustrasjonen din TS, både til "dilemmaet" og til noe av responsen her inne..

Jeg hadde tenkt veldig likt som deg.
Personlig hadde jeg ikke bedt om penger eller gitt penger for å kjøre, da jeg mener at slikt går opp i opp over tid.
Men, når situasjonen nå først har oppstått, så vil jeg også anbefale deg å ta kollektivtransport istedet.
Unnskyld deg med at økonomin er litt trang for tiden og at du derfor må se på et billigere alternativ.
Om han velger å hente deg allikevel, så kan du stikke til han litt penger eller kjøpe et måltid til ham; dette bestemmer du selv.
Poenget her er jo ikke pengene, men prinsippet, og jeg skjønner godt at du stusser over hans forespørsel.

Et sidetrack - siden du nevner at han skal gifte seg - kan være at økonomien er litt trang for han for tiden - pga bryllup -, og at hans frue har påpekt/insistert på at du må betale bensinpenger. Kanskje han syntes forespørselen var like ubehagelig som du syntes...
Jeg har aldri , og kommer aldri til å ta betalt for å hente mine venner.
Det gjelder både om jeg henter de for at de skal på besøk til meg, eller om jeg
henter de for at de trenger å bli hentet.

Solidaritet
Jeg skal vedda balla mi på at du ikke har bil selv. Stemmer dette?

Alle som ikke har bil selv skjønner virkelig ikke at BENSIN..... KOSTER.... PENGER...

Vent til du får bil selv, da skjønner du fort at bensin er en jævlig kjedelig utgift.
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Jeg skal vedda balla mi på at du ikke har bil selv. Stemmer dette?

Alle som ikke har bil selv skjønner virkelig ikke at BENSIN..... KOSTER.... PENGER...

Vent til du får bil selv, da skjønner du fort at bensin er en jævlig kjedelig utgift.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, og snyltere er noe av det verste jeg vet. Men når du tilbyr deg å hente en besøkende kompis, så lar du ham selv velge godtgjørelsen. Jeg synes det blir helt feil å kreve penger her, og i alle fall 500 kroner for 15 mil. Hadde han kjørt gravemaskin eller dampveivals, så skulle jeg skjønt det, men utgiftene for 15 mils kjøring summeres ikke opp til 500 kroner i en gammel buss engang, om man så tar med både bensin, bompenger, bremser, dekk og andre slitedeler. Å kreve en kompis for denne summen blir bare smålig.

Som jeg sa tidligere, hvis jeg får besøk, så tilbyr jeg meg å hente vedkommende på flyplassen, og nevner ikke et ord om betaling. Jeg stoler på at kompisene mine er så oppegående at de gjengjelder tjenesten på en eller annen måte, og hittil har det alltid vært rett. Hvis jeg kommer på besøk, så belager jeg meg alltid på å komme meg helt frem på egen hånd, eller å betale for meg hvis jeg blir hentet. Jeg kan egentlig ikke fatte hva slags venner som gjør noe annet.

Men det er jo ikke noe gøy å være grei hvis folk er utakknemlig. Derfor ville jeg også takket høflig nei hvis en kompis hadde krevd meg for penger etter en slik henting. Nå snakker vi altså flyplasshenting ifm. besøk. Kompishenting på byen i helgene er selvsagt noe annet. På samme måte ville jeg heller ikke likt dersom noen kom på besøk og krevde at jeg kjørte en time hver vei for å hente løken på flyplassen bare fordi han ikke gidder å ta flybussen som går helt frem til døren min. Akkurat det har faktisk skjedd:

Jeg pleier alltid å tilby meg å hente kompisene mine som kommer på besøk, men en gang kom det en kompis av meg som tok det for gitt at jeg kjørte to timer for å hente ham på flyplassen. Som om ikke det var ille nok i seg selv, så var det også i arbeidstiden. Han landet kl 11 på en hverdag. Han mente også at det bare skulle mangle at jeg kjørte to timer ekstra for å levere ham tilbake på flyet noen dager senere, også da i arbeidstiden (kl 8 om morgenen). Da beklaget jeg, og sa at det dessverre ikke passet. Virket som han tok hintet selv også, for han justerte ned tonen omtrent fem tusen hakk, og ble takknemlig for at jeg faktisk gadd å bruke fire timer på å kjøre t/r flyplassen to ganger, noe jeg da altså gjorde når han ble litt mer ydmyk i tonen. Jeg fikk også godtgjørelse for det, selvsagt helt uten at jeg hadde bedt om det.

Så, kort fortalt:
Enten man kjører eller blir kjørt, så ønsker man å være hyggelig og raus, og tilby en helt uforpliktende tjeneste for en god venn. Dersom en av partene plutselig blir kravstor og gjerrig, uansett om det er sjåføren eller passasjeren, så er det en solid dealbreaker, og man ordner seg selv.

Slik ser jeg det.
ALT er jo avhengig av hvordan vennskapet er.

Om jeg får noen på besøk, så kan jeg godt kjøre noen km uten å ta betalt for det.
Men om jeg må kjøre 1 time hver vei for å hente personen, så hadde jeg nesten sett på det hele som en selvfølge at jeg fikk betalt for det. Enten i rene penger eller i form av måltid o.l.


Men, om det gjelder familie og nære venner, så hadde man selvfølgelig gjort det gratis.



Så, betal gjerne, du tjener nok på det i lengden uansett =)
Å betale for bensinen er greit mener jeg. Men viss du betaler for mer enn bensinen betaler du han på en måte som taxi og da blir det feil på hans side, mener jeg. Greit nok du betaler heller litt for mye enn for lite. men 500 spenn for å kjøre det som jeg tolker 24 kilometer er drøyt. Han kan ikke bruke deg til å TJENE penger.
Personlig så synes jeg ikke at du skal betale fordi det var han som spurte om du ville bli henta. Hadde du derimot spurt han om han kunne komme og hente deg hadde det vært en annen sak, men som Realist sa. Det høres ekstremt smålig ut.
Jeg hadde aldri spurt om penger fra en kamerat for noe slikt.

Jeg mener derimot at du burde gi han penger på egen vilje, men jeg synes det er litt merkelig og spørre om det. Engelskmenn er heller ikke kjent for å være så gniene på den fronten.

Uansett så tror jeg det beste er at du betaler for turen. I et vennskap så må man ikke legge for mye viktighet i små ting, kan sikkert hende at det ikke var tiltenkt akkurat slik han tenkte det, eller at han ender opp med å ta deg med flere steder og at det til slutt langt i fra deg som betaler mest for turen. Det er iallefall ikke noe vits å starte på en klein tone på grunn av dette, om han er en kamerat går det nok opp i opp av seg selv, eller sånn ca iallefall Alle har sine smågreier, men men, etter et par øl så kanskje du finner ut at han er den mest spandarble personen du har møtt på lenge
Jeg synes egentlig dere kan møte hverandre på halvveien, han er kompisen din og han gjør deg en tjeneste, samtidig kan du gi kan 50% av beløpet siden det faktisk koster penger for diesel/bensin.
Hvis penger ikke er problemet, men at han spurte om det, så løser du det svært elegant. Det kalles kollektivtransport og finnes overalt rundt i verden. Enten så betaler du for det, eller så gir du penger for at du blir hentet. Eller så går du, det er helt gratis.
Det er supert hvordan mennesker har utviklet seg til den dag idag. Hvis penger ikke er et problem burde det aldri oppstått ett problem. Jeg er da fra Kosovo, vår kultur er da helt annerledes, vi kjemper vi om å betale ting når det kommer til stykket, Norge kan virkelig lære en ting eller to fra andre kulturer.
Sitat av Bearberry Vis innlegg
Det er supert hvordan mennesker har utviklet seg til den dag idag. Hvis penger ikke er et problem burde det aldri oppstått ett problem. Jeg er da fra Kosovo, vår kultur er da helt annerledes, vi kjemper vi om å betale ting når det kommer til stykket, Norge kan virkelig lære en ting eller to fra andre kulturer.
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som er lei av å lese den der patriotiske ¨vi¨ ¨dere¨ tonen ?

Om du leser tråden (sett at de fleste er norske) så er det uenighet i hvordan man skal forholde seg til ¨situasjonen¨.

Problemstillingen her er jo at noen krever penger for en utgift som ikke har kommet enda.

Mitt syn er at om jeg tar meg fri fra jobb, kjøper flybilletter, og reiser Xantall timer/mil for å kunne være med en venn, så er det merkelig om det er takstameter i bilen hans
Når jeg har vært i samme situasjon, nå er jeg vel å merke ikke bestekompis med de jeg har besøkt. Det har vært mer i sport sammenheng, har jeg spurt pent om skyss for samme pris som tog/buss
Jeg drar på ferie og har bestillt fly og hotell. Hvordan kommer jeg meg fra flyplassen til hotellet- jeg betaler en taxi.


-Du er typen som krever at noen fra hotellet henter deg, for de er så heldige som får deg på besøk!
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Jeg drar på ferie og har bestillt fly og hotell. Hvordan kommer jeg meg fra flyplassen til hotellet- jeg betaler en taxi.


-Du er typen som krever at noen fra hotellet henter deg, for de er så heldige som får deg på besøk!
Vis hele sitatet...

Sykt dårlige eksempler blir svart med enda dårligere eksempel!

-Moren din er syk, og må på legevakten, du har anledning til å kjøre henne, du krever at hun tar taxi, for viss ikke må du være grei mot noen du bryr deg om..

skjønner du?
Sitat av Deftones Vis innlegg
Sist jeg var hos han så kjøpte jeg inn all maten av cola, pizza, brød og pålegg.
Han jobber 08:00-16:00, så vi har kun et måltid sammen om dagen.
Han vil dog ha utgifter i form av strøm og varmtvann i 5-6 dager, men dette er noe som går begge veier hvis han vil besøke meg, jeg tar ikke betalt hvis noen låner soffan og badet mitt noen dager på besøk, det er heller en glede hvis de har kommet langveis ifra.
Vis hele sitatet...
Jeg reagerer egentlig mer på dette "kravet" om å få dekket strømutgifter ved å ha en kompis på besøk.

Usikker på hva du definerer som en venn, men jeg synes ikke det ligner på noe reelt vennskap.

Når det gjelder skyss til/fra flyplassen så ville jeg nok uoppfordret betalt for dette, men hadde vel blitt litt overasket over å blitt avkrevd disse på forhånd.
Sitat av sniper1986 Vis innlegg
Jeg reagerer egentlig mer på dette "kravet" om å få dekket strømutgifter ved å ha en kompis på besøk.

Usikker på hva du definerer som en venn, men jeg synes ikke det ligner på noe reelt vennskap.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker det er ikke dette et krav, men noe verten betaler.
Har ikke leste tidligere innlegg, men jeg har opplevd nøyaktig det samme, i England. Så lenge det er vanlig der, så er det bare slik det er. Han har i alle fall ikke ment å være uhøflig.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Slik jeg tolker det er ikke dette et krav, men noe verten betaler.
Vis hele sitatet...
Etter å ha lest innlegget hans en gang til så virker det som du har rett