Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 9476
Har vært i samme jobb i 3 år siden jeg var 18 år å har jobbet 6 dager i uken hele perioden uten ferie. Var lei av arbeidsforholdene og mine kollegaer så leverte oppsigelsen i dag. Har spart opp 625.000 kr som jeg har tjent siden jeg var 17 år og nå vil jeg på en lang ferie! (ett par måneder)

Alltid drømt om å reise verden rundt og nå som jeg har midlene til det, må jeg bare slå til! Yolo?.. Er litt usikker på steder jeg vil dra til, men har Paris, Turkmenistan ("The door to hell") og Himalaya foreløbig i tankene. Trenger tips til en fin men orginal reiserute! Vil unngå disse vanlige turistmålene som Roma, London osv.

Har dere noen erfaringer til reisemål? Hvor kunne DU tenkt deg å dra og hvorfor?
Hadde pakka sekken og fiskestanga og reist til Alaska!
En hvit strand i Panama..
road trip gjennom USA.
Dra fra Yerevan i Armenia til Zagreb i Kroatia med buss og tog.

http://goo.gl/maps/EQbYg
kom nettopp tilbake fra asia for 2. gang.

Anbefales.

Start i thailand og jobb deg derfra.

Vang vieng i Laos er en flott freaker plass.

Det er bare og busse deg til nong khai fra bangkok og dra over til laos (trenger visum koster småkroner) Så fra grensen 4-5 timer buss og du er på en flott plass

Når du er lei alt surret der kan du dra nordover til luang prabang (4-5 timer) flott regnskog fosser fall etc...

Ellers vil jeg anbefale angkor wat i kambodsja og dra til kysten til sihanoukville.

Flott plass, ingen jetski,søppel,masse turister osv. reine paradiset.

masse øyer og fint og snorkle der også.

Og masse fersk snadder seafood.krabbe i østerssaus ... mmmmm

Med såpass mye cash hadde jeg kanskje tenkt på https://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_the_World

Neste turen min blir peru og tur til Machu Picchu.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Kjør gjennom Europa
Jeg ville dratt på opplevelsestur for livet med tog, buss, sekk og kamera. Dratt hvor du enn ville når du ville og sett hva du vil når du vil.
Om du vil oppleve litt også så er den kinesiske mur og den forbudte by også verdt å få med seg i livet
Nord-Korea
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg har vært i cirka 38-40 land hittil. Her er mine favoritter:

1. San Francisco: IT-hovedstad og ekstremt avslappet, lax sted. Nydelig og nyttig motstykke til...
2. New York: verdens navle. Du må ha vært her noen ganger før du kan si at du har reist. Det er den moderne sivilisasjonens navle.
3. Roma: En av verdens mest historiefylte byer. Du sier du vil unngå steder som Roma, men da vet du ikke hva du snakker om (enda). Her kan du gå i Villa Borghese, den samme parken Cæsar gikk ettermiddagsturer i. Her kan du besøke Colosseum, 2000 år gamle katakomber og se fantastiske malerier i små uunseelige kirker. Du burde også besøke Trastevera, den gamle bydelen full av restauranter og utesteder.
4. Amsterdam: En studie i liberalisme. En perfekt by å slappe av i noen dager.
5. Ukraina: En studie i russisk og øst-Europeisk kultur. Her kan alt kjøpes. Damer, pistoler, gambling, moro, vodka - og du bruker ikke mer enn 5-6000 kr på én uke med **full** festing. Og det er ikke en sånn pussy turist-by som Riga i Latvia; i Ukrania så er ting ekte. Og jentene er fantastiske.
6. Singapore: Vakker, sprudlende, ekte multikulturell og full av liv. Også kort vei til Malaysia og Kuala Lumpur. Du kan f.eks. leie en bil og kjøre dit, så slår du to fluer i en smekk.
7. Egypt: Stygt land med råtten kultur, men fantastisk klima og historie. Verdt å besøke i 3-7 dager, men ikke noe lenger.
8. Brussel: Hvis du liker øl, mat og europeisk historie, så burde du dra hit. Her kan du sitte og nyte belgisk øl på en nesten 1000 år gammel, ærverdig plass.
9. Barcelona: Barcelona er en av de mest spennende byene jeg har vært i. Her burde du leie en scooter og bare oppleve byen og fjellene rundt. Det er enormt mye som skjer i Barcelona, og restaurantene og kafeene er utrolig vakre (de får stipend fra kommunen for å pusse opp). Her er også Picasso-museet, det gotiske kvarteret, endeløse shoppingmuligheter, strandliv og bare en fantastisk god feeling.
10. Monaco: Et av mine favorittland. Et utrolig avslappet og rikt sted, med kort vei til utrolig mye annet bra (Cannes, Nice, etc.). Her burde du leie en bil og bare kjøre litt rundt, spise ost, drikke god vin og se på biler.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Kutulu: Så skikkelig fint ut ved kysten av Sihanoukville!

Holder på å google bilder av stedene
Sitat av Obster Vis innlegg
Om du vil oppleve litt også så er den kinesiske mur og den forbudte by også verdt å få med seg i livet
Vis hele sitatet...
For og ikke snakke om å knulle Obster i øret.

Ontopic:
Bare gi faen og dra til Thailand, finn en øde strand og bare chill der til du blir lei og når du blir lei, så kan du bare sette deg på neste fly til den kinesiske mur, New York, Berlin og slike kjente byer/steder/attraksjoner som alle snakker om, men som få har besøkt (alle i løpet av en måned ihvertfall).
Hadde jeg vært i din situasjon og ikke visst hvor jeg skulle, så hadde jeg snurra en globus og dratt dit hvor fingeren stoppa på kula.

Hadde ihvertfall vært en kul story
En god del reisetips å finne i denne tråden.

Skulle jeg reist et sted nå, så hadde det blitt et sted i det fjerne Østen, kanskje Soloppgangens land.
Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere, men Australia er et fantastisk land å reise til. Du ta den uoriginale turist-ruten, eller du kan reise og gå på backpacking i ørkenen og ned til kysten eller en av de mange øyene, mulighetene er uendelige! Hvis du velger Australia anbefaler jeg virkelig å dra til Heron Island, det er bare å google det. Haiene og rokkene svømmer ved vannkanten mens skilpaddeungene en gang i året tar ferden fra opp av sanden og ut i det store hav
Sist endret av Shitbreak; 29. mai 2013 kl. 20:39.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Stormen: Høres ut som jeg kunne elsket Ukraina! Barcelona er også et sted jeg kunne dratt til, ett par kompiser har vært der

Shitbreak: Har jo sett bilder og Australia er en av de stedene som har virkelig vakker natur! Tror jeg i første omgang vil prøve å holde meg innafor Europa og Asia. Tar nok turen over til statene og kanskje Australia en gang etterpå!
Sist endret av Cydonia; 29. mai 2013 kl. 20:44.
Nå snakker jeg bare ut ifra hva jeg ville gjort. Først og fremst ville jeg reist Norge på tvers. Det er temmelig mye fint og se i Norge også, selv om det nok ikke er eksotisk nok. Etter det ville jeg besøkt London og York igjen, for så å reise videre til Berlin og Kassel. Ville også besøkt Amsterdam og København.
Road trip er noe jeg alltid har hatt lyst til å gjøre iallefall, spesielt gjennom USA, det virker jo som det kan blir artig og opplevelses rikt.

Jeg vil anbefale Barcelona på det sterkeste også Estoril i Portugal, Santa Pola (like ved alicante) eller å reise til Monte Negro, alle disse stedene har hvert ikke noe annet en fantastiske, Barcelona sitt nattliv og strender er jo ekstremt konge, i Santa Pola er den en strand så når så langt øye kan se begge veier, ganske sykt er også t-bane(metro) langs hele strandlinja og bort til andre like fine strand byer.

I Monte Negro så er det bare masse fine gamle byer og veldig god mat, NB! Vannet her er veldig mye mer salt en andre steder som Spania og Portugal, men det er også klart og varmt. Helt syk opplevelse å ligge på ryggen å flyte et sted der det ser ut som det er 1,5 m ned, mens egentlig er det 6-7m ned. Anbefales også på det sterkeste.
Husk at jo billigere du reiser, jo lenger kan du reise, og jo mer opplever du på turen.
Du bør også se på lengre togreiser. Ser du nevner Paris og Turkmenistan. Hva med å reise med tog til Tyrkia/Iran og så landeveien til Turkmenistan? Sjekk http://www.seat61.com/ for tips i forhold til tog. Ellers er det å reise landeveien fra Cairo til Cape-Town noe jeg har lyst til å prøve. Er i Sør-Afrika nå for tiden, og har møtt flere som har reist den turen nå. Er vel kanskje litt sketchy i Sudan og sør i Egypt, men ellers er det trygt.
> Thailand/Panama/Insert billig og varmt land
> Kjøpt en villa (du får en svær en for 50 000)
> Levd livet som en konge. Kos deg i varmen, driv med interessene dine
Jeg ville tatt kontakt med Gunnar før jeg bestemte meg

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10103334

Her er han på Twitter:
https://twitter.com/garfors
Sist endret av Obster; 29. mai 2013 kl. 21:36.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
En tur til gatekjøkkenet og hjem igjen. (borte bra, men hjemme best )
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Å ta det litt spontant er vel en god ide.
Reis til en plass og kos deg der til du er lei. Reis videre til en ny spennende plass når du føler for det!

For eksempel kan du starte med å dra til New York, løke rundt i byen en langhelg før dere leier en bil og kjører USA på tvers. På vestkysten kan dere jo velge litt selv hva dere vil, om dere vil reise fra kontinentet med en gang eller om dere vil svippe innom flere byer mens dere er der. Er dere lei av kontinentet så kan dere jo reise nedover til sør-Amerika eller fly over til Hawaii.

Dere vil garantert møte mange turister og andre reisende på en slik tur, og det er ikke uvanlig å henge seg på reiserutene til andre. Har flere venner som har gjort det samme med stort hell.

Minuset er at det er dyrere da dere ofte bestiller biletter rett før avreise, men bonuset er at dere har alle verdens muligheter til å reise hvor dere vil når dere vil.
Sist endret av Bombasa; 29. mai 2013 kl. 21:43.
Vel siden du har en del cash og du spør hvor _jeg_ ville dratt: Tahiti.
Oh, og hvorfor? vel: http://www.youtube.com/watch?v=zCehu2sB1yQ

Men, om du vil ha noe annet enn å chille i paradis så har jeg faktisk ganske mange venner som har kjørt turer på flere måneder, gjengangerne folk sier er the shizzle:
-Sør-afrika
-Thailand
-Vietnam
-Singapore
-Kambosja
-India

Den gangen jeg får samlet meg til å ta en multi-lands reise igjen så er Tibet, Mongolia, Indonesia, Alaska og generelt Caribien(jamaica, barbados, dominicanske republikk, bahamas++) på ønskelisten. Hva det blir til får man jo se an, men det er landene jeg virkelig kunne tenke meg å besøke.
Sist endret av moret; 29. mai 2013 kl. 21:42.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Vil anbefale deg, om du gidder å bruke penger på det, så dra til østkysten av afrika, utrolig fine strender, dyreliv, natur.
Du kan dra på safari, fjelltur, bare ligge på en nydelig strand å chille.
I motsetning til alle andre her som sier start i sentral-Asia, sier jeg start i Russland! Mye kulere opplevelse. Reis til Moskva, ta den transibirske jernbanen, enten til Beijing og dermed inn i Kina, eller til Vladivostok, og hopp på en ferge til enten Japan eller Korea. Ville personlig valgt Japan, fordi du da kan jobbe deg gjennom Japan, og så dra til Korea og videre til for eksempel Kina og videre.

Er du ikke fan av "slow travel" (jeg er veldig!), så foreslår jeg du tar kontakt med et reisebyrå - for eksempel Kilroy, og får hjelp til å sette sammen en reiserute fordi det fort kan bli veldig dyrt med enkeltbilletter hist og pist. Er store rabatter på å kjøre flere "samlet" innen for en flyallianse for eksempel. Dette vil et reisebyrå kunne hjelpe deg med.
Sist endret av nikita; 29. mai 2013 kl. 21:58.
Dra til abu dhabi og dubai, skaff deg et laken til å ha over kroppen og du er good 2 go.

Skydiving i dubai er noe du bare MÅ gjøre

også må du dra til yas hotel/arene som er verdens største formel1 arena


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/A_misty_day_at_Mousa_Broch.jpg

Dra til Shetland, Skotland, og mediter over livet. Bruk pengene på noe konstruktivt.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 30. mai 2013 kl. 01:33.
Spennende innlegg!

Jeg gjorde akkurat det du har planer om å gjøre nå, å for all del gjør det nå som du har muligheten. Det er mange steder som bare må oppleves, min rute gikk gjennom Sør-Amerika opp til Nord så over til Asia og fra bunnen til toppen i India. Til å begynne med brukte jeg faktisk Kilroy til å arrangere flybilletten til Rio de Janeiro i Brasil, å der i fra reiste jeg sammen med en gruppe andre til Argentina. Er kanskje greit å begynne med andre, man vil føle seg tryggere på resten av turen. I hvertfall hvis du har planer om å reise alene.

Mye må planlegges, det er ikke bare å hive seg ut. Kultur og språket kan bli problematisk til tider, men kjøp deg gjerne Lonely Planet beøkene. De lærer deg alt det grunnleggende om landene, alt fra høydepunkter til hva du må passe deg for.

Strendene, regnskogen, et av verdens farligste og mest spennende favelene, øl, fantastiske damer, mye spennende historie, Machu Pichu, vin kveldene i Peru, massasje til 10kr, interessante mennesker og tusen vis av andre ting vil du oppleve i Sør-Amerika. Et av verdens mest spennende kontinenter.

India er også en opplevelse for seg selv, kultursjokk første dagen men ellers mye lærdom man husker på etter turen.

USA må man bare ta turen innom, atmosfæren er som på film.



Ellers så er interrail veldig gøy da, med tog får du virkelig sett de fleste sidene av landet. Reis deg gjennom Europa til Barcelona, der etter ta fly til Sør-Amerika for å deg til USA. Tar et par måneder, men du har jo jobbet for denne reisen så kos deg!


Bare send PM hvis du lurer på noe, har besøkt mange deler av verden så informasjon deler jeg gjerne.
Asia er latterlig billig og dermed godt egnet for lange ferier
Ukraina nærmere bestemt Kiev, og ennda nærmere bestemt Pripyat. Du får guide turer gjennom byen, i de trygge sonene. Spøkelsesbyer har alltid fasinert meg,samtidig så er dette av historisk viktighet, og ifra nær fortid.



http://wikitravel.org/en/Chernobyl
Sist endret av gjerdeanders; 30. mai 2013 kl. 10:25.
Sitat av qmark Vis innlegg
Dra til abu dhabi og dubai, skaff deg et laken til å ha over kroppen og du er good 2 go.

Skydiving i dubai er noe du bare MÅ gjøre

også må du dra til yas hotel/arene som er verdens største formel1 arena


Vis hele sitatet...
En drøm. Yas Marina er uten tvil en av verdens fineste baner, men mangler litt av nostalgien mange andre baner har.

Men har hørt fra flere at Dubai er så fake at man blir lei av det etterhvert.

Jeg ville definitivt tatt meg en vill helg i Las Vegas hadde jeg vært deg!
Dubai er, etter min mening, en av de stedene som er verdt å få med seg hvertfall én gang, spesielt om man er interessert i ingeniørkunst o.l, men noe autentisk arabisk opplevelse vil du nok ikke få. Da er Oman et bedre valg.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Hadde jeg vært deg ville jeg reiset til Sør-Amerika.
Kanskje startet turen i Mexico, reist videre sørover, gjennom Belize, Honduras, Guatamala, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica for så Panama. Har hørt at grenseovergangen til Colombia er et helvete. Så fra Panama ville jeg reist med båt over til Cuba og reist rundt på øyene rundt; Bahamas, Jamaica, Puerto Rico, Barbados, Grenada og til slutt Trinidad og Tobago. Da er man plutselig i Venezuela og kan fortsette reisen sørover. Først ville jeg sjekket ut de tre små-statene Guyana, Surinam og Fransk-Guyana. Videre ville jeg fortsatt gjennom Amazonas til Lima. Ville koset meg noen dager i Lima før jeg ville reist videre for å trø litt i fjellene og lete etter Machu Picchu og andre ruiner. Til slutt ville jeg endt opp i La Paz, Boliva og sjekket ut Route 36 og besøkt noen venner. Ville videre bare chillet og sett hva som skulle komme til å skje videre.

Ville forøvrig benyttet meg av couchsurfing, billig og en fin måte å bli kjent med lokalbefolkningen.
Reiser du til sør-amerika kan du leve godt veldig lenge på svært lite penger!
Sist endret av kn^tte; 30. mai 2013 kl. 13:16.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Neste turen min blir peru og tur til Machu Picchu.
Vis hele sitatet...
jeg har vært i machu picchu og du burde, hvis du liker en gåtur med telt osv, ta den langturen over fjellet og ikke den kjappisveien fra toget og opp til machu picchu på en dag. men det viktigste er: drikk vann hele tiden!!!!!!! en kis som gikk med oss trippa og datt i bakken fordi han bare hadde drikki litt vann:/
Sitat av AirBlaster Vis innlegg
Hadde jeg vært i din situasjon og ikke visst hvor jeg skulle, så hadde jeg snurra en globus og dratt dit hvor fingeren stoppa på kula.

Hadde ihvertfall vært en kul story
Vis hele sitatet...
Hadde vært kjipt å ende opp i nabokommunen da..
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av KultNick Vis innlegg
Hadde vært kjipt å ende opp i nabokommunen da..
Vis hele sitatet...
Større sansynlighet for at han hadde fått seg en god svømmetur
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
så noen forslå road trip i USA, jeg har vært på Road trip i vestkysten nord amerika og østkysten. Road trip fra sanfransisco til NY er den beste ferien jeg noen gang har hatt. ANBEFALES
Dubai er en by primært bygd opp av slaver fra India og Pakistan, arbeidere som blir lovet god lønn og gode boliger, så må de jobbe for småkroner og bo i noe som ser ut som søppeldynger. Slal aldri sette foten min i den søppelbyen uansett hvor vakkert det er der.

http://www.youtube.com/watch?v=gMh-vlQwrmU
Se litt her, og se om dere ønsker å støtte byen der med feriepengene deres...

Personlig så ville jeg tatt route 66 i USA med motorsykkel, eller bil om jeg hadde hatt lappen.
Sist endret av Deftones; 30. mai 2013 kl. 16:44.
Jeg tror du vil angre litt i ettertid når du sitter der og ikke kommer inn på boligmarkedet fordi du brukte penga på ferietur.

Du har brukt lang tid på å spare opp dette, så du fortjener en ferie helt klart. Men husk at det tar tid å spare opp pengene igjen..
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Stormen: Høres ut som jeg kunne elsket Ukraina!
Vis hele sitatet...
Jeg kan også anbefale Ukraina, og er også av den oppfatning av at så og si alt kan kjøpes for penger i dette landet.

Eksempelvis kan jeg nevne en episode som utspant seg på et militærmuseum ca. 15-20 mil (litt vanskelig å si mtp. veistandarden) sør for Kiev.
Vi fikk en omvisning i et uthus som var stappet med våpen, krigseffekter samt en glassmonter med typisk "militærnips" som var merket med prislapper.

Jeg spurte om hva som var til salgs, svaret jeg fikk var at ALT var til slags for riktig pris.
Herunder AK47, diverse pistoler og revolvere, kniver/dolker, uniformer og medaljer.
Dette ble i det drøyeste laget for min del så jeg nøyde meg med en deaktivert håndgranat til ca. 150 NOK, men i det han tok den ut av glassmonteren åpnet han den opp og "raus" som han var rigget han den til med tennrør og detonator før han nærmest klasket den bestemt i neven min, stirret meg hardt i øynene og advarte meg om at den nå ville gå av hvis jeg fjernet splinten og satt av tennmekanismen.
Fyren var en stolt tidligere sovjetisk krigsveteran og følgelig beinhard etter å ha kjempet i Afghanistan så jeg turte ikke å si nei så der stod jeg som en tosk med en farlig granat i neven uten muligheter til å kvitte meg med den.
Dermed ble det til at jeg stappet den i sekken og tok den med meg i håp om at jeg kunne kvitte meg med den ved å kaste den i sjøen eller noe, men det gikk selvfølgelig ikke ettersom privatsjåføren hans kjørte oss helt inn til hotellet som lå i midt i Kiev.

Det ble et helvetes lurveleven på Borispol da jeg prøvde å levere denne granaten til sikkerhetsansvarlige etter å ha fjernet detonatoren som jeg kvittet meg med på et trygt sted.

De samme folkene kunne også betales for å ordne avtaler med militæret slik at vi kunne skyte på bygninger med RPG og skyte bilen vår i fillebiter med tanks om vi hadde lyst til å ta turen ned igjen.

Kiev er forøvrig en fantastisk by å feriere i!
Damene i gata er generelt sett fantastisk flotte, utelivet er ypperlig og muligheten ellers er mange.
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Har vært i samme jobb i 3 år siden jeg var 18 år å har jobbet 6 dager i uken hele perioden uten ferie. Var lei av arbeidsforholdene og mine kollegaer så leverte oppsigelsen i dag. Har spart opp 625.000 kr som jeg har tjent siden jeg var 17 år og nå vil jeg på en lang ferie! (ett par måneder)

Alltid drømt om å reise verden rundt og nå som jeg har midlene til det, må jeg bare slå til! Yolo?.. Er litt usikker på steder jeg vil dra til, men har Paris, Turkmenistan ("The door to hell") og Himalaya foreløbig i tankene. Trenger tips til en fin men orginal reiserute! Vil unngå disse vanlige turistmålene som Roma, London osv.

Har dere noen erfaringer til reisemål? Hvor kunne DU tenkt deg å dra og hvorfor?
Vis hele sitatet...
Første ville jeg stappet 400000kr inn på fond, og bestemt meg for å sløse bort resten..

Deretter hadde jeg startet jevnt og rolig med to måneder i øst/sør-europa. Her har du ingen visumkrav, så du kan gjøre som du vil hele veien. Polen, Romania, området rundt Kroatsia, Ukraina, Georgia og Tyrkia er alle unike land jeg ville sørget for å få besøkt. Ingen av dem trenger man å søke om visum på forhånd i. Jeg ville selvfølgelig også besøkt landene i mellom, og jeg ville tatt buss eller tog absolutt hele veien.

Det føles vannvittig mye bedre å reise når du faktisk ser landskapet forandre seg hele veien.. og det er bra å få kjørt igjennom små landsbyer og annet så man får sett dem, fordi det er gudsjammerlig kjede å besøke dem. Selv fra en buss får man inntrykk.

Deretter gjør du rett i å hoppe til sentral-asia. Det er også rimelig unikt. Jeg ville dog valgt kyrgistan istedenfor Turkmenistan. Tryggere, enklere og visa-fritt.. men fortsatt befolket av hardføre alkoholiserte muslimer.

Deretter hadde jeg hoppet på et fly til thailand. Et viktig tips her er Burma/Myanmar, som nettopp har åpnet seg opp.. og er et fantastisk land som er fullstendig urørt av turister fortsatt. Akkurat som Vietnam var rundt 2000-tallet kan du fortsatt bli blant de første som besøker landet i moderne tid. Visumet ditt skaffer du i Thailand.... ellers er en rundtur rundt Vietnam, Kambodsja, Laos, Thailand og Malaysia noe veldig mange gjør. Blant de beste stedene i verden å få festet/pult fra seg på.

Deretter hadde jeg hoppet på et fly til Hong Kong (for å få sett "Kina" uten å stresse med visum), og flydd til Sør-Korea etter noen dager. Seoul er en fantastisk by med fantastisk mat! Toget til Busan og båten til Japan.. for å ta en uke der. Japan er jævla dyrt dog.

Deretter hadde jeg hoppet på et fly til Sør-Amerika. Sett Machu Pichu (som muligens stenger snart) og Galapogos øyene. Begge disse koster penger og må bestilles på forhånd.. Etter all sannsynlighet er du nå blitt drit lei reising, så jeg ville tatt noen uker på et strandparadis i nordlige Brasil eller en av øyene i latin-amerika. Helt til slutt hadde jeg blåst bort endel penger på å ta cruise fra sør-argentina til syd-polen. Det hadde vært en fantastisk slutt på en fantastisk reise....


... fanden heller, jeg blir misunnelig bare av å skrive dette.


Flybilletene til/fra sentral-asia (turkmenistan) og til/fra sør-amerika de eneste billettene jeg anbefaler å bestille på forhånd. De er såpass lite trafikerte ruter at du betaler blodpris om du ikke bestiller tidlig. To datoer å forholde seg gir deg nok fleksibilitet på resten av turen til at du kan bli lenger på steder du vil bli lenge på, og dra fra steder du ikke liker.

Ellers må du som sagt bestille turistingene Machu Pichu, Galapagos og syd-pol cruise på forhånd. Ingen av landene jeg har nevnt har spesielle visum-krav (vietnam har unntak for skandinaver, men bare for to uker forøvrig). Velger du deg andre land må du finne deg i at du må søke om visum på forhånd dog.

Ellers ville jeg kun tatt ting som de kom og gjort hva enn jeg ville.



Neste sommer hadde jeg invitert med ei dame på safari til Botswana, hvor man sover i telt i jungelen (drifters).. jeg kan garantere deg at de blir i veldig.. interessant.. humør av å sove i telt med papegøyer og andre dyrelyder rundt seg. Jeg hadde også tatt 3-4 dager med storby-ferie i Nairobi (nydelig bysentrum, fantastiske kaffebarer og veldig god mat på turistrestaurantene faktisk) , samt 3-4 dager i Addis Abeba.

.. og ellers er det jo også roadtrip i USA en nydelig mulighet. India/Bangladesh/Pakistan er også et kulturelt område du har droppet Sør-Amerika er et område du knapt får utforsket, men denne turen er allerede lang nok. Du kan få sett hele verden hvis du vil selvfølgelig, men da kommer du til å glemme veldig mye.

Ellers, Japan/Sør-Korea er det viktig å besøke på sommeren. De er ikke spesielt hyggelige ellers. Sørlige sør-amerika er også kaldt om vinteren, imens nordlige brasil/colombia fortsatt er ok. Du bør også unngå regntida i sør-øst Asia (særlig India) som er fra august-november (litt forskjellig avhengig av hvor).. og ikke nødvendigvis noe stort problem heller.
Sist endret av DumDiDum; 2. juni 2013 kl. 20:41.
Hva med og ta en lang ferie der man lærer seg og seile.. Ser det er mange seil freaks som poster hvor de skal på forum, og søker crew til opplæring. Både billig, en opplevelse for livet og man lærer noe.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg har vært i cirka 38-40 land hittil. Her er mine favoritter:

1. San Francisco: IT-hovedstad og ekstremt avslappet, lax sted. Nydelig og nyttig motstykke til...
2. New York: verdens navle. Du må ha vært her noen ganger før du kan si at du har reist. Det er den moderne sivilisasjonens navle.
3. Roma: En av verdens mest historiefylte byer. Du sier du vil unngå steder som Roma, men da vet du ikke hva du snakker om (enda). Her kan du gå i Villa Borghese, den samme parken Cæsar gikk ettermiddagsturer i. Her kan du besøke Colosseum, 2000 år gamle katakomber og se fantastiske malerier i små uunseelige kirker. Du burde også besøke Trastevera, den gamle bydelen full av restauranter og utesteder.
4. Amsterdam: En studie i liberalisme. En perfekt by å slappe av i noen dager.
5. Ukraina: En studie i russisk og øst-Europeisk kultur. Her kan alt kjøpes. Damer, pistoler, gambling, moro, vodka - og du bruker ikke mer enn 5-6000 kr på én uke med **full** festing. Og det er ikke en sånn pussy turist-by som Riga i Latvia; i Ukrania så er ting ekte. Og jentene er fantastiske.
6. Singapore: Vakker, sprudlende, ekte multikulturell og full av liv. Også kort vei til Malaysia og Kuala Lumpur. Du kan f.eks. leie en bil og kjøre dit, så slår du to fluer i en smekk.
7. Egypt: Stygt land med råtten kultur, men fantastisk klima og historie. Verdt å besøke i 3-7 dager, men ikke noe lenger.
8. Brussel: Hvis du liker øl, mat og europeisk historie, så burde du dra hit. Her kan du sitte og nyte belgisk øl på en nesten 1000 år gammel, ærverdig plass.
9. Barcelona: Barcelona er en av de mest spennende byene jeg har vært i. Her burde du leie en scooter og bare oppleve byen og fjellene rundt. Det er enormt mye som skjer i Barcelona, og restaurantene og kafeene er utrolig vakre (de får stipend fra kommunen for å pusse opp). Her er også Picasso-museet, det gotiske kvarteret, endeløse shoppingmuligheter, strandliv og bare en fantastisk god feeling.
10. Monaco: Et av mine favorittland. Et utrolig avslappet og rikt sted, med kort vei til utrolig mye annet bra (Cannes, Nice, etc.). Her burde du leie en bil og bare kjøre litt rundt, spise ost, drikke god vin og se på biler.
Vis hele sitatet...
Morsomt. Smaken er som baken.

Utenom Ukraina er dette listen over land jeg fraråder til alle som vil se noe annerledes. Disse er alle veldig, veldig vestlige og velorganiserte (ja, Singapore også)
Sist endret av DumDiDum; 2. juni 2013 kl. 21:02.
Roadtrip i USA! Kjørt gjennom kentucky/Tennessee og opplevd skikkelig hillbilly faktor på barer om kveldene. For så å ende opp i California.

Ellers så hadde jeg dratt til Asia, men det jeg heller mest mot er søramerika! Sett nazcalinjene fra fly!!
Ønsker deg hvertfall lykke til på reisen!
Fortsatt vondt i føttene etter å ha kommet hjem fra Bangkok i dag tidlig fytti, for en by..
Roadtrip usa! Lei deg en fet cab og cruise
New Zealand!! Evt. Roadtrip i USA.
Ellers ville jeg dratt til Thailand, Jamaica, Australia.. Så mange fantastiske steder!