Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4490
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Heisann!

I det siste har jeg merket flere jevnaldrende som bytter over/starter på privat vgs, som f.eks. Heltberg ved Nydalen i Oslo. Der blir elevene fristet med hver sin "gratis" Macbook som for mange er "sykt smud", som blir for det meste brukt til FM, CS og Netflix i timene. Har venner som gikk ut av ungdomskolen med 3,4 i snitt og som nå ligger på 4,9 etter vg1. Selv gikk jeg ut av samme ungdomskole med 5,1 og har nå etter vg1 falt ned til 4,1.

Jeg argumenterer med at jeg går på en bedre skole enn dem og derfor har jeg bedre forutsetninger for studier osv, mens de sier at det ikke har noe å si for hvilken vgs man går på. Hva slags motivasjon kan jeg ha av å gå på en bra skole? Hvorfor skal jeg ikke kunne komme inn på studiet jeg vil fordi jeg går på en strengere skole?
Noe av det du må huske på (om det faktisk er slik du beskriver, at dine kompiser har "betalt seg til bedre karakterer") er at de kommer til å slite desto mer senere. Du vil altså få mer kompetanse enn dem, og innhente dem ved en senere annledning. Stå på og jobb, det er det viktigste.
EDIT: Unnskyld at om jeg bare lirer av meg irrelevant tullprat. Overtrøtt atm...
Sist endret av Bl4derunner; 3. september 2013 kl. 23:01. Grunn: Cuz PI = 3,141592653589793238462643383279502884197169399375105
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Heisann!

I det siste har jeg merket flere jevnaldrende som bytter over/starter på privat vgs, som f.eks. Heltberg ved Nydalen i Oslo. Der blir elevene fristet med hver sin "gratis" Macbook som for mange er "sykt smud", som blir for det meste brukt til FM, CS og Netflix i timene. Har venner som gikk ut av ungdomskolen med 3,4 i snitt og som nå ligger på 4,9 etter vg1. Selv gikk jeg ut av samme ungdomskole med 5,1 og har nå etter vg1 falt ned til 4,1.

Jeg argumenterer med at jeg går på en bedre skole enn dem og derfor har jeg bedre forutsetninger for studier osv, mens de sier at det ikke har noe å si for hvilken vgs man går på. Hva slags motivasjon kan jeg ha av å gå på en bra skole? Hvorfor skal jeg ikke kunne komme inn på studiet jeg vil fordi jeg går på en strengere skole?
Vis hele sitatet...
Dette trenger ikke å ha noe som helst med skolen å gjøre. Du fikk gode karakterer på ungdomsskolen, men falt ned på videregående. Hvordan var rutinene dine for skolearbeid etter skolen på ungdomsskolen? Jeg vil anta at du er en av de som følger med i timen, skummer kapittelet 20min før prøven og får 5-6. På vg1. så må du faktisk jobbe litt. Ganske mange som går på en smell her!

Men selvfølgelig, hvis du syns det er urettferdig så får du overtale foreldrene dine til å stemme FrP. Stykkprisfinansiering gjør at du kan få velge AKKURAT hvilken skole du vil gå på, uten at hverken du eller staten skal måtte betale et øre ekstra! Er skolen god og populær, vil flere søke seg dit. Skolen vil dermed få mer penger til å gjøre skolen bedre.
Stykkprisfinansiering er fremtiden. Da får alle lik mulighet til å velge skole. Ikke sånn som det er i dag hvor det er lommeboken til foreldrene dine som bestemmer om du kan gå på en privatskole eller ikke.
(ja, det er faktisk sånn det er med AP sin modell!).

AP godtar friskoler (skoler som har et alternativt opplegg, eller er religiøst forankret). Eksempel: Steinerskolen som er en friskole. De har en annet pedagogisk opplegg. Da dekker staten 85% av kostnaden å gå på den skolen. Da må du alstå dekke 15% selv.

Om det er en privatskole som ikke godkjennes som friskole, må du betale 100% for å kunne gå der.

Det er modellen AP har drevet med i 8 år - det er den som gir de med fetest lommebok de beste mulighetene.

Stykkprisfinansiering gjør at pengene følger eleven. Si at det koster staten 100 000 å ha deg på en offentlig skole i året. Staten burde da ikke bry seg om hvilken skole de betaler, så lenge du får en god utdanning. Staten finansierer derfor din skolegang på hvilken skole du vil, fordi de 100 000 følger deg! Om du vil gå på en privatskole, så betaler Staten for deg!
Hva snakker du om å kjøpe seg bedre karakter? Man betaler ikke for karakter grunnet at skolen er privateid, jeg har ikke B i snitt fordi jeg går privatskole. Idioti å tro det.
Min teori: Private skoler vil ha et godt rykte, slik at flere vil velge disse.
Ser også at min teori kan føre til at lærere får høyere lønn på private skoler, slik at privatskoler får de "beste" lærerene.

Jeg velger forsåvidt å tro at det er generelt lettere å få bedre karakterer på private skoler uavhengig av lærer.

Til Bl4derunner: Jeg kunne godt fått en 6'er i gym, norsk, nynorsk, historie, engelsk, naturfag, geografi og samfunnsfag uten at jeg ville slitt noe mer nå... (Jeg går dataingeniør bachelor)
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg vil anta at du er en av de som følger med i timen, skummer kapittelet 20min før prøven og får 5-6. På vg1. så må du faktisk jobbe litt. Ganske mange som går på en smell her!
Vis hele sitatet...
Nåja, dette er ikke helt sant.

Jeg fikk bl.a en sterk 5'er i kjemi ved hjelp av denne metoden, og kjenner flere som får gode karakterer uten å gjøre noe.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Min teori: Private skoler vil ha et godt rykte, slik at flere vil velge disse.
Ser også at min teori kan føre til at lærere får høyere lønn på private skoler, slik at privatskoler får de "beste" lærerene.

Jeg velger forsåvidt å tro at det er generelt lettere å få bedre karakterer på private skoler uavhengig av lærer.
Vis hele sitatet...
Min personlige erfaring fra privat VGS i Bergen var heller at det var mye strengere krav. Jeg strøk i to fag, og jeg har kompiser som har bestått med 2'er i ett eller begge av de fagene som etter samtaler virker som de gjorde enda mindre enn meg. Jeg er egentlig ganske sikker på at det er mye av de samme kravene på så lavt nivå som VGS. Kontrasten fra lærerne på offentlig ungdomskole til privat VGS var også helt enorm. Jeg begynte på VGS og fant ut at det faktisk fantes lærere som bryr seg om faget sitt. Jeg skylder for øvrig fortsatt på ungdomskolen min for mine stryk-karakterer på VGS.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Trådstarter
For å være ærlig så har jeg aldri vært en veldig hardarbeidende elev og vil si jeg har gått på en liten smell (om det skyldes nivået på skolen er jeg ikke sikker på), men det er ihvertfall ikke de som nå har gått fra ca 3 i snitt til nesten 5! Og dette er ikke bare en person men alle jeg kjenner som går privat. Merket at de som valgte privat i år valgte det fordi de var skolelei og visste at de vil gå ut av vgs med gode karakterer uten noe spesiell jobbing.

Angående det med at jeg tar de igjen senere i livet; hvordan vil jeg kunne det hvis de kommer inn på juss eller medisin og ikke jeg? Jeg vil se på meg selv som mye mer kapabel til å bli lege enn dem men tilslutt så er det desverre karakterene som teller.

Har også sett 5'er-oppgaver på offentlige vgs'er med mindre enn 2 i inntakssnitt og de er til å le av, er desverre slik at vi får karakterer etter hvordan vi er i forhold til resten av klassen.
Sist endret av ZayCuBez; 3. september 2013 kl. 23:28.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Her kommer en liten utlegging og litt avsporing men det får forumet tåle
Sitat av Claryn Vis innlegg
Men selvfølgelig, hvis du syns det er urettferdig så får du overtale foreldrene dine til å stemme FrP. Stykkprisfinansiering gjør at du kan få velge AKKURAT hvilken skole du vil gå på, uten at hverken du eller staten skal måtte betale et øre ekstra! Er skolen god og populær, vil flere søke seg dit. Skolen vil dermed få mer penger til å gjøre skolen bedre.
Stykkprisfinansiering er fremtiden. Da får alle lik mulighet til å velge skole. Ikke sånn som det er i dag hvor det er lommeboken til foreldrene dine som bestemmer om du kan gå på en privatskole eller ikke.
(ja, det er faktisk sånn det er med AP sin modell!)
Vis hele sitatet...
Nei. Det du sier her er feil! Stykkprisfinansiering betyr på ingen måte at du får bestemme hvilken skole du vil gå på. Det finnes to systemer for opptak. Det ene heter karakterbasert opptak (fritt skolevalg) hvor elever søker på skoler og plasser utdelt etter karaktersnitt. Det andre er geografisk basert opptak hvor geografiske og eventuelt sosiale hensyn spiller inn når en søker skole. Et system som legger opp til at du skal kunne gå på en skole i ditt eget nærmiljø. stykkprisfinansiering spiller ingen rolle i dette.

Stykkprisfinansiering er derimot en statlig finansieringsmodell hvor i dette tilfellet skoler tildeles en pengesum for hver elev de tar inn. Jo flere elever jo mere penger.

Problemet med stykkprisfinansiering er at tildelingen blir gjort på gjennomsnittskostnaden per elev på landsbasis. Dette fører til at tildelingen er trukket opp pga skoler i distriktene hvor det er få elever per lærer. privatskoler/friskoler etablerere seg så og si utelukkende i sentrumsnære områder hvor du får flere elever per lærer og derved mer midler enn hva de konkurrerende offentlige skolene får. Dette gjør at fri-/ kan de tilby finere fasiliteter, macbook o.l. Det Claryn har rett i er at Staten dekker idag mesteparten av kostnadene per elev på dagens friskoler/alternative privatskoler. Og at FRP ønsker at staten dekker alt.

En kan fint argumenter for at dette er feil bruk av våre skattepenger på statlig subsidie av allerede pengesterke byungdom fremfor større utdeling til alle. Men det får være en enkeltvurdering. I tillegg har en i det siste sett en rekke avsløringer hvor friskolene har brutt loven og tatt utbytte fra friskoler. Altså skattepenger i utbytte til enkeltpersoner. Jeg lar det igjen være en enkeltvurdering.

I tillegg vil jeg påpeke at du har en meget merkelig bruk av friskolebegrepet.
AP godtar friskoler (skoler som har et alternativt opplegg, eller er religiøst forankret). Eksempel: Steinerskolen som er en friskole. De har en annet pedagogisk opplegg. Da dekker staten 85% av kostnaden å gå på den skolen. Da må du alstå dekke 15% selv.
Vis hele sitatet...
Friskole er/var et begrep som ble brukt om private skoler som tilbydde likt utdanningsløp som de offentlige skolene. Eksempler på dette er Akademiet og begrepet har mer eller mindre blitt sluttet å brukt etter friskolestansen i 2005. Det er en annen gruppe privatskoler som Steinerskolen som har alternativ pedagogisk undervisning og skoler med alternativ religiøs undervisning slik som St. Paul og Danielsen i Bergen. Disse tildeles bevilgning for å drive skole på alternativ utdanning og ment som et substitutt. Etter 2005 ble det satt en stopper for etablering av friskoler som Akademiet men det tillates forsatt privatskoler basert på alternativ pedagogisk og religiøs utdanning. Her bruker du et etablert politisk begrep som noe annet enn hva det er.

Så til trådstarter: Hva som fører til nedgangen i ditt snitt og deres oppgang er umulig å svare pressist på. Det kan ha med å gjøre at ungdomsskolen du gikk på har vært snillere på karakterer sammenlignet med videregående. Det kan ha med at du ikke tilpasser deg studiehverdagen særlig godt eller at skolen din er for streng eller bruker normalfordeling av karakterer. For dine venner kan det være at de har skjerpet seg eller at skolen er for snill med karakterene (noe som en privatskole har økonomisk insentiv for å gjøre). En kan synse mye men inntil en ser en bred gjennomføring av normerte prøver, eksamensstatistikk eller forskning på feltet er det umulig å trekke en konklusjon. Det står og faller på din egen innsats på VGS og du får trøste deg med at hvis vennene dine går på privatskole og får feilaktig gode karakterer vil de gå på en solid smell på høyere utdanning.
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Jeg argumenterer med at jeg går på en bedre skole enn dem og derfor har jeg bedre forutsetninger for studier osv,
Vis hele sitatet...
Jeg tar det for gitt at det finnes felles eksamener som fanger opp inflasjon i karaktersetting.
Om noen er flinke nok til å studere til lege så er det flott. Det er ett studium som krever noe ekstra.
Hvis noen vil studere Jus så er det rikelig med muligheter for de som vil.
Ikke at jeg vil anbefale en utdanning man ikke kan ta med seg til andre land.
Det kan jo være at man finner en ektefelle som ikke vil bo i Norge.

Utvalget i Norge er begrenset og den skolen med best undervisningsteknologi
har ikke åpnet noe tilbud i Norge. Det er jo ikke lov å tjene penger i Norge.
Da er det vanskelig å drive butikk og tilbudet blir begrenset.
Noen med sosialistisk legning liker åpenbart å skyte seg selv i foten ved å nekte seg selv muligheten til det beste markedet kan tilby. Dem om det.
Norge er ett meget lille land hvor det ikke er tillatt å tjene penger på å undervise
elever som vil forbedre seg. Det har en kostnad som er umulig å beregne.
De som er rike og kloke har muligheten til å velge det beste ved å studere i England eller USA. De har en reell mulighet til å øke IQ og bli flinkere i stedet for bare skoleflink.
De som ikke vet... Tja, det er ikke mitt problem og sta folk finnes over alt.
Det finnes både strengere og slakkere private skoler. Heltberg er en av de slakke.

Helt til slutt er det bare studiepoengene som har noe å si virker det som; så ja - det er kanskje litt urettferdig om det er lettere å få høyere karakterer der...
Sist endret av MBTI; 4. september 2013 kl. 06:56.
Det er nok ganske tilfeldig hvordan karaktergivningen er på enkelte skoler, uavhengig om skolen er offentlig eller privat eid. Allikevel mener jeg å ha sett tendenser til at det generelt er lettere å få gode karakterer, og å stå, på private skoler i Oslo og megn, enn på offentlig skoler i distriktene.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Jeg tar det for gitt at det finnes felles eksamener som fanger opp inflasjon i karaktersetting.
Vis hele sitatet...
Greia med privatskolene jeg vet om så er omtrent all undervisningen eksamensrettet slik at man ikke får en mye lavere karakter på eksamen enn i standpunkt.

Men hva er da poenget i å gå på en skole med høyt inntaksnitt? Frister veldig å begynne på Heltberg når de sier "haha du hadde fått sikkert 6 i snitt det er driiitlett", men har alltid tenkt det var en fordel å gå på en god skole uansett karakterene jeg fikk.

Norsklæreren min og noen andre har sagt at man vil bli nedprioritert ved forskjellige universiteter/høyskoler hvis man har gått på privat vgs siden man vet at de har for høye karakterer, og en evt arbeidstaker vil også se på det, noen som vet?
Tviler på at universiteter har myndighet til å nedprioritere karakterene dine kun fordi du har gått på privatskole.
Privatskoler hvor elevene får bedre karakterer kan jo faktisk være fordi de har råd til å gi lærerne bedre lønn, som gjerne fører til at de får de beste lærerne, som igjen gjør at elevene lærer mer.

Men om VGS er viktig for videre studier? Det kommer jo helt ann på hva du skal gjøre, skal du på studie som krever spes.studiekompetanse er det jo almenne fag og fysikk/kjemi, om det er relevant for medisin vet jeg ikke, men å lære å analysere dikt som en Gud hjelper deg faen ikke når du skal regne ut doseringer på medisin til pasienter.

Om du går en veldig spesialisert linje, du har for eksempel tenkt å bli regissør, såvidt meg bekjent er dette meget vanskelig ettersom det er en skole på høyere nivå hvor de utdanner 4-5 stykker per år, med en slik plan ville jeg glatt betalt meg inn på en privatskole for å lære av de beste, for å ha den beste muligheten til å komme inn på videre studier.

Så jeg tror at om du har planer om en spesialisert utdanning kan det være lurt å se på ryktet til den videregående skolen, men for "vanlige" studier lærer du stort sett det samme ved de fleste videregående skolene.