Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2275
Hei!

I høstferien røyket jeg hasj når jeg var i Amsterdam, og jeg skal inn til militæret (MP) til høsten. Det jo ingen nyhet at det er lovlig å røyke hasj i Amsterdam, men hvilke holdninger har forsvaret til dette? La oss si at de finner ut at jeg har røyket hasj, og jeg sier at jeg røyket i Amsterdam, altså så var det ikke ulovlig, vil da forsvaret reagere på dette? Er dette like ille som å røyke hasj i Norge, eller har jeg loven på min side i denne saken?
Det er ikke lov å røyke i amsterdam, de bare overholder ikke lovgivningen..

Uansett bør du holde kjeft om det, de vil ikke finne spor etter bruken med mindre du har røyka i ettertid..
Om det er ca 1 år siden du røyket hasj, burde det ikke være noe problem med mindre du ikke forteller det til dem.
Så lenge du kan dokumentere at du var der så går det bra du brøt ingen regler. du sitter i samme situasjon som broren min var i når han var i militæret. bortsett fra at han klart på en rar måte å ljuge om at hann hadde vert i amsterdam. men uansett så er det 5 uker siden høst ferien er det ikke? så innen fredag seinest pisser du reint null stress:P hasj går ut etter 6 uker seinest så:P
Sitat av Hobby_narkis Vis innlegg
Så lenge du kan dokumentere at du var der så går det bra du brøt ingen regler. du sitter i samme situasjon som broren min var i når han var i militæret. bortsett fra at han klart på en rar måte å ljuge om at hann hadde vert i amsterdam. men uansett så er det 5 uker siden høst ferien er det ikke? så innen fredag seinest pisser du reint null stress:P hasj går ut etter 6 uker seinest så:P
Vis hele sitatet...

HØSTferie. Altså i oktober.
Vinterferien du tenker på nå.

Men trådstarter: Det går bra. Ikke røyk mer
Sitat av Hobby_narkis Vis innlegg
Så lenge du kan dokumentere at du var der så går det bra du brøt ingen regler. du sitter i samme situasjon som broren min var i når han var i militæret. bortsett fra at han klart på en rar måte å ljuge om at hann hadde vert i amsterdam. men uansett så er det 5 uker siden høst ferien er det ikke? så innen fredag seinest pisser du reint null stress:P hasj går ut etter 6 uker seinest så:P
Vis hele sitatet...
Jo han bryter regler. For det første har han brutt Nedelansk lov, for det andre ønsker ikke forsvaret personer som benytter "narkotika" (etter statens egen definisjon).

Ikke si noen ting! Det kommer ingenting godt ut av det, og ingen har bedt deg forklare deg.
§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:

1. i riket, herunder
a) enhver innretning og ethvert anlegg som er plassert på den norske del av kontinentalsokkelen og som nyttes til undersøkelse etter eller utnytting eller lagring av undersjøiske naturforekomster,
b) anlegg for transport av petroleumsforekomster tilknyttet innretning eller anlegg som er plassert på den norske del av kontinentalsokkelen,
c) sikkerhetssonen rundt slike innretninger og anlegg som nevnt under a og b foran,
d) norsk fartøy (herunder norsk boreplattform eller liknende flyttbar innretning) i åpen sjø, og
e) norsk luftfartøy utenfor områder som er undergitt noen stats høyhetsrett;
2. på norsk fartøy eller luftfartøy hvor det enn befinner seg, av noen av dets besetning eller andre som medfølger fartøyet; som fartøy reknes her også boreplattform eller liknende flyttbar innretning.
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
b) er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk statsmyndighet,
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
d) er foretatt overfor EFTA-domstolen og hører blant dem som omhandles i denne lov § 163 jf § 167 og § 165 eller domstolloven §§ 205 til 207,
e) er straffbar etter lov 6 mai 1994 nr 10 om gjennomføring av kjemivåpenkonvensjonen § 5,
f) skal være straffbar i henhold til FNs havrettskonvensjon 10 desember 1982 artikkel 113 (skade på undersjøiske kabler og rørledninger),
g) er straffbar etter lov 17. juli 1998 nr. 54 om gjennomføring av Konvensjonen om forbud mot bruk, lagring, produksjon og overføring av antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner § 5, eller
h) er straffbar etter lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse
Beklager, men jeg mente vinterferien.
bare vært litt forsiktig, en kompis av meg blei tatt når han kom inn.
de fant spor av hasj i telefonen (der man putter inn laderen) så vist du veit du har hatt noe som har ligget i nærheten av hasj som du skal ta med i militæret så tar å rens det!
Sitat av Hobby_narkis Vis innlegg
Så lenge du kan dokumentere at du var der så går det bra du brøt ingen regler.
Vis hele sitatet...
Jeg presterte å innrømme at jeg hadde røyka i Nederland under et telefonavhør, etter at et brev med noe greier hadde blitt stoppa i tollen. De sa at de vurderte å opprette sak på grunnlag av det jeg sa. Heldigvis ble saken henlagt, men det kan uansett være lurt å holde kjeft om hva du har røyka der nede.

Sitat av FeiteJ Vis innlegg
bare vært litt forsiktig, en kompis av meg blei tatt når han kom inn.
de fant spor av hasj i telefonen (der man putter inn laderen) så vist du veit du har hatt noe som har ligget i nærheten av hasj som du skal ta med i militæret så tar å rens det!
Vis hele sitatet...
En kompis av meg ble tatt etter at de puttet post-it lapper(?) i lomma på ham og dro opp smuler av hasj som hadde festet seg på limet. Så pass på å riste godt ut av lommene.
Sist endret av HomerJay666; 24. mars 2010 kl. 11:03.
Sitat av HomerJay666 Vis innlegg
Jeg presterte å innrømme at jeg hadde røyka i Nederland under et telefonavhør, etter at et brev med noe greier hadde blitt stoppa i tollen. De sa at de vurderte å opprette sak på grunnlag av det jeg sa. Heldigvis ble saken henlagt, men det kan uansett være lurt å holde kjeft om hva du har røyka der nede.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Som sagt, aldri innrøm noen ting før du evt. sitter i retten.


Sitat av HomerJay666 Vis innlegg
En kompis av meg ble tatt etter at de puttet post-it lapper(?) i lomma på ham og dro opp smuler av hasj som hadde festet seg på limet. Så pass på å riste godt ut av lommene.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke akkurat post-it lapper , men lapper med lim på ja. De kjører samme test på amerikanske flyplasser.
Sitat av fetter Vis innlegg
Kanskje ikke akkurat post-it lapper , men lapper med lim på ja. De kjører samme test på amerikanske flyplasser.
Vis hele sitatet...
Var det jeg ble fortalt, men syntes selv det hørtes litt rart ut.
Virkestoffene er ute innen den tid du skal i militæret, og ved å ta et par kjappe forhåndsregler ser jeg ikke hvordan dette skal være et problem:
- Nye klær
- Rensing av eventuelle elektroniske duppedinger
- Klipp håret
- Ikke røyk i den nærmeste framtid før militæret

Ved spørsmål om bruk nekter du, og når de ikke finner noe å mistenke deg får har de heller ingen grunn til å teste deg. Hva gjelder lovligheten er det selvfølgelig ulovlig, men de kan jo ikke akkurat ta deg for noe. Alt du har gjort og skrevet her er teoretisk, og du spør av ren nyskjerrighet. Lykke til i militæret
Sist endret av RadioSlave; 24. mars 2010 kl. 11:30.
Sitat av Astory Vis innlegg
§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:

1. i riket, herunder
a) enhver innretning og ethvert anlegg som er plassert på den norske del av kontinentalsokkelen og som nyttes til undersøkelse etter eller utnytting eller lagring av undersjøiske naturforekomster,
b) anlegg for transport av petroleumsforekomster tilknyttet innretning eller anlegg som er plassert på den norske del av kontinentalsokkelen,
c) sikkerhetssonen rundt slike innretninger og anlegg som nevnt under a og b foran,
d) norsk fartøy (herunder norsk boreplattform eller liknende flyttbar innretning) i åpen sjø, og
e) norsk luftfartøy utenfor områder som er undergitt noen stats høyhetsrett;
2. på norsk fartøy eller luftfartøy hvor det enn befinner seg, av noen av dets besetning eller andre som medfølger fartøyet; som fartøy reknes her også boreplattform eller liknende flyttbar innretning.
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
b) er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk statsmyndighet,
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
d) er foretatt overfor EFTA-domstolen og hører blant dem som omhandles i denne lov § 163 jf § 167 og § 165 eller domstolloven §§ 205 til 207,
e) er straffbar etter lov 6 mai 1994 nr 10 om gjennomføring av kjemivåpenkonvensjonen § 5,
f) skal være straffbar i henhold til FNs havrettskonvensjon 10 desember 1982 artikkel 113 (skade på undersjøiske kabler og rørledninger),
g) er straffbar etter lov 17. juli 1998 nr. 54 om gjennomføring av Konvensjonen om forbud mot bruk, lagring, produksjon og overføring av antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner § 5, eller
h) er straffbar etter lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse
Vis hele sitatet...
Ved å røyke hasj, bryter man såvidt meg bekjent kun straffelov § 162.
§ 162 er ikke i listen over det som regnes som lovbrudd når det er begått i utlandet. § 162c handler om organisert kriminalitet.
Jeg tror derfor at man lovlig, som norsk statsborger, kan røyke hasj i land hvor dette er lovlig.
OK var der selv i vinterferien. Eneste nordmannen jeg og kompisen møtte på var en nordlending så regner med jeg ikke traff på deg:P

Anyway, var på sesjon for noen par uker siden. Hadde skrevet på egenerklæringen at jeg hadde røyket cannabis før. NÅr jeg kom inn til legen sa han " jaja ****** vi kan jo bare gå rett på sak, det var det stoffbruket da. Dessverre er det null toleranse for bruk av noen som helst narkotiske stoffer i militæret og jeg kan bare gi deg fritak"

Selve legen syntes det var litt dumt, og interesserte seg veldig i det faktumet at det gikk fortsatt ann å kjøpe cannabis i amst, han hadde visst vært der da han var yngre:P Og når jeg sa jeg hadde prøvd trøffler og salvia der nede interesserte han seg enda mer. " Ahhh jahaa ja, artig. Du har ikke fått en sånn bæd-tripp før du eller?"Så legen syntes ikke det var så ille fikk jeg inntrykket av , men han har ikke no valg en å gi meg fritak, men så lenge du ikke innrømmer det går det fint, det blir ikke tatt no urin test eller no sånt der

Edit: Beklager, så ikke at du skulle inn , trodde du skulle på sesjon først. Vet ikke hvordan ting er da, men de har ihvertfall 100% null toleranse.
Sist endret av Tortia; 24. mars 2010 kl. 11:57.
Sitat av fetter Vis innlegg
Nettopp. Som sagt, aldri innrøm noen ting før du evt. sitter i retten.




Kanskje ikke akkurat post-it lapper , men lapper med lim på ja. De kjører samme test på amerikanske flyplasser.
Vis hele sitatet...
Sitat av HomerJay666 Vis innlegg
Var det jeg ble fortalt, men syntes selv det hørtes litt rart ut.
Vis hele sitatet...

De bruker post-it lapper og ihverfall. Det gjorde de på meg. Også sprayer de på med noe greier som sikkert vil få en annen farge eller no om det er hasj-røyk-stoffer eller lignende. Tror altså røyken sitter igjen i klærne, og de får du noe av dette med limet på postitene, som de sprayer dette rare stoffet på.
Sitat av blankis Vis innlegg
Ved å røyke hasj, bryter man såvidt meg bekjent kun straffelov § 162.
§ 162 er ikke i listen over det som regnes som lovbrudd når det er begått i utlandet. § 162c handler om organisert kriminalitet.
Jeg tror derfor at man lovlig, som norsk statsborger, kan røyke hasj i land hvor dette er lovlig.
Vis hele sitatet...
Problemet med resonnementet ditt er at det ikke er lovlig å røyke hasj i Nederland, men det samtidig ikke straffbart(er det noen land som faktisk opererer med lovlig kjøp/bruk av cannabis?).
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sist gang jeg sjekket hadde Forsvaret nulltoleranse ovenfor ulovlige rusmidler. Har hørt om tilfeller der du fremdeles får avtjene førstegangstjeneste, men om du skal i MP antar jeg at de har en slags seleksjons-prosess. Om du skulle bli avslørt for å ha røkt marihuana, nekter jeg å tro at de vil la deg gjennomføre et opptak. På en annen side blir hvert tilfelle vurdert individuelt, så du kan være heldig og ikke bli straffeforfulgt, men MP blir du iallfall ikke.

Grunnen er ganske enkelt at MP har bøttevis av søkere, om jeg ikke tar helt feil. Derfor har de nok av folk å velge i, og rusbrukere er nok ikke blant de som blir prioritert. Du får håpe du ikke pisser positivt dersom du har lyst å bli MP.

Edit: Hvor du har røykt bryr ikke Forsvaret seg om, de sier bare nei og ferdig med det. Politiet derimot, må vel kanskje ta det litt mer i betraktning i en eventuell staffesak.
Sist endret av thomasf; 24. mars 2010 kl. 13:21.
Så sant du tok pisseprøve på sesjon og den var ren, så tviler jeg sterkt på at de tar en ny en når du kommer inn til høsten, så sant mistanken ikke er overhengende. Var 12 i forcen, og ikke en gang ble vi sjekka for noe som helst.
6mnd ut i tjenesten kom de derimot med ett skriv ,på at de kunne ta pisseprøve når som helst, og den måtte vi signere.
Blir du tatt, så ryker du ut av forsvaret, og det blir anlagt en sivil sak på deg.
Sitat av Astory Vis innlegg
Problemet med resonnementet ditt er at det ikke er lovlig å røyke hasj i Nederland, men det samtidig ikke straffbart(er det noen land som faktisk opererer med lovlig kjøp/bruk av cannabis?).
Vis hele sitatet...
Ja du har et poeng her. I følge loven er det fremdeles straffbart, ettersom det bare har blitt gjort en de facto avkriminalisering; det vil si, det juridiske har ikke blitt endret, kun praksisen. Men dette skaper en forvirrende gråsone som gir rom for tolkning, se f. eks denne artikkelen: http://www.ba.no/nyheter/article764926.ece
Her forholder ikke de norske dommerne seg til hva som faktisk står i det Nederlandske lovverket men hva den allmenne oppfatningen er.

På grunn av FN konvesjoner eksisterer det ikke, såvidt meg bekjent, et land hvor det er fullt lovlig med bruk og kjøp av cannabis hvis en ser bort ifra cannabis til medisinsk eller religiøs bruk.
Men det finnes f. eks deler av Australia hvor bruk av cannabis har blitt formelt avkriminalisert, og en norsk person vil derfor kunne bruke cannabis der helt lovlig juridisk sett, hvis jeg ikke tar helt feil.