Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4653
Hei.
Jeg ser meg lei av NAV/systemet generelt at jeg ikke har noe annet valg enn å flytte ut i skogen pga dyr leie på bygda og dyr mat per dags dato.
Det har seg sånn at jeg har måtte skru av all strøm (untatt vann) for å overleve.

Har 3000 kr i mnd å leve for på mat, legeregninger, buss, husholdningsartikler etter betalt leie, strøm og internett.
Eneste varmen jeg får er sola, så nå vurderer jeg å flytte ut. Spørt matbutikker om de kan gi meg gammel mat, men det kan de ikke pga regler, så de kaster den heller i en kontainer med lås på. Omsorgssenteret har jeg spørt, de har bare mat til de eldre.

Får utslett/psoriasis av gluten, og tåler heller ikke melk. Får ikke sjekka meg heller, for egenandelen er på 2500 kr, jeg har ikke nådd grensa litt engang.

Jeg har virkelig prøvd å fått hjelp av nav, men de vil ikke gi meg nødhjelp (matlapp) mer fordi jeg går på aap, fordi de ga meg avslag på husleie i juli og jeg ligger da etter. Har 200 kr igjen å leve for på mandag i 2 uker for å få litt overskudd den 18 september (neste utbetaling). Har og kontakta frelsesarmeen, men de holder til 1 tima unna.
NAV sier jeg er veldig tynn å må legge på meg, men jeg har ikke penger til skikkelig mat med fett. Har spist bønner, pasta og ketchup lenge nå, og ser ikke på dette som et liv. Alt jeg tenker på er hvordan jeg kan strekke til med mat hver eneste måned.

Tror ikke folk tenker over at det bare blir verre og verre. Jeg har prøvd å søke på alle slags jobber, men får bare nei. Da er det vanskelig å få til noe uten penger.

Men ja, hva er den beste isolasjonen for hytte i skog? Jeg har en hammer jeg fant i skogen, mangler bare noe spiker og glava? Og planker.
Hvordan tenne bål lettest mulig?
Hvordan er det med postboks/henge opp postkasse uten å ha noe sted å bo? Får ikke penger av nav om jeg ikke har et sted å bo. De har ikke tilbud om andre steder jeg kan bo heller. Det er vanskelig å forklare alt i detalj, men når jeg skriver her er det altså siste stopp, for jeg er veldig lei, jeg blir utrolig missunnelig på familier som koser seg med mat i husene sine, folk som lever rett og slett.

Har vurdert gapahuk, noen veldig bra, men enkle ideer?
Alt jeg vil er å ha nok mat i måneden, jeg er så lei av å leve sånn. Håper noen forstår, og ikke kommer med drittkommentarer. Skal og kjøpe stormkjøkken med tiden.
Takk
Sist endret av yomomma; 3. september 2017 kl. 18:26.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med å lete etter en jobb?
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som han over, det er egentlig ikke mye å gjøre for din del, utenom å lese alt av regelverk til nav og vite hva du har krav på, du har nok krav på mer ting enn kontaktpersonen nødvendigvis gir. Nummer en prioritet er vel å skaffe seg en jobb, samme hva det er. Kontakt media hvis du har en historie å fortelle, så får du nok oppfølgning. Mange som får jobb gjennom sosial media også.

Hva med familie? Venner? Ingen som har en sofa? Det hjelper jo egentlig ikke å gjemme seg i skogen, problemene kommer jo tilbake når du eventuelt må inn til byen igjen og du må betale regninger du kanskje ikke har betalt (de hoper opp med renter).
Får du minstesats på aap så bor du for dyrt.

Minsteytelse

Har du ikke hatt lønnsinntekt eller mottatt andre ytelser før arbeidsevnen din ble redusert med minst 50 prosent, vil du likevel kunne få AAP. Minsteytelse er på 2 ganger grunnbeløpet (G) per år.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn...i+folketrygden

Går på AAP selv og må bo i ett deprimerende shithøl av en by som aldri sku hatt bystatus fordi jeg ikke har råd til å bo alene i Oslo eller en annen atraktiv by.
Sist endret av Yalla; 3. september 2017 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å redusere utgifter? Feks bo billigere? Om du ikke finner noe billigere lokalt så kan du kanskje flytte? Du går på AAP og får ikke napp på jobber. Altså kan du ikke på en enkel måte øke inntektene. Da gjenstår kun det å senke månedlige utgifter slik at det blir igjen mer penger til mat etc.
Du bruker for mye penger..
Aap holder lang vei, du får penger hver 14. dag, hva med å planlegge hva du skal bruke pengene på? legge av noen hundre kroner nå og da? Jeg har klart å spare opp depositum til leilighet og betale store reparasjoner på bil med 6400kr utbetalt hver andre uke.
Så kommer faste utgifter 5000kr husleie + 600 strøm, regninger, baderoms artikler og kanskje et nytt klesplagg i ny å ne og fortsatt klarer jeg å ha et fullt kjøleskap, merkelig det der...

Og om du er så skers på cash så går du på nav og forlanger en praksisplass slik at du får deg erfaring og blir attraktiv på arbeidsmarkedet.
Selv cashet jeg ut 18k på kurs fra egen lomme og var skinne blakk i flere måneder slik at jeg kunne få muligheten til begynne å jobbe på havet uten garanti for jobb, men jeg sto på og det ordnet seg greit, gikk fra 14k på nav til 64k som fisker.
Folka på nav er interessert i at du skal bort fra kontoret og det skjer aldri om de bare innvilger søknadene dine når du allerede har aap, gå på nav å si du vil ha noe fornuftig å gjøre, omså gratis bare for erfaringen sin del så skal du se at de snur pipa ganske fort for da er det plutselig muligheter for å få deg ut av systemet.

Du kommer ikke langt med å sitte på ræva og forvente at noen skal hjelpe deg, du må hjelpe deg selv mann.
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Du bruker for mye penger..
Aap holder lang vei, du får penger hver 14. dag, hva med å planlegge hva du skal bruke pengene på? legge av noen hundre kroner nå og da? Jeg har klart å spare opp depositum til leilighet og betale store reparasjoner på bil med 6400kr utbetalt hver andre uke.
Så kommer faste utgifter 5000kr husleie + 600 strøm, regninger, baderoms artikler og kanskje et nytt klesplagg i ny å ne og fortsatt klarer jeg å ha et fullt kjøleskap, merkelig det der...

Og om du er så skers på cash så går du på nav og forlanger en praksisplass slik at du får deg erfaring og blir attraktiv på arbeidsmarkedet.
Selv cashet jeg ut 18k på kurs fra egen lomme og var skinne blakk i flere måneder slik at jeg kunne få muligheten til begynne å jobbe på havet uten garanti for jobb, men jeg sto på og det ordnet seg greit, gikk fra 14k på nav til 64k som fisker.
Folka på nav er interessert i at du skal bort fra kontoret og det skjer aldri om de bare innvilger søknadene dine når du allerede har aap, gå på nav å si du vil ha noe fornuftig å gjøre, omså gratis bare for erfaringen sin del så skal du se at de snur pipa ganske fort for da er det plutselig muligheter for å få deg ut av systemet.

Du kommer ikke langt med å sitte på ræva og forvente at noen skal hjelpe deg, du må hjelpe deg selv mann.
Vis hele sitatet...
wooooow, du er kongen ass, til TS, skogen blir stress, finn en sykdom du liker og bli ufør, eller gjør som resten, mann deg opp og ta steget inn i hamsterhjulet. Må jo finnes en billigere plass å leie, bo hos mamma? Selge dop? Jeg mener, om det er så på felgen som du påstår så har du jo ingenting å tape?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Søk om bostøtte fra husbanken
Ts du tror du har det ille nå? Hvordan tror du det blir å leve ute i skogen nå som vinteren nærmer seg? Hvorfor ikke forsøke kollektiv eller gå ned på standard og bo billigere? De problemene du har nå, de blir mange ganger større når vinterfrosten river i barten der du forsøker å sove under gapahuk...

Det er ok med litt villmarksliv i små mengder og når en er klar for det. Men over lengre periode tror jeg blir veldig slitsomt. Spesielt nå på denne årstiden.

If all else fails, forsøk å dokumentere utgifter så godt og nøyaktig som mulig. Medisiner, lege, bolig, strøm etc. Så kan du evt. søke hjelp brukerombudet. For at du skal ha gjennomslagskraft i forhold til økte satser hos NAV så er det viktig med en grundig søknad, svært god dokumentasjon på utgifter og inntekter samt gjerne litt press bak søknaden som du kan få om du får hjelp av brukerombudet.

Om du har store nok utgifter til feks medisiner, behandling eller andre livsnødvendige greier så vil du ha rett til å få såkalt utvidet livsopphold fra NAV. Som nevnt over så kan du også søke husbanken om bostøtte. Det alene kan fort gi deg en tusenlapp eller to ekstra per måned.
Sist endret av frtoretang; 4. september 2017 kl. 04:37.
Hvis du har leilighet, har du vurdert å ta inn leieboere? Hva med Airbnb?

Skal du absolutt bo i ødemarka, så invester for all del i en god og varm sovepose. Snø er veldig bra isolasjon, så er det nok snø, lag en snøhule.

Er det et felles-stativ for postkasser i nærheten, er det igrunn bare å henge opp en postkasse og gi beskjed til Posten. Er det postkasse på hvert hus, ta en runde og spør huseiere om du kan henge opp en postkasse ved siden av dems. Da bruker du dems adresse som din, gjerne legg til en B etter husnummeret. Posten er interessert i færrest mulig utleverings-steder så dem insisterer på at du henger opp postkassa di der det er en postkasse fra før.

Går på AAP selv, har nettopp begynt på femte året. Bor i Oslo i egen leilighet, og har igrunn grei økonomi ved å være litt sparsommelig med utgiftene.
Du kan da ikke mene dette... Du spør hvordan å tenne et bål.. Så tror du det er lett å leve i naturen? Tror du seriøst ikke flere hadde gjort det om det var lett, som har litt mer skills enn deg.. Få deg litt selvinnsikt.. Folk som har gjort dette i flere år dør i naturen hvert år... Og her kommer du uten NOEN skills, og tror du skal klare det..

Men ja, om du mener dette seriøst. Bør du kjøpe deg no billig utstyr du tror du trenger... Hiv deg ut på en 3-4 dagers tur.. Skriv ned hva du lærer av dine egne feil, rett opp i de til neste tur.. Gjenta dette til det ikke er noen feil og du føler du klarer deg ok.. SÅ bør du begynne på litt lengre turer, der du igjen kommer til å møte på nye problemer.. Husk du må ha alt av greier med deg ellers kan det bli stjålet.. Du må ha en relativt tett camp, med mulighet for mat.. Er ikke sånn at man kommer seg til butikken hver dag om man bor i skogen.. Om du bor i skogen, så kan du ikke bo rett ved et byggefelt og sivilisasjon, da kommer folk til å reagere..
Sitat av yomomma Vis innlegg
Hei.
Jeg ser meg lei av NAV/systemet generelt at jeg ikke har noe annet valg enn å flytte ut i skogen pga dyr leie på bygda og dyr mat per dags dato.
Det har seg sånn at jeg har måtte skru av all strøm (untatt vann) for å overleve.

Har 3000 kr i mnd å leve for på mat, legeregninger, buss, husholdningsartikler etter betalt leie, strøm og internett.
Eneste varmen jeg får er sola, så nå vurderer jeg å flytte ut. Spørt matbutikker om de kan gi meg gammel mat, men det kan de ikke pga regler, så de kaster den heller i en kontainer med lås på. Omsorgssenteret har jeg spørt, de har bare mat til de eldre.

Får utslett/psoriasis av gluten, og tåler heller ikke melk. Får ikke sjekka meg heller, for egenandelen er på 2500 kr, jeg har ikke nådd grensa litt engang.

Jeg har virkelig prøvd å fått hjelp av nav, men de vil ikke gi meg nødhjelp (matlapp) mer fordi jeg går på aap, fordi de ga meg avslag på husleie i juli og jeg ligger da etter. Har 200 kr igjen å leve for på mandag i 2 uker for å få litt overskudd den 18 september (neste utbetaling). Har og kontakta frelsesarmeen, men de holder til 1 tima unna.
NAV sier jeg er veldig tynn å må legge på meg, men jeg har ikke penger til skikkelig mat med fett. Har spist bønner, pasta og ketchup lenge nå, og ser ikke på dette som et liv. Alt jeg tenker på er hvordan jeg kan strekke til med mat hver eneste måned.

Tror ikke folk tenker over at det bare blir verre og verre. Jeg har prøvd å søke på alle slags jobber, men får bare nei. Da er det vanskelig å få til noe uten penger.

Men ja, hva er den beste isolasjonen for hytte i skog? Jeg har en hammer jeg fant i skogen, mangler bare noe spiker og glava? Og planker.
Hvordan tenne bål lettest mulig?
Hvordan er det med postboks/henge opp postkasse uten å ha noe sted å bo? Får ikke penger av nav om jeg ikke har et sted å bo. De har ikke tilbud om andre steder jeg kan bo heller. Det er vanskelig å forklare alt i detalj, men når jeg skriver her er det altså siste stopp, for jeg er veldig lei, jeg blir utrolig missunnelig på familier som koser seg med mat i husene sine, folk som lever rett og slett.

Har vurdert gapahuk, noen veldig bra, men enkle ideer?
Alt jeg vil er å ha nok mat i måneden, jeg er så lei av å leve sånn. Håper noen forstår, og ikke kommer med drittkommentarer. Skal og kjøpe stormkjøkken med tiden.
Takk
Vis hele sitatet...
Selv om du har pådratt deg litt gjeld og har sittet med dobbelt husleie en periode så trenger en ikke flytte ut i skogen av den grunn. Du har 5000 kr etter hva jeg forstår i husleie, og skal mye til å finne noe særlig rimeligere enn det. Mat er ikke så kostbart som du skal ha det til, men kjøper du fastfood hver dag, til hvert måltid så selvfølgelig..
Har du trekk på AAP pengene dine slik at du sitter igjen med alt for lite penger (under livsopphold satsen) etter husleie og strøm er betalt må du nesten få stoppet trekket som er.

Hva er planen som du har kommet frem til? Flytte ut i skogen slik at du ikke får noen støtte av NAV i det hele tatt? Var i alle fall slik jeg klarte å oppsummere planleggingen din så langt, men kan jo være noe du har utelatt som jeg ikke har fått med meg.

Anbefaler å kontakte økonomisk rådgiver hos NAV, for det høres ut som du kanskje trenger litt hjelp. Så får dere sette opp ett budsjett og eventuelle andre ting. Er det slik at du sliter med andre ting som ikke har med økonomi å gjøre (selv om det kan gå utover økonomien) må en nesten vurdere om en trenger hjelp til det også.

Ser i alle fall ikke for meg at en orker å bygge en hytte og bo ute når det blir for langt med en time til frelsesarmeen..

Tviler ikke på at du er lei, har vært det selv mange ganger. På sultegrensen og på nippet til å bli kastet ut. Men selv om det ser mørkt ut er det alltids lys i den andre siden av tunnelen

Stå på, kom deg frem og få det litt bedre med deg selv i stedet for å grave deg skikkelig ned og se negativt på absolutt alt. Hyttetullet er det bare å legge på hylla først som sist.