Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6663
Flyttet inn i en helt ny renovert hybel på ca 35kvm. I starten av oppholdet så merket jeg det var veldig dårlig luft inne på soverommet, så jeg har så og si alltid åpent vindu.

Ca 3 uker etter jeg flytta inn så skriker dama at det regner inne og jeg skjønner egentlig ingenting. Det viste seg så at hele den ene siden på taket gjennomvått. Legger ved bilde litt lenger ned.

http://imgur.com/Cn1a6Gf

Huseieren mener på at dette er fordi jeg ikke lufter og at det er fuktig. Jeg forklarte henne at det er mulig sprekk i røret, fordi kjøkkenet ligger rett over der det drypper.
Saken er at jeg skal flytte ut i starten av november, og jeg nekter å betale av depositumet for noe jeg ikke har gjort. Er der noen rørleggere eller som har peiling på noe av dette? Hvordan skal jeg stlle til at hun vil jeg skal betale? Har jeg krav på hele depositumet tilbake med tanke på mugg og andre ting?
Det er nok ikke din feil, dette er utleier som ikke har gjort en god nok jobb med renoveringen.
Sitat av ezyy Vis innlegg
Flyttet inn i en helt ny renovert hybel på ca 35kvm. I starten av oppholdet så merket jeg det var veldig dårlig luft inne på soverommet, så jeg har så og si alltid åpent vindu.

Ca 3 uker etter jeg flytta inn så skriker dama at det regner inne og jeg skjønner egentlig ingenting. Det viste seg så at hele den ene siden på taket gjennomvått. Legger ved bilde litt lenger ned.

http://imgur.com/Cn1a6Gf

Huseieren mener på at dette er fordi jeg ikke lufter og at det er fuktig. Jeg forklarte henne at det er mulig sprekk i røret, fordi kjøkkenet ligger rett over der det drypper.
Saken er at jeg skal flytte ut i starten av november, og jeg nekter å betale av depositumet for noe jeg ikke har gjort. Er der noen rørleggere eller som har peiling på noe av dette? Hvordan skal jeg stlle til at hun vil jeg skal betale? Har jeg krav på hele depositumet tilbake med tanke på mugg og andre ting?
Vis hele sitatet...
Ser ut som at røret lekker, eller så er det kondens på røret som drypper. Grunnen til siste er fordi det er vått i en linje bortover (mest sannsynlig er der røret går).
Trådstarter
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det er nok ikke din feil, dette er utleier som ikke har gjort en god nok jobb med renoveringen.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan jeg eventuelt stille meg til til depositum? Noen småhull i vegger, en ødelagt dør. Ikke store skadene. Vil jeg mulig få tilbake alt?

Sitat av frisksom1fisk Vis innlegg
Ser ut som at røret lekker, eller så er det kondens på røret som drypper. Grunnen til siste er fordi det er vått i en linje bortover (mest sannsynlig er der røret går).
Vis hele sitatet...
Riktig. Flytta inn januar 2015, så egentlig burde ikke dette skje.

Kan også legge til at dama har blitt ganske syk, feber opp og ned. Kan dette være for at vi puster inn mugg?
Sist endret av ezyy; 23. oktober 2015 kl. 16:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Akkurat det vet jeg ikke noe særlig om, men mulig du kan finne noe her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Mener utleier at du alltid skal ha vinduer oppe å fryse da eller, med tanke på hun mener du ikke lufter?
Du må dokumentere alt, ta bilder, noe du har gjort alt. Hvis du ikke har gjort det da du flyttet inn, er det hennes kvitteringer på jobben som er gjort feil av en eventuell rørlegger som gjelder som hennes (utleiers) forsikring. Hvis hun ikke har det, så er det hennes feil. Du har vel ikke rørt noe av rørene eller noe som helst? I så fall har du ingenting å bekymre deg for.

Utleier kan ikke stille urimelige krav på den måten, du kan ikke ha en varmeovn stående der med vinduet åpent på fullt hele året igjennom. Det skulle du i så fall ha blitt opplyst om før du flyttet inn. Det finnes strenge regler for utleie, det er mye cowboy-tilstander der ute og det er bare å gi klar beskjed om at du ikke skal betale noe av det som egentlig er utleiers ansvar.

Helt urimelig. Det finnes noe som heter advokatvakt ved mange biblioteker i hele landet, google det og se om du kan få noe hjelp der.
Sist endret av Oro; 23. oktober 2015 kl. 16:12.
Trådstarter
Hm. Fant ikke så spesielt mye, mulig jeg ikke ser. Uansett dette var det jeg fant.

Leieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom
a) forsinkelsen, mangelen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse på utleierens side


Sitat av Arne_J Vis innlegg
Du må dokumentere alt, ta bilder, noe du har gjort alt. Hvis du ikke har gjort det da du flyttet inn, er det hennes kvitteringer på jobben som er gjort feil av en eventuell rørlegger som gjelder som hennes (utleiers) forsikring. Hvis hun ikke har det, så er det hennes feil. Du har vel ikke rørt noe av rørene eller noe som helst? I så fall har du ingenting å bekymre deg for.

Utleier kan ikke stille urimelige krav på den måten, du kan ikke ha en varmeovn stående der med vinduet åpent på fullt hele året igjennom. Det skulle du i så fall ha blitt opplyst om før du flyttet inn. Det finnes strenge regler for utleie, det er mye cowboy-tilstander der ute og det er bare å gi klar beskjed om at du ikke skal betale noe av det som egentlig er utleiers ansvar.

Helt urimelig. Det finnes noe som heter advokatvakt ved mange biblioteker i hele landet, google det og se om du kan få noe hjelp der.
Vis hele sitatet...
Dette er inne på soverommet. Har ikke rørt noe rør, da dette er rør som allerede ligger i huset.

Det er den verste huseiern jeg har vært borti. Skal ikke si så mye mer om henne da det er uvensentlig. Vil vli å sjekke ut den advokathjelpa om hun stiller seg på bakbena.
Sist endret av ezyy; 23. oktober 2015 kl. 16:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde noe av det samme problemet når jeg leide for en tid tilbake.
Huseier mente det var fordi jeg ikke hadde luftet.
Etter en liten stund viste det seg at det var hull i et rør i taket.

Etter mye frem og tilbake ringte jeg et firma som var eksperter på slik da huseier ikke fikk fingeren ut og jeg ikke ville ha på meg noe ansvar om noe ble ødelagt.

Han jeg snakket med sa at når man leier en plass og evt slik skjer fordi du ikke hadde luftet er du uansett ikke ansvarlig for skaden med mindre huseier informerte om at det er viktig med lufting av det aktuelle rommet. Noe jeg tviler på din huseier har informert om FØR du fortalte om skaden?

Om huseier sier noe om at han vill holde tilbake depositumet så kan du også legge et krav på og få dokumentert at det er en skade fra din side og ikke hans før han kan bruke noe av ditt depositum.
Var slik jeg forsto det på rørleggeren jeg snakket med.

Med min sak endte det med at huseier innså at det var lekkasje fra badet hans etter rørleggeren banket på døren hans.
Alt ble ordnet fra hans side med hjelp fra forsikringen.
Det der ser ut som en alvorlig konstruksjonsfeil. Hybelen ser forresten ikke ut til å oppfylle kravene om varig opphold (lys og rømningsvei) og er sannsynligvis ulovlig å leie ut
Kan umulig være din feil. Men depositumet har du jo allerede betalt og det står jo på en egen konto så du trenger ikke betale noe.
Sist endret av Stesolidhode; 23. oktober 2015 kl. 21:29.
Det er nok en ørliten lekkasje. Veit du om det er gamle Kopar rør eller plastrør /rør i rør. Viss det er av nyere anlegg sjekk fordelerskap viss du har tilgang.
Trådstarter
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det der ser ut som en alvorlig konstruksjonsfeil. Hybelen ser forresten ikke ut til å oppfylle kravene om varig opphold (lys og rømningsvei) og er sannsynligvis ulovlig å leie ut
Vis hele sitatet...
Der er ett ekstra vindu som kan åpnes, men det er bak kamera. De vinduene på bildet kan ikke åpnes.

At hybelen ikke er godkjent er jeg sikker på. Samboern mente på hun sa den ikke var godkjent fordi hele komfyren kan dras ut(dem er faktisk ikke festa, den er integrert) og totalt har jeg 2 vindu som kan åpnes. Et på soverom og et i gangen. Takhøyden er ikke engang 2.2m.

Har bedt om dokumentasjon på dette siden jeg betaler tross alt 8500.

Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Kan umulig være din feil. Men depositumet har du jo allerede betalt og det står jo på en egen konto så du trenger ikke betale noe.
Vis hele sitatet...

Stemmer at de er låst på egen konto. Men bedre å vite hva man kan få ut av en sånn sak, istedefor å brase ut med nye 20 tusen til depositum. Er desverre ikke rik
Sist endret av ezyy; 23. oktober 2015 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det der ser ut som en alvorlig konstruksjonsfeil. Hybelen ser forresten ikke ut til å oppfylle kravene om varig opphold (lys og rømningsvei) og er sannsynligvis ulovlig å leie ut
Vis hele sitatet...
Ja ha . Klarer du se det ut i fra ett bilde av en vegg?
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Ja ha . Klarer du se det ut i fra ett bilde av en vegg?
Vis hele sitatet...
Ser du ikke hvor mye vann som har kommet igjennom taket? Ser du heller ikke de smale vinduene som både slipper inn relativt lite lys og er for smale til å kunne rømme ut fra for den gjennomsnittlige norske mann? Skjønner ikke hvorfor folk må pirke borti slikt småpjatt som det du nettopp gjorde, urelevant og uintressant.

Edit; Skrev veggen i stedetfor taket
Sist endret av SoppVandreren; 24. oktober 2015 kl. 02:16.
Sitat av ezyy Vis innlegg
Der er ett ekstra vindu som kan åpnes, men det er bak kamera. De vinduene på bildet kan ikke åpnes.

At hybelen ikke er godkjent er jeg sikker på. Samboern mente på hun sa den ikke var godkjent fordi hele komfyren kan dras ut(dem er faktisk ikke festa, den er integrert) og totalt har jeg 2 vindu som kan åpnes. Et på soverom og et i gangen. Takhøyden er ikke engang 2.2m.

Har bedt om dokumentasjon på dette siden jeg betaler tross alt 8500.




Stemmer at de er låst på egen konto. Men bedre å vite hva man kan få ut av en sånn sak, istedefor å brase ut med nye 20 tusen til depositum. Er desverre ikke rik
Vis hele sitatet...

For at et soverom skal være godkjent må Takhøyde helst være 2.4 m og ikke lavere enn 2.2 m. minst 15 m3 volum . Minst to uavhengige rømningsveier. Dørbredde min 0.9 m. Vindu h + b = min 1.5 m der h minimum 0.6 m og b minimum 0.5 m, og vindu nedre kant maks 1.0 m over gulv.
Trådstarter
Men for andre skader som feks hull i vegg, en ødelagt dørkarm. Om det viser seg at hybelen ikke er godkjent, må jeg betale for skadene her da? Nav som betaler leia, og tror ikke de er så hyggelige på å betalt til noen som ikke har to godkjente boenheter i samme hus, eller er jeg helt korka?
Sitat av ezyy Vis innlegg
Men for andre skader som feks hull i vegg, en ødelagt dørkarm. Om det viser seg at hybelen ikke er godkjent, må jeg betale for skadene her da? Nav som betaler leia, og tror ikke de er så hyggelige på å betalt til noen som ikke har to godkjente boenheter i samme hus, eller er jeg helt korka?
Vis hele sitatet...
Kompis, om DU har laget hull i veggen og om DU har knekt dørkarmen, så må du jo erstatte dette. Det sier seg selv!

Om ikke du eller dine venner har gjort dette så er det ikke din feil, og skal ikke betale.
Sist endret av frisksom1fisk; 25. oktober 2015 kl. 14:53.
Trådstarter
Sitat av frisksom1fisk Vis innlegg
Kompis, om DU har laget hull i veggen og om DU har knekt dørkarmen, så må du jo erstatte dette. Det sier seg selv!

Om ikke du eller dine venner har gjort dette så er det ikke din feil, og skal ikke betale.
Vis hele sitatet...
Ville bare sette fokuset en annen retning, da denne huseieren har vært en plage fra jeg signerte kontrakten. De ringte blandt annet snuten fordi strømmen min hadde gått, forstår du da? Er ikke problemet å betale fra seg, men kanskje mer en barnslig attitude med måten hun har behandlet meg og sambo
Du kan dessverre ikke lene deg på at det ikke skulle ha hvert lov og leie/leie ut hvor du bor om du har gjort skader der, det er helt feil.
Derimot så kan du gjøre opp for deg og komme deg til helvete vekk derifra så slepper du mer av idiotien til utleier, husk og konsulter med en fagmann om denne lekasjen for og finne ut av hvem sin feil det er, slik at ikke utleier skal kreve kronasjer for dette!
Trådstarter
Men når tilfellet er at hun ikke har lov til å leie ut, vil ikke da staten kreve tilbake pengene for husleie da?

Inne på soverommet der bilde ble tatt, så har det begynt å komme svartmugg. Sambo har jævla dårlig avføring, er mye febersyk(vært dette 5 ganger siden juli) som ikke er normalt. I følge NHL så er det å puste inn mugg kan gi kronisk dårlig avføring og en allergisk febersyk tilstand, som sambo har. Går dette over tid og man puster inn dette så går det utover helsen. Jeg sa ifra om denne lekasjen i slutten av januar.
Sist endret av ezyy; 25. oktober 2015 kl. 15:17.
Hvis hybelen ikke er godkjent for utleie har huseieren helt andre problemer enn noen småskader på leiligheten

http://www.nrk.no/livsstil/ulovlig-u...dyrt-1.7796501
Trådstarter
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvis hybelen ikke er godkjent for utleie har huseieren helt andre problemer enn noen småskader på leiligheten

http://www.nrk.no/livsstil/ulovlig-u...dyrt-1.7796501
Vis hele sitatet...

Perfekt. Akkurat dette jeg lette etter.. Har spurt om dokuementasjon, og hun skrev dette til mrg ; Jamfør hvilken paragraf???