Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7307
Jeg lurer på følgende scenario: I vår oppgang kommer all posten i en og samme kurv, og så har vi navn i vinduet slik at postmannen ser hvem som bor der.

Her tenker jeg å sette opp en falsk navnelapp og så bestille små kvanta (>350kr) reseptbelagte legemidler fra utlandet til dette navnet.

Problemet er at postkassen bare er en sprekk i døren, så det meste av posten vil måtte hentes på postkontoret med hentelapp. Her er det svake leddet i kjeden, og det punktet hvor jeg vil måtte møte opp i egen person. Jeg bor imidlertid i en storby med mye narkotikaproblemer, i et studentområde, og post i butikk er i en travel butikk med mange mennesker.

Er det noen som helst sannsynlighet for at jeg vil kunne bli "avslørt" når jeg dukker opp på posten?
Hvordan har du tenk og få hentet pakken på posten om du har falskt navn på leveransen?
Ved henting av pakke i butikk kreves ofte legitimasjon.

Du må eventuelt lage en falsk fullmakt fra det falske navnet til deg selv for og få ut pakken.
Er vel bare rekomandert brev som krever legitimasjon.
Sitat av Grisedigg Vis innlegg
Er vel bare rekomandert brev som krever legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Åneida, pakker som allerede er betalt må man somregel vise legg.

var idag og hentet ut pakke fra Metallsoker.no betalte på nett om måtte vise legg for og få den ut. selv om jeg hadde måde sms . hente lapp og mail.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Herrejesus da.

Om det er en kilo heroin venter dei nok på postkontoret på deg. Om det er en pakke paracet uten norsk pakningsvedlegg vert den stilt og rolig destruert og du får brev i posten.

Det skal ein del til før dei faktisk gidd spane på kven som henter posten.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Åneida, pakker som allerede er betalt må man somregel vise legg.

var idag og hentet ut pakke fra Metallsoker.no betalte på nett om måtte vise legg for og få den ut. selv om jeg hadde måde sms . hente lapp og mail.
Vis hele sitatet...
Har opplevd å bli krevd å vise ID på sendinger hvor de egentlig ikke skal be om det, men etter reglene er det bare på rekommandert brev, postoppkrav og verdisending man må vise legitimasjon.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Åneida, pakker som allerede er betalt må man somregel vise legg.

var idag og hentet ut pakke fra Metallsoker.no betalte på nett om måtte vise legg for og få den ut. selv om jeg hadde måde sms . hente lapp og mail.
Vis hele sitatet...
Blir det sendt som pakke, så må du nok vise legitimasjon. Blir den sendt som brevpost, men er for stor for postkassen, så slipper du. Jeg hentet selv en pakke på postkontoret i dag uten å vise legitimasjon. Det var jo en pakke som skulle vært i postkassen uansett, bare at den var for stor. Når jeg bestiller ting på nett, så blir det som regel sendt som pakkepost, og da må jeg alltid vise ID.
Når jeg henter pakker spør de vanligvis om navn, men ser ikke på id.
Har aldri henta en pakke uten å måtte signere og vise leg. men det kan jo være at alle breva mine har vært rekomandert. Anbefaler deg å kjøpe i veldig små kvanta i hvert fall og om det er mulig, legge ved en notis til selgeren om at han må få brevet så flatt som mulig. Hadde jeg fått hentelapp på falskt navn hadde jeg droppa det. Er jo ikke snakk om mye penger. Kjøp heller pulver!
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Når jeg henter Norgespakker (som ikke er i oppkrav) så har jeg aldri vist legitimasjon her hvor jeg bor. Med brevpost trenger man heller ikke å vise noe.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Har opplevd å bli krevd å vise ID på sendinger hvor de egentlig ikke skal be om det, men etter reglene er det bare på rekommandert brev, postoppkrav og verdisending man må vise legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Dette.
De som jobber i posten er er, for å si det veldig forsiktig, blanda drops. Noen liker jobben sin og kan sakene sine. Andre er underbetalte ungdommer som har en million andre ting å gjøre i butikken. Jeg har opplevd mye rart selv, og jeg har sett enda mye rarere når jeg har stått i kø og venta på min tur.
Jeg har for eksempel observert at de i skranken er pendantiske idioter som ikke har godkjent forsvarets ID-kort som legitimasjon da det ikke stod på lista over godkjente legitimasjonstyper, for så å akseptere et mastercard uten bilde som alternativ. Tilsvarende har jeg selv opplevd at en fullmakt ble avvist fordi datofeltet ikke var fylt inn. Jeg tilbød meg å gjøre det, det fikk jeg ikke lov til fordi det måtte gjøres av utsteder (det må det ikke). Så, jeg gikk ut av butikken, lånte en penn av en fyr som stod og røyka, skrev dato og gikk inn igjen. Jeg sa jeg hadde vært innom utsteder og fiksa det og fullmakten ble selvsagt godtatt. Men hadde han sett opp fra telefonen sin i mellomtiden ville han sett det hele fra der han stod. Kan det forøvirg godt hende at han gjorde, hva vet jeg. Å jo, også var det en gang jeg måtte sende en pakke, men det sentrale postkontoret var stengt. Det var imidlertid folk der inne, og de slapp meg og lot meg putte pakka i postsekken - jeg banka på døra og holdt en femtilapp opp mot vinduet; det var nok. Hva mer? Noen ganger griper jeg pennen med knyttet neve som en bavian og signerer med en X. Det blir alltid godtatt uten innvendinger. Derimot er det ikke sikkert at førerkortet blir godtatt som legitimasjon fordi bildet er litt ulikt. Eller fordi mellomnavnet ikke er med. Men jeg har ved en anledning fått med meg feil førerkort hjemmefra og fått det godkjent. Dersom en postansatt er ekstremt vrang og ingenting fungerer, så venter jeg bare et par timer og spør en annen om nøyaktig det samme. Det pleier det å funke før eller siden. Det der er forøvrig et hack som kan benyttes på nær sagt alle byråkrater.

Så.

Jeg tipper at dersom du er litt slu og stalker de lokale postansatte litt, så vil du veldig lett finne at minst én av de er temmelig lett å lure samarbeidsvillig.
På butikken hvor vi henter posten har jeg aldri blitt spurt om leg når jeg har bestilt kosttilskudd etc. fra utlandet, så de virker ganske laidback. Kanskje jeg kan prøve å bestille noe lovlig først og se hva som skjer.
Mest sansynligvis trenger du ikke å vise legitimasjon, viss dette blir sendt som vanlig brevsending vill du bare trenge kollinummer eller lappen du fikk i posten din. Derimot ville jeg anbefalt deg å ikke bestille noe fra utlandet, det er høyt sansynlig at dette blir stoppet!
Frankrikes Solkonge
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Noen ganger griper jeg pennen med knyttet neve som en bavian og signerer med en X. Det blir alltid godtatt uten innvendinger.
Vis hele sitatet...
Sitter her og rister av latter. Kan bare forestille meg hvordan det ser ut. Haha!
Jobbet en god del år i Post i Butikk og jeg tror sjangsen for at du må vise legitimasjon på brevpost fra Europa er mer eller mindre ikke-eksisterende. Husker at svært mye brevpost fra kina og japan måtte hentes ut med legitimasjon (inkl. billige jallasider ala Dealextreme o.l.), har ingen anelse om hvorfor det er slik, REK-sendinger er normalt sett mye dyrere enn vanlige brev, så mulig det er pga. andre regler eller priser i Asia.


Usikker på hvordan det er på postkontor, men i butikk følger du bare mer eller mindre instruksjonene på skjermen, det skal med andre ord ekstremt mye til for at personalet skal spørre om ID med mindre det faktisk er sendt som rekommandert (må være noe helt vanvittig suspekt).
Legitimasjonsopplysning skrives inn på data (kontrollnummer to be clear).

Hva gjelder underskrift spiller det virkelig ingen rolle hva du skriver så lenge det ikke er PUM (spesiell sending fra bank), pleier å signere en strek eller prikk når jeg henter pakker selv.


Normal brevpost sendt fra Europa eller USA kan jeg omtrent garantere deg at du ikke må vise legitimasjon for å hente ut, ville vært sabla rart i så fall. Har kompiser som har henta brev bestilt via deep web uten problem.
Beklager om dette allerede er nevnt. Har selv jobbet i post i butikk. Vanlig prosedyre ved kjøp av varer der varen er bestilt som postoppkrav eller forhåndsbetalt skal h*n som har bestilt varen hente og fremlegge gyldig ID.
De kan slå seg virkelig vrang hvis de vil...

Skulle hente et rekommandert brev en gang før jeg var 18. Jeg hadde tydeligvis ikke lov å skrive under selv, så jeg måtte ta med begge foresatte. Når jeg kom ned igjen med min mor fikk jeg beskjed om at begge foresatte måtte skrive under. Siden min far er død gikk selvfølgelig ikke dette, og jeg fikk beskjed om at måtte få tak i dødsattesten og ta den med. Gikk tilbake dagen etter og møtte en eldre dame som lot meg skrive under selv, så spør de om leg prøv en annen gang.
Ble nektet en å få ut en pakke fra post i butikk forleden fordi det minibank kortet med ID som jeg har hadde gått ut på dato (svært få banker som har kort med med bilde å ID for tida) så måtte pent møte opp senere med pass faktisk, men kan jo være mer selpphendt andre steder.