Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6013
Hvis du skulle demonstrere hvor stor geek du egentlig er og tatovere deg med en liten program-snutt, hva ville du da valgt? Hva hadde du synes var kult?
<p> nFF </p>
Sist endret av iMoan; 17. april 2011 kl. 22:28.

Kode

:(){ :|:& };:
Forkbomb, og dessutan kort —*av di teikn og bokstavar tek lang tid.
Sist endret av uppdali; 17. april 2011 kl. 22:29.
main( ) {
printf("hello, world");
}
10 PRINT "Hello world!"

Edit: Jeg og Charger hadde tydeligvis den samme ideen.
Sist endret av DonTomaso; 17. april 2011 kl. 22:33.
Private Sub Penis_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Penis.Click
Orgasme = True
msgbox.information("digg")
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Edit: Jeg og Charger hadde tydeligvis den samme ideen.
Vis hele sitatet...
Jepp, men Charger brukte den orginale kodesnutten som skapte hele hello-world-konseptet - så hvis jeg skulle tatovert en hello, world så måtte det blitt den.
Tl;dr. Vet ikke om det er det samme da :c
Liker wallpaperen min, som ser slik ut:

Do{
live_life(♥);
}while(1==1);
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg kan veldi lite om kildekoder og programering, men jeg leker litt med en Arduino..
Har ingen koder å bidra med, men morro der det..!
Har faktisk sett noen lignende tattoos på nettet..
http://www.tattoosdb.com/tattoo-gallery/albums/userpics/10001/tattoo_htmltattoo.jpg
Sist endret av 4asd13; 17. april 2011 kl. 22:50.
'; DROP TABLE 'obduksjonsnotater';

edit: hvis jeg får tinnitus kan jeg også vurdere cat /dev/urandom > /dev/dsp bak øret.
Sist endret av ivioynar; 17. april 2011 kl. 23:22.
Hvis jeg ikke tar helt feil, så er det der en som heter Martin som bor i Oslo, no?
Måtte ha blitt noe i denne duren:

Kode

<?php
echo base_convert(6*9, 10, 13);
?>
Usikker på <?php delen da
Hvis jeg skulle hatt noe sånt, /nerdete hadde det ikke vært annet enn "my dick go from A to Z on the keyboard".
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Noen interessante jeg har funnet.., men ingen med faktisk kode.

http://crunchgear.com/wp-content/uploads/200707261209-pix1.jpg

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ24F6l9GsVwGWwgqZ5fNdU6iKuq-_RRZNmp1nIj8nA8TmAvcLK&t=1

http://unrealitymag.com/wp-content/uploads/2010/04/computer-game-tattoo-2.jpg

http://realitypod.com/wp-content/uploads/2010/11/circuit-ankle440.jpg

Noen gode bidrag sålangt, men fortsett...
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Noen interessante jeg har funnet.., men ingen med faktisk kode.
Vis hele sitatet...
Det finnes noen.. :

http://www.geekytattoos.com/wp-conte...al-500x747.png
http://news.bmezine.com/wp-content/u...ode-tattoo.jpg

edit:

Sitat av uppdali Vis innlegg

Kode

:(){ :|:& };:
Forkbomb, og dessutan kort —*av di teikn og bokstavar tek lang tid.
Vis hele sitatet...
http://www.geekytattoos.com/wp-content/uploads/2009/11/fork-bomb-tattoo-500x375.jpg
Sist endret av Roolfe; 17. april 2011 kl. 23:13.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Kode

#define iamnot i=0
#define igrow i++
int i;void main(){char a[5]="Hate";for(iamnot;i<3;igrow)
{a[i]=(a[i]>>1+1)*.92+92;}a[1]-=3;printf("%s\n", a);}

gcc hate.c && ./a.out
love
jeg dreit murstein.
format C: Ta det i nakken.
>>> navn = [COLOR="SeaGreen"]"Petter"[/COLOR]
>>> [COLOR="Orange"]print[/COLOR] navn
Sist endret av onClipEvent; 18. april 2011 kl. 01:55.
Desverre har jeg ikke kildekoden på denne atm, og ikke søren om jeg setter meg ned for å skrive den. Men, jeg har sett en one-liner skrevet i C for å finne verdien av Pi med 800 desimaler. Den er fet! Kunne gjerne tenkte meg den tattoovert.
Eller så finnes det også mange morsomme quine'er.

Kode

#!/bin/bash
cat /dev/urandom > /dev/brain
Er ihvertfall slik det føles ut..
Sitat av moret Vis innlegg
Desverre har jeg ikke kildekoden på denne atm, og ikke søren om jeg setter meg ned for å skrive den. Men, jeg har sett en one-liner skrevet i C for å finne verdien av Pi med 800 desimaler. Den er fet! Kunne gjerne tenkte meg den tattoovert.
Eller så finnes det også mange morsomme quine'er.
Vis hele sitatet...
int k = -1;
double pi = 0;
while(1){
pi += 4*pow(-1,++k)/(2*k -1);
}

...noe sånt? med forebehold om at jeg er ganske trøtt så burde den konvergere mot pi i vilkårlig approksimasjon
Sitat av moret Vis innlegg
Desverre har jeg ikke kildekoden på denne atm, og ikke søren om jeg setter meg ned for å skrive den. Men, jeg har sett en one-liner skrevet i C for å finne verdien av Pi med 800 desimaler. Den er fet! Kunne gjerne tenkte meg den tattoovert.
Eller så finnes det også mange morsomme quine'er.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å tattovert en C one-liner på armen (Ja, jeg er litt nerd).
Hvis du har formelen som brukes til å regne ut PI, så kan jeg skrive C one-lineren til deg.
Ikke kildekode, men fortsatt noe jeg har lyst på:

Kode

http://www.math.toronto.edu/mathnet/questionCorner/qc_hlimgs1/image142.gif

altså: e opphøyd i (pi ganger kvadratroten av -1) er lik -1
..mest fucka mattestykket jeg kan tenke meg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator

Kode

i  = 0x5f3759df - ( i >> 1 );
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Usikker på hva jeg ville hatt på meg selv, men muligens noe lignende jeg har på kaffekoppen min.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ikke kildekode, men fortsatt noe jeg har lyst på:

Kode

http://www.math.toronto.edu/mathnet/questionCorner/qc_hlimgs1/image142.gif

altså: e opphøyd i (pi ganger kvadratroten av -1) er lik -1
..mest fucka mattestykket jeg kan tenke meg.
Vis hele sitatet...
I tilfelle du eller noen andre skulle lure er dette Eulers likhet (Euler's identity) og skrives gjerne e+1=0. På denne formen inneholder den det mange anser som de viktigste tallene i matematikken, nemlig e, π, i, 0 og 1, og en del mener dette derfor er det nærmeste man kommer kunst i matematikken.
Skulle jeg gjort det, ville jeg trolig valgt:

Kode

/* Real programmers don't comment their code, RTFB */
eller

Kode

#!/usr/bin/python

from brains import functionality
eller hva med en vits?

Kode

0xdeadbeef
eller

Kode

rm -fr /
Sitat av Provo Vis innlegg
I tilfelle du eller noen andre skulle lure er dette Eulers likhet (Euler's identity) og skrives gjerne e+1=0. På denne formen inneholder den det mange anser som de viktigste tallene i matematikken, nemlig e, π, i, 0 og 1, og en del mener dette derfor er det nærmeste man kommer kunst i matematikken.
Vis hele sitatet...
Som veldig mange andre, så gravde jeg opp eulers første gang jeg så den på xkcd jeg også.

Intuitivt sett har jeg uansett fortsatt fryktelig vanskelig for å akseptere at rundt 2.718 opphøyd i (rundt 3.14 ganger kvadratroten av -1) skal bli -1. Selv om jeg er fullt er i stand til å regne det ut teknisk, så holder jeg meg til at it just plain don't make fucking sense.



Edit: Bottomline blir, som Randall sier i kommentaren til stripa si, at "e opphøyd i ix" blir sinusoidal er poenget jeg aksepterer, men ikke forstår.
Sist endret av DumDiDum; 18. april 2011 kl. 14:05.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Som veldig mange andre, så gravde jeg opp eulers første gang jeg så den på xkcd jeg også.

Intuitivt sett har jeg uansett fortsatt fryktelig vanskelig for å akseptere at rundt 2.718 opphøyd i (rundt 3.14 ganger kvadratroten av -1) skal bli -1. Selv om jeg er fullt er i stand til å regne det ut teknisk, så holder jeg meg til at it just plain don't make fucking sense.
Vis hele sitatet...
Det er ikke egentlig så mystisk som det ser ut som, og vel verdt en digresjon. Husker jeg synes dette var veldig artig mens jeg gikk på vgs, og det er fremdeles et veldig elegant bevis for sammenhengen mellom ulike matematiske bestandsdeler.

Vi kan starte med den vanlige definisjonen av e, dvs at d/dx e^x = e^x, at den er sin egen deriverte.

Deretter Taylor-utvikler vi denne og får:
e^x = e^0 + e'^0*x + (e''^0*x^2)/2! + (e'''^0*x^3)/3! ... osv.

Dette kan på kortform skrives slik:
e^x = summen fra 0 til uendelig av x^k / k! hvor k! = 1*2*3...*k-1*k som kjent fra grunnskolen.

Det eneste vi nå har antatt om e er at den er uendelig deriverbar (ved definisjonen vi har brukt) og dermed er det en analytisk (samt holomorfisk!) funksjon som er ekvivalent med sin egen rekkeutvikling. Dermed har vi e uttrykt på en annen måte, og det er her moroa begynner.

Hvis vi nå antar at x = iy, dvs roten av -1 ganget med en eller annen variabel skjer det noe artig:

Vi summerer på vanlig vis, men samler leddene med kompleks del og imaginær del hver for seg (annenhvert ledd får imaginærdel siden vi opphøyer roten av -1 i partall og oddetall annenhvert steg).

Vi får da de to følgene:

oddetallsledd: i*(x - x^3/3! + x^5/5! - x^7/7!)..
partallsledd : 1 - x^2/2! + x^4/4!...

Men dette er jo nettopp sinus og cosinus, som er kjent fra trekanter og enhetssirkelen, noe som igjen gir:

e^x = isinx + cosx

Hvilket er et ganske fantastisk resultat! Ved å innføre komplekse deler, vil e^x, som i utgangspunktet bare er en serie multiplikasjoner av et spesielt tall, gå over til å være et periodisk fenomen, hvor tallet alltid glir inn og ut av virkeligheten avhengig av x-verdi, slik som i en bølgefunksjon.

Setter vi inn pi ser vi selvsagt at cos pi blir -1 og sin pi blir 0. qed, osv.

edit: det er verdt å merke seg at under 2-normen vil e^ix alltid ha norm 1, siden sin^2 + cos ^2 = 1, så det eneste "spesielle" med pi er at du ikke får noen og får en direkte. Alle multiplum av pi vil gi liknende resultater.
Sist endret av ivioynar; 18. april 2011 kl. 15:23.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Dette er jo helt sinnsykt!!
Man kan jo ikke gå rund og vite sånt!
http://s3files.core77.com/blog/images/dot-to-dot_tattoo_01.jpg

Kjempefint for pedofile!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Dette er jo helt sinnsykt!!
Man kan jo ikke gå rund og vite sånt!
Vis hele sitatet...
Kan man sykle så glemmer man det ikke. Det ser vanskeligere ut enn det er.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er ikke egentlig så mystisk som det ser ut som, og vel verdt en digresjon. Husker jeg synes dette var veldig artig mens jeg gikk på vgs, og det er fremdeles et veldig elegant bevis for sammenhengen mellom ulike matematiske bestandsdeler.

[.....]Korrekt bevis, med noen skriveleifer[/.....]
Vis hele sitatet...
Dette er det tekniske beviset. Jeg har gjort det selv, og det er lett å slå opp.

Steget jeg ikke klarer intuitivt er hvilke egenskaper i har som gjør at selv om:
E opphøyd i X åpenbart er strengt voksende

så blir plutselig:
E opphøyd i iX syklisk
Sist endret av DumDiDum; 18. april 2011 kl. 16:30.
Tja, det er f.eks. lett å sammenligne etterfølgende ledd og se at de balanserer hverandre (x^5/5! kontra x^6/6! og er jevnt synkende). Hvis man vil forstå dette kan det være konstruktivt å sammenlignede den harmoniske følgen, hvis sum divergerer og den alternerende harmoniske følgen, hvis sum konvergerer mot ln2 (...noe som forøvrig også er en artig funfact). Essensielt er jo ikke den imaginære og den reelle eksponentialfunksjonen de samme - det er to forskjellige fenomener som på grunn av notasjon ser like ut. Helhetsbildet får man først hvis man ser på den komplekse eksponentialfunksjonen, som kombinerer begge to for både eksponentvekst og periodisk modulering.

Regnet med at du hadde sett beviset før (spesielt siden du underviser på vgs ), men jeg synes det var greit å dele det med omverden. (Ser forøvrig ingen skrivefeil, men det kan godt hende det finnes noen her og der)
Sitat av ivioynar Vis innlegg
[....]

e^x = isinx + cosx

[....]
Vis hele sitatet...
Sitat av ivioynar Vis innlegg
. (Ser forøvrig ingen skrivefeil, men det kan godt hende det finnes noen her og der)
Vis hele sitatet...
[/offtopic]
Sitat av DumDiDum
Steget jeg ikke klarer intuitivt er hvilke egenskaper i har som gjør at selv om:
E opphøyd i X åpenbart er strengt voksende

så blir plutselig:
E opphøyd i iX syklisk
Vis hele sitatet...
Kanskje dette hjelper litt. Og beklager om jeg tar det altfor grunnleggende, men det er vanskelig å vite hvor komfortabel du allerede er med komplekse tall.

Et vilkårlig komplekst tall z=a+ib har realdelen a og imaginærdelen b. Man kan velge å se for seg dette tallet som en vektor i et plan med en reell akse og en imaginær akse, slik:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/Complex_number_illustration.png

Man kan dermed snakke om absoluttverdien og argumentet til tallet z, hvor absoluttverdien, også kalt modulus, enkelt og greit er lengden på vektoren, mens argumentet er vinkelen mot den reelle aksen. Vanlig notasjon er |z| og arg(z) for hhv absoluttverdi og argument. For enkelhets skyld kaller vi argumentet for φ heretter. Man ser da gjennom en trigonometrisk betraktning at realdelen av z kan skrives som |z|·cos(φ), og imaginærdelen som |z|·sin(φ). Og siden z=Re(z)+i·Im(z), hvor Re( ) angir realdel og Im( ) angir imaginærdel, kan man også skrive dette som z=|z|·cos(φ)+|z|·i·sin(φ)=|z|·(cos(φ)+i·sin(φ)).

Vi kan også lett se at hvis vi definerer z*=a-ib – det som kalles den kompleks konjugerte til z – så må de ha lik absoluttverdi, ettersom vektorene tydelig er like lange. Altså |z|=|z*|. Det betyr også at |z|2=z·z* – en ganske kjent læresetning innen komplekse tall.

Nå som vi har fastslått dette, kan vi se på hva absoluttverdien til eix er:

|eix|2=eix·e-ix=ei(x-x)=e0=1

Amplituden til eix er altså alltid lik 1.

For å finne et komplekst talls argument kan man benytte forholdet φ=atan(Im(z)/Re(z)), men dette hjelper ikke oss så mye når vi ikke kan finne realdel og imaginærdel via Eulers likning (eller, klart vi kan, men poenget er jo å vise dette uten Eulers likning). Derfor kan vi gå via komplekse logaritmer og heller ty til forholdet φ=-i·ln(z/|z|), som også gjelder for alle komplekse tall. Setter man inn verdier får man φ=-i·ln(eix)=-i·i·x=x.

Med andre ord vil eix være en roterende vektor i det komplekse planet med konstant lengde lik 1. Og, går man litt tilbake i likningene ser vi at Re(z)=|z|·cos(φ), noe som vil si at Re(eix)=cos(φ). Tilsvarende er Im(z)=|z|·i·sin(φ), og dermed Im(eix)=i·sin(φ). Til slutt setter vi sammen z=Re(z)+Im(z) og får eix=cos(φ)+i·sin(φ).

En slik roterende vektor kalles en "phasor", og du kan se hvordan cosinus- og sinus-funksjonene kommer som projeksjoner på den reelle og den imaginære aksen av denne rotasjonen her: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Unfasor.gif

(Kan man komme spesielt mye lenger off topic, egentlig?)
Sist endret av Provo; 18. april 2011 kl. 19:38.
Y = λf → (λx → f (x x)) (λx → f (x x))
y f = f (y f)
löb x = y where y = fmap ($ y) x

En av de. Eller signaturen min, kanskje.
Sist endret av Akhkharu; 18. april 2011 kl. 19:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
ikke tatover kode uten historisk/symbolsk verdi som du (eller enda værre: andre) senere kan løse mye bedre og mer elegant kjedelig å sitte igjen med en version log, license note eller livslang irritasjon..

Matematikk er nok mye mer sexy rent visuelt enn programmering i ascii-form.


Skule jeg hatt noe i denne duren ville jeg gått for noe veldig enkelt, men symbolsk.

Kode

++i; / i++;
!true
Sist endret av z0p; 29. april 2011 kl. 01:51.