Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1533
Hei.
Starter med litt om meg. Har nå jobbet fast i 14 år, og mitt ansattforhold nærmer seg slutten.
Jeg planlegger derfor å starte opp på egen hånd.
Har masse ideer, men ønsker å lufte kun en av de for dere.

I disse dager er det VELDIG populært med LAN party. Enten folk møtes på offesielle arrangement som TG, XENOX, BITHACK etc, eller bare sammles hos en kompis for en helg.

Ideen min er enkel:
Et eget lokale, sentralt i byen vår, der det er rigget opp med "pulter", strøm og fiberlinje. Et lokale der kunden selv tar med seg pc og utstyr og kobler seg opp. Som på et LAN party.
Det blir et eget soveområde med køysenger, kiosk, og en stor sofakrok med masse puter.
Lokalet er åpent i helgene, og bemannes av meg selv + en kompis med IT kunnskaper.

Utgiftene blir leie av lokale, strøm, Internett, koiskvarer (+ved salg) og 1 ansatt.

Tror dere "ungdommene" (og foreldre) hadde satt pris på et slikt lokale?

Mvh
Seragon
Sist endret av Seragon; 4. september 2017 kl. 15:14.
å sette pris på - gjøre det lønnsomt er to helt forskjellige ting.

å ha kun åpent i helgene gjør at du ikke utnytter et sted du skal betale leie for 4/7 dager i uken.
leiepris i sentrum er ofte veldig høye i de fleste byer/småbyer, der jeg bor er leiepris en av hovedårsakene til at nyetablerte småbedrifter går konkurs innen 1 år.

ingen datamaskiner/spillestasjoner selv gjør at du KUN får kunder som har mulighet og vilje til å ta med sin egen. Hvor mange kunder gjenstår egentlig da? tviler på at det blir nok til at det skal bli lønnsomt, kanskje du får det til å gå rundt noen helger hvor du virkelig pusher på med sosiale medier og får folk ned dit, men hver helg....? jeg hadde ikke giddet å lesse med meg pc riggen hver helg iafal.

men om du får det til superbillig er det jo alltid mulighet med nok passion ta en titt på hva houseofnerds har gjort
http://houseofnerds.no/
Det du snakker om er vel strengt tatt en internettkafe, og var populært på 90-tallet før raske nettlinjer ble allemannseie.

Spør deg selv _hvorfor_ folk drar på LAN, og hva kan du tilby av dette?

Når eg dro på LAN i starten var det for å ha fast internett og kunne spille på lokalt nett sammen med kompiser. I dag har alle internett hjemme og en spiller over internett.
I tillegg var det opplevelsen av å dra sammen på noe som ikke skjer så ofte. Har du ett lokale åpent for alle hele tiden så vil det ikke være noe "utenom det vanlige", det blir vanlig.
Konkurranser kan du arrangere, men da må du lokke med større premier. Av overskuddet ditt?

Skal du ha overnatting og matservering så må du huske på at det finnes egne regler og krav du må følge for å kunne drive med dette.
Et slikt konsept finnes allerede - House Of Nerds. Om du ikke holder til i nærheten av de kan det kanskje være verdt å se hva de har gjort for å få det til å fungere, da jeg har inntrykk av at det gjør det greit. De har blant annet stasjonære maskiner stående, slik at de som betaler kan spille på lånte maskiner, som er relativt kraftigere. Da får du jo et marked fra de som ikke har råd til heftig maskin, men ønsker å spille på dette f.eks.
Jeg har inntrykket at dataparty er lite populært om dagen, noe billettsalget til så og si alle de store arrangementene i Norge de siste årene underbygger.

Tror også du undervurderer hvor mye det koster med næringslokaler og hvilke begrensninger som settes på det, alt er regulert. Kan nesten garantere deg at du ikke vil få lov til å la folk overnatte.