Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3339
Hei,
jeg har et kretskort som jeg vill lodde usb-ttl-pins på.(et usb-3g modem) Men de sitter så tett at jeg er redd for at jeg kan ødelegge kortet. kan man da benytte såkalte pogo-pins til dette? Noe lignende som dette:
http://www.ebay.com/itm/100pcs-Sprin...4AAOSwzgBY1y9p

Det er GND,RX,TX, samt eventuelt vcc pinen jeg skal lodde på. For så å se om jeg får et busybox-shell eller lignende via minicom.

Eller er det muligens en annen fremgangsmåte som er mer riktig i situasjoner da det er veldig trangt mellom punktene man skal koble til?

Ser for meg at et problem kan bli at loddetinn flyter over på "nabo"-paden og kortslutning oppstår.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
pogo-pins er mulig ja. Men du må nesten montere dei i noko, slik at du kan presse dei mot kortet for å få god forbindelse. Elles vil ikkje loddetinn flyte over om du lodder rett. Loddetinnet fukter kobber, men ikkje 'solderscreen'.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
pogo-pins er mulig ja. Men du må nesten montere dei i noko, slik at du kan presse dei mot kortet for å få god forbindelse. Elles vil ikkje loddetinn flyte over om du lodder rett. Loddetinnet fukter kobber, men ikkje 'solderscreen'.
Vis hele sitatet...
Ok-sett at man har "festet" en sånn pogo-pinn/pinner til det/de loddepunkter man er interessert av. Skal disse da fylles underifra med loddetinn? Men er vel fjæring i de så de skal vel bare være loddet litt på tuppen da kanskje. Og så skrus på forsiktig via festeanordningen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av villniss Vis innlegg
Ok-sett at man har "festet" en sånn pogo-pinn/pinner til det/de loddepunkter man er interessert av. Skal disse da fylles underifra med loddetinn? Men er vel fjæring i de så de skal vel bare være loddet litt på tuppen da kanskje. Og så skrus på forsiktig via festeanordningen.
Vis hele sitatet...
Poenget med pogopins er å få jamt press, og dei skal ikkje loddast i ein ende. T.d. er dei mykje brukt som batterikontakter, og er då festa på printkortet, og presser mot batteriet.

https://cdn-shop.adafruit.com/1200x900/394-05.jpg

Der er printkortet på toppen lagt laust nedpå pogopinner.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Poenget med pogopins er å få jamt press, og dei skal ikkje loddast i ein ende. T.d. er dei mykje brukt som batterikontakter, og er då festa på printkortet, og presser mot batteriet.

https://cdn-shop.adafruit.com/1200x900/394-05.jpg

Der er printkortet på toppen lagt laust nedpå pogopinner.
Vis hele sitatet...
Hm-kanskje går like bra å trykke nåler eller noe annet metalliskt mot
de 3/4 punktene.. Men å lage noe med pogo pins som skrus på ovenifra er vel det beste.