Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vært snill å vurder å slå på annonsevisning, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1011 252082
Registrer deg for å skrive svar Trådrulett
nehmZ's Avatar
okt. 2013
195  73
Sitat av K3vlar Vis innlegg
Var på 2 kirkegårder og 1 kubeite, kuene var ikke spesielt fornøyde, kunne ikke finne tegn til flein engang, tok med endel ekseplarer som kunne ligne, er vel bare å fortsette å leite
Vis hele sitatet...
Om kuene viser tegn på at de ikke setter pris på ditt nærver, da er det nok greit å gå vekk fra området
aug. 2016
13  10
Jeg er litt statistikkinteressert av meg, og lagde en liten oversikt her over hvor mange sopp det er pr gram osv, hvis noen er interessert. Forøvrig vil skal jeg vise hvorfor det er ekstremt viktig med en god vekt!!

693 flein gav 17,02 gram tørket. Da har jeg plukket stort og smått.
Det gir: 40,75 sopp / gram
Videre gjorde jeg et forsøk med å veie 10 små sopp, og 10 middels til store sopp.
For de små, vil antallet 40,75 sopp kun gi deg en dose på 0,53 gram
For middels til store sopp, ville 40,75 sopp gitt deg en dose på 1,4 gram
Altså, BRUK VEKT!
Ved å tørke, og deretter kverne all soppen du finner, sørger du for en viktig ting til; du jevner ut potensen på hele batchen din. Dette gjør det helt forutsigbart å finne ønsket dose. Videre fremmer det opptak i kroppen i pulverisert form, og det er mye enklere å lagre i små glass
Ellipsis's Avatar
nov. 2015
194  46
Har vært å sett litt rundt omkring på mine vanlige spots i oslo, men i år så det litt stusselig ut, lurer på om noen kanskje har kommet over noen av stedene mine, eller er soppsesongen litt tregt igang?

Kom over en artikkel
Sitat av nattogdag.no
Mange fleinfolk blir sure hvis man plukker opp rota. De tror at da blir det færre sopp neste år. Det er bullshit, sier Fleinar.
Vis hele sitatet...
Er dette riktig? Denne "fleinar" har utnevnt seg selv som soppekspert.

Sitat av Fleinar
Myten er trolig en misforståelse basert på det faktum at fleinsoppen blir sterkere etter første frostnatt. Virkestoffet psilocybin er nemlig noe soppen produserer for å beskytte seg mot kulde. Jo kaldere det er i lufta, jo mer virkestoff kommer det fra bakken og opp i soppen.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvor mye kan kan stole på denne fleinar jeg. Hvilke sopper har vi som ligner på fleinsopp og er giftig? Jeg har kommet over noen, men er usikker på disse, det må jo forekomme at folk spiser noen feil?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Administrator
feb. 2004
Det siste der høres ut som noe han har drømt seg fram til på egenhånd ihvertfall.
aug. 2016
13  10
Det har vært en veldig bra soppsesong på østlandet, så jeg anbefaler deg nesten å lete opp nye plasser
moore's Avatar
jan. 2007
29  6
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Har vært å sett litt rundt omkring på mine vanlige spots i oslo, men i år så det litt stusselig ut, lurer på om noen kanskje har kommet over noen av stedene mine, eller er soppsesongen litt tregt igang?
Vis hele sitatet...
Mitt favorittsted rett utenfor Oslo er meget bra. Fant 101 stk i går. Har også funnet noen steder innenfor Ring 3, men det har vært lite. Så enten er det bare lite der, eller så er vi fler om beitet
kallisti's Avatar
mars 2012
407  164
Sitat av Mycelium Vis innlegg
Jeg er litt statistikkinteressert av meg, og lagde en liten oversikt her over hvor mange sopp det er pr gram osv, hvis noen er interessert.
Vis hele sitatet...
Gjorde noe lignende i mange år selv, dog ikke så dyptpløyende som deg. Plukker de samme stedene på noen setere i Oppland hvert år, og plukker både små og store sopp (identifiserer jeg dem som flein, så plukker jeg dem). Har hvert år i ti år talt soppen og veid etter tørking. Hvert eneste år har gjennomsnittet vært ca. 33 sopp pr. gram, pluss/minus to sopp.
Anonym bruker
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rik Skoglemen
Noen som også sliter med hjortelusen? Den er jo helt ekstrem i år!
moore's Avatar
jan. 2007
29  6
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som også sliter med hjortelusen? Den er jo helt ekstrem i år!
Vis hele sitatet...
Hvis du sliter med hjortelus så leter du på feil steder
Anonym bruker
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rik Skoglemen
Sitat av moore Vis innlegg
Hvis du sliter med hjortelus så leter du på feil steder
Vis hele sitatet...

Nei nei, har funnet mellom 40-50 gram tørket hittil i år men stedet er veldig nærme en skog
jan. 2017
22  5
Plukker dere erfarne plukkere uansett vær? Eller drar dere etter at det har vært mye regn og "gode" forhold?
Jeg fant en plass der jeg fant 200 stk på 3-4 timer som jeg var godt fornøyd med.
Men i ettertid har jeg bare funnet 50-60 på like mange timer. Bruker og være en uke mellom vær tur ca?
Noen tips?
Mvh
aug. 2016
13  10
Har vært veldig usikker på hvor raskt soppene vokser, og hvor lenge de faktisk blir stående, men begynner å lære mer om det nå føler jeg. I gråvær, blir de stående lenge. Jeg vil si gjerne 1,5 uke men det blir gjetting. Det optimale for soppene er en periode med fuktig vær, etterfulgt av godvær slik at de får tørket opp og spredd sporene sine. Hvis godværet lar vente på seg, blir de stående en stund med mindre ytre forstyrrelser skjer. Hadde svært god suksess rett etter forrige langvarige drittvær soppene vokser antakelig i ganske variabelt tempo men jeg har gått og titta på noen små pins nede på skolen her i noen dager nå, og det går ikke voldsomt fort akkurat
Registrer deg for å skrive svar
Moderer