Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1357
Hei,

Jeg er IKT-lærling og ønsker å lage et oppslagsverk hvor jeg kan samle all nyttig informasjon jeg får bruk for når jeg er på jobb. Feks. diverse rutiner, løsninger på problemer, passord til ulike systemer, osv. Dette er noe jeg vil ha for å gjøre arbeidet mitt lettere, forberede meg til fagprøven og for å ha noe nyttig å gjøre når det er rolig på jobb.

Noen "must have" funksjoner er:
- Mulighet til å opprette artikler
- Sortere i kategorier
- Søkefunksjon
- Sikkerhet, ikke hvem som helst skal kunne få tilgang til informasjonen.
Videre ønsker jeg gjerne å kunne tilpasse siden så mye som mulig, slik at jeg har noe å fikle med og bruke dødtid på.

Har sett en del på MediaWiki, og synes det virker veldig lovende. Skulle gjerne satt opp dette på en Raspberry Pi jeg har liggende, men problemet mitt er at pga. bosituasjonen min har jeg ikke tilgang til nettverket annet enn at jeg kan surfe. Så får ikke port forwardet webserveren eller noe slikt. Dette blir da litt vanskelig ettersom jeg gjerne vil ha tilgang til siden både hjemme og på jobb.

Noen som har noen smarte ideer? Det enkleste ville vell vært å lagd et Word-dokument, men ser for meg at det ville blitt veldig uoversiktlig veldig fort.

Ha en fin kveld videre folkens!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ekstern hosting slår meg som det letteste. Det trenger ikke være spesielt dyrt, og MediaWiki er vel PHP+MySQL, så det burde kjøre nesten bokstavelig talt overalt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mediawiki er knall. Det finst andre, lettere wikier, som ikkje har like mange fancy features, men krev mindre ressurser, og kan vere betre egna for personlige notater. Forøvrig er det jo gjerne slikt du bør hoste på jobb, gjerne med tilgangskontroll, ettersom det vert tilgjengelig for kollegaer, og du kan stappe inn informasjon som er spesifikk for jobbsituasjonen din. Det bør du i utgangspunktet vere forsiktig med å gjere på din eigen private...

Om du har Sharepoint tilgjengeleg har den halvveis fungerande wiki, og fordelen er at du får det lett integret mot t.d. AD for autentisering.
Dette er kanskje blasfemi... Men jeg digger Microsoft OneNote.

Lett å formatere tekst, lime inn bilder, tegne rett i notatene, søke.

Du kan oppbevare notatene på Dropbox, Onedrive, minnepinne, whatever.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Som Ozma sier, OneNote er supert for akkurat det du snakker om! De har også en relativt okay mobil-app også.
Evt kan du kjøre Evernote.

Vil anbefale at du lagrer passordene dine i en eller annen form for password manager. Jeg vet det er fristende å putte credz i dokumentasjonen, men det er en dårlig praksis å lære seg. De fleste bedrifter jeg besøker bruker feks KeePass, LastPass etc. Gjør det du også!
Punkt 1: Du får sette opp RA til jobben, ellers er det ikke vits i å implementere noe, Teamviewer kan fikse remote access lett, ellers kan du gå all inn med VPN eller remote desktop.

For å starte med det enkleste, password manager: KeePass, enkelt og greit, sikkert som faen og praktisk, den har historikk på endringer, plass til notater på hver entry, ctrl+v for å autofylle en entry på f.eks en nettside. Bare husk passordet ditt, ellers så sliter du litt, ikke bruk skytjenester for business passord, det er fy fy.

Dokumentasjon: Dette burde jobben betale for, og det SKAL hostes på jobben, det skal ikke lagres kundedata på usikker lokasjon, det beste jeg vet er når folk setter servere og nettverksutstyr i bøttekottet.

Som nevnt over, sharepoint er bra, dette har de fleste og det kan gjøres mye ut av det, AD integrasjon, eller bare O365 grupper, det er trivielt å mappe ett sharepoint område til lokal drive om dette er ønskelig.

Confluence er en drøm og dokumentere i, det er superenkelt å opprette sider, enkelt med AD integrasjon, men det koster litt penger pr måned: https://www.atlassian.com/software/confluence

Dokuwiki: Helt greit å dokumetere i og gratis, men Confluence er bedre... Jeg mistenker dette er bare en av flere wikier som funker.
https://www.dokuwiki.org/dokuwiki#

Trikset med dokumentasjon er at det skal være enkelt, om du føler at du må kode en nettside for hver ting du skal dokumentere så blir ikke en dritt dokumentert.

P.S det skal aldri ligge ett eneste passord på en sånn side, det skal i en password manager.
Enig, skulle foreslå det samme som site taler. Confluence er et fantastisk verktøy, og hvis du tenker å lage noe slikt så er jo mye av gevinsten som bedriften oppnå at informasjonen deles med dine kolleger.

Og for passord, bruk en password manager du kan skru igjen sikkerheten på. Lastpass og 1password er populære tjenester. Leverandører som lagrer passord i lister, sender de rundt på e-post og slikt holder jeg meg langt unna i alle fall.
Såvidt jeg kan se så vil stort sett alt av CMS løsninger dekke ditt behov. Den wikien du nevner kjenner jeg ikke til, men ser andre sier den passer. Siden du ikke har kontroll på portene hjemme så løser du dette aller enklest med å hoste database og cms/wiki hos enhver host som støtter den løsningen du bestemmer deg for. Noen hoster støtter mange forskjellige databaser inkl MS SQL server. Andre støtter kanskje bare My SQL.

Rent generelt så vil de aller fleste CMS løsninger håndtere alt fra artikler, søk, pålogging og database for deg. Du trenger ikke gjøre annet enn å sette opp løsningen, evt. betale hosten for å gjøre det for deg. Så logger du inn som admin og setter ny admin-login. Når du starter med å legge inn artikler så velger du enkelt om artikkelen skal være synlig for alle eller kun for registrerte brukere. Du som admin kan automatisere prosessen med å legge til brukere, eller du kan gjøre det manuelt.
Confluence er ekstremt bra, og du kan søke om Community License, hvor du får hele Atlassian-stacken gratis. Det er veldig lett å sette opp med cptactionhank sitt Docker-image, og er definitivt beste dokumenteringsplatformen jeg har brukt noen sinne.