Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 742
Mulig et spørsmål med et opplagt svar for dem som har mer kunnskaper enn meg innen radio, MIMO og polarisering, men jeg prøver likevel.

Det meste av WiFI utstyr som kjøpes i dag bruker (SU/MU)-MIMO teknologi, og hvis jeg har forstått det rett så gjøres dette ved å sende ut parallelle signaler med forskjellige polarisering? Så en 4x4 MIMO bruker altså da vertical, horizontal, «skrå venstre» og «skrå høyre» polarisering?

Men hva med sirkulær polarisering? Jeg forstår at dette kan være litt vanskelig på access points som skal dekke 360⁰, men f.eks point-to-point link? Med CW og CCW polarisering i tillegg til de overnevte så vil man få 6x6MIMO?`Eller er jeg på villspor?
Ja, poenget er jo å få flere observasjoner av samme signal i samme tidsdomene. I tilfellet der hvor man bruker ortogonal polarisering for å oppnå kvaliteten, har man de ortogonale parene horisontal/vertikal, skrå høyre/venstre og med/mot klokke.
Sist endret av m0b; 17. september 2017 kl. 14:02.