Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1286
Har lurt på dette en stund, hvorfor blir jeg mye mer brisen av å drikke øl fra glassflasker enn fra boks?
Føler meg mye mer brisen etter 3 stk 0,33l som er nesten 1l øl, enn 2 halvliter øl på boks

Bare jeg som innbiller meg dette?
Kan det ha noe med at sollyset kommer gjennom glassflaskene og ikke boksene og det har en effekt på gjæringen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du snakker om pilsner, så er det nesten alltid ferdiggjæra før det vert tappa. Tuborg, Hansa, Carlsberg etc. er *alltid* ferdiggjæra, filtrert og antakeleg pasteurisert.

Eg tipper det er placebo. Du innbiller deg at du drikk meir enn du faktisk gjer.
Kanskje du drikker glassflaskene fortere?
Som vidarlo sier så er det meste av øl i norge ferdiggjæret når det kommer på boks/flaske.

Placebo er nok en god faktor her og, beroende på om du drikker det fort eller sakte kan ha noe å si på hvordan du opplever rusen; om du drikker begge på like lang tid er det nok placebo - derimot om du drikker det fort eller sakte kan ha noe å si på hvordan det oppleves, man blir som kjent "mer" full av å drikke høyere kvanta fort, men tilogmed om det bare er tre øl som du drikker på glass kan det hende at du "gir" kroppen mer tid på å fordøye godsakene innen du er klar med de 3 flaskene kontra 2 bokser.

Prøv og test selv med å drikke èn liter fra glass så en liter fra boks innen samme tidsperiode, helst ikke etter hverandre da
Kan det være at det har med kullsyren å gjøre? Dersom det de sa på Fylla(TV Programmet på NRK) stemmer om at kullsyren gjør at alkoholen blir tatt opp fortere og at man derfor får en "høyere" topp på rusen, så kan det gi mening da man med glassflaskene og deres utforming rister ut mindre av kullsyren en når man drikker fra en boks hvor i det du drikker øllen treffer kanten før og rundt åpingen og derrav mister mer kullsyre. Personlig føler jeg vertfall at jeg kan sitte å drikke på en glassflaske lenger en med en boks før den blir død, kan og ha noe med at overflaten hvor kullsyren kan unvike er større i boksen en i flasken og derrav mister mer uansett.
Sannsynligvis noe innbilning inne i bildet.
Men, det kan jo hende du drikker de på flaske raskere? Personlig synes jeg det er lettere å drikke fra glass eller flaske enn fra boks. Mulig dette gjør at du drikker de fortere, og føler deg mer brisen?