Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5373
Søstra mi sin kjæreste ska i fengsel...90 dager for kjøre ute førerkort pluss oppgi falskt navn til politi. Lurer på... hvor fort kan han få permisjon? Eller får de ikke det på så kort dom? Hvis han oppfører seg bra kommer han da ut etter 60 dager? Las at en kan få 30 perm dager i året men vet ikke om det bare er lange dommer. De har barn... har det noe å si for permisjon? Noen som har sonet og vett litt? Vi finner lite på nettet om så korte dommer...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bumblebee Vis innlegg
Søstra mi sin kjæreste ska i fengsel...90 dager for kjøre ute førerkort pluss oppgi falskt navn til politi.
Vis hele sitatet...
Du får ikkje 90 dager for det. Du får forelegg på 8-10k for kvart av dei forholda. 90 dager tilseier at det er langt meir enn det du nevner som ligg bak.
Sitat av Bumblebee Vis innlegg
Lurer på... hvor fort kan han få permisjon? Eller får de ikke det på så kort dom? Hvis han oppfører seg bra kommer han da ut etter 60 dager? Las at en kan få 30 perm dager i året men vet ikke om det bare er lange dommer.
Vis hele sitatet...
Detaljane her finn du i straffegjennomføringsloven §42. Kort fortalt vil han, gitt grei oppførsel, sleppe ut etter 2/3, så lenge straffa er over 60 dager, og attståande tid er over 14 dager.
Sitat av Bumblebee Vis innlegg
De har barn... har det noe å si for permisjon? Noen som har sonet og vett litt? Vi finner lite på nettet om så korte dommer...
Vis hele sitatet...
Ja. Det gir 30 dager permisjon, mot 18 normalt. Men om permisjon er aktuelt er eg usikker på - permisjon for uforutsette ting som t.d. gravferd for nærståande vil nok vere aktuelt, men neppe rutinemessig permisjon for å besøke familie i såpass kort soning...

Edit: forskrifta klargjer jo permisjon:
Sitat av https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-02-22-183
Ordinær permisjon og korttidspermisjon kan gjennomføres etter en sammenhengende frihetsberøvelse frem til permisjonstidspunktet på minst 4 måneder. Domfelte må i tillegg ha utholdt minst 1/3 av straffetiden. Domfelte med lengre straffetid enn fengsel i 12 år kan innvilges ordinær permisjon etter 4 års sammenhengende straffegjennomføring (permisjonstid).
Vis hele sitatet...
Permisjon er mao. ikkje aktuelt på så kort straff.
Sist endret av vidarlo; 1. juli 2017 kl. 22:59.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vidarlo er litt bastant i sin første setning. Jeg har en kamerat som har sonet over 1mnd for å ha kjørt langt over fartsgrensen. Det var det eneste han ble tatt for.
Så at man får noen uker ekstra for å ha oppgitt falskt navn i tillegg virker ikke så utrolig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vidarlo er litt bastant i sin første setning. Jeg har en kamerat som har sonet over 1mnd for å ha kjørt langt over fartsgrensen. Det var det eneste han ble tatt for.
Så at man får noen uker ekstra for å ha oppgitt falskt navn i tillegg virker ikke så utrolig.
Vis hele sitatet...
I innlegget står det 90 dager for å køyre utan førarkort og å nekte å opgi navn til politiet. Det stemmer ikkje. Begge dei forholda vert ordinært premiert med forelegg, og ikkje fengsel. 90 dager er ein god del grovare enn forelegg på ein del tusenlapper.

At du kan ryke inn relativt lenge på å doble fartsgrenser er eg klar over, men fart vart altså ikkje nevnt.
det høres latterlig strengt ut, og kjøre uten gyldig førerkort er 8k i bot og sperrefrist i 6 mnd dersom det er første gangen han blir tatt uten førerkort og han har hatt dette før, andre gangen øker boten og man får nye 6 mnd sperrefrist, regner med han oppga falskt navn til politiet da han ble stoppet og selv om straffen for dette er alt fra bøter til fengsel i 3 mnd så tviler jeg sterkt på at dette har ført til store utfordringer for politiet og avsløre og dermed bare klassifiserer til bot så nei han typen har nokk andre ting på seg, kan også nevne at jeg driver og gjør opp for meg for vold mot politiet, hærverk på politibil (sparka sundt døra i politibilen) drapstrusler mot politi, og kjøring uten gyldig førerkort, alt dette samla seg til 30 dager ubetinget fengsel så 90 dager for det der tviler jeg sterkt på
Trådstarter
31 1
dette ee 6.ganga uten førerkort for han.... og ja kan hende det er noe han ikke forteller... men var egentlig det med permisjon vi lurte på.
ringte kriminalomsorgen nå og spurte :P han jeg snakka med mente at man kunne søke om og få sone 2/3 deler av dommen, legg ved at det er barn inni bildet som er veldig avhengige av faren sin
Sitat av freebird Vis innlegg
ringte kriminalomsorgen nå og spurte :P han jeg snakka med mente at man kunne søke om og få sone 2/3 deler av dommen, legg ved at det er barn inni bildet som er veldig avhengige av faren sin
Vis hele sitatet...
Så lenge han oppfører seg og ikke har sonet tidligere, så soner han bare 2/3 av dommen. Selvom han har sonet tidligere, så er det fortsatt store muligheter for at han blir løslatt etter at han har sonet 2/3 av dommen.
Jeg sonet selv bare 2/3 av dommen jeg satt inne for.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Bumblebee Vis innlegg
Søstra mi sin kjæreste ska i fengsel...90 dager for kjøre ute førerkort pluss oppgi falskt navn til politi. Lurer på... hvor fort kan han få permisjon? Eller får de ikke det på så kort dom? Hvis han oppfører seg bra kommer han da ut etter 60 dager? Las at en kan få 30 perm dager i året men vet ikke om det bare er lange dommer. De har barn... har det noe å si for permisjon? Noen som har sonet og vett litt? Vi finner lite på nettet om så korte dommer...
Vis hele sitatet...
90 dager for å kjöre uten förerkort og oppgi falskt navn var strengt, men ingenting er umulig i dette landet. Har selv värt igjennom noen av dem og vet med sikkerhet at det förer til en kortere ubetinget dom av å kjöre bil ulovelig over flere ganger.! Å heller ikke dette du önsket svar på

For å få permisjon ifra fengsel (åpent eller lukket) så må man sone 1/3 deler av dommen, ELLER minst 4 mnd för man kan få en permisjon innvilget. Så for å svare fort på spörsmålet ditt: Nei, han kan ikke få permisjon under den soningen. (Y)

Om det er noe mere du lurer på så er det bare å sende en melding
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fengsel > Fridom
17 0
Av egen erfaring så er det ikke mulig for han å få permisjon da dommen er for lav.

han kan derimot søke om å gå over til EK(elektronisk soning) etter 30 dager, og deretter sone 30 dager med EK.
Han må UANSETT sone 30 dager I FENGSEL. Med mindre det kommer inn andre avgjørende faktorer inn i bildet.
Å ha kone og/eller barn er ingen unnskyldning under soningen desverre.

men som sagt, han kan søke om 2/3 soning, der halvparten er soning i fengsel og halvparten med EK. siste måneden vil da være prøveløslatelse på 30 dager.

Lykke til.