Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 622
Hei, jeg sitter her med en liste på 800 epostadresser som er i bruk, kan jeg sende ut reklame til dem helt lovlig?
Eller er spamming ulovlig?
Det er kun lov dersom disse 800 personene har gitt samtykke i å motta reklame fra deg/dere, eller at det allerede eksisterer en kundeavtale mellom dere.

Fra Markedsføringslovens §2, bokstav b:

" Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."

"Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved hjelp av elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å frabe seg slike henvendelser."
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Evt vurder om du vil ha 800 som blir forbanna på deg? Eg ville _aldri_ hatt noko med eit firma som sendte meg spam å gjere. Uansett kor gode tilbod dei hadde. Om eg er interessert i noko, finst google. Trur alle dei meir oppegåande tenkjer slik.
Forøvrig er 800 adresser alt for lite... Statistisk sett er det 1 av 10.000 eller noe som svarer på Spam.
Sitat av fuzzy76
Forøvrig er 800 adresser alt for lite... Statistisk sett er det 1 av 10.000 eller noe som svarer på Spam.
Vis hele sitatet...
Det var for 5-6 år siden, nå er det på rundt 1/1000000. Man må huske spamfiltre og slikt.
Spam er mao. ulovlig og uønsket