Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 8946
Hei. jeg har veldi lyst til å lære å sveise..
jeg har søk på google.com å her men finner ikke noe info.
jeg har sett etter sveise sett på clasohlson men er ikke noen
hele sett der...
så jeg lurer på om noen her vet om noen plasser de seller sveise sett til en billig penge..
og om noen har vet/har en liten guid om sveising?
takker for alle svar
kan og bare gi meg alt infor om sveisng..


og var ikke sikker hvor jeg skulle lage tråend..(sorry vis den havnet feil plass)
Dette må du lere av en fagman.
Og svise sammen en kube kan desverre ikke google gjør!
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
går det an å melde seg på noen kurs?
noen som vet?
Kjøp deg et billig apparat på biltema, finn deg en bok som omhandler sammenføyningsmetoder og kjøp inn noe stål, gjerne av litt god tykkelse. Mye lettere å øve på en tynnplater. Så er det bare å sveise i vei til du får dreisen på det.
Skal man kjøpe et sveise apparat så bør man kjøpe et som har trinnløs regulering av strøm styrke siden dette er avgjørende når man skal sveise forskjellige tykkelser . Ikke kjøp det billigste er mitt råd .
Prater om MIG/MAG apparat regner med at det er dette du kikker etter.
Lære å sveise er noe man gjør ved å gjøre feil , lærer av feil .
Billige apparater er ofte mer krevende å bruke desverre.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
er dette og maske og litt sånne ting jeg trenger?
http://www.biltema.no/Archive%5CProd...5C44-711_l.jpg
så er det bare å øve?
Ja, kommer jo helt ann på hvor mye penger du er villig til å bruke. Har du god råd bør du ikke kjøpe det billigste du finner. Som regel så er det sånn at jo dyrer apparatet er jo lettere er det å sveise med det. Men du lærer deg jo basicen med et billig apparat også. Du trenger apparat, sveisetråd, hansker og maske.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
Hva er forskjelen mellom Mig/Mag og MMA/Tig?
Ja det er vel et greit begynner apparat , du trenger vel gass også , små flasker kan handles f.eks på torsov bilrekvisita eller lig sted (varer ikke så lenge men da slipper du leie av flaske.

Så de hadde en bok lær å sveise på biltema på svensk sikkert en fin ting å kjøpe + gode hansker , det beste er aut nedblenbar maske dette har de ikke på biltema men det går fint med den maska de har på B tema oxo .

forskellen på MIG/MAG er gassen : MIG er en forkortelse for Metal Inert Gas som betyr at beskyttelsesgassen, som omgir lysbuen og det smeltede metallet, er inaktiv og påvirker dermed ikke metallene i prosessen.

MAG er en forkortelse på Metal Activ Gas. Beskyttelsesgassen tar da aktiv del i prosessen, og gjør at lysbuen får god stabilitet og optimal materialovergang, samtidig som den beskytter metallet fra luften omkring.


TIG er en forkortelse for Tungsten Inert Gas. Tungsten er det engelske ordet for wolfram, som benyttes som elektrode. Wolfram kjennetegnes ved sitt høye smeltepunkt.

MMA sveising er sveising med såkalt pinne .

TIG da holder du pinne med den ene hånden å håndtaket med den andre som det kommer gass ut av + at det er en elktrode der.
Sikkert litt dårlig forklart.
Sist endret av videokid; 30. desember 2005 kl. 01:20.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
og med MIG/MAG stikker "pinne" ut av den "pistolen"?

men MMA/TIG er lettest? må du ha en gassflaske da?
er det mulig å sveise uten gass?
MMA er vel sveising uten gass vis jeg ikke tar helt feil?
MIG/MAG har en rull med tilsats i form av noe som ser ut som ståltråd. Denne blir automatisk matet fram i sveisebadet. I prinsippet så er jo også matetråden elektroden fordi strømmen går inn i tråden og inn i emnet som blir sveist på.
MMA trenger du ikke gass , synes ikke dette er noe lett å bruke på tynn plater.
Du får vel apparat som ligner på mig for sveising uten gass på Biltema tror jeg da bruker man en flussfylt tråd , har ikke prød dette.
Okok.. Jeg har gått mekk, maskinfag osv.. Der lærte jeg dette :

MIG er som TipeX sier, er en "ståltråd" som mates.. Man trenger Acetylen å strøm for å få det der til å gnistre
MAG er elektrode, sånn pinne ... Denne bruker man også elektrisitet på Men ikke no gass, pga gassen "ligger inna for et belegg rundt pinnen", det er liksom et pulver elns som utgjør gass når elektrisiteten skaper gnister som smelter bort belegge... om dere skjønner

Å du, MIG aparater selger de på Biltema, de funker som fjell.. Men er ikke til å anbefale om du skal sveise sammen ei bil feks :P
Sist endret av Pumpkin; 30. desember 2005 kl. 01:41.
Sitat av Pumpkin
Okok.. Jeg har gått mekk, maskinfag osv.. Der lærte jeg dette :

MIG er som TipeX sier, er en "ståltråd" som mates.. Man trenger Acetylen å strøm for å få det der til å gnistre
MAG er elektrode, sånn pinne ... Denne bruker man også elektrisitet på Men ikke no gass, pga gassen "ligger inna for et belegg rundt pinnen" om dere skjønner

Å du, MIG aparater selger de på Biltema, de funker som fjell.. Men er ikke til å anbefale om du skal sveise sammen ei bil feks :P
Vis hele sitatet...
Forskjellen på mig/mag er gassen.

Du tenker på MMA.
Sist endret av videokid; 30. desember 2005 kl. 01:44.
Sitat av videokid
Forskjellen på mig/mag er gassen.
Vis hele sitatet...

Da har vi lært forskjellige ting

MIG er jo den "ståltråden". MAG er jo den "pinenn".
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
hva er lettest og billigst?
skal brukes til å sveise alt mulig...(hobbi bruk)
Sitat av Pumpkin
Da har vi lært forskjellige ting

MIG er jo den "ståltråden". MAG er jo den "pinenn".
Vis hele sitatet...


vil ikke diskutere det men tenk deg hvordan skal man bruke pinne på et MIG/MAG apparat les forklaring litt lengre oppe.
Sitat av -H2O-
hva er lettest og billigst?
skal brukes til å sveise alt mulig...(hobbi bruk)
Vis hele sitatet...

Selv synest jeg MIG er kos <3
Sitat av -H2O-
hva er lettest og billigst?
skal brukes til å sveise alt mulig...(hobbi bruk)
Vis hele sitatet...
Et mig apparat garantert , så lenge du ikke skal sveise en båt eller lign , fordelen med pinne er at du kommer til bedre hvis det er trangt , men ikke serlig egnet for tynnplate sveising , pinner blir ofte brukt i skipsbygging og mekanisk industri f.eks


Står litt her om forskjellige sveise metoder http://www.esab.no/index.asp?item=1423
Sist endret av videokid; 30. desember 2005 kl. 01:54.
Fordelen med pinne er jo åpenbart 2 ting; du kan sveise utrolig mye forskjellig da det avgjøres av hvilken elektrode du bruker og du slipper den hersens gassen. Flussmiddelet er dekket på elektroden. Dessuten er jo elektrodeapperatene veldig små og lette.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
ok sjønner..
takker for alt hjelpen..
koselig forum.. xD
skal komme meg til biltema snart å kjøpe meg et apperat..
Skaff deg "Hayne's Welding Manual", jeg fant den på limewire!

Og som sagt, mig/mag egner seg best til hobbybruk og alt-mulig-sveising.

Et godt prinsipp for å lære seg å sveise, er først å lære seg hvordan en god sveis skal se ut/være. Så er det å prøve og eksprimentere selv, med strømstyrke og gassmengde etc. til det blir bra..!

Godt forarbeid må også nevnes, få vekk all skitt og dritt, og puss ned til metallet med stålbørste!
King of Spooning
Acidous's Avatar
MIG bruker jo en inaktiv gass(derfra navnet Metal Inert Gas tror jeg det var)..
Gassen blir jo bare brukt for å unngå bobler i sveisen, da det ikke er ønskelig siden det gjør sveisen stygg og svak

Men pinnesveis er jo knall! Da slipper du alt stresset med å skaffe gass og helvete..
Trenger bare pinnene da Mye enkelere spør du meg!

Når det gjelder acetylen-gassen så blir jo den brukt fordi den har en høy nok temperatur til å smelte stål når du sveiser...
Altså så sprenger du ikke alle sikringene i huset til foreldra dine når du fyrer opp et gass sveiseapparat
Og så er det jo mindre risiko for å blåse alt av elektrisk anlegg dersom du skal sveise på en bil da

Men anyways, sveising er ikke vanskelig! Du må bare trene litt!
Første gang jeg sveisa, så brukte jeg elektrode, og satte den fast en del ganger, men etter en time så gikk det jo knall!