Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2066
Hei, jeg har tenkt til å kjøpe en el gitar snart men vet ikke helt hvilken gitar jeg skal kjøpe ? prisen jeg tenker på å betale for gitaren er mellom 4000 - rundt 7000 kroner.
Jeg har spilt en del gitar før men det er et par år siden jeg spilte sist og jeg ser etter en grei gitar å spille på siden den jeg har nå er veldig vanskelig å spille på en de andre jeg har prøvd og trenger en gitar som kan spille de meste sjangere
Du kommer med litt for lite info her. Hvilken sjanger er det snakk om?
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Eg vil du ha elektrisk, klassisk eller akustisk gitar? Mitt eneste tips blir vel uansett å gå innom en butikk og prøve deg fram til du finner en du liker å spille på.
SHG
Trådstarter
76 0
Sitat av McLovin Vis innlegg
Du kommer med litt for lite info her. Hvilken sjanger er det snakk om?
Vis hele sitatet...

noe som kan spille metal, rock og kan spille bra på klassisk rock jeg trenger ikke en gitar som er best på metal men heller mer på rock sjangern
Gibsen Les Paul Standard er jo en real klassiker meg sykt god lyd. Ellers er fernandes stratacoster kul og ikke så utrolig dyr. denne koster 200$
Å anbefale en Gibson LP til en nybegynner føler jeg er litt det samme som å gi en turboladdet supra til en som akkurat har begynt å lærekjøre for billappen.
Har en Ibanec Iceman ICT700 som jeg har brukt i litt under ett år nå. Betalte rundt 7000,- med frakt, ser den har gått litt ned i pris nå. Mektig flott gitar, svær god å spille på. Den har fretbands som er hakket større en standard, så om du bruker lette strenger er bending og generelt klassisk rock en drøm på den. Bruker du tyngre strenger får du en god tung lyd.

Spiller mest metall på den, men den duger som sagt til det meste. Den er også ekstremt solid. Den har truffet både gulv, vekker, tak, personer og en øks i ganske høye hastigheter uten å ta skade noen særlig skade av det.

Det eneste negative jeg kommer på er at den er ganske tung, og har veldig følsomme mikrofoner. Såklart, stiller man lyd skikkelig er ikke sistnevnte noe problem. Den er vel tilgjengelig i norske nettbutikker også, men de for en noe kraftigere pris. Den koster 5500,- NOK på thomann (siden jeg linket), mens jeg mener å ha sett den for omlag 7000,- hos norske forhandlere.

Kan legge med en review her.
Sist endret av Gravizt; 22. oktober 2012 kl. 06:56.
Thomann.de
Bestill til et postkontor i sverige, hent der og smugle til norge!
Prisene er nydelige, og utvalget er svært!
Må bare anbefale å legge noen kroner ekstra i å gå til anskaffelse av en ESP Alexi-600! Som en orgasme i hendene
Menmen, lykke til!
Sitat av McLovin Vis innlegg
Å anbefale en Gibson LP til en nybegynner føler jeg er litt det samme som å gi en turboladdet supra til en som akkurat har begynt å lærekjøre for billappen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke en Gibson LP?
Det er jo gjennomførte, kjempedeilige gitarer. Og med det prisdroppet som har vært på gibby den siste tiden får du en flunkende ny studio-modell til litt over 7løk. Forøverig sier jo TS at han har spilt før, selv om jeg ikke ser helt den "nybegynner kan ikke ha god gitar"-argumentet.
Jeg sikler ganske mye på denne om dagen, hadde jeg hatt 7k å bruke på gitar om dagen hadde jeg kjøpt den sporenstreks: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=726234&artno=230052
Gibson holder seg helt OK i pris på bruktmarkedet også, noe som gjør at man faktisk kan få igjen noe penger om man bestemmer seg for å selge den(noe du ikke gjør med mexico-fender, ESP/LTD, Epi, Ibanez[unntaket er steve vai-modeller og annet sært] og whatnot)

Men, om TS virkelig ikke vil bruke mer enn 7k så finnes:
Gibson, Worn&Faded SG 5400,- Denne har jeg spilt på en del og jammen er det en god gitar.
Fender, standard telecaster 4040,- (*siklesikle*)
Fender, standard strat 4300,-
Fender, pawn shop '72 6300,- (ahmagad, sexysexy...)
Hvor holder du til, TS? Om det er en Gibson LP du vil ha, så har jeg en LP Faded Special som har blitt pusset ned og jallalakkert som jeg kan kvitte meg med for 3-4000kr. Den ser ikke bra ut, men er sinnsykt god å spille på.
Sitat av moret Vis innlegg
Hvorfor ikke en Gibson LP?
Det er jo gjennomførte, kjempedeilige gitarer. Og med det prisdroppet som har vært på gibby den siste tiden får du en flunkende ny studio-modell til litt over 7løk. Forøverig sier jo TS at han har spilt før, selv om jeg ikke ser helt den "nybegynner kan ikke ha god gitar"-argumentet.
Vis hele sitatet...
Nå mener ikke jeg at en nybegynner ikke kan ha en god gitar, men heller at en nybegynner ikke setter pris på en god gitar.
Jeg føler at min vei gjennom Morgan strat, blytung Epi LP-fjøl og en Hagström har gjort meg til en litt mer erfaren gitarist. Jeg vet å sette pris på en god gitar, i motsetning til kompiser av meg som fikk Gibson LP Classic/Custom i konf, etter å ha spilt gitar i et år liksom.
Jeg har ingen problemer med å dra igang en jam på en Squier med feilstilt bro. Ingen av disse som jeg nevnte over klarer det samme, uten syting og typisk "guitar hero"-lyder.
Hva er egentlig den store forskjellen på gitarer? For meg så handler det bare om hvor lett det er å spille på strengene, ergo hvor høyt strengene sitter og avstanden mellom dem. Tykkelsen på strengene har jo mye å si.

Elektronikken spiller sikkert en stor rolle, altså hvilke type mikrofoner og slikt som er brukt. Men til og med dette er vel begrenset med hva man faktisk hører ut av forsterkeren.

Men hvordan en gitar er formet? Det kan ikke ha særlig mye å si ... Er vel bare navnet som trekker prisen opp tenker jeg.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva er egentlig den store forskjellen på gitarer? For meg så handler det bare om hvor lett det er å spille på strengene, ergo hvor høyt strengene sitter og avstanden mellom dem. Tykkelsen på strengene har jo mye å si.

Elektronikken spiller sikkert en stor rolle, altså hvilke type mikrofoner og slikt som er brukt. Men til og med dette er vel begrenset med hva man faktisk hører ut av forsterkeren.

Men hvordan en gitar er formet? Det kan ikke ha særlig mye å si ... Er vel bare navnet som trekker prisen opp tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Det har en del med navnet å gjøre, det er ikke til å komme bort ifra. Men, det handler også om nøyaktighet under produksjon, treverk, mikrofoner, hvilke teknikker og materialer som blir brukt, hvor i verden den blir laget. Det virker som om gitarer laget fra kvalitets-merkene er laget med en streng kvalitetskontroll.
Og jo, formen og treverket i en gitar har faktisk en del å si på hvordan lyden blir, du hører det mye bedre i en akustisk gitar men forskjellen finnes i elektriske også.
Sikkert noen som vil si meg imot på det her, men jeg personlig kjenner stor forskjell på en gitarhals i dyrt tre og billig tre, om man setter det opp imot hverandre. Profil på halsen har selvfølgelig veldig mye å si, men tre spiller også en vesentlig rolle.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva er egentlig den store forskjellen på gitarer? For meg så handler det bare om hvor lett det er å spille på strengene, ergo hvor høyt strengene sitter og avstanden mellom dem. Tykkelsen på strengene har jo mye å si.

Elektronikken spiller sikkert en stor rolle, altså hvilke type mikrofoner og slikt som er brukt. Men til og med dette er vel begrenset med hva man faktisk hører ut av forsterkeren.

Men hvordan en gitar er formet? Det kan ikke ha særlig mye å si ... Er vel bare navnet som trekker prisen opp tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Utforming av hals (bredde, tykkelse og geometri) og utforming av kropp (cut-aways, adgang til det høyere registeret, geometri, vekt, og plassering av stroppfester) har mye å si for spillbarheten. Utover det vil mikrofontyper, plassering av mikrofoner og elektronikk, samt treverk i kropp og hals, hvordan halsen er festet, stoltype, hvordan oversadelen er skåret til, hva slags stemmeskruer man bruker, og hvordan strenger man bruker ha en del å si for lyden.

Kort fortalt: En gitar er ikke bare en gitar, men det er ikke nødvendigvis noe man legger så godt merke til før man har spilt en del, og spilt en del forskjellige instrumenter.

Det betyr ikke nødvendigvis at en gitar til 10 000kr er så mye bedre enn en gitar til 5 000kr: Jeg har eid mange bassgitarer, i prisklasse fra 2 000kr til 40 000kr (ny, jeg har aldri betalt så mye), og den klare favoritten jeg sitter igjen med etter fire år (har solgt resten) er en Fender Aerodyne J/P som jeg betalte 3500kr for.
Sitat av Taake Vis innlegg
Eg vil du ha elektrisk, klassisk eller akustisk gitar? Mitt eneste tips blir vel uansett å gå innom en butikk og prøve deg fram til du finner en du liker å spille på.
Vis hele sitatet...
ENOUGH SAID!!!
SHG
Trådstarter
76 0
Takk for hjelpen men jeg har ikke spilt gitar på en stund og lurer på om noen kan anbefale noen gode videoer som kan hjelpe som man kan få kjøpt i butikken?
Ibanez SAS 36-FM
Du tenker da på typ "Learn how to play guitar. vol1"?
Dette var bare en tulletittel, men du skjønner poenget.
Det er veldig lenge siden jeg har sett på en video for å lære gitarspilling, men jeg kjøpte denne til min bror og det ser ut til å ha funket: http://www.learnandmaster.com/guitar/
PRS uten tvil! santana versjonen må være den beste jeg har spilt på i den prisklassen har også prs stoptail eller tremonti, begge fåes på sound1 eller ebay om du vil spare litt.
Om du er ute etter Les paul, har de epiphone les paul custom til 3500,- på 4sound som også er en veldig god gitar.

Edit: veit ikke ossen stil du spiller, men vil si de gitarene er veldig alsidig.
Sist endret av narni; 22. oktober 2012 kl. 21:07.
SHG
Trådstarter
76 0
Sitat av moret Vis innlegg
Du tenker da på typ "Learn how to play guitar. vol1"?
Dette var bare en tulletittel, men du skjønner poenget.
Det er veldig lenge siden jeg har sett på en video for å lære gitarspilling, men jeg kjøpte denne til min bror og det ser ut til å ha funket: http://www.learnandmaster.com/guitar/
Vis hele sitatet...
Så veldig bra ut takk
En kamerat av meg kjøpte en el-gitar her og var veldig fornøyd: http://www.best2music.no/shop/el-gitar-64c1.html
De har bra utvalg av elgitarer til et par-tre tusen kroner som skal være veldig bra. Jeg kjøpte en akustisk gitar der for under 1000 kroner som jeg er godt fornøyd med i hvert fall