Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3016
Noen som vet hva slags øl det dreier seg om? Er alt fjernet fra butikken nå?

http://www.vg.no/forbruker/butikkoel...et/a/23529137/
Sist endret av Henrik-Vanger; 22. september 2015 kl. 15:06.
De har nok tatt stikktester og funnet ut at alkoholprosenten varierer eller ikke er som oppgitt hos noen bryggerier eller på noen produkter, så de har nok ikke fjernet alt fra alle butikker.
Må jo være noen her som jobber i butikk og vet hvilke typer man skal løpe og kjøpe
Det skal vel forklare hvorfor 3 øl slår meg ut, og andre dager ikke hehe.
To bryggerier hadde gjennomgående så høyt alkoholinnhold at en må anta det skyldes metodefeil i beregningene. Disse ble bedt om å umiddelbart trekke tilbake sine produkter. Dette har nå blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Analysene som er omtalt her ble gjort i perioden 16-21. september av Hege Ramseng og Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen. Prøvene ble anonymisert.
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Altså er det nok ikke så godt å få vite hvilke ØL dette gjelder ved mindre du har eget utstyr til å teste med og de som var "værst" er tydeligvis allerede fjernet.

http://olportalen.no/2015/09/22/stor...t-pa-butikkol/
Sist endret av Cikey; 22. september 2015 kl. 15:08.
Det kan nok tenkes at enkelte av de nye hipsterølene har flaskegjæret litt mer enn planlagt.
Haha, jeg visste at en slik tråd kom til å dukke opp her når jeg leste nyheten.
Tull dette at øl over 4,75% skal selges på polet. Takk til Krf og AP
Sitat av triotec Vis innlegg
Tull dette at øl over 4,75% skal selges på polet. Takk til Krf og AP
Vis hele sitatet...
Jfr. norsk alkoholpolitikk er du med slike meninger å anse som "i faresonen".

Men alvorlig talt - jeg er helt enig. Øl er så mye forskjellig, og det at man skal
ha begrensninger på salg i forhold til alkoholinnhold i en drikkevare som i de
fleste tilfeller ikke overstiger 9% virker for meg ganske merkelig.

Slik jeg oppfatter det er de øltypene med høyere alkoholprosent gjerne av
en type øl man stort sett drikker for smaken - ikke spesifikt for å bli beruset.
Disse øltypene er jo ganske mye dyrere enn "butikkpils" - som i norsk
sammenheng nok er den vanligste "fylledrikken" med lav prosent.

Hvor mange her på freak kjøper f.eks. stout i kassevis og går på fylla?

Jeg kan ikke se at noen av de vanlige pilstypene fra de større bryggeriene
har blitt fjernet fra butikkhyllene, så jeg regner med at disse fremdeles
holder prosenten som er nevnt på emballasjen. Med andre ord kommer folk
fremdeles til å drikke seg omtrent like fulle på omtrent tilsvarende mengde
drikke som før denne "sjokkerende" oppdagelsen til Bryggeriforbundet.

Virker ikke som om alt er trukket:
Aftenposten
Sitat av Aftenposten
I ti dager har Coop bedt om å få vite hvilke bryggerier som har solgt øl med for høyt alkoholinnhold og hvilke produkter det gjelder. Dette har de ikke fått tilgang til.

- Vi har et ansvar for de produktene vi selger. Siden vi fikk vite om dette 11. september, har vi gjentatte ganger bedt om å få vite hvilke produkter det er snakk om for eventuelt å kunne ta dem ut av hyllene. Blant annet skjedde dette i et møte i Handelens ølsalgsråd den 17. september. Det har vi ikke fått og vi mener derfor bryggeriforeningen ikke bidrar til at vi kan holde oss innenfor loven, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis i Coop Norge.
Vis hele sitatet...
Sitat av VG
To bryggerier hadde ifølge pressemeldingen gjennomgående så høyt alkoholinnhold i sine øl at de valgte å trekke alle sine produkter fra markedet.
[...]
– Bryggeriene har fått resultatene, og jeg har besluttet å gi dem en sjanse til å rydde opp. Derfor gir jeg ikke ut resultatene for hvert enkelt bryggeri.
Vis hele sitatet...
Sist endret av fustercluck; 22. september 2015 kl. 18:48.
Enn så lenge alkoholprosenten ofte kan kobles til smak vil jeg heller ha øl som er merket skikkelig. Om man burde kunne selge øl opp til f.eks 7-8% på butikker er en annen diskusjon.
Sitat av triotec Vis innlegg
Tull dette at øl over 4,75% skal selges på polet. Takk til Krf og AP
Vis hele sitatet...
Etter å ha jobbet en del år på butikk, og sett folk miste både ektefelle og samvær med barn grunnet alkohol, og hvor de fortsetter å daglig kjøpe n antall 6pk, syns jeg det er helt greit om de flytter alt av alkohol til polet.

Ja, de fleste har et sunnere forhold til alkohol, men noen drikker til de dør. Omtrent bokstavelig.
Kanskje hjelper det lite å flytte alt til en samlet plass, kanskje enkelte hatt en annen form for hjelp, og kanskje er jeg korttenkt når jeg tror at fargerike hyllemeter med iskald, herlig øl innvirker mange av oss til å ta lett på hverdags-alkoholismen. Det får jeg bare leve med.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Etter å ha jobbet en del år på butikk, og sett folk miste både ektefelle og samvær med barn grunnet alkohol, og hvor de fortsetter å daglig kjøpe n antall 6pk, syns jeg det er helt greit om de flytter alt av alkohol til polet.

Ja, de fleste har et sunnere forhold til alkohol, men noen drikker til de dør. Omtrent bokstavelig.
Kanskje hjelper det lite å flytte alt til en samlet plass, kanskje enkelte hatt en annen form for hjelp, og kanskje er jeg korttenkt når jeg tror at fargerike hyllemeter med iskald, herlig øl innvirker mange av oss til å ta lett på hverdags-alkoholismen. Det får jeg bare leve med.

Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er forskning rimelig entydig med at begrenser man tilgang så begrenser man bruk. Dette gjelder da lovlig solgte varer slik som alkohol. Jeg vet ihvertfall at jeg selv hadde brukt mindre penger på øl dersom salget var flyttet til polet.

Nå har jeg riktig nok ikke et alkoholproblem. Men at man på dette viset glatt kan begynne å handle mer og mer er vel neppe kontroversielt å påstå. Jeg er nok likevel for at butikker får selge øl.
Alle butikker har i dag fått et skriv om de aktuelle varene, og gitt de en 24t frist på å fjerne de fra hyllene. Ingen vits å lete etter det lenger.