Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7704
Hei, jeg var ute på byen for noen uker siden og kjøpte meg en bakt potet før jeg skulle hjem. Jeg ba da om kvitering da denne skal inn i regnskapet mitt.
De hadde ikke kassaparat og kunne bare gi meg kviteringen på at det var betalt på terminalen.
Denne er ikke spesifisert og dermed ugyldig.

Har man ikke krav på en spesifisert kvitering når man handler på norske foretninger og spisesteder?
Jeg har sett boder og steder uten kassa-apparater løse dette med kvittering med å skrive en spesifisert kvittering på et papir og med signatur av selgeren.

Hvorvidt dette er en godkjent metode vet jeg ikke, men det virker som en bra mellomting ihvertfall
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
Altså, en bakt potet til 65,- og du skal ha trekt moms? Får handle på deli, Mac donalds eller noe istedet da. Er små penger
Vis hele sitatet...
Dette er småpenger ja, men det er en prinsippsak!
Hvordan tenkte du å utgiftsføre denne poteten? Som representasjonskostnad ovenfor potensielle kunder?
Trådstarter
Sitat av sniper1986 Vis innlegg
Hvordan tenkte du å utgiftsføre denne poteten? Som representasjonskostnad ovenfor potensielle kunder?
Vis hele sitatet...
Det er det regnskapsføreren min som tar seg av. Jeg har fått beskjed om å ta vare på alle kviteringer på mat i forbindelse med arbeid. Skal jeg tippe inngår dette i reiseregningen.
Sist endret av t33zr; 20. juli 2013 kl. 00:06.
Fyllemat på arbeidsgivers regning? Hva er det du driver med, egentlig?
Trådstarter
Jeg jobber som DJ, og jeg er min egen sjef.
ja du skal ha kvittering med org nummer osv .. ellers kan det jo hende at du støtter svart arbeid
trendhore
Geddi's Avatar
Ja. Du har absolutt krav til kvittering

9.6.2.3 Krav til kvittering og synlighet
99-forskriften krever at kassaapparatet skal være synlig for kunden og at det skal skrive ut kvittering til kunden. Begrunnelsen for disse kravene er at de vil virke preventivt i forhold til svart omsetning ved at kunden ser det, dersom omsetning ikke registreres på kassaapparatet. Når det først er krav om å benytte kassaapparat, vil det normalt heller ikke være vanskelig å oppfylle kravene til synlighet og kvittering.
Utvalget er enig i at slike krav kan ha preventiv effekt i forhold til svart omsetning. For enkelte virksomheter kan imidlertid kravet til synlighet medføre praktiske problemer. Utvalget er også kjent med at det finnes avanserte kassaapparater som ikke har automatikk i utskrift av kvitteringer. Disse problemene kan i stor utstrekning løses ved en dispensasjonsadgang. Utvalget mener likevel at reglene kan nyanseres noe uten at den preventive virkningen reduseres i vesentlig grad. Dette kan gjøres ved å etablere følgende krav på området:
Kassaapparatet skal være synlig for kunden med mindre dette er vanskelig å gjennomføre
Kassaapparatet skal alltid kunne skrivekvittering, slik at dette kan gjøres når kunden ber om det
Kvittering skal alltid skrives ut når kassaapparatet ikke er synlig for kunden
Vis hele sitatet...
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=368857
Trådstarter
Sitat av Geddi Vis innlegg
Ja. Du har absolutt krav til kvittering



http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=368857
Vis hele sitatet...

Jo jeg leste den, men jeg fant dette også:
9.6.2.1 Krav til kassaapparat eller annet likeverdig system
Regnskapsloven 1998 § 2-3 har krav om at merverdiavgiftspliktige som har kontantsalg skal benytte kassaapparat, terminal eller annet likeverdig system og dokumentere daglige kasseoppgjør, jf. også 99-forskriften § 5-3 annet ledd. Krav til dokumentasjon av daglige kasseoppgjør finnes også i tidligere regelverk, i forskrifter til merverdiavgiftsloven og ligningsloven. Basert på vurderingene ovenfor synes en videreføring av kravet om kassaapparat, terminal eller annet likeverdig system rimelig. Utvalget ser imidlertid ingen grunn til å begrense kravet til bare å gjelde bokføringspliktige som har merverdiavgiftsplikt.
Vis hele sitatet...
Ergo høres det ut som at terminal er innenfor reglene.
Må også legge til at dette spisestedet selger kun med kort, ikke med kontanter.
Sist endret av t33zr; 20. juli 2013 kl. 01:03.
trendhore
Geddi's Avatar
Det kan brukes terminal, men det må da være en terminal som kan skrive ut "spesifisert" kvittering (en såkalt bankterminal med kassafunksjon).

Uansett om det betales med kort eller kontanter så betegnes det som "kontantsalg"
Sist endret av Geddi; 20. juli 2013 kl. 01:26.
Trådstarter
ok, tar en telefon til skatteetaten på mandag
Ja, du skal ha kvittering. Markedsførings-læreren min kalte det det en skam at de i hele tatt lurte på om du skulle ha kvittering
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Ja, du skal ha kvittering. Markedsførings-læreren min kalte det det en skam at de i hele tatt lurte på om du skulle ha kvittering
Vis hele sitatet...
hvorfor er det en skam ? i fjor takket 9 av 10 rema tusen kunder nei til kvittering og sparte miljøet for sløsing med over 30 millioner meter med papir..

så det er heller en skam at markedsførings læreren din sier noe sånt !
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hvorfor er det en skam ? i fjor takket 9 av 10 rema tusen kunder nei til kvittering og sparte miljøet for sløsing med over 30 millioner meter med papir..

så det er heller en skam at markedsførings læreren din sier noe sånt !
Vis hele sitatet...
Poenget er at de 9 av 10 folka som takket nei egentlig ikke burde ha noe valg annet enn å takke ja. Det vil alltid være lurt å ta vare på kvittering.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Poenget er at de 9 av 10 folka som takket nei egentlig ikke burde ha noe valg annet enn å takke ja. Det vil alltid være lurt å ta vare på kvittering.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal de kunne si nei. Svært få har bruk for kvitteringen fra Rema der de brukte 10 kroner på én bollepakke og én liter snus.

Til TS: Så vidt jeg vet så har du krav på kvittering når du kjøper noe.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 20. juli 2013 kl. 13:18.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Selvfølgelig skal de kunne si nei. Svært få har bruk for kvitteringen fra Rema der de brukte 10 kroner på én bollepakke og én liter snus.
Vis hele sitatet...
du vet jo ikke når du blir spurt om kvittering om du får bruk for den.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Poenget er at de 9 av 10 folka som takket nei egentlig ikke burde ha noe valg annet enn å takke ja. Det vil alltid være lurt å ta vare på kvittering.
Vis hele sitatet...
I tilfelle du blir svindlet i kassa? Eller at et produkt har gått ut på dato og du oppdager det når du kommer hjem?

På Rema kan man følge med at det blir slått inn rett på kassen selv, og å bytte en vare uten kvittering har aldri vært noe problem. Ser ikke poenget i å ta vare på kvitteringen fra matbutikken om man ikke trenger den (som ts) eller er litt småparanoid kanskje.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hvorfor er det en skam ? i fjor takket 9 av 10 rema tusen kunder nei til kvittering og sparte miljøet for sløsing med over 30 millioner meter med papir..

så det er heller en skam at markedsførings læreren din sier noe sånt !
Vis hele sitatet...
Som en av Norges beste markedsførere tror jeg han har mer å backe det opp med enn du har. greia er vel at du ikke skal si nei til kvittering, for mange steder vil du miste mange rettigheter uten kvittering.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Som en av Norges beste markedsførere tror jeg han har mer å backe det opp med enn du har. greia er vel at du ikke skal si nei til kvittering, for mange steder vil du miste mange rettigheter uten kvittering.
Vis hele sitatet...
Du får invitere han til å bli med i diskusjonen.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
du vet jo ikke når du blir spurt om kvittering om du får bruk for den.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte skal jeg få bruk for kvitteringen til bollepakken min? Det er jo bare å bruke sunn fornuft. Kjøper du en ny tv, ja, da tar du imot kvitteringen.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 20. juli 2013 kl. 13:31.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
På hvilken måte skal jeg få bruk for kvitteringen til bollepakken min?
Vis hele sitatet...
om du skal levere den inn? tuller du eller?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
om du skal levere den inn? tuller du eller?
Vis hele sitatet...
Om du skal levere den inn? Hvis du venter f.eks 3 dager med å åpne bollepakken så er det bare å sende den inn til de som lager bollene. Hvis du kjøper en tyggis, tar du vare på kvitteringen da også? Det finnes jo ikke noe behov for det.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
om du skal levere den inn? tuller du eller?
Vis hele sitatet...
I de fleste dagligvarebutikker sier du, "denne bollepakken jeg kjøpte er dårlig", så får du beskjed om å ta deg en ny. Skal havne på en ganske streng butikk som krever kvittering før et kjøp til 15 kr.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Om du skal levere den inn? Hvis du venter f.eks 3 dager med å åpne bollepakken så er det bare å sende den inn til de som lager bollene. Hvis du kjøper en tyggis, tar du vare på kvitteringen da også? Det finnes jo ikke noe behov for det.
Vis hele sitatet...
om du venter med å åpne ferskvare, er det vel din egen feil? ingen som klager på melk, fordi den ble sur siden de åpnet den etter siste forbruksdato. på topic, om du vil ha alle rettigheter, ta med kvittering. jeg sier ikke at du SKAL ta kvittering, kun om du vil ha rettigheten til å bytte varen ved feil/mangler.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Om du skal levere den inn? Hvis du venter f.eks 3 dager med å åpne bollepakken så er det bare å sende den inn til de som lager bollene. Hvis du kjøper en tyggis, tar du vare på kvitteringen da også? Det finnes jo ikke noe behov for det.
Vis hele sitatet...
Det er jo lov å tenke litt også da. Kjøper du kun boller og tyggis når du er i butikken? Handler du aldri middag og lignende? Når prisen kommer opp på 600kr er det ganske greit å ta med kvittering.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
om du venter med å åpne ferskvare, er det vel din egen feil? ingen som klager på melk, fordi den ble sur siden de åpnet den etter siste forbruksdato. på topic, om du vil ha alle rettigheter, ta med kvittering. jeg sier ikke at du SKAL ta kvittering, kun om du vil ha rettigheten til å bytte varen ved feil/mangler.
Vis hele sitatet...
Som oftest så trenger man ikke kvittering for å få bytte slike småting og det finnes vel sikkert noe på nettbanken som beviser det (Der synset jeg for å være ærlig). Eller så kan man bare sende det inn til de som laget det.

Men ja, sånn sett så kan det være lurt å ta kvittering, men på mange av varene folk kjøper så kan man se om det er feil på produktet før man legger det i handlevogna. Da trenger man ikke kvitteringen.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er jo lov å tenke litt også da. Kjøper du kun boller og tyggis når du er i butikken? Handler du aldri middag og lignende? Når prisen kommer opp på 600kr er det ganske greit å ta med kvittering.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på kjøp av 30 kr og 600 kr. Sier seg selv egentlig.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 20. juli 2013 kl. 13:44.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg

Det er forskjell på kjøp av 30 kr og 600 kr. Sier seg selv egentlig.
Vis hele sitatet...
rettighetsmessig nei. de kan nekte deg å få tilbake/få ny vare til 30 kr, selv om de som regel gjør det.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
rettighetsmessig nei. de kan nekte deg å få tilbake/få ny vare til 30 kr, selv om de som regel gjør det.
Vis hele sitatet...
poenget her er at "professoren din" mener det er en skam å ikke spørre om noen vil ha kvittering.

det er det ikke.

kanskje for en professor som lever og puster markedsføring (hva har det med kvitteringer å gjøre egentlig?), men for oss vanlige som lever i virkeligheten er det faktisk helt i orden å ikke bli tilbydt kvittering for enhver liten ting man kjøper. da hadde huset vært en eneste stor lagringsplass for kvitteringer.

trenger jeg kvittering spør jeg om det, og det vil jeg tro andre også gjør.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kjerstin Vis innlegg
for mange steder vil du miste mange rettigheter uten kvittering.
Vis hele sitatet...
Kva rettar? Det er nok å sannsynleggjere at vara er kjøpt der, og verdien er uansett stortsett såpass låg at det ikkje er verdt bryet med å reklamere ein gong. Oppdager du at det var feil på melkekartongen, og melka er sur til tross for at den var innanfor datomerkinga, så er det større sjans for at du heller den ut og kjøper ny enn at du tar deg bryet med å reklamere på den.

Argumentet ditt er moot; folk flest har ingen behov for kvitteringer på daglighandelen sin. Dei har aldri benytta reklamasjonsretten, og vil aldri gjere det, på den typen kjøp. I tillegg er verdien av varene mindre enn bryet med å oppbevare kvitteringa.
Sitat av somnium Vis innlegg
poenget her er at "professoren din" mener det er en skam å ikke spørre om noen vil ha kvittering.

det er det ikke.

kanskje for en professor som lever og puster markedsføring (hva har det med kvitteringer å gjøre egentlig?), men for oss vanlige som lever i virkeligheten er det faktisk helt i orden å ikke bli tilbydt kvittering for enhver liten ting man kjøper. da hadde huset vært en eneste stor lagringsplass for kvitteringer.

trenger jeg kvittering spør jeg om det, og det vil jeg tro andre også gjør.
Vis hele sitatet...
spørsmålet her er vel om man har krav på kvittering (hint: trådtittel), hvorpå jeg sa ja, uansett verdi. TS spiste en bakt potet, helt sikkert inne på plassen han kjøpte den, verdi ca 100 kroner, så ja, han har krav på kvittering. Da er det samme faen om du ikke ønsker kvittering for noe med så lite verdi, du har krav på det uansett.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva rettar? Det er nok å sannsynleggjere at vara er kjøpt der, og verdien er uansett stortsett såpass låg at det ikkje er verdt bryet med å reklamere ein gong. Oppdager du at det var feil på melkekartongen, og melka er sur til tross for at den var innanfor datomerkinga, så er det større sjans for at du heller den ut og kjøper ny enn at du tar deg bryet med å reklamere på den.

Argumentet ditt er moot; folk flest har ingen behov for kvitteringer på daglighandelen sin. Dei har aldri benytta reklamasjonsretten, og vil aldri gjere det, på den typen kjøp. I tillegg er verdien av varene mindre enn bryet med å oppbevare kvitteringa.
Vis hele sitatet...
Du kjøper boller av meg. når du kommer hjem, merker du at de er dårlige og under standard. bevis at du kjøpte de av meg, uten kvittering. Jeg mente aldri at man skal ta kvittering for alt, en bollepakke har jeg råd til å "miste", men av prinsipp så skal jeg kunne ha kvittering for den, noe tråden her handler om
Jeg syntes det er greit at de spør om jeg vil ha kvittering - de får uansett alltid ett "nei, takk".

Men, de som spør etter en kvittering, skal alltid få dette. Dersom du kun får kvitteringen fra terminalen, så kan du be om en håndskrevet spesifisert kvittering. Er man selvstendig næringsdrivende, så burde man selvsagt skrive av alt man kan, og for å gjøre dette trenger man kvitteringene.
Nå har vel tråden sporet av litt da TS lurte på om krav til kvittering.
Det finnes flere gode grunner til å ta med kvittering ved kjøp:

1: Du har bevis for å ha betalt for varen.
Dette er utrolig kjekt hvis du besøker en annen butikk og har med deg varen..
Greit å vise hvis en vekter har misforstått og tror du har stjålet varen (e)..

2: Som nevnt i mange innlegg: Du kan fremlegge bevis på at du har kjøpt varen ved klage eller bytte.

3: Som TS spør etter: Bilag for utgifter.

4: For selgers egen del, registrering av penger inn og varer ut.
Arbeider i bank, spesielt da med folk som ringer angående penger de vil ha tilbake og mistenkelige transaksjoner. Kan bekrefte at det er MANGE som har måtte se summer gå til dass grunnet manglende kvittering.

Det er dog ikke idiotisk å ikke ta en kvittering, spesielt med små beløp som du "har råd til å miste".
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Som en av Norges beste markedsførere tror jeg han har mer å backe det opp med enn du har. greia er vel at du ikke skal si nei til kvittering, for mange steder vil du miste mange rettigheter uten kvittering.
Vis hele sitatet...
de fleste betaler med kort.. , kjøper du en hammer til 500kr på byggmakker og skal klage på den og ikke har kvitteringa så kan du vise til kontoutskriften..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Znusken Vis innlegg
Arbeider i bank, spesielt da med folk som ringer angående penger de vil ha tilbake og mistenkelige transaksjoner. Kan bekrefte at det er MANGE som har måtte se summer gå til dass grunnet manglende kvittering.
Vis hele sitatet...
uhm.. hæ? når begynte banken med å måtte se kvitteringer?
når det er snakk om mistenkelige transaksjoner trenger man selvsagt ingen kvitteringer. hvor skulle de i så fall komme fra?
Sitat av somnium Vis innlegg
uhm.. hæ? når begynte banken med å måtte se kvitteringer?
når det er snakk om mistenkelige transaksjoner trenger man selvsagt ingen kvitteringer. hvor skulle de i så fall komme fra?
Vis hele sitatet...
Du må nok ha misforstått meg. Vi trenger ikke kvittering, men det er mange som ringer inn for å høre om de kan få igjen penger for ett kjøp de gjorde på x sted for x sum men ble trekt y sum. Uten kvittering kan det, hvis dette er utført med visa, være vanskelig å bevise, og ha kvitteringer ville hjulpet personene.
Sitat av Znusken Vis innlegg
Du må nok ha misforstått meg. Vi trenger ikke kvittering, men det er mange som ringer inn for å høre om de kan få igjen penger for ett kjøp de gjorde på x sted for x sum men ble trekt y sum. Uten kvittering kan det, hvis dette er utført med visa, være vanskelig å bevise, og ha kvitteringer ville hjulpet personene.
Vis hele sitatet...
Om du kjøper en var for la oss si, 1000 kroner og du blir trekt for 5000 kroner så merkes det i butikken. Det er altså slik at kvitteringene registreres i kassen. Har selv jobbet på dagligvarebutikk i min ungdom, og husker da at jeg flere ganger måtte finne dagevis gamle kvitteringer. Det er selvfølgelig stress, men om noen krever det så gjøres det.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Om du kjøper en var for la oss si, 1000 kroner og du blir trekt for 5000 kroner så merkes det i butikken. Det er altså slik at kvitteringene registreres i kassen. Har selv jobbet på dagligvarebutikk i min ungdom, og husker da at jeg flere ganger måtte finne dagevis gamle kvitteringer. Det er selvfølgelig stress, men om noen krever det så gjøres det.
Vis hele sitatet...
Men da går ikke dette via banken, som var hva jeg svarte på. Der får man kun kvitteringer på transaksjonene via banken (nettgiro, telegiro, sms-overføring osv).
Tar man printscreen av en transaksjon inne i nettbanken, så vil ikke det hjelpe siden banken ikke har noe system på om det ble brukt på en jakke til 5000 eller en bollepakke til 100. Det var nemlig noen som påstod tidligere i tråden at "kvitteringer var unødvendig siden man bare kunne sjekke i banken".
Kvittering er bra, samme faen hva du gjør med den. at noen kan være uenig og mene at kvitteringer aldri burde finnes er over min forståelse!
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Kvittering er bra, samme faen hva du gjør med den. at noen kan være uenig og mene at kvitteringer aldri burde finnes er over min forståelse!
Vis hele sitatet...
Det hadde jo vært ekstremt mye mer praktisk, samt godt for regnskogen om alt bare ble elektronisk kvittering på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Kvittering er bra, samme faen hva du gjør med den. at noen kan være uenig og mene at kvitteringer aldri burde finnes er over min forståelse!
Vis hele sitatet...
Slutt med stråmenna dine. Det er stor skilnad å sei at kvittering på Rema 1000 stortsett er overflødig, og at det er greit at dei ikkje printer den med mindre du spør, og at kvitteringer aldri burde finnast for noko formål.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Hei, jeg var ute på byen for noen uker siden og kjøpte meg en bakt potet før jeg skulle hjem. Jeg ba da om kvitering da denne skal inn i regnskapet mitt.
De hadde ikke kassaparat og kunne bare gi meg kviteringen på at det var betalt på terminalen.
Denne er ikke spesifisert og dermed ugyldig.

Har man ikke krav på en spesifisert kvitering når man handler på norske foretninger og spisesteder?
Vis hele sitatet...
Fakta:
* Kvitteringer kan skrives for hånd med underskrift hvis ikke det finnes andre alternativer.
* En ikke spesifisert kvittering er fullt gyldig.
* For regnskap kan du lage din egen "kvittering", der du skriver beskjed på hva slags utlegg det er og signerer med navnet ditt.

Synsing
1. Først og fremst er det utrolig dårlig service å ikke gi spesifisert kvittering.
2. Jeg mener bestemt at du har krav på en kvittering, men jeg tror egentlig ikke at du kan kreve at den skal være spesifisert.
Trådstarter
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
* En ikke spesifisert kvittering er fullt gyldig.
* For regnskap kan du lage din egen "kvittering", der du skriver beskjed på hva slags utlegg det er og signerer med navnet ditt.
Vis hele sitatet...
Er litt tvilsom til denne påstanden din. det vil bli utrolig enkelt å trikse med regnskapet da.

Eksempel: Jeg drar på elkjøp å kjøper meg nytt kjøleskap. Får med kvittering på kjøleskapet og kvittering på beløpet jeg har betalt via kortterminalen. Jeg kaster kvitteringen på kjøleskapet og setter kvitteringen for betalingen i regnskapet og skriver at dette er høytalere til firmaet.
Sist endret av t33zr; 21. juli 2013 kl. 12:00.
Det er mulig å skrive kvittering for hånd. Denne skal inneholde dato, tid, org.nr., og om bedriften skal kreve inn MVA må det stå etter org.nr. Skal spesifiseres Mva grunnlag og prosent. Mat er 15%, utenom resturantbesøk som er 25%. Men siden dette var take-away, var momsen 15%

Er ikke bedriften mva registert/mva pliktig, har den heller ikke lov til å kreve inn mva

Det er fullt lovlig å skrive en kvittering for hånd, og legger man i tillegg ved utskrift fra korttransaksjonen, vil denne være gyldig

Man har krav på kvittering om man ønsker det.
Sist endret av Life Goes On; 21. juli 2013 kl. 12:32.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Er litt tvilsom til denne påstanden din. det vil bli utrolig enkelt å trikse med regnskapet da.

Eksempel: Jeg drar på elkjøp å kjøper meg nytt kjøleskap. Får med kvittering på kjøleskapet og kvittering på beløpet jeg har betalt via kortterminalen. Jeg kaster kvitteringen på kjøleskapet og setter kvitteringen for betalingen i regnskapet og skriver at dette er høytalere til firmaet.
Vis hele sitatet...
Dette kalles dokumentfalsk. Det er strenge straffer for dokumentfalsk, en av grunnene til det er nettopp at det er så lett å utføre. Den som har skrevet under på kvitteringen står personlig ansvarlig for at den er riktig. Det er altså du som får straffen, ikke firmaet, selv om du har handlet på vegne av firmaet. Dessuten vil det virke særdeles mistenkelig med store summer på slike kvitteringer, og det vil dermed være det første som undersøkes om man har mistanke til regnskapet. "Lovlig" betyr definitivt ikke det samme som "går upåaktet hen uten en real undersøkelse".
Mente bedrifter hadde krav om kasseapparat?

Tar aldri med kvittering fra matvarebutikker, da det kun dreier seg om små summer. Men jeg får alltid spørsmål om jeg vil ha den. Da jeg alltid handler i samme matbutikk så lar de jo tvilen komme deg litt til gode i stedet for å miste en god kunde. Kjøpte to snusbokser som var gått ut på dato for tre måneder siden og gikk dit dagen etter og fikk byttet dem uten spørsmål. Men det finnes jo alltids idioter som ikke tenker lengre enn nesetippen i matbutikker også.
Trådstarter
Svar fra skatteetaten:

Hei,
Jo, du har krav på spesifisert kvittering. Tips kan sendes til skatteetaten pr. e-post, eller ved å ringe 800 80 000


Med hilsen

Leni Kristin Søvik
Veiledning/Publikumsservice
Skatt Midt-Norge
Vis hele sitatet...
Så her kommer jeg nokk til å tipse de....