Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1164
Heisann, før så brukte jeg Time machine på min macbook for å ta backup.
Det som skjedde var at backup-harddisken til slutt ble full, fordi sikkerhetkopieringen lagde en ny "session" for hver backup. Og jeg måtte da slette tidligere backups manuelt, for å få mer plass.

Ikke at det var så veldig slitsomt, men jeg leter etter et program som kan kjøre backup av spesifike foldere på maskinen. Jeg vil altså automatisere prosessen slik at når jeg f.eks legger til nye fuglebilder i fuglemappa mi, så vil det automatisk oppdatere seg på den eksterne backup disken også.

Noen som vet om et slikt program?
Jeg tar gjerne imot tips om mappestruktur og andre løsninger også.
Jeg bruker Intego backup express. Den kjører hver natt og tar backup bare av det som har kommet til i løpet av dagen.
Du kan sette opp flere backup eller synk jobber med den.
Link: https://itunes.apple.com/us/app/inte...35071227?mt=12
Hva med å benytte deg av icloud?

Eller skal du a en lokal løsning, da til server o.l, eller internt på pc'n ?
SuperDuper er et knallbra program for backup på Mac.

Den kan ta backup av mapper eller hele disker, både med full overskriving eller bare oppdatering av endrede og nye filer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gjest
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva med å benytte deg av icloud?

Eller skal du a en lokal løsning, da til server o.l, eller internt på pc'n ?
Vis hele sitatet...

Lokal løsning

Takker for svar!
Sitat av hellotitty Vis innlegg
Heisann, før så brukte jeg Time machine på min macbook for å ta backup.
Det som skjedde var at backup-harddisken til slutt ble full, fordi sikkerhetkopieringen lagde en ny "session" for hver backup. Og jeg måtte da slette tidligere backups manuelt, for å få mer plass.

Ikke at det var så veldig slitsomt, men jeg leter etter et program som kan kjøre backup av spesifike foldere på maskinen. Jeg vil altså automatisere prosessen slik at når jeg f.eks legger til nye fuglebilder i fuglemappa mi, så vil det automatisk oppdatere seg på den eksterne backup disken også.

Noen som vet om et slikt program?
Jeg tar gjerne imot tips om mappestruktur og andre løsninger også.
Vis hele sitatet...
Litt snodig problemstilling, for gitt at du har en backupdisk som er større enn det du ønsker å ta backup av så tar Time Machine selv å passer på å rullere ut ting etterhvert som det blir fullt. Jeg har f.eks. en 2TB disk som jeg bruker til backup av min 500GB MBP. Det vil si at jeg har i overkant av et år med backup til en hver tid.

Kort fortalt, timesback for siste døgn, daglig for siste måned og ukentlig til det er fullt. Time machine sletter selv det eldste settet når det blir fullt.

De beste grunner til at dette ikke fungerer er vel at du har for liten backupdisk, eller ukompatibelt filsystem på backupdisk (altså ikke hfs+ og dermed ikke hardlinking som gir dedup og at du sparer plass).

Det er jo også mulig å ekskludere filer fra backupsettene dine - slik at du i praksis bare får kopi av dokumenter (eller bilder) og ikke hele systemet.