Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 21684
er det ulovlig å kjøpe cannabis frø i EU ? vet det er ulovlig i norge men har sett danske nettbutikker osv. betyr dette at man også kan kjøpe det over disk der?
nei man får ikke kjøpe cannabis frø over disk i norge.
Trådstarter
63 0
ikke i norge, men i andre land? (bortsett fra nederland)
vil tro man får kjøpt det i portugal og sveits. Muligens England.
Du får kjøpt det i christiania i danmark der skal det mye til før politiet gjør noe men de kan ta deg når du reiser derfra tho.. men jeg vil tro at frø vil gå greit det er lett og gjemme, hasj og frø er generelt uolvelig i resten av danmark vil jeg tro.
er ganske sikker på at eg såg det på kreta.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg tviler på du har sett det på kreta.
Hellas har null toleranse for narkotika (noe Norge også forsåvidt har) men det fungerer på en helt annen måte i Norge enn i Hellas.
Om man blir tatt med hasj i Hellas og er greker kan man vente seg en bot på 60k Euro i bot og 6-xx mnd fengsel. De er sikkert litt mildere med turister enn med grekere.

Dette var på øyen Rhodos, jeg antar det er de samme reglene rundt om i Hellas.
- Kos - er jo ett party sted og stedet er kjent for Ecstasy og andre kjemikalier. Jeg har noen kompiser som reiste dertil for noen år siden, de stresset ræven av seg bare for å få tak i litt weed. Det endte opp med dårlig hasj og litt weed og littegranne kjemikalier..

Uansett, det var en "smoker" butikk på Rhodos, men eigeren fortalte at han hadde hatt _mye_ stress med politiet der pga. salg av røykeutstyr noe som kunne tolkes som rus propaganda.
Cannabis frø hadde han ikke på sitt utsalgs kart!
Bror mi mente på at han så flere som fikk skamjuling av snuten fordi dem hadde weed på seg.
Det her var på Kos da.
Jeg hadde ikke tørt å deala der nede.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Akkuratt! Har opplevd å få skambank av politiet i spania selv, og vet at purken i det "fjerne utland" ikke er til å spøke med.
Frø får man sikkert tak i over hele verden om man leiter godt nok, men tviler sterkt på utsalgs steder i Hellas over disk..

England, Danmark (Christiania og Åalborg), Amsterdam, Tyskland, osv.. Altså det er NOK av utsalgs steder nærmt nok, om du ikke er villig til å risikere "straffen" for bestilling over nettet..

Så vidt jeg vet, er ikke cannabis frø'ene ulovlige å oppbevare i Norge men å plante dem eller å selge dem er ulovlig? Er det noen som har lovverket i hodet?
etter slik eg har forstått så er det ulovlig og oppbevare frø/bestille frø/dyrke/selge.. med andre ord er allt ulovlig når det gjelder dette....
▼ ... noen uker senere ... ▼
er frø i bunnen av noen cannabis vodka flasker jeg kjøpte i praha, vet ikke nytteverdien, men
Siden 1999 har cannabisfrø blitt regnet som narkotika i Norge, og besittelse av frø blir straffet som besittelse av narkotika.

Det er lov i mange europeiske land (Sverige, Danmark, Nederland, England etc) å kjøpe/eie cannabisfrø.

Så ja, du kan kjøpe det over disk. Du kan også bestille fra en nettbutikk fra for ex. Danmark eller England. Åpner tollen pakken blir du garantert anmeldt, men det pleier å gå greit.
Sitat av knuthulu
Siden 1999 har cannabisfrø blitt regnet som narkotika i Norge, og besittelse av frø blir straffet som besittelse av narkotika.
Vis hele sitatet...
Kilde? Dette strider imot alt jeg har lest/hørt...
Hva er cannabis vodka? og hvor i praha får du kjøpt det?
Sitat av Apegutt
Hva er cannabis vodka? og hvor i praha får du kjøpt det?
Vis hele sitatet...
Det er vodka med cannbis smak. Vet ikke den inneholder thc, men veit det ligger frø i den.
Har hørt de selger øl med thc i praha, er det bare bull?
Sitat av surre
Det er vodka med cannbis smak. Vet ikke den inneholder thc, men veit det ligger frø i den.
Har hørt de selger øl med thc i praha, er det bare bull?
Vis hele sitatet...

vet ikke om de har det i praha, men ihvertfall for noen år siden så trengte man ikke å dra lengre en danmark. Vet ikke hvordan det er der nå tho..
Duden som driver Sensi Seeds i Amsterdam sa det var lovlig, han sender hertil daglig
de selger hvartfall cannabis frø i england.
Sitat av felix_poker
Kilde? Dette strider imot alt jeg har lest/hørt...
Vis hele sitatet...
Jada, klart jeg kan vise til kilder. Om noen i Norge har blitt dømt for bare å ha oppbevart frø vet jeg ikke, men teoretisk sett er dette mulig. Import, kjøp og salg av frø blir du garantert dømt for blir du tatt. Når politiet gjør beslag av frø er det jo vanligvis import av frø, dyrking av planter, besittelse, bruk av hasj etc med i bildet også, så jeg tror ikke at noen i Norge er dømt for BARE besittelse av frø. Uansett, over til kildene. Fra stortingets talerstol i år:

Dokument nr. 15 (2005-2006), Spørsmål nr. 1088, datert 26.06.2006

Fra Hans Frode Kielland Asmyhr (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Besvart 29.06.2006 av helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad (A)

Spørsmål:
Bønder som ønsker å starte produksjon av hamp blant annet til utnyttelse som bioenergi har fått avslag fra Statens legemiddelverk fordi de regner hamp som et narkotika, selv om det beviselig er slik at såkalt industrihamp ikke har en slik virkning. Det er beklagelig at offentlig regelverk stanser lønnsomme prosjekter innen landbruket på feilaktig grunnlag. Hva vil statsråden gjøre slik at bønder kan utnytte den verdiskapingen som ligger i å utnytte hamp til landbruksmessige og industrielle formål?

Svar:
Hamp (cannabis) er en urt som kan benyttes i produksjon av olje, energi og tekstiler, men også i visse tilfeller som narkotisk stoff (marihuana og hasjisj). Plantens egnethet for narkotikaproduksjon varierer avhengig av hvilken sort som dyrkes.
Hampplanten, med unntak av frøene, regnes som narkotika i henhold til narkotikaforskriften § 3. Det er derfor forbudt å omsette planten i Norge. Sosial- og helsedepartementet kom i 1998 til at også dyrking vil være forbudt ettersom frøet utvikler seg til en forbudt plante. Det er ikke gitt unntak fra denne bestemmelsen for hampsorter med lavt innhold av virksomt stoff. Forskrift 13. september 1999 § 28 om såvarer (såvareforskriften) setter forbud mot å importere eller omsette frø av planter som inneholder narkotiske stoffer. Ingen hampsorter kan derfor importeres, dyrkes eller omsettes i Norge. Lenke: http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=34933

Landbrukstilsynet: http://landbrukstilsynet.mattilsynet...otiske_fro.pdf

Magasinet folkevett (utgitt av Framtiden i våre hender) har en artikkel om hamp der forbudet mot frø fra 1999 nevnes: http://www.folkevett.no/filer/folkevett_nr2_2001.pdf
Sist endret av knuthulu; 7. august 2006 kl. 20:01.
Sitat av knuthulu
Jada, klart jeg kan vise til kilder. Om noen i Norge har blitt dømt for bare å ha oppbevart frø vet jeg ikke, men teoretisk sett er dette mulig. Import, kjøp og salg av frø blir du garantert dømt for blir du tatt. Når politiet gjør beslag av frø er det jo vanligvis import av frø, dyrking av planter, besittelse, bruk av hasj etc med i bildet også, så jeg tror ikke at noen i Norge er dømt for BARE besittelse av frø. Uansett, over til kildene. Fra stortingets talerstol i år:

Dokument nr. 15 (2005-2006), Spørsmål nr. 1088, datert 26.06.2006

Fra Hans Frode Kielland Asmyhr (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Besvart 29.06.2006 av helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad (A)

Spørsmål:
Bønder som ønsker å starte produksjon av hamp blant annet til utnyttelse som bioenergi har fått avslag fra Statens legemiddelverk fordi de regner hamp som et narkotika, selv om det beviselig er slik at såkalt industrihamp ikke har en slik virkning. Det er beklagelig at offentlig regelverk stanser lønnsomme prosjekter innen landbruket på feilaktig grunnlag. Hva vil statsråden gjøre slik at bønder kan utnytte den verdiskapingen som ligger i å utnytte hamp til landbruksmessige og industrielle formål?

Svar:
Hamp (cannabis) er en urt som kan benyttes i produksjon av olje, energi og tekstiler, men også i visse tilfeller som narkotisk stoff (marihuana og hasjisj). Plantens egnethet for narkotikaproduksjon varierer avhengig av hvilken sort som dyrkes.
Hampplanten, med unntak av frøene, regnes som narkotika i henhold til narkotikaforskriften § 3. Det er derfor forbudt å omsette planten i Norge. Sosial- og helsedepartementet kom i 1998 til at også dyrking vil være forbudt ettersom frøet utvikler seg til en forbudt plante. Det er ikke gitt unntak fra denne bestemmelsen for hampsorter med lavt innhold av virksomt stoff. Forskrift 13. september 1999 § 28 om såvarer (såvareforskriften) setter forbud mot å importere eller omsette frø av planter som inneholder narkotiske stoffer. Ingen hampsorter kan derfor importeres, dyrkes eller omsettes i Norge. Lenke: http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=34933

Landbrukstilsynet: http://landbrukstilsynet.mattilsynet...otiske_fro.pdf

Magasinet folkevett (utgitt av Framtiden i våre hender) har en artikkel om hamp der forbudet mot frø fra 1999 nevnes: http://www.folkevett.no/filer/folkevett_nr2_2001.pdf
Vis hele sitatet...

Det står jo kun sativa på den lenken til landbrukstilsynet, vil det si at besittelse/import av Indica ogt Ruderalis frø er forbudt? Noen som vet, hadde vært kult om det hadde gått ann å importere reine indica varianter...

Edit: Så ikke at det sto at ingen hampsorter kunne importeres, men er Indica og Ruderalis hamp?
Sist endret av Flying Pee; 7. august 2006 kl. 22:09.
tror de ser på det som 'same shit different name"
Det står jo at det er importering som er ulovlig, ikke besittelse. Hvis man tar det med hjem fra en reise, vil det gå under import?
Sitat av Flying Pee
Det står jo kun sativa på den lenken til landbrukstilsynet, vil det si at besittelse/import av Indica ogt Ruderalis frø er forbudt? Noen som vet, hadde vært kult om det hadde gått ann å importere reine indica varianter...

Edit: Så ikke at det sto at ingen hampsorter kunne importeres, men er Indica og Ruderalis hamp?
Vis hele sitatet...
Ja, alle hampsorter regnes som hamp. Jeg sitere Brustad: "Det er derfor forbudt å omsette planten i Norge. Sosial- og helsedepartementet kom i 1998 til at også dyrking vil være forbudt ettersom frøet utvikler seg til en forbudt plante. Det er ikke gitt unntak fra denne bestemmelsen for hampsorter med lavt innhold av virksomt stoff." Mao, til og med frø til industrihamp er ulovlige i utgangspunktet. Temmelig korka regelverk.
Tobb, hvis du tar det med hjem fra en reise vil dem vel se på det som innføring av ulovlig blabla til Norge osv..antar de tar sånt ekstra strengt..
Sitat av knuthulu
Hampplanten, med unntak av frøene, regnes som narkotika i henhold til narkotikaforskriften § 3.
Vis hele sitatet...
Vel, da tok du jo feil, og jeg hadde rett. Frøene er selvfølgelig forbudt, mne de regnes ikke som narkotika, akkurat slik jeg trodde.

For å oppklare dette med sattiva, indica og ruderalis:
Alle cannabis/hamp plante heter Cannabis Sativa på latin. Sativa, indica og ruderalis er bare undergrupper, som er "oppdaget" i senere tid. I Norge er ALLE disse plantene "narkotika", uansett THC-innhold. Stupid as it may seem...
Sitat av felix_poker
Vel, da tok du jo feil, og jeg hadde rett. Frøene er selvfølgelig forbudt, mne de regnes ikke som narkotika, akkurat slik jeg trodde.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer dagbladet fra 2000 (etter at lovendringen fra 1999 trådte i kraft):

"Inntil i fjor hadde vi ikke forbud mot å omsette marihuana-frø, men nå inngår disse frøene i narkotikaforskriften, sier politiavdelingssjef Inge Sundeng til NRK Østlandssendingen." http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/16/204462.html

Fra Stjordalens-blad: "En 20-åring hjemmehørende i Stjørdalsdalføret ble onsdag pågrepet i sentrum av Stjørdal for besittelse av narkotika. – Han var i besittelse av amfetamintabletter og cannabisfrø da han ble pågrepet, forteller operasjonsleder hos Politiet i Nord-Trøndelag, Jan Birger Jakobsen. Mannen er en kjenning av politiet, og han må regne med å få en bot for forholdet." http://www.bladet.no/lokale_nyheter/article2063772.ece

Prøv å bli tatt med en boks med cannabisfrø og se hvordan politiet ser på det. Etter lovendringen i 1999 har ganske mange blitt straffet/bøtelagt for frø. I alle sakene jeg kjenner til har frøene blitt beslaglagt sammen med planter/hasj/etc, men oppbevaring/kjøp av frø blir tatt med i dommen og du blir dømt for det.
knuthulu: Du misforstår meg. Jeg sier ikke at frøene ikke er forbudt, det er de så absolutt. Poenget mitt er at de ikke regnes som narkotika. De står ikke oppført på narkotikalisten, men rammes av en annen paragraf, nemlig den som sier at alle frø som kan bli til en plante som inneholder et stoff som er oppført på narkotikalisten, er forbudt. Dette vil ikke dermed si at frøet i seg selv regnes som narkotika.

Dette kan virke som flisespikkeri fra min side, men det har faktisk en god del si for straffeutmålingen hvis man først blir tatt.
Sitat av felix_poker
knuthulu: Du misforstår meg. Jeg sier ikke at frøene ikke er forbudt, det er de så absolutt. Poenget mitt er at de ikke regnes som narkotika. De står ikke oppført på narkotikalisten, men rammes av en annen paragraf, nemlig den som sier at alle frø som kan bli til en plante som inneholder et stoff som er oppført på narkotikalisten, er forbudt. Dette vil ikke dermed si at frøet i seg selv regnes som narkotika.

Dette kan virke som flisespikkeri fra min side, men det har faktisk en god del si for straffeutmålingen hvis man først blir tatt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er litt flisespikkeri Noe som er helt iorden for meg. Jeg tror egentlig vi er nokså enige her. Poenget mitt er at dersom du blir tatt med frø, så blir du dømt/bøtelagt og det havner på rullebladet, på akkurat samme måte som besittelse av narkotika gjør. Må du vise vandelsattest i forbindelse med jobbsøking står det at du har blitt tatt for dette.

Jeg siterer igjen "Inntil i fjor hadde vi ikke forbud mot å omsette marihuana-frø, men nå inngår disse frøene i narkotikaforskriften, sier politiavdelingssjef Inge Sundeng"
▼ ... over et år senere ... ▼
din røver
Zeco's Avatar
Sitat av knuthulu Vis innlegg
Siden 1999 har cannabisfrø blitt regnet som narkotika i Norge, og besittelse av frø blir straffet som besittelse av narkotika.
Vis hele sitatet...
har du no kilde på det?
jeg har hørt at man faktisk kan ta med cannabis hjem fra andre land, som en 'suvenir'. høres rart ut, men har hørt det av flere personer.
Riktig som knuthulu sier, kan fks se her http://landbrukstilsynet.mattilsynet...otiske_fro.pdf.

At å innføre cannabisfrø/cannabis fra andre land inn i Norge som suvernir skal være lov høres helt absurd ut for meg, Det blir vel sett på som "smugling".

-BoinTjau
Det er jo Hampfrø i forskjellige fuglefrømixer! som blir solgt lovlig i norge.
Sist endret av sykofant; 3. mai 2009 kl. 23:48.
Så hvis politiet tar deg med noen frø, hva kan straffen bli da ?
Lurer dere på frø, stikk på Norcan. Der diskuteres frøbanker og andre artige linker så det (t)jaller.
Sitat av weed911 Vis innlegg
Så hvis politiet tar deg med noen frø, hva kan straffen bli da ?
Vis hele sitatet...
"Hæ? Var det ikke solsikkefrø da?"
sykofant: De frøene er gjerne steriliserte (ikke spiringsdyktige), og i tillegg er det frø av industrihamp, en strain med ubetydelige prosentandeler cannabinoider i planten. De er også innført med det formål å være fuglefrø, og ikke bestilt fra en frøleverandør som spesialiserer seg på å omsette frø til cannabiskultivasjon. Disse frøene omfattes ikke av forbudet.

weed911: I utgangspunktet et forelegg, men kanskje også bare en henleggelse. Dette gjelder ved innførsel, ikke ved besittelse så vidt jeg vet.
Sist endret av mentalmelt; 4. mai 2009 kl. 00:20.
mentalmelt: en del av dem er spiredyktige, selv sett det med mine egne øyne hos en fugleoppretter, men at det er industrihamp er det ikke tvil om!
▼ ... over en måned senere ... ▼
God dagen godtfolk!

No har eg loka rundt på nettet i ualminnelege tider på jakt etter noen frø som er hardføre nok til å klara seg nogenlunde bra utendørs i Noreg.. har funne eit par typar som virkar lovande, men det eg lurar på er om noen som pleiar å bestilla frø på nettet veit om det er "tryggare" å bestilla mangen frø frå same banken eller bestilla frå mangen forskjellige bankar?

Visst det er noen som har gode erfaringar med ein utandørs sort på vestlandet, so just shout it out
Det er jo bare å tenke logisk. Hvis du satser alt på en leverandør, så er det mindre (dvs ingen) sjanse for å miste bare noen av frøene, og større sjanse for å miste alle. Hvis du derimot satser på flere leverandører, så øker sjansen for at noen kan bli stoppet, men samtidig øker sjansen for å få noen gjennom også.
hehe ja det har eg tenkt på, men er det større sraff for å bestille ein heil drøss, eller går d som same shit anyways?
Større straff tror jeg ikke du skal se bort ifra om du bestiller mange.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet det er gammel tråd.men gidder ikke å lage ny.

Noen her mener at cannabis frø ulovlig, men på Lovdata står det:

"Med cannabis menes de overjordiske deler av alle vekster av slekten cannabis (unntatt frøene), hvis harpiksen ikke er ekstrahert."

Det står jo unntatt frøene.

http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-19780630-0008.html#9
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
cannabisfrø er ulovlig da de går under narkotikalovgivningen.

lovdata bare definerer hva "cannabis" er.

kilder ja:
http://landbrukstilsynet.mattilsynet...otiske_fro.pdf

og lovdata.no:
§ 28. Frø med narkotiske stoffer
Innførsel og omsetning av frø av planter, som inneholder narkotiske stoffer, tillates ikke.
0 Endret ved forskrift 9 jan 2004 nr. 137.
Frøene regnes ikke som narkotika, men er som somnium skriver, ikke lov i importere.
Sist endret av felix_poker; 12. november 2009 kl. 08:05.
Sitat av antomet Vis innlegg
nei man får ikke kjøpe cannabis frø over disk i norge.
Vis hele sitatet...
Det har blitt solgt under disk i noen sjapper tror jeg, spør rundt
Sitat av biteme Vis innlegg
Det har blitt solgt under disk i noen sjapper tror jeg, spør rundt
Vis hele sitatet...
Det stemmer at enkelte butikker har solgt cannabisfrø "under disk". Det er sikkert noen som gjør det enda. Dette er imidlertid ulovlig, og butikkene som gjør det risikerer straffeansvar.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av knuthulu Vis innlegg
Ja, det er litt flisespikkeri Noe som er helt iorden for meg. Jeg tror egentlig vi er nokså enige her. Poenget mitt er at dersom du blir tatt med frø, så blir du dømt/bøtelagt og det havner på rullebladet, på akkurat samme måte som besittelse av narkotika gjør. Må du vise vandelsattest i forbindelse med jobbsøking står det at du har blitt tatt for dette.

Jeg siterer igjen "Inntil i fjor hadde vi ikke forbud mot å omsette marihuana-frø, men nå inngår disse frøene i narkotikaforskriften, sier politiavdelingssjef Inge Sundeng"
Vis hele sitatet...
Gammel tråd, men jeg synes det er verdt å kommentere dette. Jeg er ganske sikker på at du tar feil her. Det politimannen sier, er at omsetning av frøene er ulovlig. Dette er begrunnet slik i landbruksdepartementets forskrift om såvarer:
Innførsel og omsetning av frø av planter, som inneholder narkotiske stoffer, tillates ikke.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...3-1052.html#28


Frøene er ikke regulert av narkotikaforskriften. Det er bare å sjekke forskriften selv, som for øvrig ble oppdatert sist i november 2010.
http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-1...-0008-001.html

Innførsel og omsetning er altså forbudt, men det er ingen lov som sier at det er forbudt å være i besittelse av frøene.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
..men det er ingen lov som sier at det er forbudt å være i besittelse av frøene.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette er jo veldig interessant. Så man kan i teorien være i besittelse av en enorm frøbank og ingen konsekvenser ved en rassia feks.
Men, det er heller ingen som har blitt tatt for besittelse av frø?
er det noe konkret lovverk på salg av frø "under disk" ?
Sitat av moret Vis innlegg
Akkurat dette er jo veldig interessant. Så man kan i teorien være i besittelse av en enorm frøbank og ingen konsekvenser ved en rassia feks. Men, det er heller ingen som har blitt tatt for besittelse av frø?
Vis hele sitatet...
Jeg vet om flere som har blitt tatt me frø. Disse har fått frøene beslaglagt, men thats it, ingen andre konsekvenser.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
er det noe konkret lovverk på salg av frø "under disk" ?
Vis hele sitatet...
Eh, ja, det er selvfølgelig forbudt å selge frøene "under disk", akkurat på samme måte som "over disk".
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Dette du ser etter kanskje, som sagt før alt av frø, hun/han har ingen betydning da begge to går under de her §

§28. Frø med narkotiske stoffer
Innførsel og omsetning av frø av planter, som inneholder narkotiske stoffer, tillates ikke

§28. Straff
Forsettlig eller uaktsom overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven eller vedtak gitt i medhold av loven, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år eller begge deler, såfremt forholdet ikke rammes av strengere straffebestemmelse. På samme måte straffes forsøk og medvirkning. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel i inntil 2 år anvendes.
Kongen kan i forskrift bestemme at bøtelegging, på stedet eller i ettertid, for overtredelser av nærmere angitt art kan skje ved forenklet forelegg etter faste bøtesatser. I slikt forelegg kan straffebudet og det straffbare forhold betegnes ved stikkord eller på lignende måte.
Forelegg som er skrevet ut på stedet, faller bort dersom det ikke straks vedtas. Er siktede under 18 år, kan det gis en kort frist for vedtagelsen av forelegget. For forelegg som er skrevet ut i ettertid, gjelder straffeprosessloven § 256 nr. 5 tilsvarende. Slikt forelegg faller bort dersom det ikke vedtas innen fristen. Kongen kan gi nærmere forskrifter om fremgangsmåten når forelegget skrives ut i ettertid.
Påtalemyndigheten kan til gunst for siktede oppheve et vedtatt forelegg.
Politimann som ellers ikke har foreleggsmyndighet, kan gis myndighet til å utferdige forenklet forelegg.
Kongen gir nærmere regler om bruk av forenklet forelegg etter denne paragrafen og fastsetter bøtesatser og subsidiær fengselsstraff for de overtredelser som ordningen skal omfatte.


@CookieY Swiss Caannabis Ice Tea fikk du kjøpt på hemphouse for 4-5 år tilbake men norge satt en stopper for det fordi da dem fant ut det var hele 0.0015% THC..