Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4770
Er det noen som kan beregne, eller vise meg hvor man kan lære å beregne hva slags rør man kan bruke når man vet kreftene som skal virke på det? Scenarioet mitt ser slik ut. Et rør med like krefter på hver ende, og opplagring/mothold i midten. Materialet skal være 5 serie aluminium eller rustfritt 304.


Sist endret av Greenthumb; 26. juli 2020 kl. 10:36.
Letteste er nok å få dette bekreftet fra produsent, leverandør. Skal finnes tabeller for sånt.
Firkant eller rundt rør?
Ville nok heller vurdert H-bjelke til formålet for styrke.
En god kilde er https://site.uit.no/meccanica/fasthetslaere/ men her vil du nok også møte begrensninger.
Du må også oppgi et krav å måle mot.

Skal du bare være sikker på at det ikke blir brudd, ikke blir flyt, eller med en gitt sikkerhetsfaktor mot disse?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Du må også oppgi et krav å måle mot.

Skal du bare være sikker på at det ikke blir brudd, ikke blir flyt, eller med en gitt sikkerhetsfaktor mot disse?
Vis hele sitatet...
Vil at den skal beholde formen. Kan godt bøye, men ikke fordi strekkfastgrensen. Eller hva det heter

Bjelker blir for uhåndterlig. Må være rør av alu eller rustfritt.
Skal godt gjøres å unngå noe bøy. Flytgrense, Yield Strength der det går fra elastisk til plastisk deformasjon. du ønsker en SF på 1.5-2 på denne. Litt avhengig av hva du selv skal gjøre med den og hvordan montere.

Jeg tror du tar feil av bjelker. De er adskillig mye sterkere enn rør. Det er rør som blir uhåndterlig fordi du må opp i dimensjon.

En telefon/mail/besøk til ditt lokale mekaniske verksted vil gi deg raskt svar.

https://apps.apple.com/no/app/bjelke...670400597?l=nb

Nå koster den penger men det er nok av verktøy der ute.
Sist endret av Dough; 30. juli 2020 kl. 13:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er noen tips slik at du kanskje klarer det selv.

Antar ut fra det du sier at nedbøyning i endene ikke har noe å si (vil nok bli noen mm).


1 - Finn ut hvile standarddimensjoner på rør du får tak i, som oppfyller vektkrav eller priskrav.
Emnerør er nok det du er ute etter.
Anbefaler AISI 304 fremfor AA5xxx pga tilgjengelighet, pris og utmattingsegenskaper (du sier ikke noe om hva dette skal brukes til).

2 - Regn ut tverrsnittsareal og annet arealmoment for røret du ønsker å analysere.

3 - Plugg inn dette og nøvendige materialdata (E-modul/Youngs modulus) sammen med de andre dataene du har fra første post i en online kalkulator, eventuelt lær deg dette manuelt.

150 kg * 9,8 ≈ 1470 N
Multipliser dette med sikkerhetsfaktoren du ønsker å bruke. Jeg anbefaler over 2 for din del, og bruk det i beregningen.

3 - Den største kraften du får ut kan du dividere på arealet fra det aktuelle røret. Da vil du få spenningen som må sjekkes mot det valgte materialets flytegrense (eventuelt bruddgrense om det er brudd du er redd for).


Tips til hvor du kan lære litt:
- http://meccanica.uit.no/
- Litteratur for faget «mekanikk» og/eller «statikk» på fagskole- eller høyskolenivå.
- Prøv søkeordene «simply supported beam» og «beam stress calculation» i Google og Youtube
Sitat av Dough Vis innlegg
Letteste er nok å få dette bekreftet fra produsent, leverandør. Skal finnes tabeller for sånt.
Vis hele sitatet...
Vil tro at dette er et sted jeg ville ha begynt.
Produsent har ganske sikkert datablad for deres forskjellige profiler. Diverse rør, rund, 4-kant, vinkel osv. Og der vil du sikkert finne all slags data. Formler og div. Eksempler og osv. Ting, hjelpemidler som gjør det så lettvint som mulig å benytte seg av deres produkter.