Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6186
Hei!
Sitter med et lite "dilemma" her.
Flyttet for ca 9 mnd siden på leilighet, og har ikke garasje plass til prosjekt bilen her, har lenge sett uten noe og leie, men uten hell.

Så onkelen min fortalte me om at de skal bygge nye garasjer borti hugget her, de kommer til og være 40km (4x10) med mulighet for hems. garsje port på 3.5 meter.
Vet ikke om det er isolert eller ikke, men det skal ringe de som skal bygge og førhøre meg litt.

spørsmålet mitt er enkelt.

Er dette en god investering for meg og gjøre? jeg trenger plassen, men 320 000,- er mye penger.

Hvordan er verdiforskjellen på denne om fks 5 år?
40 kilometer med garasje til 320 000, lett!
Sitat av prenix Vis innlegg
40 kilometer med garasje til 320 000, lett!
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke over at km betyr kilomter hehe, m2 da.. får ikke til og få 2 tallet der oppe
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Bor du sentrumsnært i en storby kan du iallefall eie garasjen i evigheter og leie den ut, vet selv når jeg bodde i Oslo sentrum med garasje at de som bodde i samme blokk som meg leide ut garasjeplassen sin for 6000,- per måned.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Bor du sentrumsnært i en storby kan du iallefall eie garasjen i evigheter og leie den ut, vet selv når jeg bodde i Oslo sentrum med garasje at de som bodde i samme blokk som meg leide ut garasjeplassen sin for 6000,- per måned.
Vis hele sitatet...
Dette høres usansynlig ut.
Kopiert fra en tråd på annet forum fra 2010:
I Oslo koster garasjeplassene i strøket her rundt 1200,-
Vis hele sitatet...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av t33zr Vis innlegg
Dette høres usansynlig ut.
Kopiert fra en tråd på annet forum fra 2010:
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg, jeg så bare lapper med priser hengende i gangen min, dette var låste garasjer med oppvarming og vakthold.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Dette høres usansynlig ut.
Kopiert fra en tråd på annet forum fra 2010:
Vis hele sitatet...
Prisene er ikke like dyre på holmlia som i holmenkollen (eksempel). Alt varierer, pluss at prisene går opp for hvert år i oslo.
https://www.finn.no/finn/realestate/..._TYPE=6&sort=3
Priser på garasje i oslo.
Sist endret av Mith; 15. august 2013 kl. 15:27.
Garasjeplass midt i sentrum koster 1500 kr i privat anlegg rett ved Youngstorget med overvåkning. Steder rundt aker brygge osv øker lett til 2-3 k.
6k hørtes litt drøyt ut men det det fullt mulig at Majorstua hadde en slik sum.

Trådstarter: På alle steder hvor det er mange folk som kjører og få garasjeplasser så er dette en mulighet hvor du kan tjene.

Sett opp et regnestykke hvor du finner ut hvor mye du betaler pr måned generelt.

320 000 / 15 år / 12 måneder = 1700 kr i måneden, (ikke regnet rente)
skal du leie for 3 år, for deretter flytte så vil det lønne seg.

Men du nevner ikke noe om hvem by du bor i, hvordan du bor (tettsted, sentrum osv) så det er litt vanskelig å gi deg et klar svar..
Sitat av bottknott Vis innlegg
Garasjeplass midt i sentrum koster 1500 kr i privat anlegg rett ved Youngstorget med overvåkning. Steder rundt aker brygge osv øker lett til 2-3 k.
6k hørtes litt drøyt ut men det det fullt mulig at Majorstua hadde en slik sum.

Trådstarter: På alle steder hvor det er mange folk som kjører og få garasjeplasser så er dette en mulighet hvor du kan tjene.

Sett opp et regnestykke hvor du finner ut hvor mye du betaler pr måned generelt.

320 000 / 15 år / 12 måneder = 1700 kr i måneden, (ikke regnet rente)
skal du leie for 3 år, for deretter flytte så vil det lønne seg.

Men du nevner ikke noe om hvem by du bor i, hvordan du bor (tettsted, sentrum osv) så det er litt vanskelig å gi deg et klar svar..
Vis hele sitatet...
Bor ikke sentralt i forhold til Oslo eller andre storbyer nei, bor i en liten by på sørlandet som heter Farsund. Garasjen skal jeg bruke selv til og skru på et langtids bilprosjekt, så vet ikke om jeg vil leie ut til annet en vinter lagring, slikt får jeg kansje ca 2-3 000 for uten problem
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Bor du sentrumsnært i en storby kan du iallefall eie garasjen i evigheter og leie den ut, vet selv når jeg bodde i Oslo sentrum med garasje at de som bodde i samme blokk som meg leide ut garasjeplassen sin for 6000,- per måned.
Vis hele sitatet...
Det er jo nesten det samme som jeg betaler for 20kvm tak over hodet jo!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det er jo nesten det samme som jeg betaler for 20kvm tak over hodet jo!
Vis hele sitatet...
Det var da noe stivt, jeg betalte 8000 i måneden for 50m2 inkludert varme og ferdig møblert i et bygg som var oppført i 2004.

Nå betaler jeg heller 12000 i måneden for 250m2 hus, med garasje.
Sist endret av AtXbYeA; 17. august 2013 kl. 14:04.
Sitat av bottknott Vis innlegg
Garasjeplass midt i sentrum koster 1500 kr i privat anlegg rett ved Youngstorget med overvåkning. Steder rundt aker brygge osv øker lett til 2-3 k.
6k hørtes litt drøyt ut men det det fullt mulig at Majorstua hadde en slik sum.

Trådstarter: På alle steder hvor det er mange folk som kjører og få garasjeplasser så er dette en mulighet hvor du kan tjene.

Sett opp et regnestykke hvor du finner ut hvor mye du betaler pr måned generelt.

320 000 / 15 år / 12 måneder = 1700 kr i måneden, (ikke regnet rente)
skal du leie for 3 år, for deretter flytte så vil det lønne seg.

Men du nevner ikke noe om hvem by du bor i, hvordan du bor (tettsted, sentrum osv) så det er litt vanskelig å gi deg et klar svar..
Vis hele sitatet...
Det regnestykket er helt meningsløst ettersom nedbetaling av gjeld er akkurat det elementet du ikke skal ha med. Man blir hverken rikere eller fattigere av å nedbetale gjeld.

Med 5% rente er rentekostnad pr.mnd etter skatt kr. 960. Dette må vurderes opp i mot hva det koster å leie tilsvarende, hvordan renten vil utvikle seg de nærmeste årene og eventuell endring i verdi på garasjen.
Sist endret av Freakaholic; 17. august 2013 kl. 16:06.
Det mest gunstige du kan gjøre er å kjøpe garasjen, bygge ut loftet, tjene haugevis av penger på at det blir en "større" garasje med mye mer lagringsplass. Gull verdt med utvidingsobjekter!
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Det regnestykket er helt meningsløst ettersom nedbetaling av gjeld er akkurat det elementet du ikke skal ha med. Man blir hverken rikere eller fattigere av å nedbetale gjeld.

Med 5% rente er rentekostnad pr.mnd etter skatt kr. 960. Dette må vurderes opp i mot hva det koster å leie tilsvarende, hvordan renten vil utvikle seg de nærmeste årene og eventuell endring i verdi på garasjen.
Vis hele sitatet...
vel, jeg må nok ut med mer en 960 kroner for en garasje plass, med tanke på at jeg allerede har letet 9 mnd uten og finne fast garasje plass i det heletatt.
+ her har jeg 4x10 meter med evt hems, strøm og har hørt rykter om det skal være vaske hall her også. så vist du tenker rente som leie vil det lønne seg for min del.
Men vil en garasje stige eller falle i verdi med årene? regner med den stiger, likt som et hus?

Sitat av mroj Vis innlegg
Det mest gunstige du kan gjøre er å kjøpe garasjen, bygge ut loftet, tjene haugevis av penger på at det blir en "større" garasje med mye mer lagringsplass. Gull verdt med utvidingsobjekter!
Vis hele sitatet...
Så du mener jeg burde kjøpe garasjen så simpel som mulig uten hems etc for og få det billigere og bygge det ut selv?
Har en del kamerater som jobber som snekkere, så blir ikke vanskelig og kjøpe inn noen kasser med øl og ha dugnad
Lønner seg alltid å kjøpe fremfor å leie(hvis du har penga)
Sitat av kimandre92 Vis innlegg

Så du mener jeg burde kjøpe garasjen så simpel som mulig uten hems etc for og få det billigere og bygge det ut selv?
Har en del kamerater som jobber som snekkere, så blir ikke vanskelig og kjøpe inn noen kasser med øl og ha dugnad
Vis hele sitatet...
Absolutt! Gjør det så enkelt som mulig, i denne sammenhengen er det kvm-tallet som setter prisen og ikke om det er tapetsert vegg på hemsen.
Spørs helt på hvor lenge du skal leie og om du har likviditet, og ikke minst hvor plassen er lokalisert. Kjøper du vil du få tilbake pengene når du selger videre. Akkurat det samme som ved leilighet. Har du råd burde du absolutt kjøpe. Prisen på parkeringsplasser vil absolutt ikke gå ned med det første - med tanke på veksten i antall bilkjørere. Ikke lett å finne parkeringsplass i enkelte strøk.
Sitat av mroj Vis innlegg
Absolutt! Gjør det så enkelt som mulig, i denne sammenhengen er det kvm-tallet som setter prisen og ikke om det er tapetsert vegg på hemsen.
Vis hele sitatet...
Okei, skal ta kontakt med de som skal bygge til uka og be om og få se tegninger og diskutere litt priser.

Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Lønner seg alltid å kjøpe fremfor å leie(hvis du har penga)
Vis hele sitatet...
Banken har penger M
en om du mener om jeg har råd til og betale lånet, ja det har jeg. tjener ca 25-30 000 utbetalt i mnd, bor på leilighet som jeg betaler 4500 ink strøm etc og per tids dato har jeg ikke bil lappen, så betaler ikke bensin eller bil forsikring.

Sitat av kulul Vis innlegg
Spørs helt på hvor lenge du skal leie og om du har likviditet, og ikke minst hvor plassen er lokalisert. Kjøper du vil du få tilbake pengene når du selger videre. Akkurat det samme som ved leilighet. Har du råd burde du absolutt kjøpe. Prisen på parkeringsplasser vil absolutt ikke gå ned med det første - med tanke på veksten i antall bilkjørere. Ikke lett å finne parkeringsplass i enkelte strøk.
Vis hele sitatet...
vist jeg hadde fortsatt og lete hadde jeg kansje klart og funnet en kjedlig gammel garasje som akkurat er plass til bilen i for ca 1 000,- mnd.
Men per dags dato vet jeg ikke om noe til leige, og vil ikke la bilen stå ute i vinter, har tildigere betalt litt over 4 000,- bare for og ha bilen lagret tørt og frost fritt per vinter uten tilgang til og gå inn til bilen.