Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4128
Kom over denne relativt interessante artikkelen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10070112

Det viser seg at forskere ved NTNU har gjort forskning på LSD, og kommet fram til at de psykedeliske stoffene kan hjelpe mot alkoholavhengighet.

Noen synspunkter?
Hverdags Slask
shallabaiz's Avatar
Selv om forskere får ett nytt synspunkt så endrer det desverre ikke mitt syn på LSD, og at vi faktisk skal bruke ett stoff som i mine øyne hvertfall er mer skadelig enn alkohol fra før av, så hadde aldri støttet en slik sak. Trust me, det blir ikke noe sånt i norge.
Synes det er fint, jeg. LSD trenger ikke nødvendigvis være den store sorte ulven, som alle tror.
Dette er veldig gammel informasjon.
Blandt annet lederen for AA brukte LSD for å bli nøktern.
Sitat av shallabaiz Vis innlegg
Selv om forskere får ett nytt synspunkt så endrer det desverre ikke mitt syn på LSD, og at vi faktisk skal bruke ett stoff som i mine øyne hvertfall er mer skadelig enn alkohol fra før av, så hadde aldri støttet en slik sak. Trust me, det blir ikke noe sånt i norge.
Vis hele sitatet...
Blir nok ikke noe av det i Norge, men nå er ikke LSD fysisk skadelig i seg selv, da. Er snakk om psykiske skader - men det kan man få av alkohol og, i tillegg til de fysiske skadene. Klart det må kartlegges om man er psykisk klar for en dose LSD - men det er fint om vi får et medikament som kan bekjempe alkholproblemet. Mange familier blir ødelagt av dette.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av shallabaiz Vis innlegg
Selv om forskere får ett nytt synspunkt så endrer det desverre ikke mitt syn på LSD, og at vi faktisk skal bruke ett stoff som i mine øyne hvertfall er mer skadelig enn alkohol fra før av, så hadde aldri støttet en slik sak. Trust me, det blir ikke noe sånt i norge.
Vis hele sitatet...
Så fordi noe i dine øyne er farligere enn stoff x, så skal det være forbudt? Jeg tror det er greit man overlater sånne beslutninger til forskere som faktisk vet hva de snakker om, ikke synsere som "har hørt".



Ellers var artikkelen spennende som sådan, men jeg reagerte litt på dette:

"Jørgen Bramness, leder for Seraf - Senter for rus- og avhengighetsforskning i Oslo, har liten tro på at LSD er framtidens behandling.

- Behandlingseffekten av LSD er på høyde med andre medikamenter, men psykososiale metoder som terapi er vel så gode. Det er stor interesse for raske løsninger, men vi må være forsiktig med stoffer som har stor misbruksfare."

Hva er denne såkalte store misbruksfaren? Det er da ytterst sjelden man ser folk står og tigger i oslo med LSD-lappen under tunga?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Dette er veldig gammel informasjon.
Blandt annet lederen for AA brukte LSD for å bli nøktern.
Vis hele sitatet...
Ja, det ble forsket på allerede på 50tallet, men det er ikke relevant, forskning utvikler seg og siden studiene gjort fra 50tallet har frafalt har de tatt noen opp igjen for å gi de en ny sjanse.
Synes det er bra at det blir tatt opp.
Men har dog vanskelig for å se det bli implementert her i landet, isåfall vil mange andre land måtte gå før oss.
Noe nyhet er det heller ikke, Bill Willsom, som er en av grunnleggerne av Anonyme Alkoholikere eksperimenterte også med LSD.
Helt eldru ble han dog aldri. http://www.dosenation.com/listing.php?smlid=4189

Kan nevne at jeg selv følte et kall til å bli prest etter en heftig tur engang. Det gidd over iløpet av en uke da, så vet ikke om vi kan trekke paralleller.
Sitat av Narcissistic Zebra Vis innlegg
Ja, det ble forsket på allerede på 50tallet, men det er ikke relevant, forskning utvikler seg og siden studiene gjort fra 50tallet har frafalt har de tatt noen opp igjen for å gi de en ny sjanse.
Vis hele sitatet...
Fortsatt det samme stoffet. Fortsatt de samme resultatene.

Det er jo selvsagt bra det blir tatt opp, kanskje LSD blir lovlig nå, hahahah.
Sitat av Narcissistic Zebra Vis innlegg
Ja, det ble forsket på allerede på 50tallet, men det er ikke relevant, forskning utvikler seg og siden studiene gjort fra 50tallet har frafalt har de tatt noen opp igjen for å gi de en ny sjanse.
Vis hele sitatet...
Leste du artikkelen? Det stod helt klart at studiene de gikk utifra holdt vann iforhold til dagens standarder.

edit: Beklager litt trigger happy der. Jeg forstod nå hva du mente.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Leste du artikkelen? Det stod helt klart at studiene de gikk utifra holdt vann iforhold til dagens standarder.
Vis hele sitatet...
Ja jeg leste artikkelen. Som jeg skrev valgte de noen "som holdt vann" til å fortsette å forske på. Selv om VG har formulert det sånn betyr ikke at de ikke kommer til å gjøre endringer i forsknings mønsteret. Det er uansett ganske rimelig å anta at de studiene krever nye standpunkt, spesielt når det kommer til et sånt stoff mot alkoholisme i dagens samfunn.
Dette er jo ikke noe nytt?
Jeg vet at LSD var brukt på 60-70 tallet i USA of Canada mot alkoholavhengighet
Og mener å huske fra de lekkede Lier-dokumentene at LSD også var tatt i bruk i Norge
Sitat av shallabaiz Vis innlegg
Selv om forskere får ett nytt synspunkt så endrer det desverre ikke mitt syn på LSD, og at vi faktisk skal bruke ett stoff som i mine øyne hvertfall er mer skadelig enn alkohol fra før av, så hadde aldri støttet en slik sak. Trust me, det blir ikke noe sånt i norge.
Vis hele sitatet...
Mer skadelig enn alkohol? LSD?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Mer skadelig enn alkohol? LSD?
Vis hele sitatet...
Han skriver "i mine øyne" så det er bare hans mening..
LSD er klassifisert som "mindre skadelig" enn pot i de fleste saker jeg har lest om det....

Marijuana, ecstasy, magic mushrooms og LSD, skal visst alle være mindre skadelig enn tobakk...
Sist endret av Master Chririus; 9. mars 2012 kl. 10:55.
Sitat av Master Chririus Vis innlegg
Han skriver "i mine øyne" så det er bare hans mening..
LSD er klassifisert som "mindre skadelig" enn pot i de fleste saker jeg har lest om det....

Marijuana, ecstasy, magic mushrooms og LSD, skal visst alle være mindre skadelig enn tobakk...
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det stemmer, for jeg finner ingen kilder på det - men har hørt at ecstasy får hjernen til å blø? Høres merkelig ut og som sagt bare noe jeg har hørt..
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Vet ikke om det stemmer, for jeg finner ingen kilder på det - men har hørt at ecstasy får hjernen til å blø? Høres merkelig ut og som sagt bare noe jeg har hørt..
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du bruker søkefunksjonen eller google, istedenfor å bare kaste ut ting "du har hørt", da det tilfører debatten ca. 0
Håper dette går gjennom, så om et års tid får vi høre masse klager på at noen av de som brukte det har endra personlighet/blitt retarded. Er så lei av glorifiseringen av alt som er ulovlig her.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Håper dette går gjennom, så om et års tid får vi høre masse klager på at noen av de som brukte det har endra personlighet/blitt retarded. Er så lei av glorifiseringen av alt som er ulovlig her.
Vis hele sitatet...
Nå må du huske at det er veldig stor forskjell på terapeutisk bruk og rekreasjonell bruk, eller for den saks skyld misbruk. De skadene man ser fordi en eller annen stakkar med alvorlige rusproblemer har tatt LSD på et skittent nachspiel, er ikke nødvendigvis oveførbare til en kontrollert setting styrt av kvalifisert helsepersonell.
Personlig skjønner jeg lite over hvordan man kan bruke LSD som et medikament når det kan gi psysiske lidelser som mange skal ha til er så stor sjanse. Anstendig bruk eller ikke.
Glorifisering er like ille som stigmatisring og propaganda, er enig der. Men nå handler denne artikkele om at forskning tyder på at LSD kan være et nyttig hjelpemiddel for alkoholikere som vil slutte -ikke at LSD er et rusmiddel alle burde ruse seg på for fun. Nå har jeg aldri prøvd LSD og jeg har heller ikke lest så fryktelig mye om det, så jeg kan ikke skrive om alt mulig som er dumt med LSD, men jeg kan derimot ytre min mening å si at jeg syntes dette er interessant lesing, og at jeg er spent på hvoran legemidelbransjen vil håndtere dette.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Håper dette går gjennom, så om et års tid får vi høre masse klager på at noen av de som brukte det har endra personlighet/blitt retarded. Er så lei av glorifiseringen av alt som er ulovlig her.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri testet LSD og hadde heller ikke prøvd det om det så hadde blitt legalisert og solgt som frimerker hos Posten. Derimot så ser jeg ingen problemer med at dette kan brukes innenfor medisinen dersom de med kompetanse på området mener dette kan hjelpe noen med alkoholisme eller andre sykdommer.

Du har forøvrig kommet med flere lignende innlegg den siste tiden, og jeg må nesten spørre deg om hvorfor du vil nekte pasienter behandling med ett eller flere narkotiske stoffer dersom forskere mener dette er både trygt og effektivt? LSD er - som noen allerede har påpekt - klassifisert som ett legemiddel. Legemiddel er i praksis også en betegnelse for lovlig narkotika. Hvordan stiller du deg til den narkotikaen som i dag deles ut på resept? Her er det også misbrukerpotensiale. Du må vel da også mene at narkotikaen som deles lovlig ut på norske apoteker heller ikke burde brukes innenfor medisinen?

Jeg vet ærlig talt ikke om LSD er trygt eller effektivt innenfor medisinen, men du ser iallefall ut til å ha gjort deg opp en mening allerede. Er du så i mot dette bare pga. at det er snakk om ett (i praksis) forbudt stoff eller har du inngående faglig kunnskap på området? Jeg velger fremdeles å tro at meningene dine kommer fra personlige erfaringer, og det er ikke unikt når det kommer til temaet som her diskuteres. Jeg syntes bare det er frekt og korttenkt å bastant motarbeide noe som har en mulighet til å hjelpe andre mennesker kun pga. de mener det er umoralsk eller fordi de kjenner en som kjenner en som det ikke gikk så bra med.

Sitat av Prompdompap
Personlig skjønner jeg lite over hvordan man kan bruke LSD som et medikament når det kan gi psysiske lidelser som mange skal ha til er så stor sjanse. Anstendig bruk eller ikke.
Vis hele sitatet...
Er du klar over bivirkningene på noen av de medisinene som finnes der ute i dag? Jeg har en meget mild form for epilepsi og har fått foreskrevet Lamictal. Bivirkningene er ikke akkurat få:

Epilepsi:
Svært vanlige (≥1/10):
Hud: Hudutslett. Nevrologiske: Hodepine.

Vanlige (≥1/100 til <1/10):
Gastrointestinale: Kvalme, oppkast, diaré.
Nevrologiske: Søvnighet, svimmelhet, tremor, insomni.
Psykiske: Aggresjon, irritabilitet.
Øvrige: Tretthet.

Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100):
Nevrologiske: Ataksi.
Øye: Dobbeltsyn, tåkesyn.

Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000):
Hud: Stevens-Johnsons syndrom.
Nevrologiske: Nystagmus.
Øye: Konjunktivitt.

Svært sjeldne (<1/10 000):
Blod/lymfe: Hematologiske abnormaliteter, inkl. nøytropeni, leukopeni, anemi, trombocytopeni, pancytopeni, aplastiske anemi, agranulocytose.
Hud: Toksisk epidermal nekrolyse.
Immunsystemet: Hypersensitivitetssyndrom (inkl. feber, lymfadenopati, ansiktsødem, abnormaliteter i blod og lever, disseminert intravaskulær koagulering, multiorgansvikt).
Lever/galle: Leversvikt, leverdysfunksjon, økte leverfunksjonsparametre.
Muskel-skjelettsystemet: Lupuslignende reaksjoner.
Nevrologiske: Agitasjon, ustøhet, bevegelsesforstyrrelser, forverring av Parkinsons sykdom, ekstrapyramidale bivirkninger, choreoatetose, økt hyppighet av epilepsianfall.
Psykiske: Forvirring, hallusinasjoner, tics.
Ukjent: Blod/lymfe: Lymfadenopati.
Nevrologiske: Aseptisk meningitt.
Vis hele sitatet...
Det finnes dessuten flere legemidler med dødelige bivirkninger på markedet, og disse bivirkningene kan også gå på det psykiske. Bivirkninger fra legemiddel er den sjuende største dødsårsaken i Sverige, så at det kommer flere legemiddel er jeg ikke så alt for bekymret over. Tiden og forskningen går fremover, og det finnes allerede så mye farlig der ute, så jeg velger heller å se på denne nye forskningen som fremgang og håper at dette blir forsket mer på.
Sist endret av caperno; 9. mars 2012 kl. 13:35.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Snart kommer forskerne til at alkohol hjelper mot LSD.
Sitat av hallooghei Vis innlegg
Snart kommer forskerne til at alkohol hjelper mot LSD.
Vis hele sitatet...
Hvordan da mener du? Det er jo allmennkunnskap at LSD ikke har noe avhengighetspotensiale.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvordan da mener du? Det er jo allmennkunnskap at LSD ikke har noe avhengighetspotensiale.
Vis hele sitatet...
Han mener sikkert en hel del, men mangler faglig tyngde/fakta/kilder. Dette begynner å minne om kommentarfeltet på vg sine "debatter".
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Personlig skjønner jeg lite over hvordan man kan bruke LSD som et medikament når det kan gi psysiske lidelser som mange skal ha til er så stor sjanse. Anstendig bruk eller ikke.
Vis hele sitatet...
Tja, dette stoffet er jo et velkjent medikament. Tror faktisk det har vært forsøkt benyttet i psykose behandling før også, men jeg kan jo ta feil ...

For øvrig er det mange som tyr til psykedelika som medisin for ulike plager som avhengighet til traumer så revolusjonerende nytt er det vel ikke da.
Gammelt nytt, men forsåvidt ok at de gode resultatene fra 50-60 tallet blir belyst atter en gang. Det er ingen hemmelighet at psykedelika tatt i riktig setting kan føre til helbredelse fra rusavhengighet.

Forøvrig synes ibogain å ha et enda større potensiale, samt enda bedre og mere lovende resultater å vise til enn LSD. Ibogain er heller ikke på narkotikalista - så det er lite som hindrer forskerne i å starte opp en klinikk liksom andre land har gjort. Mindre kontroversiellt og lettere å forsvare - det er bare å vise til andre lands klinikker og de gode resultatene de har å vise til.
Sist endret av Bearass; 9. mars 2012 kl. 18:19.
Må faktisk LE HØYT! av alle som sitter å synser, å innbiller seg hvor skadelig dette må være.
Vis dere har blitt så nedkjørt av all skremselspropaganda så kan dere like godt lavære å kommentere.

Kom gjerne med en kilde på at LSD er så vanvittig farlig!!
Jeg kan selv dra frem denne gamle grafen her som viser hva som er ille og hva som ikke er så ille.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_(mean_physical_harm_and_mean_dependence).svg/380px-Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_(mean_physical_harm_and_mean_dependence).svg.png


Selv stiller jeg meg helt nøytralt til sånne prosjekt som dette....
Sist endret av t33zr; 9. mars 2012 kl. 18:25.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Må faktisk LE HØYT! av alle som sitter å synser, å innbiller seg hvor skadelig dette må være.
Vis dere har blitt så nedkjørt av all skremselspropaganda så kan dere like godt lavære å kommentere.

Kom gjerne med en kilde på at LSD er så vanvittig farlig!!
Jeg kan selv dra frem denne gamle grafen her som viser hva som er ille og hva som ikke er så ille.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_(mean_physical_harm_and_mean_dependence).svg/380px-Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_(mean_physical_harm_and_mean_dependence).svg.png


Selv stiller jeg meg helt nøytralt til sånne prosjekt som dette....
Vis hele sitatet...
Selv om noen har laget en fin graf betyr det ikke at det er sant.
http://www.webmd.com/mental-health/n...rack-or-heroin
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har aldri testet LSD og hadde heller ikke prøvd det om det så hadde blitt legalisert og solgt som frimerker hos Posten. Derimot så ser jeg ingen problemer med at dette kan brukes innenfor medisinen dersom de med kompetanse på området mener dette kan hjelpe noen med alkoholisme eller andre sykdommer.
Vis hele sitatet...
Sjæl, og dette er jeg enig med deg i.

Sitat av caperno Vis innlegg
Du har forøvrig kommet med flere lignende innlegg den siste tiden, og jeg må nesten spørre deg om hvorfor du vil nekte pasienter behandling med ett eller flere narkotiske stoffer dersom forskere mener dette er både trygt og effektivt? LSD er - som noen allerede har påpekt - klassifisert som ett legemiddel. Legemiddel er i praksis også en betegnelse for lovlig narkotika. Hvordan stiller du deg til den narkotikaen som i dag deles ut på resept? Her er det også misbrukerpotensiale. Du må vel da også mene at narkotikaen som deles lovlig ut på norske apoteker heller ikke burde brukes innenfor medisinen?
Vis hele sitatet...
Mine fordommer kommer ikke fra at det er ulovlig nei, men at jeg har blitt rumepkjørt i skallen av et til og med så lite psykedelisk stoff som cannabis. Jeg stiller meg derfor skeptisk til at personer som allerede er langt nede (alkoholisme kommer ofte på grunn av personlige problemer) skal bli gitt et 10 ganger så mye mindfuck stoff som LSD. Og det som er greia med psykedelika og forskning er at det er utrolig vansklig å få legite undersøkelser. Skadene man kan få er ikke begrenset til psykiske lidelser, men også bare tanker og ideer som kan være ødeleggene for noen. Om det så viser seg at LSD er både effektivt og lite skadelig vil ikke jeg si nei til det, men da må det gjøres langt mer forskning enn det som er gjort hittil.

Sitat av t33zr Vis innlegg
Må faktisk LE HØYT! av alle som sitter å synser, å innbiller seg hvor skadelig dette må være.
Vis dere har blitt så nedkjørt av all skremselspropaganda så kan dere like godt lavære å kommentere.

Kom gjerne med en kilde på at LSD er så vanvittig farlig!!
Jeg kan selv dra frem denne gamle grafen her som viser hva som er ille og hva som ikke er så ille.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_(mean_physical_harm_and_mean_dependence).svg/380px-Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_(mean_physical_harm_and_mean_dependence).svg.png


Selv stiller jeg meg helt nøytralt til sånne prosjekt som dette....
Vis hele sitatet...
Det er AKKURAT dette som er problemet. Bare fordi staten og propananda har sagt at LSD er mer farlig enn det det egentlig er, sitter freakerne her og deler ut lugubre kilder og tar det første og beste de finner som god fisk.

Og den grafen der er selvsalgt bare bullshit. For det første står det "physical harm". LSD skader ingen fysisk, så da burde jo LSD ligge på bunnen? Hele skadeomfanget til LSD ligger i den psykiske delen. Dessuten, LSD ligger ikke langt unna Amfetamin heller, skal vi dele ut linere til ADHD kidsa da eller?

skal vi dele ut linere til ADHD kidsa da eller?--- stryk det, add:det kan vel alle her være enige i at ikke er så jævla sunt.
Sist endret av bloodshotEyes; 9. mars 2012 kl. 18:52.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Da foreslår jeg at du bruker søkefunksjonen eller google, istedenfor å bare kaste ut ting "du har hørt", da det tilfører debatten ca. 0
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du er tett, eller bare sliter med å lese? Sjekk hvordan jeg formulerte meg, du. Det er mer som et spørsmål enn en kommentar om hvor farlig ecstasy kan være. Blir irritert når sånne som deg skal komme å være rappkjefta hverdagshelter over tastaturet.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Personlig skjønner jeg lite over hvordan man kan bruke LSD som et medikament når det kan gi psysiske lidelser som mange skal ha til er så stor sjanse. Anstendig bruk eller ikke.
Vis hele sitatet...
Mange skal ha det til at LSD gir psykiske lidelser - det er tydelig her i tråden. Men hva baserer dere/de seg på? Forskning og statistikk? Eller vandrehistorier, inntrykk og andrehånds erfaringer?

Om en betydelig andel av forsøkspersonene opplevde såpass alvorlige psykiske bivirkninger, ville ikke dette blitt belyst i eksempelvis NTNU's studie? Eller har NTNU og andre som har drevet forskning på LSD, eller sopp for den saks skyld, bevisst unnlatt å nevne de x-antall prosentene som endte på psykiatrisk avdeling? I så fall - hva i all videste verden skulle være motivasjonen?

Såvidt jeg kan se er det slik at forskning viser til nesten utelukkende gode resultater, mens den allmenne oppfatningen er at LSD fucker opp hodet ditt.
Håper bare de som sitter i posisjon til å avgjøre hvorvidt det blir mer forskning eller ei er opplyste nok til å følge samme retningslinjer som de ville gjort dersom stoffet ikke allerede var stigmatisert av hele befolkningen.

For skulle det stemme at LSD har et alvorlig skadepotensiale, da har jeg troen på at dette blir avdekket i god tid før det nærmer seg å bli klart for markedet.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Sjæl, og dette er jeg enig med deg i.



Mine fordommer kommer ikke fra at det er ulovlig nei, men at jeg har blitt rumepkjørt i skallen av et til og med så lite psykedelisk stoff som cannabis. Jeg stiller meg derfor skeptisk til at personer som allerede er langt nede (alkoholisme kommer ofte på grunn av personlige problemer) skal bli gitt et 10 ganger så mye mindfuck stoff som LSD. Og det som er greia med psykedelika og forskning er at det er utrolig vansklig å få legite undersøkelser. Skadene man kan få er ikke begrenset til psykiske lidelser, men også bare tanker og ideer som kan være ødeleggene for noen. Om det så viser seg at LSD er både effektivt og lite skadelig vil ikke jeg si nei til det, men da må det gjøres langt mer forskning enn det som er gjort hittil.


Det er AKKURAT dette som er problemet. Bare fordi staten og propananda har sagt at LSD er mer farlig enn det det egentlig er, sitter freakerne her og deler ut lugubre kilder og tar det første og beste de finner som god fisk.

Og den grafen der er selvsalgt bare bullshit. For det første står det "physical harm". LSD skader ingen fysisk, så da burde jo LSD ligge på bunnen? Hele skadeomfanget til LSD ligger i den psykiske delen. Dessuten, LSD ligger ikke langt unna Amfetamin heller, skal vi dele ut linere til ADHD kidsa da eller?

skal vi dele ut linere til ADHD kidsa da eller?--- stryk det, add:det kan vel alle her være enige i at ikke er så jævla sunt.
Vis hele sitatet...
i den grafen tror jeg heller at de ikke skiller det psykiske fra det fysiske når det står "physical harm", tenker heller de bare slår dem sammen under én betegnelse så de slipper å lager en mer komplisert graf
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
http://i39.tinypic.com/rrjn60.gif

Her har dere en til graf, med kilde, som dere kan irritere dere over. Hvis dere skeptikere hadde lest litt mer rundt terapautisk behandling med LSD, så vil dere fort oppdage at rett bruk ikke nødvendligvis fører til en såkalt "Bad-trip".
Kan aldri tenke meg for eksempel methamfetamin er mindre skadelig enn alkohol.. Ser jo flere av misbrukerne er helt ødelagt og ansiktet er omtrent spist opp.
Klart alkohol utgjør en større fare siden det er legalt med ekstremt mange flere (mis)brukere.
Sist endret av Life Goes On; 11. mars 2012 kl. 12:21.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Timothy Leary framholdt at LSD kan forandre adferd i et omfang og på positive måter slik man aldri før hadde opplevd hvis det bare gis i riktig dose og i riktig atmosfære og omgivelser og med veiledning av profesjonelle. Hans eksperimenter førte ikke til noen drap, selvmord, psykoser og heller ikke til noen «bad trips». Målene for Learys forskning inkluderte å finne bedre måter å behandle alkoholisme og å forbedre dømte forbrytere. Mange av deltakerne i Leary forskning rapporterte om dype mystiske og åndelige opplevelser som de mente førte til varige, og svært ønskede forandringer i livene deres.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Timothy_Leary

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Kan aldri tenke meg for eksempel methamfetamin er mindre skadelig enn alkohol.. Ser jo flere av misbrukerne er helt ødelagt og ansiktet er omtrent spist opp.
Klart alkohol utgjør en større fare siden det er legalt med ekstremt mange flere (mis)brukere.
Vis hele sitatet...
Prøv å drikk uren sprit hver dag, hele tiden, så skal du få se. Hadde man fått ren methamfetamin, og tatt det i forsvarlige doser i helgene, så tviler jeg på at man blir seende ut som en sliten narkoman.
Sist endret av Mexxy; 11. mars 2012 kl. 12:25.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Vet ikke om det stemmer, for jeg finner ingen kilder på det - men har hørt at ecstasy får hjernen til å blø? Høres merkelig ut og som sagt bare noe jeg har hørt..
Vis hele sitatet...
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Vet ikke om du er tett, eller bare sliter med å lese? Sjekk hvordan jeg formulerte meg, du. Det er mer som et spørsmål enn en kommentar om hvor farlig ecstasy kan være. Blir irritert når sånne som deg skal komme å være rappkjefta hverdagshelter over tastaturet.
Vis hele sitatet...
Det jeg sa, var at når du er usikker på noe, kan du heller bruke søkefunksjonen istedenfor å komme med ting du "har hørt", for jeg står fortsatt ved min uttalelse om at det ikke tilfører debatten noe som helst. Jeg er heller ikke noe hverdagshelt eller keyboard warrior, jeg bare reagerer når det kommer innlegg i en seriøs debatt som ligger tildels langt under det jeg ser på som et forventet kvalitetsnivå på nFF. No hard feelings.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Kan aldri tenke meg for eksempel methamfetamin er mindre skadelig enn alkohol.. Ser jo flere av misbrukerne er helt ødelagt og ansiktet er omtrent spist opp.
Klart alkohol utgjør en større fare siden det er legalt med ekstremt mange flere (mis)brukere.
Vis hele sitatet...
Det er en undersøkelse som legger til grunn det samfunnsmessige problemet ved hvert enkelt stoff, ikke bare hvor skadelig det er for brukeren. Mange stoffer er i seg selv ikke veldig ødeleggende for brukeren, men livsstilen det fører med seg er svært ødeleggende.

I f.eks Sveits hvor de gir heroin til brukere, er mange heroinister i full jobb og lever et tilnærmet normalt liv. Da får man også et rent stoff, noe som igjen bidrar til å redusere risikoen for skader på individnivå.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Idag får alkoholikere store mengder benzodiapiner ved nedtrapping/slutt. Er det noe bedre enn en enkeltdose med LSD? Benzodiapiner er en av de legemidlene som blir mest misbrukt. Dessuten er benzodiapiner en god combo med alkohol og vil bare friste alkoholikere til å begynne å drikke igjen. Kjenner flere.
Sist endret av Mexxy; 12. mars 2012 kl. 15:53.
er som å bytte sjokoladekake med bløtekake
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Her har dere en til graf, med kilde, som dere kan irritere dere over. Hvis dere skeptikere hadde lest litt mer rundt terapautisk behandling med LSD, så vil dere fort oppdage at rett bruk ikke nødvendligvis fører til en såkalt "Bad-trip".
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke forsvare hverken det ene eller det andre rusmiddelet da jeg mener at alle burde få gjøre hva de vil med kroppen sin. Men grafen du viser til er selvsagt påvirket av at alkohol er uendelig mye mer utbredt enn de andre rusmidlene på listen da dette faktisk er lovlig.