Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 867
Hei. Jeg kjøpte PCen til broren min i går. det virket da den sto hos han. vi flyttet den med bil hjem til meg. når den ankom åpnet jeg den og satte inn et 5850 skjermkort til (crossfire med et 5850 kort) og startet den opp. den var utrolig treg og til slutt fikk jeg bluescreen. Det virker som om Windows henger seg.

Jeg har prøvd å ta ut det nye 5850 skjermkortet, men den er forferdelig treg til windows henger seg opp. Jeg lurer på om det kanskje har skjedd noe under flytting? kanskje harddisken har fått et støt og ikke virker ordentlig?

Jeg har tenkt til å ta en ny harddisk og installere windows på nytt for å være sikker.

spesifikasjoner:
Kabinett: Fractal Design R2 "Black Pearl"
Hovedkort: Gigabyte P55A-UD4
Minne: 4gb 1333mhz DDR3 (overklokket til1520mhz) (2 ledige minneslots)
CPU: i5 750 (overklokket 19x189 til 3.6ghz helt stabilt)
CPU-kjøler: Corsair H50 (lukket vannkjølingssystem)
PSU: Corsair TX650
Grafikkort: 1GB Radeon HD5850
Harddisk: 1TB noe med 7200rpm

Det nye skjermkortet jeg skal legge i crossfire er XFX Radeon HD 5850 Black Edition. Selv om black edition er høyere klokket så skal vel den klokkes ned automatisk, så det burde ikke være noe problem.

Om mer informasjon er nødvendig så er det bare å si ifra.
Takk for hjelpen
Det kan være forferdelig mange grunner til at den er treg, henger og får blåskjerm. Heldigvis har blåskjermen feilkoder som gjør det lettere å diagnostisere. Noter deg feilkoden og gjør noen google-søk.

Det kan tenkes at boksen fikk seg slag eller vibrasjoner den ikke tålte under frakt, du kan ha kommet borti noe du ikke burde da du satte i nytt skjermkort (hadde du jordet deg?) eller det kan være noe helt annet.
Glemte å legge til at jeg ikke får bluescreen lenger, men er fortsatt forferdelig treg. Har en mistanke om at det kanskje er skjermkort driverene som ikke virker ordentlig.

Også, 650w psu burde vel være nok?
oppdater drivere, ram og hdd test, sjekk for virus (malwarebytes anti-malware OPPDATERT), sjekk alle prosesser, sjekk oppstarts-servicer og programmer (run > msconfig)

naa blaskjerm kommer opp skriver du opp feilkoden, googler og ser hva folk har opplevd og evt. hvordan de har fikset det

jeg tror nok uansett det kun er skjermkort driverne du burde oppdatere eller nedgradere hvis de ikke fungerer som de skal
Du har sikkert sjekket dette.. men under frakt så er det fort gjort at kabler detter litt ut eller at noe detter ut av socketen sin, så sjekk om alt er som det skal.
Sist endret av OlavGal; 2. juli 2011 kl. 16:19. Grunn: leif
Fått bluescreen melding nå.
0x0000009c
0xFFFFF880009F1B70

Googlet den første og fant ut at detnkan være software.
Så googlet jeg den andre og fikk mulig OC ustabilitet.

Edit:
Fikk akkurat 0x00000101
Sist endret av Slurpeedelic; 2. juli 2011 kl. 17:34.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hva ligger CPU-tempen på?
Sist jeg så så vR den på ~40
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sist du så? Før den ble flyttet da eller?

Uansett, du kan starte maskinen i safe-mode (F8 rett før oppstart av OS, som oftest) for å se om den er like treg der. Er alt normalt så er det en driverfeil. Hvis ikke vil jeg tro det kan relateres til varme, men det er ganske usannsynlig.
Sist endret av 83leo; 2. juli 2011 kl. 18:54.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Sist du så? Før den ble flyttet da eller?

Uansett, du kan starte maskinen i safe-mode (F8 rett før oppstart av OS, som oftest) for å se om den er like treg der. Er alt normalt så er det en driverfeil. Hvis ikke vil jeg tro det kan relateres til varme.
Vis hele sitatet...
Virker helt fint i safe-mode. Installert windows på nytt og det ser ut som at systemet er stabilt.