Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1186
hi pipl.

Ettersom jeg er stor fan av gunnars gaming-glasses.
så fikk jeg ideen om at: "hvorfor finns det ikke HDR-briller?" det hadde jo vært drit kult å hatt noen briller som fremmer alle farger og lager det man ser til HDR!

dette burde jo gå ann å lage `? er jo bare å legge foskjellige lag/filter oppå hverandre som slipper igjenom forskjellig lys og farger..

bare en tanke:P jeg har prøvd å google etter dette men virker ikke som om det finns...-.-

for de som ikke vet hvordan et hdr bilde ser ut:HDR-bilde

mvh mr.xhAcktly

edit: noen kommer sikkert til å skrive "hva ønsker du å diskutere her?"

jo jeg ønsker å diskutere: finns det HDR briller?

og er det teknisk mulig å lage HDR briller?
Sist endret av random40348; 28. april 2010 kl. 11:35.
hdr er jo 3 bilder lagt oppå verandre, ser ikke hvordan det skal være mulig og legge på filter
Vet du hva et HDR bilde er?

Det nærmeste du kommer er slike solbriller som automatisk blir mørkere i sollys.

Bildet du linker til er jo totalrenovert i photoshop. HDR betyr ikke masse kule farger.
Sist endret av henrikxt; 28. april 2010 kl. 12:10.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Vet du hva et HDR bilde er?
Vis hele sitatet...
Tipper TS vet det bedre enn hva du gjør, i alle fall med svarene du kommer med.

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det nærmeste du kommer er slike solbriller som automatisk blir mørkere i sollys.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager har fargeskiftende glass med HDR bilder å gjøre?

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Bildet du linker til er jo totalrenovert i photoshop. HDR betyr ikke masse kule farger.
Vis hele sitatet...
Bildet er nok gjort om til HDR i PhotoShop ja, og gjett hva man bruker nå til dags for å lage HDR bilder? Ikke? Regnet med det. Da skal jeg fortelle det, nemlig PhotoShop!

HDR bilder fremkalles ved å ta (minimum) tre forskjellige eksponeringer, mørkt - normalt - lyst.
Når man så legger disse oppå hverandre får man et bilde med langt større spekter i både fargemetning og lysforhold, og kan dermed leke med metningen, kontraster mm.

Så det har ingen ting med fargeskiftende glass å gjøre (wtf?), og ja, man bruker stort sett PhotoShop eller andre egnede programmer/plugins nå til dags for å lage det.

Briller for få generere HDR? Tvilsomt, evt. fryktelig kostbart.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Moo Vis innlegg
Briller for få generere HDR? Tvilsomt, evt. fryktelig kostbart.
Vis hele sitatet...

hehe se for dere http://gunnars.com/
med HDR effekt!
Lol, viste ikke hva disse Gunnar brillene var engang jeg orntlig før nå, leste om dem i fjor, men antok at det var et dårlig forsøk på å selle jaffa-kake for å putte forran øyna, og at de bare hadde malt gulfarge på dem slik at placeboo gjorde resten av jobben..

Ser jo nå at det finnes øyenleger som anbefaler dem, men er vel litt i drøyeste laget tbh. Noen som har erfaringer med dem?
Gjest
Trådstarter
Sitat av blueshift Vis innlegg
Lol, viste ikke hva disse Gunnar brillene var engang jeg orntlig før nå, leste om dem i fjor, men antok at det var et dårlig forsøk på å selle jaffa-kake for å putte forran øyna, og at de bare hadde malt gulfarge på dem slik at placeboo gjorde resten av jobben..

Ser jo nå at det finnes øyenleger som anbefaler dem, men er vel litt i drøyeste laget tbh. Noen som har erfaringer med dem?
Vis hele sitatet...
ja jeg bruker de alltime in front of pcen blir ikke så sliten i øyene, pluss bedre fargegjengivning og bedre kontast osv..
Sist endret av random40348; 28. april 2010 kl. 16:29.
Fikk prøve dem på TG og må si jeg ble overrasket.
Det de utmerket seg på var lesing på pc skjermen, trengte ikke å fokusere så intenst akkurat på det jeg skulle lese samtidig som hvite sider slik som nFF ble utrolig mye 'mykere' for øynene og en drøm å lese mye på.
Tenkte jeg skulle skaffe meg en par men har ikke kommet meg så langt

Noen plasser i norge som selger dem?
Sist endret av eclipze; 28. april 2010 kl. 16:37.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det er ikke mulig med mindre du produserer briller med datachip og der glassene er LCD-skjermer.
filtre på glassene vil ikke fungere da filter ikke er dynamiske, de er statiske, og reagerer ikke på omgivelsene dine i den grad at deler av arealer på glassene er dynamiske mtp. lysmetning/kontrast/farger.

henrikxt har mye rett i det han skriver, og det virker ikke som om trådstarter vet hva HDR faktisk er.
Moo er bare tåpen med å komme med slike utsagn.

Hva i alle dager har fargeskiftende glass med HDR bilder å gjøre?
Vis hele sitatet...
det har med HDR å gjøre at de kan justere styrken på det solreflekterende glasset utifra lysmengden som treffer dem.

Bildet er nok gjort om til HDR i PhotoShop ja, og gjett hva man bruker nå til dags for å lage HDR bilder? Ikke? Regnet med det. Da skal jeg fortelle det, nemlig PhotoShop!
Vis hele sitatet...
det var ikke det han sa, han kommenterte at bildet trådstarter linket til ikke bare var et enkelt HDR-bilde, men et bilde som har gjennomgått omfattende redigering ellers i Photoshop.

Du kommenterer jo ikke noe som henrikxt skrev, du bare..eh..kommenterer for din egen del.

Så det har ingen ting med fargeskiftende glass å gjøre (wtf?)
Vis hele sitatet...
henrikxt mente at det var det nærmeste man kunne komme til noe som overhodet etterligner en HDR-effekt, nemlig at de automatisk øker eller senker den solreflektive evnen til glassene i brillene basert på mengden lux/lys som treffer dem.

skjønner ikke hvorfor du orker å kommentere når du bare er ute etter å trolle.
Sist endret av somnium; 28. april 2010 kl. 16:38.
Gjest
Trådstarter
Sitat av eclipze Vis innlegg
Fikk prøve dem på TG og må si jeg ble overrasket.
Det de utmerket seg på var lesing på pc skjermen, trengte ikke å fokusere så intenst akkurat på det jeg skulle lese samtidig som hvite sider slik som nFF ble utrolig mye 'mykere' for øynene og en drøm å lese mye på.
Tenkte jeg skulle skaffe meg en par men har ikke kommet meg så langt

Noen plasser i norge som selger dem?
Vis hele sitatet...
ja snart i oslo, eller så kan du se på finn.no, eller gunnars.com
Sitat av blueshift Vis innlegg
Lol, viste ikke hva disse Gunnar brillene var engang jeg orntlig før nå, leste om dem i fjor, men antok at det var et dårlig forsøk på å selle jaffa-kake for å putte forran øyna, og at de bare hadde malt gulfarge på dem slik at placeboo gjorde resten av jobben..

Ser jo nå at det finnes øyenleger som anbefaler dem, men er vel litt i drøyeste laget tbh. Noen som har erfaringer med dem?
Vis hele sitatet...
Bruker utallige timer daglig foran skjermen når jeg programmerer, så det hadde vært greit med noe som gjorde lesing mer behagelig, men er litt skeptisk på om "gunnars" briller fungerer bedre enn f.eks. alminnelige solbriller.

Ser at det finnes mange som sier at det fungerer, men den kan like så greit være placebo, ettersom jeg av erfaring har sett at det finnes alt for mange personer som tar alt for god fisk.
Sist endret av TanteSpiker; 28. april 2010 kl. 17:54.
Briller for å se i HDR (high dynamic range)?

HDR er en manipuleringsteknikk som brukes for å minske begrensningene kamera har når det gjelder dynamisk omfang (evne til å se i både skygge og lys). Våre øyne har ekstremt stort dynamisk omfang, så du trenger ingen HDR-briller, du har allerede HDR-øyne

Det du antageligvis tenker på som HDR er den over-the-top-redigerte oversaturerte looken. Det krever manipulering, ikke et optisk filter.