Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 768
Hei, jeg sitter og knoter endel med såkalte forms i XHTML.
Jeg ønsker å ta vare på informasjon skrevet i form1 for så og laste denne informasjonen inn i form2 på en annen side.

Hvordan kan jeg på enklest mulig måte gjøre dette?
Har dessverre ikke mulighet til å sette opp en SQL server for å lagre info.
Du kan f.eks. gjøre det med PHP?
har du mulighet til å bruke serverside språk som f.eks. PHP? for da er det ganske enkelt.
http://www.w3schools.com/php/php_post.asp

og da kan du bare bruke verdien hentet fra $_POST variabelen og dette den verdien inn i "value" på input-feltene i den nye formen
Sett value lik $_REQUEST['bar'], hvor «bar» er navnet på feltet du vil hente verdien fra.

Eksempel:

HTML-kode

<form action="" method="get">
	<input type="text" name="foo" value="
		<?php
			echo $_REQUEST['bar'];
		?>
	" />
</form>
Du er helt avhengig av PHP eller et annet skriptspråk for å få denne funksjonaliteten. PHP er enklest, men du kan også få det til med JavaScript.
Sist endret av froskenfredrik; 15. april 2010 kl. 21:58.
Jaso's Avatar
Trådstarter
Takker for tips! Er helt fersk når det kommer til webutvikling. Skal prøve meg på litt php
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av froskenfredrik Vis innlegg
PHP er enklest, men du kan også få det til med JavaScript.
Vis hele sitatet...
Dog ingen god måte med javascript som jeg kan komme på.

Man måtte da i så fall bruke cookies,

Kode

document.cookie = 'textvalue='+ escape(document.getElementById('mintextinput').value) +'; expires=Sat, 17 Apr 2010 23:59:00 UTC; path=/';
en URI "query-string" (begrenset til 2083? karakterer for ie support)

Kode

document.getElementById('mintextinput').onChange = "document.getElementById('minform').setAttribute('action', document.getElementById('minform').getAttribute('action') + '?textvalue=' + escape(document.getElementById('mintextinput').value))";
eller en hack med window.name, type:

Kode

window.name = document.getElementById('mintextinput');
//top.name for frame kompatibilitet?
document.write(window.name);
Uansett vil jeg påstå at en serverside løsning, som nevnt, er det beste.
Sist endret av z0p; 17. april 2010 kl. 03:59.