Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 12231
heisann, jeg har nettopp kjøpt meg noen liter hjemmebrent...
jeg har drukket mye hjemmebrent før, men av denne blir jeg veldig merkelig full, blir mye mere bortreist enn av vanlig fyllekule..
så jeg lurer på;
hvordan vet jeg om denne hb`en er helseskadelig?
om den er farlig å drikke..(drukket mye av den nå, lever enda;P)
noe jeg kan gjøre for og se om den er bra eller dårlig osv?

mulig jeg ikke fikk frammspørsmål helt bra..

håper på svar=D
Tror du kan skjekke renheten ved å ta en teskje med brennevin og tenne på den, Blå flamme så er spriten rein, er flammen rød så er spriten dårlig.
Trådstarter
16 0
aok men tre sprit, blir man ikke blind av d/ kan dø? så da er det nok ikke tresprit.. men er så jalla rar rus av det.. blir likssom litt bortreist...
skal prøve teskje trikset;p
takk for svar
for å si det sånn, hvis du hadde drukket tre sprit hadde ikke du skrevet på pcen nå..
Trådstarter
16 0
Sitat av ANANEBANANE
for å si det sånn, hvis du hadde drukket tre sprit hadde ikke du skrevet på pcen nå..
Vis hele sitatet...
hehe, jepp var sånn jeg trodde tresprit var..
men.. går jo ann att hjemmebrentn er dårlig vel, brent feil osv?
for en slik rar fyll, har jeg aldri fått før av hjemmebrent, blir ganske bortreist..
men,men:P
Aner ikke hvilken "funk" metanol gir, men om det er riktig blandingsforhold mellom sprit og tresprit går det fint an å drikke. Vet ikke hvilket forhold man må opp i før det blir "trygt", men generellt ville jeg ikke drukket noe som inneholdt metanol, samme hvor små mengder det var snakk om.

EDIT: Har jo hørt historier om folk som har drukket blandinger, og ikke fikk noen problemer (les: døde) før de gikk tom for sprit. Kroppen forbrenner jo etanolen før metanolen, da den er enklere oppbygd.
Sist endret av bread; 25. desember 2006 kl. 18:40.
Rist på flaske og går skummet vekk fort er det ett tegn på bra sprit

Ta av korken og tenn på inni korken.. Er flammen blå er det og tegn på bra sprit.
Trådstarter
16 0
Sitat av bread
Aner ikke hvilken "funk" metanol gir, men om det er riktig blandingsforhold mellom sprit og tresprit går det fint an å drikke. Vet ikke hvilket forhold man må opp i før det blir "trygt", men generellt ville jeg ikke drukket noe som inneholdt metanol, samme hvor små mengder det var snakk om.

EDIT: Har jo hørt historier om folk som har drukket blandinger, og ikke fikk noen problemer (les: døde) før de gikk tom for sprit. Kroppen forbrenner jo etanolen før metanolen, da den er enklere oppbygd.
Vis hele sitatet...
hehehe... tviler på at i mitt tilfelle at dette stemmer.. drukket av den maange ganger.. så er nok ikke metanol i den.men det som er rart, alle som drikker denne spriten får en rar fyll.. blir bortreist, ikke bare full..den smaker også ganske godt..

men visst det er noen små prosent med metanol i hb`en... da er det ikke dødelig der og da, kan jeg da få merkelig fyll?
dette som er så rart med denne hb`n...så rar fylle..
(drukket hb i maange år men aldri blitt sånn)
det sies at første dl med sprit en brenner inneholder methanol og det siste du tyner ut av satsen inneholder masse fusel.. egentlig vil eg tørre å påstå at om det så skulle vere at det var "litt" methanol i den første dl, så er det ivertfall ingen dødelig dose. du må ha 100ml methanol for å stryke med.
Sitat av MysterialPhysco
Rist på flaske og går skummet vekk fort er det ett tegn på bra sprit

Ta av korken og tenn på inni korken.. Er flammen blå er det og tegn på bra sprit.
Vis hele sitatet...
hvis skummet går fort vekk vil det si at det er høy prosent, det vil ikke si at den er bra.
Trådstarter
16 0
Sitat av peter pen
det sies at første dl med sprit en brenner inneholder methanol og det siste du tyner ut av satsen inneholder masse fusel.. egentlig vil eg tørre å påstå at om det så skulle vere at det var "litt" methanol i den første dl, så er det ivertfall ingen dødelig dose. du må ha 100ml methanol for å stryke med.
Vis hele sitatet...
fusel, hva er det? er det drikkbart eller er d bare slamm?
Sitat av amazoon
fusel, hva er det? er det drikkbart eller er d bare slamm?
Vis hele sitatet...
Fusel, eller fuseloljer, er en fellesbetegnelse for forskjellige kjemiske stoffer som oppstår i tillegg til etanol under gjæring.

Wikipedia er kjekt

Fusel gir også en stygg smak på hjemmbrent.
Trådstarter
16 0
Sitat av Stigern
Fusel, eller fuseloljer, er en fellesbetegnelse for forskjellige kjemiske stoffer som oppstår i tillegg til etanol under gjæring.

Wikipedia er kjekt

Fusel gir også en stygg smak på hjemmbrent.
Vis hele sitatet...
jasså, så om fusel er med i hjemmebrenten, kan det gjøre så du får en litt annen rus en vanlig?:P og at det smaker jævla drit og du blir jæævla fyllesjuk?.p
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fusel er div. alkoholer som oppstår under gjæring. Dei er ikkje spesielt farlige afaik, og finst naturlig i all gjæra alkohol. En del av dei fordamper lettare enn etanol, og kjem difor i første delen av det destilerte produktet. Desse kan forårsake hovudpine, magesmerter o.l. I øl og vin finst dei i så små konsentrasjoner at det ikkje er et problem, men ettersom all fuseloljen fra satsen kjem i første brente væska, så blir der høg konsentrasjon av dei.
Er ikke spriten renset godt nok, brent riktig, kan man få en del fusel stoffer som deriblant inneholder bittesmå menger metanol( ikke skadelige mengder )Har Hjembrenten mye fusel stoffer kan dette føre til store magesmerter og ille fyllesyke.

Om man lager hjemmebrent med nok sukker, og renser i kull filter vil den smake godt, bedre enn vanlig pol-sprit spør du meg.

Du klarer ikke lage skadelige menger metanol av vann,sukker og gjær (+evt gjær næring) som vanlig sats inneholder. (til de som ikke vet er sats det man destillerer for å få hjemmebrent)
litt offtopic men, jeg tenkte det ikke var noe vits i å lage en ny tråd pga 1spørsmål.

hvor mye koster sprit på polet ?
nå mener jeg sprit på 80% og oppover.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sterkaste du får på polet er 60%, og prislista til polet finn du på samtlige norske pol, samt www.vinmonopolet.no.
mente dem solgte helt opp til 96% der jeg.
heller er det bare en myte?
Trådstarter
16 0
du får kun 60% på polet.. vodka er vel sterkeste du får,...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ringnes07
mente dem solgte helt opp til 96% der jeg.
heller er det bare en myte?
Vis hele sitatet...
Jepp, du får 96% etanol. Problemet er at den inneholder brekningsmidler og kraftig fargestoff, og går under handelsnavnet 'rødsprit'. Den er svært billig, 40,- pr liter, og meget rein.
tenkte mer på og bruke den til extraherings metoder en å drikke den.

funker det da og bruke rødsprit til å eventuellt extrahere lsa fra morning gloory?
heller trengs det rein 96% for å få det til?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjemisk sett har rødsprit nokså nøyaktig samme egenskaper som rein teknisk sprit, men dersom du skal drikke spriten, er det bare å glømme, ettersom brekningsmiddelet er svært kraftig.
ok, så når al spriten har fordampet, så vil det ikke være igjen noen urenheter av rødspriten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Med det forbeholdet at eg ikkje veit fordampingspunktet til brekningsmiddel, så nei, vil ikkje vere ureinheiter igjen. Og brekningsmiddelet *trur* eg fordampar rimelig kjapt sammen med spriten. Det som *vil* ligge igjen er et smaksstoff, med ekstremt bitter smak, men det smaksstoffet er ikkje skadelig på nokon måte.
ok, takker så mye for svarene
Det er umulig å fjerne de stygge stoffene fra rødsprit. Hadde en lærer som fortalte dette. Han sa at de før i tia hele tiden klarte å skille ut etanolen(forskere i labber). Så da dreiv de på å bytta sammensetningen. Men nå idag fordamper de stoffene du vil ha bot akkurat samtidig som etanolen.

Evt prøv å sil i en loff:P
Litt OT, men er det mulig å bruke rødsprit i ekstraheringsmetoder hvor man skal bruke "200 proof" etanol?
Bruk heller aceton. Mye sterkere løsemiddel som fordamper raskt, og du får lett tak i det i vanlige malingsbutikker osv.
Sitat av vidarlo
Jepp, du får 96% etanol. Problemet er at den inneholder brekningsmidler og kraftig fargestoff, og går under handelsnavnet 'rødsprit'. Den er svært billig, 40,- pr liter, og meget rein.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig. Fins også 96% sprit uten brekningsmiddel, men denne er det kun leger/dyrleger som får kjøpe. Og de har visstnok "kvoter" på hvor mye de kan ta ut i året, så det ikke blir noe svartemarked.
Denne er til rensing av sår, og da er det ganske ugunstig med diverse stoffer utenom alkoholen.
seriøst om det med aceton i hb?

spriten jeg har nå lukter mistenktsomt aceton/neglakkfjerner..og smaker sinnsykt sterkt, blir ganske susete av små mengder av den... har ikke dødd enda av den, men, litt skeptisk kanskje
altså... korfor drive å fundere over den rødspriten når man bare kan brenne sats som blir bra på både prosent og smak... kvoten for leger er 5 liter kvert år viss man lurte, men dei fleste leger bruker ikkje kvoten sin opp eingang. var eingang ein lege under forbudstida som skreiv ut 50 000 liter legesprit til pasienter, men han mista lisensen til å¨skrive det ut. derfor det blei oppretta kvoter (faren min er lege og fortalte meg dette.)

fuselen man får av vanlig hjemmebrent er bare å sile vekk gjennom aktivt kull... er ivertfall slik eg har forstått det-. eg får rimelig rein sprit av min plastbrenner, og etter at man har tynnet det ut til rundt 40% og silt det ut så har man ikkje noen problemer med å drikke det.
men dette står jo overalt på forumet så er jo unødvendig å skrive det.
Sist endret av peter pen; 27. desember 2006 kl. 03:55.
Sitat av ANANEBANANE
hvis skummet går fort vekk vil det si at det er høy prosent, det vil ikke si at den er bra.
Vis hele sitatet...

Hva mener du egentlig her? At høy prosent er dårlig?

Hvis du stikker fingern ned i flaska å tenner på og det kommer blå flamme så har du en prosent på over 50%.

Det som også kommer an på om heimbrenten er god er om den er silt mange ganger. Hvis den ikke er silt smaker det som oftest helt for jævlig. Hør med den personen som du kjøpte hb'en hos om hvor mange ganger han silte det. Hvis han har silt 2-3 ganger så smaker det som regel heilt fint
Sist endret av margido; 27. desember 2006 kl. 04:41.
Brenningsmetode, hvor nøye han var, kull, sats osv... alt kan ødelegge
Sitat av wasted16
seriøst om det med aceton i hb?

spriten jeg har nå lukter mistenktsomt aceton/neglakkfjerner..og smaker sinnsykt sterkt, blir ganske susete av små mengder av den... har ikke dødd enda av den, men, litt skeptisk kanskje
Vis hele sitatet...
vis du blir svimmel av og lukte på den bør du banke den som solgte den til deg!
aceton er jo et organisk løsemiddel som løser opp fettvev i hjernen din og fucker deg MAX opp..
gir ikke ut dårlig,smuglervare når jeg spanderer
Hvis noen tilbyr deg en smakeprøve på HB, så serverer de den somregel kald.

1. Varm deg en kopp med vann (Bært, Te eller Kaffe - alt ettersom)
2. Hell oppi en til god, sterk, dram.
3. Vent litt, - og kjenn etter vond lukt.

Hvis det begynner å lukte, så er det dårlig Hjemmebrendt.
Lukter det ingenting, eller Kaffe (hvis det var det du brukte), da har du fått servert god HB...


Kjøp deg en prosentmåler og et termometer.
De fleste prosentmålere holder omlag 4-5cl for optimal måling
- og det står på hvor varmt alkoholet må være for optimal måling.

Bruk termometeret og varm / kjøl ned alkoholet til 1 +/- grad på alkoholet og mål.

Ps; Dette er ikke for å kjenne om det er bra eller dårlig HB, men for å se om det er
pirma vare du er servert.
Sitat av amazoon
heisann, jeg har nettopp kjøpt meg noen liter hjemmebrent...
jeg har drukket mye hjemmebrent før, men av denne blir jeg veldig merkelig full, blir mye mere bortreist enn av vanlig fyllekule..
Vis hele sitatet...
Haha

Man blir bortreist og merkelig full av god hb, det er også helt normalt å få
hangover som kan minne om hjernehinnebetennelse og magesår samtidig.
mange myter ute og går.

skal du sjekke om den er god, så må du ha rompesex med noen som har tilgang på bra labutstyr og teste den der.

Det har ingenting med hvor mange ganger den er silt, en gang holder så lenge det gjøres riktig.
hvordan satsen er, og hvordan den er brent er somregel det avgjørende for sluttproduktet.

uklarnet sats f.eks gir mer biprodukter, klarnet sats tillater noe mindre cuts enn uklarnet, og dersom du bruker kaliumpermanganat til å oksidere satsen før du brenner kan du ta enda mindre cuts.

skal du i tillegg ha veldig god kvalitet på spriten, bør du ikke satse på plastbrenner eller spiralbrenner, da disse ikke gir noe annet enn "grei" sprit.
Nå er ikke jeg noen lab-forsker, men det høres ut som du har fått tak i en dårlig HB som kan være tilsatt lut. Lut kan brukes av folk som blander ut spriten til f.eks 30ish prosent, tilsetter lut og sier den er 60ish. enkelt sagt: lut får sprit til å virker sterkere enn den er.
men er det dødelig å drikke den da?:O
ja jeg veit jeg er teit, men alkoholsuget
kommer an på hvor mye som er i den jeg er ikek så kjent med bivirkningen med dette, men vet du kan daue av store doser, og at du kan bli blind. du kan nok drikke den, men ville ikke anbefalt dette
noen som vet mer enn meg om bivirkninger lut kan ha?
Utdrag fra Plastbrenneren :
Bra å vite om hjemmebrent:
Man blir ikke blind av hjemmebrent. D.v.s., man kan ikke bli blind av sprit man selv har laget på sats man har laget av sukker og gjær.
Et hjemmebrentapparat lager ingen ingredienser, uansett konstruksjon. Det bare separerer ingredienser.
Ettersom det går bra å drikke sats (vin), går det bra å drikke hjemmebrent.
Du kan ikke mislykkes, slik at du får ut noe giftig produkt.

Det er derimot sant at du får ut en del biprodukter som både kan gi dårlig smak og hodepine.
Dette er ”oljer”, ofte kalt ”høyere alkoholer”, som en fellesbetegnelse benevnt ”fusel alkoholer” som dannes under en hver form for gjæring, noe avhengig av gjærtyper og gjæringstemperatur.
De verste gjærsortene produserer opptil 3 ganger så mye fusel som de beste.

Høy gjæringstemperatur 25-30° C bidrar også sterkt til fuselproduksjon. Gjæringstemperaturen bør holdes under 25° C, for best mulig kvalitet.
I øl og vin dannes slike biprodukter, og de skilles ikke ut. De er sogar en del av smaksvariasjonene. Jo sterkere ølet er, jo mere ”fusel” inneholder det. Dette merkes ved at man lettere får hodepine av sterkt, mørkt øl enn av lett- øl.
Whisky er et typisk produkt hvor biproduktene utnyttes under smaksdannelsen.

Det finnes imidlertid sprit som du kan, både bli blind av og dø av.
I siste halvdel av 2002 fikk mange i Norge erfare dette. Det er kyniske mennesker som utnytter ”det svarte alkoholmarkedet” og selger inn metanol (industrisprit) på embalasjer som man normalt forventer skal inneholde etanol (drikkesprit).
Kjøper man sprit i det ”svarte markedet” enten det selges som hjemmebrent, smuglersprit, druesprit 96%, eller hva det markedsføres som, må man være klar over at man legger sitt og sines liv i hendene på internasjonale, kriminelle bander.
Det er galskap å gjøre dette.

Lag heller din egen sprit – dersom du har lovlig mulighet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Handyman88; 27. desember 2006 kl. 16:50.
Trådstarter
16 0
Sitat av Max_Uflax
Haha

Man blir bortreist og merkelig full av god hb, det er også helt normalt å få
hangover som kan minne om hjernehinnebetennelse og magesår samtidig.
Vis hele sitatet...
så hb`en min kan være av prima vare?:P
en ting er at man blir bortreist å gåen av god hb. Men fy faen, får du til å drekke dårlig hb blir du dobbelt så møkerfull og får garant totalt blackout. Skjedd med meg mange ganger når jeg har drukket dårlig himkok.
▼ ... noen uker senere ... ▼
legg den i frysærn i ett par timer å se om den har samme konsistens!
Sitat av skakk
legg den i frysærn i ett par timer å se om den har samme konsistens!
Vis hele sitatet...
kan å hende at hb`en blir lit seig det er det eneste!

men den er da fremdeles bra
Alt sterkere enn 60 % elns betraktes som narkotika i Norge, så nei det selges ikke. :P
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det selges ikke, men betraktes ikke som narkotika - til tross for at det åpenbart er det. Alkohol over 60% er rett og slett forbudt, og ikke noe mer enn det.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Tias
Det selges ikke, men betraktes ikke som narkotika - til tross for at det åpenbart er det. Alkohol over 60% er rett og slett forbudt, og ikke noe mer enn det.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg vet betraktes alt over 60% som narkotika.
Jeg har ihvertfall hørt at man kan bli dømt for besittelse av narkotika(ved besittelse av HB)
Så da må jo dette være tilfellet.
#God HB oppnås ved god filtrering#
Btw, Jeg mangler informasjon om Aktivt kull (brukt til filtrering)

- Hvor får jeg tak i aktivt kull? (vet at man kan lage selv, men er ikke dette jeg spør om)
- Pris?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av kas
Etter det jeg vet betraktes alt over 60% som narkotika.
Jeg har ihvertfall hørt at man kan bli dømt for besittelse av narkotika(ved besittelse av HB)
Så da må jo dette være tilfellet.
#God HB oppnås ved god filtrering#
Btw, Jeg mangler informasjon om Aktivt kull (brukt til filtrering)

- Hvor får jeg tak i aktivt kull? (vet at man kan lage selv, men er ikke dette jeg spør om)
- Pris?
Vis hele sitatet...
Nei, du tar feil her. Dine kilder har åpenbart løyet for deg, for dette er ikke tilfelle. Dette har i tillegg vært diskutert veldig mange ganger på forumet, så hvis du søker litt er jeg sikker på at du finner flere linker til lovdata etc. der straffen for brennevin over 60% beskrives.

Aktivt kull får du kjøpt på butikker som selger vinleggingsutstyr etc. Clahs Ohlson har det også.