Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2776
Spørsmålet mitt er, hvilket svart arbeid kan rørleggere og elektrikere gjøre uten stor risiko som kan spores opp til at du gjorde jobben?

Et annet spørsmål er: har elektrikere eller rørleggere flere muligheter for svart arbeid?

Hvor mye kan man sånn ca få i ett år fra svart arbeid?
En elektriker jeg snakket med mente at hen kunne gjøre store deler av arbeidet svart, men ta godkjenninger og lignende på boka. Hvor mye penger det blir aner jeg ikke. Vil tippe det er samme med rørleggere.
Trådstarter
3 1
Sitat av qkikc Vis innlegg
En elektriker jeg snakket med mente at hen kunne gjøre store deler av arbeidet svart, men ta godkjenninger og lignende på boka. Hvor mye penger det blir aner jeg ikke. Vil tippe det er samme med rørleggere.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med godkjenninger og lignende?
Det er ingen problem å gjøre en rehab av et bad som rørlegger svart. Men er en fordel å få fakturert noen timer sånn at koblingene hvertfall er godkjent. Mye kan huseiger sjøl gjøre så lenge jobben er dokumentert godt. Men forsikringselskap kan stille spørsmål om det skulle bli en stor skade. Derfor lurt at kunden har papirer på at koblinger er gjort av rørlegger. Her kan en fakturere 10 prosent av jobben, og ta resten svart.
Hvor mye en kan tjene kjeme ann på hvor mye arbeid en har. Klarer lett 3-4 k dagen pluss materiell.

Sitat av snolat Vis innlegg
Hva mener du med godkjenninger og lignende?
Vis hele sitatet...
På Alt elektrikerarbeid skal det foreligge dokumentasjon på hva som er gjort og samsvarserklæring. Når denne foreligger har bedriften gått god for at arbeidet er utført etter gjeldene lover og forskrifter.
Sist endret av norwegianhobo; 10. januar 2021 kl. 13:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av snolat Vis innlegg
Hva mener du med godkjenninger og lignende?
Vis hele sitatet...
Betyr at hvis du har fått en rørlegger til å gjøre det svart og du får en vannlekkasje eller lignende, så kan det oppstå problemer med forsikringselskapet, siden det ikke er loggført at det er en rørlegger som har utført arbeidet.
Trådstarter
3 1
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Klarer lett 3-4 k dagen pluss materiell.

forskrifter.
Vis hele sitatet...
Er det begge yrkene?
Sitat av snolat Vis innlegg
Er det begge yrkene?
Vis hele sitatet...
De ligger vel nokså likt i pris men dette med samværserklæring gjelder elektriker.

Uten å gå inn på det moralske her så kan jeg ikke fatte og begripe at du i det hele tatt vurderer å gjøre deg selv noe så vondt som å basere deg på dette. Mulig det kan vøre kjekt i ett år eller 2 men så vil jo dette backfire voldsomt. Selvom du nå ikke skulle bli tatt i skatte og avgifts undragelser så vil du møte på mange utfordringer. Det er ikke lenger like enkelt og lukurativt å jobbe svart i 2021 som det var på 1900-tallet. Jeg drister meg til å påstå at å gjøre dette liv laga er nesten umulig. Ta deg en tur på alle lokale småjobber gruppene på fb å se hva slags klientell det er du kommer til å ende opp med. Røkla som ikke skjønner kombinasjonen av at ting tar tid koster penger. Og disse skal du diskutere med dag ut og dag inn, lykke til.
Sist endret av Dough; 10. januar 2021 kl. 16:37.
Sitat av Dough Vis innlegg
De ligger vel nokså likt i pris men dette med samværserklæring gjelder elektriker.

Uten å gå inn på det moralske her så kan jeg ikke fatte og begripe at du i det hele tatt vurderer å gjøre deg selv noe så vondt som å basere deg på dette. Mulig det kan vøre kjekt i ett år eller 2 men så vil jo dette backfire voldsomt. Selvom du nå ikke skulle bli tatt i skatte og avgifts undragelser så vil du møte på mange utfordringer. Det er ikke lenger like enkelt og lukurativt å jobbe svart i 2021 som det var på 1900-tallet. Jeg drister meg til å påstå at å gjøre dette liv laga er nesten umulig. Ta deg en tur på alle lokale småjobber gruppene på fb å se hva slags klientell det er du kommer til å ende opp med. Røkla som ikke skjønner at ting koster penger. Og disse skal du diskutere med dag ut og dag inn, lykke til.
Vis hele sitatet...
Dette er eg helt enig i. Det er ikkje liv laga for svart arbeid i 2021..
Ryktene går fort å plutselig står en der som en tosk.
Sist endret av norwegianhobo; 10. januar 2021 kl. 16:38.
Her ble det brått stille...

Skal du virkelig gjøre dette bør du i det minste sette deg litt inn i hva du begir deg ut i.

Det er innført mange tiltak for å gjøre dette vanskelig. Blant annet er kjøper av svart arbeid ansvarliggjort mye mer. Du, TS kan jo begynne lese litt her:

https://www.handlehvitt.no/hva-er-svart-arbeid/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nye bad skal leveres med dokumentasjon fra godkjent firma. Gjelder både rørleggere og elektrikere. Men det er bare enkelte punkt det kreves slikt. Så de kan jobbe svart på masse, men må få dokumentert membran i sluk etc. Har du ikke godkjenning på slikt og får du ikke noe på forsikring ved skade eller godkjent takst ved eventuelt salg. Rørlegger / elektriker kan lett tjene mange tusen kroner daglig på svart arbeid. Men de tjener jo ikke dårlig uansett.