Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 907
Hvis man har bistandsbehov på den måten at man trenger hjelp hos miljøterapitjenesten, blir man som regel ikke satt i fengsel om man gjøre noe ulovlig. For da blir man som regel ikke regnet som soningsdyktig.

Men tror du det som da kan skje, er at man blir satt til å sone med fotlenke i stedet. I hjemmet sitt?

Ikke at jeg går med planer om å gjøre noe kriminelt, men jeg bare lurte.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Det er vanlig å arrangert soning i instutisjon hvis så er tilfellet. Husker ikke om du må be om dette i retten eller faktisk søke om dette etter dom slik du må med hjemmesoning. Hjemmesoning kan gies hvis straffen er kortere enn 12 eller 6 mnd (husker ikke korekt).

Det er dog flere som sitter inne med psykisk utviklingshemning, store psykiske problemer og tunge helseplager, så ingenting er garantert.
Jeg kjenner noen som er brukere av miljøterapitjenesten, et par som har botilbud el omsorgsbolig. Vel et par av disse har sonet for bruk og besittelse. Ingen av de har vel spesielt bra funksjonsnivå men likevel ble de dømt og likevel ble det soning. Dette er en stund tilbake så mulig det er blitt enklere med hjemmesoning. Mange psykiske lidelser kan sikkert bli problematisk ved soning. Har lest i avisen at det er mulig å bli kjent soningsudyktig. Men en vinningskriminell som var soningsudyktig og et skikkelig problem fordi han raidet postkasser og skapte masse kaos for vanlige folk. Og snuten kunne ikke hekte ham fordi han ikke var soningsdyktig.

En stund senere leste jeg at samme fyren var tatt i forvaring i psykiske helsevern eller forvaring eller noe slikt, for det var visstnok hjemmel for. Tenk det da, som å bli tvangsinnlagt bare uten kontrollkommisjon, ankemuligheter og du veit ikke engang hvor lang tid du utgang med følge eller blir nektet utgang. Tror det da er bedre med en dom og soning som har start dato og sluttdato slik at det blir mer konkret. For tenk at du er på forvaring og du blir het i hodet og slenger dritt til psykologen? Blir psykologen sur så får en kanskje et par måneder ekstra uten utgang direkt.
Sist endret av _abc_; 6. januar 2021 kl. 00:06.